22. ELŐSZÓ ((a tankönyv szöveggyűjteményéből)) 23.
Részösszefoglalás
Dolgozatelőkészítés
Nagydolgozat (műismertetés, ajánlás)
26. A nagydolgozat javítása
27. Petőfi Sándor portréja
28.
dalköltészet: Fa leszek, ha;
29. tájlíra: Az alföld;
3. oldal
30. próza: Úti levelek, 11. levél kis versek a Felhők
ciklusból; 31. szerelmi költészet: Reszket a bokor, mert,
32-33. Szeptember végén 34. forradalmi
gondolatok, "világszabadság": Egy gondolat bánt engemet;
35. költői program: A XIX. század költői; 36. a
forradalmi program kibővítése: Vasúton; a népforradalom gondolata, fenyegetés: A
nép nevében;
37. a nemzeti szabadság képviselete:
Nemzeti
dal;
38. az európai forradalom nevében: Föltámadott a tenger;
39. a forradalmi tűz szítása:
Forradalom;
a szabadságharc
költője:
Négy nap dörgött az ágyu;
40. visszatérés a költészet
meghitt világába:
Pacsírtaszót hallok megint;
szabadságharc
végnapjaiban: Szörnyű idő)
41. Részösszefoglalás
42. Számonkérés
43. Arany János portréja
44. A szegény
jobbágy;
a népköltő a szabadságharc alatt:
Nemzetőr-dal, Nyalka
huszár;
45. a népköltő a szabadságharc után:
Koldus-ének; CSALÁDI KÖR (( sem a tankönyv, sem a N A T nem
tartalmazza itt))
46. a történelmi ballada, mint a nemzeti öntudat
ébresztése: Mátyás anyja;
47-48. a történelmi ballada, mint költői szembeszegülés
a zsarnoksággal: Szondi két apródja
49. A walesi bárdok;
50. az "Őszikék"-ből: A tölgyek alatt,
Vásárban, EPILÓGUS (( ez
utóbbit nem tartalmazza a tankönyv)) ; kis versek )
4. oldal
51. Tompa Mihály: A madár fiaihoz
52. Vajda János: A virrasztók
53. Nádas
tavon
A magyar széppróza kibontakozása
54-55. Jókai Mór: A kőszívű ember fiai 56.
Számonkérés
57. Mikszáth Kálmán: A néhai bárány 58.
Bede Anna tartozása
59. Karcolatok (amit a tankönyv
tartalmaz)
60-61. Házi olvasmány elemzése: Szent Péter esernyője)
62. Számonkérés (Nagydolgozat)
63. Beszélgetés
Ízelítő a modern európai irodalomból
64. Charles Baudelaire: Az albatrosz
KAPCSOLATOK
(nem tartalmazza a tankönyv)
65. Paul Verlaine: Őszi dal
KÖLTÉSZETTAN (nem
tartalmazza a tankönyv)
66. ARTHUR RIMBAUD: A MEGHÖKKENTEK (Kosztolányi
ford.)
(nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a
N A T követelményrendszere
itt)
67. Irodalmunk a századfordulón
68. Ady Endre portréja
69-70. Góg és magóg fia
vagyok én..., 71. Párizsban járt az ősz
5. oldal
72. A nyolcadik évfolyam olvasmányai
FEJLESZTÉSI
KÖVETELMÉNYEK
(kompetenciák, képességek)
(Utalás a N A T 7 A - D pontjára)
- Az irodalom és az olvasó (befogadó) kapcsolatában annak megértése,
milyen jelentéseket közvetít az irodalom egyének és közösségek számára; a
magyar nyelv és a magyar kultúra elválaszthatatlanságának tudata és érzelmi
átélése.
- 4--
Tudatosítjuk, hogy az irodalomolvasás érzelmi, gondolati
erkölcsi esztétikai élmények forrása; tapasztalatszerzés metaforák és
modellalkotás révén.
- 4-- Az epikai művek önálló olvasása, részben önálló
feldolgozása.
- 4--
A líra különböző műfajaiban és hangnemeiben a klasszikus (a
XIX. század elejétől a XX. század elejéig, kb. 1930-ig) költészet köréből
válogatott művek olvasása és feldolgozása.
- 4-- Dramatizált formák, dialógusok (...) önálló olvasása,
megjelenítése (feldolgozása).
- 4--
A magyar irodalom néhány jelentős témája, például élet és
halál; szűkebb és tágabb társadalmi és természeti környezet; barátság;
szerelem; nemzeti hagyományok; haza és haladás; érzelmi-szellemi kötődések;
magyarság és európaiság. Az olvasott művekben megjelenített téma, élethelyzet,
motívum révén kapcsolódási pontok felismerése különböző világlátású,
szemléletű művek között.
-- A művel, a műfajjal, a lehetséges olvasatok
összetevőivel összhangban az élményt elmélítő, a megértést elősagítő, érzelmi,
gondolati, erkölcsi, esztétikai következtetéseket lehetővé tevő szövegelemző
eljárások használata; következtetések önálló megfogalmazása.
6. oldal
FEJLESZTÉSI KÖVETELMÉNYEK
(kompetenciák)
- Tájékozottság az olvasott művek kontextusaiban, például a téma
hagyománya, változatai, adaptációja, más művészeti ágakban való megjelenítése,
hatása és olvasatai a kortársak csoportjában; különböző felfogások a mű
jelentéseiről.
- 4--
A befogadás tapasztalatainak tudatosítása: a téma, az írói
látásmód és álláspont megértése.
- 4-- Hasonlóságok és különbségek megnevezése művek témája, szerzők
látásmódja között, például tájleíró versek, hasonló témájú szövegek
összevetésével.
- 4--
Emberi kapcsolatok, cselekedetek, érzelmi viszonyulások
összetettségének felfogása, megbeszélése, megvitatása: érzelmi
megnyilvánulások, ellentmondásos élethelyzetek, erkölcsi konfliktusok
feltárása, megbeszélése, megvitatása.
7. oldal
MINIMÁLIS TELJESÍTMÉNY
-- Az olvasott művek legfontosabb ismérveinek
megnevezése:
szerző, műfaj, téma.
- 4-- A helyzet, a helyszín, a szereplők, a cselekményelemek
ismerete, az idő- és eseményszerkezet követése az epikai (...) művekben.
- 4--
Érzelmek, magatartások, jellemek, kapcsolatok, indítékok saját
szavakkal való bemutatása, például a jellemzés, az ismertetés műfajában,
szóban és írásban.
-- Együttműködés a társakkal és a
tanárral például szerepjátékban, dramatikus játékban való részvétellel.
8. oldal
MEMORITEREK ÉS KREATÍV GYAKORLATOK
- A megszólaltatott, megjelenített mű sajátosságainak bemutatása
például kifejező tolmácsolással, dramatizálással; a könyvtári dokumentáció
hangzó és vizuális anyagainak (számítógépes CD ROM felhasználásával)
- 4-- Szállóigék, jellemző részletek, teljes művek idézésének szerepe és
módjai szóban és írásban.
-- Kreatív gyakorlatok: például szövegek
kiegészítése, átírása hangnemváltással, nézőpontváltással; ritmikus szövegek
alkotása, dramatizálás.
SZÁLLÓIGÉK ÉS ^ VAGY JELLEMZŐ RÉSZLETEK FELISMERÉSE
VAGY MEMORIZÁLÁSA
FELISMERÉS:
Berzsenyi Dániel: A KÖZELÍTŐ TÉL (nem tartalmazza a
tankönyv és a N A T követelményrendszere)
Levéltöredék
barátnémhoz,
Búcsúzás Kemenes-aljától,
A táncok
Kölcsey Ferenc: Himnusz, Huszt,
Parainesis (a tankönyv
által megadott részletek)
Johann Wolfgang Goethe: Vadrózsa
Vándor éji dala
A
Villikirály
Robert Burns: Falusi kislány
Falusi randevú
9. oldal
FELISMERÉS
KORAI MÉG
HA MENNÉL HIDEG SZÉLBEN
( az utóbbi
kettőt nem tartalmazza a tankönyv)
Vörösmarty Mihály: Szózat, ELŐSZÓ, A VÉN CIGÁNY
Ábránd,
Fogytán van a napod
CSONGOR ÉS TÜNDE
Petőfi Sándor: Fa leszek, ha...Úti levelek (11. levél), Hegyen
űlök, kis versek a Felhők-ciklusból (a tankönyv által megadott részletek),
A
XIX. század költői,
A nép nevében, Forradalom, Négy nap dörgött az ágyu,
Pacsírtaszót hallok megint...,
Szörnyű idő...
Arany János: A szegény jobbágy, Nemzetőr-dal, Koldus-ének,
Mátyás anyja, A walesi bárdok, A tölgyek alatt, Vásárban, EPILÓGUS (nem
tartalmazza a tankönyv és a N A T itt), kis versek az Őszikék korszakból, Szondi
két apródja
Tompa Mihály: A madár, fiaihoz
Vajda János: A virrasztók, Nádas tavon, HÚSZ ÉV MÚLVA (itt
nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a N A T )
Charles Baudelaire: Az albatrosz
KAPCSOLATOK (nem
tartalmazza a tankönyv)
Paul Verlaine: Őszi dal
KÖLTÉSZETTAN (nem tartalmazza a
tankönyv)
10. oldal
FELISMERÉS
ARTHUR RIMBAUD: A MEGHÖKKENTEK (Kosztolányi
ford.)
(nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a
N A T követelményrendszere
itt)
Jókai Mór: A kőszívű ember fiai, Az arany ember
EGY
MAGYAR NÁBOB (nem szerepel itt a N A T -ban)
Mikszáth Kálmán: A néhai bárány, Bede Anna tartozása, Szent
Péter esernyője, A római, A Balóthy-domínium
Ady Endre: Góg és magóg fia vagyok én Párizsban járt az
ősz
11. oldal
MEMORITEREK:
BERZSENYI DÁNIEL: A KÖZELÍTŐ TÉL (1. szakasz)
A
MAGYAROKHOZ I. (1. szakasz)
A MAGYAROKHOZ II. (1. szakasz)
OSZTÁLYRÉSZEM
(1. szakasz)
Kölcsey Ferenc: Himnusz
Huszt
Emléklapra
Részletek
a Parainesisből:
"Szeretni az emberiséget: ez minden szívnek
elengedhetetlen feltétele."
"Hazaszeretet egyike a kebel tiszteletre legméltóbb
szenvedelmeinek; de sok kívántatik, míg annak tiszta birtokába juthatunk."
"
Törekedjél ismeretekre ! De ismeretekre, melyek ítélet s ízlés által
vezéreltetnek."
"Teljes birtokában lenni a nyelvnek, melyet a nép beszél: ez
az első s elengedhetetlen feltétel. (...)
Meleg szeretettel függj a hon nyelvén! mert haza, nemzet és
nyelv, három egymástól válhatatlan dolog; s ki ez utolsóért nem buzog, a két
elsdőért áldozatokra kész lenni nehezen fog."
Vörösmarty Mihály: Szózat
Részletek az ELŐSZÓ-ból
(nem tartalmazza itt a N A T)
Petőfi Sándor: Szabadság, szerelem !
BOROZÓ (1. szakasz)
(Itt nem tartalmazza sem a tankönyv, sem a N A T )
Az alföld
Reszket a
bokor, mert...
Szeptember végén
Egy gondolat bánt engemet
A XIX. század
költői (1. és 5. szaksz)
A nép nevében (1.szakasz)
12. oldal
MEMORITEREK
Nemzeti dal
Föltámadott a tenger
Arany János: TOLDI -- Előhang
-- 1-2. szakasz
--
részletek a 4. énekből
TOLDI ESTÉJE -- 1-2. szaksz
- "Három éve történt..."
- Egyéb részletek
- Utolsó szakasz
(Itt nem kéri és közli sem a tankönyv, sem a N A
T )
Nemzetőr-dal (1. szakasz)
Koldus-ének (1.
szakasz)
Mátyás anyja (részletek)
Szondi két apródja
A walesi bárdok (a két ballada közül az egyik teljes egészében,
a másikból részletek)
EPILÓGUS (részletek) (Itt nem közli sem a tankönyv, sem
a N A T )
Vajda János: Virrasztók (részletek)
HÚSZ ÉV MÚLVA ( az
egész -- itt nem közli sam a tankönyv, sem a N A T )
BAUDELAIRE: AZ ALBATROSZ (1. szakasz)
KAPCSOLATOK (az
1-2. szakasz)
VERLAINE: ŐSZI DAL (az egész)
Ady Endre: GÓG ÉS MAGÓG ...
(az egész -- itt nem közli sem a tankönyv, sem a N A T )
A föl-földobott kő
(részletek)
Hiszek hitetlenül Istenben (1. szakasz)
Párizsban járt az
Ősz
SZERETNÉM, HA SZERETNÉNEK (az egész -- nem közli sem a tankönyv, sem a N
A T )
13. oldal
HÁZI OLVASMÁNYOK
Jókai Mór: EGY MAGYAR NÁBOB (Itt nem közli a N A T
)
A kőszívű ember fiai
Az arany ember (ajánlott)
Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője
TÓT ATYAFIAK --
JÓ PALÓCOK
(Részleteit közli a N A T és a tankönyv a novellásköteteknek.
TÁJÉKOZÓDÁS AZ IRODALMI KIFEJEZÉSFORMÁKBAN ÉS
VÁLTOZATAIKBAN
(A 7. évfolyamon kötelező fogalmak * -gal
jelzettek.)
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNETI KORSZAKOK
ANTIKVITÁS (ókori görög és római
klasszicizmus)
KÖZÉPKOR
RENESZÁNSZ
BAROKK
FELVILÁGOSODÁS
(reformkor)
ROMANTIKA
*
REALIZMUS *
SZÁZADFORDULÓ *
AVANTGÁRD *
(a
NYUGAT-korszak I. nemzedéke) *
STÍLUSKORSZAKOK (és a hozzájuk tartozó fogalmak)
mítoszok kora
a homéroszi kor
a görög líra kialakulása
a görög
dráma kialakulása
a BIBLIA létrejöttének korszakai
14. oldal
a hellenizmus
a római kultúra (klasszicizmus) fénykora
a középkor művészete: -- a hősi korszak
- a lovagi korszak
- az egyházi korszak
- a "polgári" korszak
a reneszánsz -- trecento
-- quattrocento
--
cinquecento
a manierizmus
a barokk
a rokokó
Az európai és a magyar felvilágosodás nagy gondolkodói
és azoknak művei *
a szentimentalizmus
A klasszicizmus *
A nyelvújítás és a magyar reformkor * *
A preromantika *
A romantika *
A realizmus *
A századvég (a finde siecle) korszaka *
A századelő és a NYUGAT c. folyóirat *
15. oldal
MŰNEMEK ÉS MŰFAJOK
Epika: *
Olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó csupán létrehozója,
de nem tárgya a műalkotásnak. Epikai közlésformák: a cselekmény elbeszélése,
elmondása, környezetrajz, helyszínrajz, dialógus, monológ, leírás,
jellemzés.
- 5-- eposz
- verses regény
- 3-- regény *
- 3// kisreg;nz
- novella *elbesy;l;s(*
- 3// elbesy;l[ k0ltem;nz*
- 3// históriás ének, széphistória
- 3-- népballada, műballada *
Líra: *
A líra olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó nem
csupán létrehozója, de tárgya is a műalkotásnak.
A LÉNYEGMEGRAGADÁS
MOZZANATA "itt és most" "előttünk" tételeződik, mint érzelmi-racionális
FOLYAMAT.
(A racionális-irracionális-érzelmi sík egybefonódása a
jellemző.)
Lírai közlésformák: a "szöveg" lebontása-átalakítása; vers
(sortördelés) és próza; képi jelzésrendszer.
*
Himfy-szak (vagy Himfy-strófa Kisfaludy Sándor Himfy szerelmei
c. ciklusának formája (nincs tagolva, a tagolás itt csak az áttekinthetőséget
könnyíti)
4^4 a