Az Íliász és az
Odüsszeia összevetése
1. /1.Mindkét mű a trójai mondakört dolgozza fel.
2./ Mai tudományos felkészültségünk alapján nem valószínű, hogy
mindkét művet ugyanaz az ember alkotta, mert több mint fél
évszázad van a keletkezési idejük között. (Valószínűleg az Íliász
Homérosz munkája.)
3. Az Íliász tárgya a trójai háború történetének 52 napja a
tizedik évtől kezdődően. Az epikus történések között sok a
lelki történés (harag, sértődöttség, őrjöngés,
részvét, emberiesség stb)
Egyén és közösség érdekegyensúlya borul fel többször az
Íliászban.
3. Az Odüsszeia tárgya a trójai háborúból hazatérő hős,
Odüsszeusz kalandsorozata. Körülbelül negyven nap története az
istenek gyűlésétől kezdődően és az ithakai békekötéssel
záródóan. Az eposz ideje és tere azonban sokkal tágabb, un
retrospektív elbeszélések egészítik ki az Íliászt, pl.
Démodokosz éneke a falóról a phaiákoknál.
4. Az Íliász 24 énekének első harmada a görögök vereségével ér
véget (VIII. ének), a második harmad vége után következik be
újabb fordulat: Patroklosz engedélyt kap Akhilleusz
fegyverzetének viselésére (XVIII. ének)
4. Az Odüsszeia szerkezete:
I-IV. ének Ithaka: Pülosz (Nesztór), Spárta
(Meneláosz), az úton Telemakhosz férfivá érik; ezen események
közt ugyanakkor:
V-VIII. ének az istenek gyűlése, Hermész viszi a hírt,
Ogügié (Kalüpszó), Szkhéria (phaiákok)
IX-XII. ének Szkhéria (Odüsszeusz elmeséli
kalandjait:
a mesés múlt következik, "lelépés a térképről", megszakad a
jelen, maga a hős mesél, ennek hitelességét a költő nem
garantálja.Időrendben: kikónok, lótuszevők,
küklópszok, Aiolosz, a szelek királya, laisztrügonok (emberevő
óriások), Aiaé szigete (Kirké disznóvá változtatja a hozzá
belépőket, Hermész varázsfüvet ad Odüsszeusznak, és
tanácsokat, hogyan bánhat el Kirkével), az alvilág
(Teiresziász, Odüsszeusz édesanyja,Agamemnón, Aiász,
Akhilleusz szól hozzá, megismeri Minósz, Orion, Titüosz és
Sziszüphosz sorsát), vissza Kirkéhez, a Szirének szigete,
Szkülla és Kharübdisz, Héliosz szigete, Ogügié szigetére
Odüsszeusz már egyedül érkezik (Kalüpszó nimfánál hét év)
Az Odüsszeia XIII-XXIV. éneke a hazatérés Ithakára
koldus képében
találkozás a kondással, XIV. ének
Athéné Spártából Télemakhoszt hazaküldi XV. ének
Télemakhosz és Odüsszeusz egymásra ismer XVI. ének
egy idegen megjósolja Penelopénak, hogy megérkezik a férje, lakomázó kérők, durva kecskepásztor, O. kedvenc kutyája,
Antinoosz hozzávágja a zsámolyt a "koldushoz" XVII. ének
Írosz, a hetvenkedő koldus és Odüsszeusz "párviadala",
a szolgálólány ócsárolja Odüsszeuszt XVIII. ének
Pénelopé eltűnt férjéről szeretne tudakozódni az idegentől,
a dajka felismeri lábsebéről XIX. ének
Odüsszeusz az előcsarnokban álmatlanul tölti az éjszakát,
a sorsáról gondolkodik, de biztató jeleket kap az istenektől;
reggel a kérők készítik elő a lakomát XX. ének
Pénelopé íjversenyre hívja a kérőket Odüsszeusz íjával
XXI. ének
Odüsszeusz és Télemakhosz megölik az összes kérőt és hűtlen
szolgát XXII. Ének
Pénelopé nem biztos benne, hogy a férje jött meg, próbára
teszi, kérdezi a hitvesi ágy titkát, Odüsszeusz megfejti, majd
elmondja Teiresziász jóslatát, hogy meddig kell még
bolyongania, míg kiengeszteli Poszeidónt XXIII. ének
Elterjed a szörnyű mészárlás híre, majd Athéné seg1tségével
békekötés következik XXIV. ének
5. Az Íliász embereszménye a harcoló, győztes hős, az eszmény
a hírnévvel nyert halhatatlanság
5. Az Odüsszeia világképének és embereszményének összetevői:
az élet értéke, a hanyatló arisztokrácia kritikája,
az új történelmi korszak más embert kíván (mesterségének
tudóját, jó kereskedőt, kezdeményezőkészséget, stb)
az embereszmény: bár kiváló harcos -- okos, igazságos,
kompromisszumkészség és hajlékonyság jellemzi, tapasztalatból
nyert óvatosság, megfontoltság, bölcsesség;
annak a tanulsága, hogy: az ember a saját butaságáért és
vétkeiért bűnhődik, és az emberek sorsát nem kizárólag az
istenek döntik el; A végzet tehát „belülre” kerül az emberbe.
Az Odüsszeia arra példázat, hogy az ember vállalhatja és
alakíthatja sorsát.