T A N M E N E T

irodalomból a 7. évfolyam számára


A Révai Miklós Gimnázium hat évfolyamos képzéséhez
az I. F osztálynak


Készítette:

Jóváhagyta: 1997. szept.


...............................
igazgató





1. oldal

- 1 -
Óraszám: heti 2
évi 72

Tankönyv:
Alföldy Jenő
Simon Anna: Irodalom a tizenhárom éves diákoknak
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ, Bp.

További források és módszertani kiadványok:
Új Pedagógiai Szemle -- Főszerk.: Schüttler Tamás
OKI Bp.
Irodalomtanítás I., II. -- Szerk.: Sipos Lajos
a Pauz és az Universitas
kiadása, 1994
Szabó Attila: Művészettörténet vázlatokban, Győr, 1994
99 híres magyar vers --- Móra Kiadó, Bp. 1994
Grüll-Korsós-Turgonyi-Valaczka: Líra, dráma, epika
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1994

A tanterv megfelel a N A T követelményeinek és célkitűzéseinek, de illeszkedik a Révai Miklós Gimnázium helyi tantervéhez is.



A tanulócsoport tervezett létszáma: 25-35 fő


SZEPTEMBER ^^^^^^^^^^^^^^^^

  1. Ismerkedés, követelmények, tanulási módszerek
  2. könyvhasználat, füzetvezetés
  3. Művelődéstörténeti korszakok
  4. A XIX. század magyar művelődéstörténeti korszakai
  5. A klasszicizmus
  6. Berzsenyi Dániel: A KÖZELÍTŐ TÉL (nem tartalmazza a tankönyv és a N A T követelményrendszere)
  7. 6. Levéltöredék barátnémhoz,

Búcsúzás Kemenes-aljától,
A táncok



2. oldal

7. IRODALMUNK A REFORMKORBAN
8.
Kölcsey Ferenc portréja
9-10.
Himnusz,
11. HUSZT, EMLÉKLAPRA
12. Parainesis (egy részlet)

Ízelítő az európai klasszicizmus és romantika határáról

13. Johann Wolfgang Goethe: Vadrózsa
Vándor éji dala
A Villikirály
14. Robert Burns: Falusi kislány
Falusi randevú
KORAI MÉG
HA MENNÉL HIDEG SZÉLBEN
( az utóbbi kettőt nem tartalmazza a tankönyv)

  1. 15. Számonkérés

  2. Vörösmarty Mihály portréja

17-18.
Szózat
  1. 19. A búvár Kund 20. Ábránd,
  2. 21. CSONGOR ÉS TÜNDE (( a tankönyv és a N A T itt nem tartalmazza))
  3. 22. ELŐSZÓ ((a tankönyv szöveggyűjteményéből)) 23. Részösszefoglalás
  4. Dolgozatelőkészítés
  5. Nagydolgozat (műismertetés, ajánlás)


26. A nagydolgozat javítása


27.
Petőfi Sándor portréja
28.
dalköltészet: Fa leszek, ha;
29. tájlíra: Az alföld;


3. oldal

30. próza: Úti levelek, 11. levél kis versek a Felhők ciklusból; 31. szerelmi költészet: Reszket a bokor, mert,

32-33. Szeptember végén 34. forradalmi gondolatok, "világszabadság": Egy gondolat bánt engemet;

35. költői program: A XIX. század költői; 36. a forradalmi program kibővítése: Vasúton; a népforradalom gondolata, fenyegetés: A nép nevében;

37. a nemzeti szabadság képviselete:
Nemzeti dal;
38. az európai forradalom nevében: Föltámadott a tenger;
39. a forradalmi tűz szítása:
Forradalom;
a szabadságharc költője:
Négy nap dörgött az ágyu;
40. visszatérés a költészet meghitt világába:
Pacsírtaszót hallok megint;
szabadságharc végnapjaiban: Szörnyű idő)

41. Részösszefoglalás
42. Számonkérés

43.
Arany János portréja
44.
A szegény jobbágy;
a népköltő a szabadságharc alatt:
Nemzetőr-dal, Nyalka huszár;
45. a népköltő a szabadságharc után:

Koldus-ének; CSALÁDI KÖR (( sem a tankönyv, sem a N A T nem tartalmazza itt))

46. a történelmi ballada, mint a nemzeti öntudat ébresztése: Mátyás anyja;

47-48. a történelmi ballada, mint költői szembeszegülés a zsarnoksággal: Szondi két apródja

49. A walesi bárdok;
50. az "Őszikék"-ből: A tölgyek alatt,
Vásárban, EPILÓGUS (( ez utóbbit nem tartalmazza a tankönyv)) ; kis versek )


4. oldal


51. Tompa Mihály: A madár fiaihoz

52. Vajda János: A virrasztók
53. Nádas tavon


A magyar széppróza kibontakozása

54-55. Jókai Mór: A kőszívű ember fiai 56. Számonkérés

57.
Mikszáth Kálmán: A néhai bárány 58. Bede Anna tartozása
59. Karcolatok (amit a tankönyv tartalmaz)
60-61. Házi olvasmány elemzése:
Szent Péter esernyője)
62. Számonkérés (Nagydolgozat)

63. Beszélgetés

Ízelítő a modern európai irodalomból

64. Charles Baudelaire: Az albatrosz
KAPCSOLATOK (nem tartalmazza a tankönyv)

65. Paul Verlaine: Őszi dal
KÖLTÉSZETTAN (nem tartalmazza a tankönyv)

66. ARTHUR RIMBAUD: A MEGHÖKKENTEK (Kosztolányi ford.)
(nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a
N A T követelményrendszere itt)

67. Irodalmunk a századfordulón

68. Ady Endre portréja
69-70.
Góg és magóg fia vagyok én..., 71. Párizsban járt az ősz


5. oldal

72. A nyolcadik évfolyam olvasmányai
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK
(kompetenciák, képességek)

(Utalás a N A T 7 A - D pontjára)







-- A művel, a műfajjal, a lehetséges olvasatok összetevőivel összhangban az élményt elmélítő, a megértést elősagítő, érzelmi, gondolati, erkölcsi, esztétikai következtetéseket lehetővé tevő szövegelemző eljárások használata; következtetések önálló megfogalmazása.





6. oldal

FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK
(kompetenciák)









7. oldal

MINIMÁLIS TELJESÍTMÉNY

--
Az olvasott művek legfontosabb ismérveinek megnevezése:
szerző, műfaj, téma.



-- Együttműködés a társakkal és a tanárral például szerepjátékban, dramatikus játékban való részvétellel.





8. oldal


MEMORITEREK ÉS KREATÍV GYAKORLATOK



-- Kreatív gyakorlatok: például szövegek kiegészítése, átírása hangnemváltással, nézőpontváltással; ritmikus szövegek alkotása, dramatizálás.



SZÁLLÓIGÉK ÉS ^ VAGY JELLEMZŐ RÉSZLETEK FELISMERÉSE VAGY MEMORIZÁLÁSA

FELISMERÉS:

Berzsenyi Dániel: A KÖZELÍTŐ TÉL (nem tartalmazza a tankönyv és a N A T követelményrendszere)
Levéltöredék barátnémhoz,
Búcsúzás Kemenes-aljától,
A táncok


Kölcsey Ferenc: Himnusz, Huszt,
Parainesis (a tankönyv által megadott részletek)

Johann Wolfgang Goethe: Vadrózsa
Vándor éji dala
A Villikirály

Robert Burns: Falusi kislány
Falusi randevú




9. oldal

FELISMERÉS

KORAI MÉG
HA MENNÉL HIDEG SZÉLBEN
( az utóbbi kettőt nem tartalmazza a tankönyv)

Vörösmarty Mihály: Szózat, ELŐSZÓ, A VÉN CIGÁNY
Ábránd, Fogytán van a napod
CSONGOR ÉS TÜNDE

Petőfi Sándor: Fa leszek, ha...Úti levelek (11. levél), Hegyen űlök, kis versek a Felhők-ciklusból (a tankönyv által megadott részletek),

A XIX. század költői,
A nép nevében, Forradalom, Négy nap dörgött az ágyu, Pacsírtaszót hallok megint...,
Szörnyű idő...

Arany János: A szegény jobbágy, Nemzetőr-dal, Koldus-ének, Mátyás anyja, A walesi bárdok, A tölgyek alatt, Vásárban, EPILÓGUS (nem tartalmazza a tankönyv és a N A T itt), kis versek az Őszikék korszakból, Szondi két apródja


Tompa Mihály: A madár, fiaihoz

Vajda János: A virrasztók, Nádas tavon, HÚSZ ÉV MÚLVA (itt nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a N A T )

Charles Baudelaire: Az albatrosz
KAPCSOLATOK (nem tartalmazza a tankönyv)

Paul Verlaine: Őszi dal
KÖLTÉSZETTAN (nem tartalmazza a tankönyv)





10. oldal

FELISMERÉS

ARTHUR RIMBAUD: A MEGHÖKKENTEK (Kosztolányi ford.)
(nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a
N A T követelményrendszere itt)

Jókai Mór: A kőszívű ember fiai, Az arany ember
EGY MAGYAR NÁBOB (nem szerepel itt a N A T -ban)

Mikszáth Kálmán: A néhai bárány, Bede Anna tartozása, Szent Péter esernyője, A római, A Balóthy-domínium


Ady Endre: Góg és magóg fia vagyok én Párizsban járt az ősz





11. oldal

MEMORITEREK:

BERZSENYI DÁNIEL: A KÖZELÍTŐ TÉL (1. szakasz)
A MAGYAROKHOZ I. (1. szakasz)
A MAGYAROKHOZ II. (1. szakasz)
OSZTÁLYRÉSZEM (1. szakasz)

Kölcsey Ferenc: Himnusz
Huszt
Emléklapra
Részletek a Parainesisből:
"Szeretni az emberiséget: ez minden szívnek elengedhetetlen feltétele."

"Hazaszeretet egyike a kebel tiszteletre legméltóbb szenvedelmeinek; de sok kívántatik, míg annak tiszta birtokába juthatunk."

" Törekedjél ismeretekre ! De ismeretekre, melyek ítélet s ízlés által vezéreltetnek."
"Teljes birtokában lenni a nyelvnek, melyet a nép beszél: ez az első s elengedhetetlen feltétel. (...)

Meleg szeretettel függj a hon nyelvén! mert haza, nemzet és nyelv, három egymástól válhatatlan dolog; s ki ez utolsóért nem buzog, a két elsdőért áldozatokra kész lenni nehezen fog."


Vörösmarty Mihály: Szózat
Részletek az ELŐSZÓ-ból (nem tartalmazza itt a N A T)

Petőfi Sándor: Szabadság, szerelem !
BOROZÓ (1. szakasz) (Itt nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a N A T )
Az alföld
Reszket a bokor, mert...
Szeptember végén
Egy gondolat bánt engemet
A XIX. század költői (1. és 5. szaksz)
A nép nevében (1.szakasz)





12. oldal

MEMORITEREK

Nemzeti dal
Föltámadott a tenger

Arany János: TOLDI -- Előhang
-- 1-2. szakasz
-- részletek a 4. énekből
TOLDI ESTÉJE -- 1-2. szaksz

(Itt nem kéri és közli sem a tankönyv, sem a N A T )

Nemzetőr-dal (1. szakasz)
Koldus-ének (1. szakasz)
Mátyás anyja (részletek)
Szondi két apródja

A walesi bárdok (a két ballada közül az egyik teljes egészében, a másikból részletek)

EPILÓGUS (részletek) (Itt nem közli sem a tankönyv, sem a N A T )

Vajda János: Virrasztók (részletek)
HÚSZ ÉV MÚLVA ( az egész -- itt nem közli sam a tankönyv, sem a N A T )

BAUDELAIRE: AZ ALBATROSZ (1. szakasz)
KAPCSOLATOK (az 1-2. szakasz)
VERLAINE: ŐSZI DAL (az egész)
Ady Endre: GÓG ÉS MAGÓG ... (az egész -- itt nem közli sem a tankönyv, sem a N A T )
A föl-földobott kő (részletek)
Hiszek hitetlenül Istenben (1. szakasz)
Párizsban járt az Ősz
SZERETNÉM, HA SZERETNÉNEK (az egész -- nem közli sem a tankönyv, sem a N A T )



13. oldal

HÁZI OLVASMÁNYOK

Jókai Mór: EGY MAGYAR NÁBOB (Itt nem közli a N A T )
A kőszívű ember fiai
Az arany ember (ajánlott)

Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője
TÓT ATYAFIAK -- JÓ PALÓCOK
(Részleteit közli a N A T és a tankönyv a novellásköteteknek.


TÁJÉKOZÓDÁS AZ IRODALMI KIFEJEZÉSFORMÁKBAN ÉS VÁLTOZATAIKBAN
(A 7. évfolyamon kötelező fogalmak * -gal jelzettek.)

MŰVELŐDÉSTÖRTÉNETI KORSZAKOK

ANTIKVITÁS (ókori görög és római klasszicizmus)
KÖZÉPKOR
RENESZÁNSZ
BAROKK
FELVILÁGOSODÁS
(reformkor)
ROMANTIKA
*
REALIZMUS *
SZÁZADFORDULÓ *
AVANTGÁRD *
(a NYUGAT-korszak I. nemzedéke) *


STÍLUSKORSZAKOK (és a hozzájuk tartozó fogalmak)

mítoszok kora

a homéroszi kor
a görög líra kialakulása
a görög dráma kialakulása

a BIBLIA létrejöttének korszakai



14. oldal

a hellenizmus

a római kultúra (klasszicizmus) fénykora

a középkor művészete: -- a hősi korszak


a reneszánsz -- trecento
-- quattrocento
-- cinquecento

a manierizmus

a barokk
a rokokó

Az európai és a magyar felvilágosodás nagy gondolkodói és azoknak művei *

a szentimentalizmus

A klasszicizmus *

A nyelvújítás és a magyar reformkor * *

A preromantika *

A romantika *

A realizmus *

A századvég (a finde siecle) korszaka *

A századelő és a NYUGAT c. folyóirat *





15. oldal

MŰNEMEK ÉS MŰFAJOK

Epika:
*

Olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó csupán létrehozója, de nem tárgya a műalkotásnak. Epikai közlésformák: a cselekmény elbeszélése, elmondása, környezetrajz, helyszínrajz, dialógus, monológ, leírás, jellemzés.





Líra: *

A líra olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó nem csupán létrehozója, de tárgya is a műalkotásnak.
A LÉNYEGMEGRAGADÁS MOZZANATA "itt és most" "előttünk" tételeződik, mint érzelmi-racionális FOLYAMAT.
(A racionális-irracionális-érzelmi sík egybefonódása a jellemző.)
Lírai közlésformák: a "szöveg" lebontása-átalakítása; vers (sortördelés) és próza; képi jelzésrendszer.



16. oldal

KÖLTŐI KÉPEK *



ALAKZATOK *



RÍMEK *

A rím: hangzócsoportok összecsengése. *

SORVÉGI (KÜLSŐ) -- SORON BELÜLI (BELSŐ) *
egy szótag mélységű -- több szótag mélységű *
hímrím -- nőrím *
tiszta rím -- asszonánc -- ragrím -- kecskerím -- mozaikrím *





17. oldal

Rímképletek *

A A -- páros *
A A A -- hármas *
A A A A -- bokor *
A B A B -- kereszt *
A B B A -- ölelkező *
X A X A -- félrím *
A B A B B -- ráütő *

Strófaszerkezetek rímképletei: *

Balassi-strófa *
6^6^7 a a b
6^6^7 c c b
6^6^7 d d b

Zrínyi-szak
*
6^6 a
6^6 a
6^6 a
6^6 a

Himfy-szak (vagy Himfy-strófa Kisfaludy Sándor Himfy szerelmei c. ciklusának formája (nincs tagolva, a tagolás itt csak az áttekinthetőséget könnyíti)

4^4 a
4^3 b
4^4 a
4^3 b
---
4^4 c
4^3 d
4^4 c
4^3 d
---
4^4 e
4^4 e
4^3 f
4^3 f


18. oldal

-- tercina
*
aba bcb cdc

-- stanza (Arany: Bolond Istók; Arany László: A délibábok hőse)
*
a b a b ^ b a b a ^ c c

-- petrarcai szonett
*

a b b a , a b b a (vagy a b a b ) , c d c, d c d (vagy c d e, c d e, stb változat)


-- angol (vagy shakespeare-i) szonett
*
a b a b ^ c d c d ^ e f e f ^ g g

-- francia (provanszál) ballada
a b a b b c b C (refrénsor !)
ajánlás: b c b C

-- angol-skót balladaforma (chevy chase)
*
x a x a (gyakori a belső rím)

-- Anyagin-strófa
(9-es és 8-as szótagszámú jambikus lejtésű sorok)
A B A B C C D D E F F E G G


SZÖVEGRITMUSOK
Próza - Vers
* * * *
A ritmus idő (vagy tér) tagolása.
A tempó valamely alaplüktetés (periodikus változássorozat).

A RITMUS valamely alaplüktetéshez (tempóhoz) való igazodás, vagy attól való szabályos, esetleg szabálytalan eltérés.
A PRÓZA RITMUSA valamely alaplüktetéstől való szabálytalan eltérés.
A VERS RITMUSA valamely alaplüktetéshez való szabályos igazodás, vagy attól való szabályos eltérés.



19. oldal

-- Hangsúlyos versek *

A hamngsúly az élőbeszédben kimondott magán- vagy mássalhangzókra eső nyomatéktöbblet. Általában hangzóssági mélypontoktól határolt hangzóssági csúcs.


A hangsúlyos vers ritmusát a hangsúlyos és a hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása adja.
*

Hangsúlyos sorok:
pl.


Időmértékes sorok és szerkezetek: *
-- hexameter *
A verssor csak dactilusokból és spondeusokból áll. Az ötödik mindig dactilus. (Hatos mértékű sor.)

-- pentameter
*
Csak dactilusokból és spondeusokból álló verssor, a 3. és a 6. láb csonka. (Ötös mértékű sor.)

-- disztichon
*
A hexameter és a pentameter sorkapcsolata. (Az első mindig hexameter.)







20. oldal

MŰVEK SZERKEZETI EGYSÉGEI * * * *

Epika:
expozíció, bonyodalom, tetőpont, (fordulópont) megoldás (csattanó) *

(Az eposz szerkezeti egységei: propozíció, invokáció, in medias rex, enumeráció, epitheton ornans, deus ex machina, anticipáció, retrospektív elbeszélés, a későbbiekben peroráció, stb.)


Dráma:
(alap)szituáció, akció, dikció, krízis, megoldás, *
(A klasszikus görög dráma szerkezeti egységei: prologosz, parodosz, epeiszodion, sztaszimon, exodosz, kommosz, exodikon)

Líra:
keretes (vagy nem keretes) szerkezet, *
a lírai gondolatmenet "eleje", "közepe" "vége" * (Arisztotelész);
ismétlésre (annak variációira) vagy ellentmondásokra épül
tagolatlan sorlánc vagy szakaszok vagy strófák jellemzik
*


A tudásmérés és a számonkérés módjai:



21. oldal