M A G Y A R I R O D A L O M 1.
tanmenet
az I. C osztály számára
Készítette: Wenczel Imre
Humán szakos osztályban az I. félévben ciklusonként 4 óra
a II. félévben ciklusonként 5 óra
irodalom
szeptember
-
Ismerkedés, bevezető
- Játékos tudásszintfelmérés
- Az általános iskolás anyag memoriterei
- Vetélkedő előkészítése (a görög mitológia)
|||||||||||||||
5. A valóság és a művészet összefüggései
Beszélgetés a valóság megismerési módjairól, a művészetről
és a művészeti ágakról
6. A szépirodalmi műnemek
7. A szépirodalmi műfajok
8. Vetélkedő a görög mitológia ismeretéből
9. Számonkérés
**************
október
-
A Prométheusz-mítosz és az Orpheusz-mítosz
- . A trójai mondakör
- . Az eposz műfaja (Homérosz és kora)
- Az Íliász és az Odüsszeia
||||||||||||||||||||||||||||
-
14. Az Íliász és az Odüsszeia
- Az Odüsszeia
- Részösszefoglalás
- Számonkérés
- Az ókori görög dráma és a színház
************
november
-
Aiszkhülosz,Szophoklész,Euripidész, Arisztophanész
- A thébai mondakör
- Szophoklész: Oidipusz király
1. oldal
MAGYAR IRODALOM tanmenet I. C 2.
22. Szophoklész: Oidipusz király
|||||||||||||||||||||||||||
23. Szophoklész: Antigoné
24. Szophoklész: Antigoné
25. Számonkérés
************
december
26. Az ókori görög líra (hangszerkíséret nélküli művek)
27. Az ókori görög líra (hangszerkíséretes művek)
28. Szapphó költészete (Aphroditéhez)
29. Alkaiosz és Anakreón (Gyűlölöm azt...;Töredék a halálról)
||||||||||||||||||||||||
30. Fontosabb görög filozófusok: Platón
31. Arisztotelész
32. A római irodalom
**********
január
33. Catullus (Éljünk, Lesbia...; Gyűlölök és szeretek...)
34. Vergilius: Eklogák (IV. IX. ekloga)
35. Vergilius: Aeneis
36. Vergilius: Aeneis
||||||||||||||||||
37. A római istenek
38. Horatius: Carmenek
39. Horatius:Thaliarchushoz
40. Horatius:Thaliarchushoz
*************
február
41. Horatius: Leuconoéhoz ; Liciniushoz
42. Horatius: Ars poetica
43. A Biblia
44. Az Ószövetség
45. A világ és az ember teremtése; Bűnbeesés; Káin és Ábel
|||||||||||||||||||||||||||
46. Vízözön (egyéb pusztulás-mítoszok: Gilgames)
Bábel tornya; Ábrahám és Izsák; Szodoma és Gomorra;
47. József története
2. oldal
MAGYAR IRODALOM tanmenet I. C 3.
48. Az egyiptomi szolgaságtól a Kánaánig (Szövetségkötés a Sínai-hegynél)
49. Zsoltárok (90. zsoltár)
50. Az Újszövetség (Karácsonyi történet;Jézus Hegyibeszéde és példabeszédei)
************
március
51. Jézus keresztrefeszítésének története (a passió)
52. Összefoglalás-számonkérés
53. Beszélgetés a középkorról
54. A középkor irodalma (világirodalom; Szt. Ágoston)
Himnuszok, Lovagi irodalom , Trisztán és Izolda
Trubadúrok és Minnesangerek
55. Dante
56. Dante (Isteni színjáték)
|||||||||||||||||||||||||||
57. Villon
58. Villon (A nagy testamentum)
59. A középkor magyar irodalma
60. Halotti beszéd és könyörgés
61. Ómagyar Mária-siralom, Margit-legenda
**************
április
62. A reneszánsz Itáliában
63. A reneszánsz irodalma
64 . Petrarca művészete
||||||||||||||||||||||||
65. Petrarca: Daloskönyv
66. Boccaccio: Dekameron (5. 9. novella)
67. A magyar reneszánsz
68. Janus Pannonius
69. Janus Pannonius epigrammái (Egy dunántúli mandulafáról)
70. Janus Pannonius elégiái (Búcsú Váradtól)
************
május
71. A reformáció (Heltai Gáspár: egy fabula; Gergei 72. A.:Árgirus; Kecskeméti V. Mihály: 55. zsoltár; bibliafordítások
3. oldal
MAGYAR IRODALOM tanmenet I. C 4.
73. Balassi szerelmi költészete
74. Balassi istenes versei, zsoltárparafrázisai
75. Balassi tavasz- és vitézi énekei
|||||||||||||||||||||||||||||||
76. Az angol reneszánsz
77. Shakespeare szonettjei
78. Shakespeare: Hamlet
79. Shakespeare: Rómeó és Júlia
80. Shakespeare: Rómeó és Júlia
***************
június
81-84. Rendszerező ismétlés
II. osztályra átmegy: a barokk;
Pázmány Péter (részletek a Kalauzból)
Zrínyi Miklós: Szegeti veszedelem
A kuruc költészet (Rákóczi-nóta; Áll előttem; Őszi harmat után)
Mikes Kelemen: a 10. ; 108.; 112.; 207. levél
4. oldal
OSZTÁLYFŐNÖKI TANMENET 1.
a IV. E osztáy számára
Heti óraszám: 1
Osztályfőnök: Wenczel Imre
-
Aktuális feladatok
- A feladatok megosztása, vállalások rögzítése, határidők
3. A felnőtté válás küszöbén
(Az életkorral járó jogok és kötelességek)
4. A helyes magatartás, az alkalmazkodás kérdései
5. Iskolai közösség, munkahelyi közösség
6. Pályaismertetés (szülők bevonásával is)
7. A testi-lelki egészség
8. Az egészséget fenyegető szokások
(balesetek, káros szenvedélyek, stb)
9. Magatartás vakokkal, mozgássérültekkel
-
A majdani munkába állás feltételei (felkészítés egy másik léthelyzetre)
- Önismeret, önkontroll, önértékelés, önbizalom
-
A magatartás és szorgalomjegyek megbeszélése
- Védőnő által tartott óra (szexualitás és egészség)
-
Védőnő által tartott óra (szexualitás és egészség)
- Pályaválasztás, házasság, családtervezés
16. A szabadidő helyes kihasználása
5. oldal
Osztályfőnöki tanmenet a IV. E osztály számára 2.
-
Érettségire, továbbtanulásra jelentkezés
- Erkölcsi és anyagi ösztönzés a munkában
-
BM óra
- A gondolkodás minőségi követelményei
21. Az önművelés fontossága és lehetőségei
22. Az értékválságról
23. Ifjúság és demokratizmus
24. Az "itt és most" HAZÁNK
25. Év végi teendők megbeszélése, szervezési feladatok
26. Magatartás és szorgalomjegyek
27-29. Aktuális problémák
Szervezési feladatok: -- az osztályvezetőség megerősítése
-- a feladatok elosztása (rendszeres konzultáció a megvalósításról)
-- tabló; szalagavató; érettségi,
ballagás; továbbtanulásra jelentkezés
-
konzultációk a szülői házzal
- a bankett megszervezése
- kapcsolattartás a jövőben
6. oldal
Magyar nyelv tanmenet a II. C osztály számára
Óraszám:
humánosztály, ciklusonként 4-4 óra, I. félév 36
II. félév 36
összesen: 72
A tananyag elrendezése mondatközpontú és funkcionális szemléletű.
Koncepció: a mondattól a kisebb egységek felé
Különválasztjuk az elvont mondatformát és a közlésfolyamatban aktuálisan megvalósult mondatot.
Megkülönböztetjük a szót mint a szókészlet egy tagját a közlésfolyamatban megjelenő szótól.
A fonéma: absztrakció, a beszédhang ennek megfelelése az egyes ember beszédében.
Összegzésként felvázoljuk grammatikai rendszerünket.
-
Célkitűzések
- A tananyag elrendezésének logikája
3-5. Nyelvtani rendszerünk néhány tulajdonsága
6. Számonkérés. gyakorlás
7-9. A mondat és a mondatfajta
10. Gyakorlás
11-13. Hogyan lehet felbontani a mondatot ?
14. Gyakorlás
15-17. Az alany és az állítmány
18. Gyakorlás
19-21. Az ige és az igés mondatforma
7. oldal
Magyar nyelv tanmenet a II. C osztály számára 2.
22. Gyakorlás
23-25. A tárgy
26. Gyakorlás
27-29. A határozó
30. Gyakorlás
31-33. A jelzős szerkezetek
34. Gyakorlás
35-37. Az igenevek
38. Gyakorlás
39-41. A névmások
42. Gyakorlás
43-44. Szervetlen mondatrészek
45-46. Részösszefoglalás: a szófajok a mondatokban
47-49. Alárendelő viszonyok a nyelvünkben
50. Gyakorlás
51-52. Mellérendelő viszonyok a nyelvünkben
53. Gyakorlás
54. Számonkérés előkészítése
55. Számonkérés
8. oldal
Magyar nyelv tanmenet a II. C osztály számára 3.
56-57. A szórend
58. A szó és a szóelemek
59-60. Gyakorlás
61-62. A nyelvi jelek alakja és jelentése
63. Gyakorlás
64-65. Szóalaktani megfigyelések
66. Kétarcú nyelvi jelenségek
67-68. A magyar nyelv hangállománya
69-70. A hangok találkozásának és előfordulásának szabályszerűségei
71. Gyakorlás
72. Nyelvi játékok
9. oldal
Irodalom tanmenet a II. C osztály számára 1.
Óraszám:
humán osztály - ciklusonkénti 7-7 óra
összesen: 63+63&126 óra
A tananyag előzetes áttekintése:
A barokk: Cervantes; Lope de Vega; Tasso; Milton
Pázmány Péter; Zrínyi Miklós; Gyöngyösi István; Mikes Kelemen
A barokk eposz Magyarországon: Zrínyi
A felvilágosodás Európában:
-
Galilei; Descartes; Pascal (racionalizmus)
- Locke; Hume (empirizmus)
- Esztétikai normák és klasszicizmus (Boileau)
- Az Enciklopédia -- Arcadia-körök
- Az angol felvilágosodás: egyetzemes szótár, divatok,
Defoe; Swift és a gulliveriáda;
Macpherson
Voiltaire; Rousseau; Montesquieu
Moliére
Goethe; Schiller; Hölderlin
A magyar felvilágosodás: I. szakasz 1772-1795. Bessenyei
II. szakasz a szabadkőműves mozgalom és a Martinovics összeesküvés
Kazinczy és Kármán tevékenysége
Verseghy és Révai vitája
RÉVAI MIKLÓS
A nyelvújítás
Batsányi János; Gvadányi; Dugonics és Fazekas művei
Csokonai Vitéz Mihály
Berzsenyi Dániel
Katona József
10. oldal
Irodalom tanmenet a II. C osztály számára 2.
A romantika irodalma: angol romantika; német romantika; orosz romantika; francia romantika;
A magyar reformkor: Kisfaludy Károly; Kármán József; Kölcsey Ferenc; Vörösmarty Mihály; Eötvös József;
Petőfi és Arany
1-3. Visszatekintés
4-5. A barokk irodalom
6. Pázmány Péter
7-8. Zrínyi Miklós munkássága
9-10. Szigeti veszedelem
11. A kuruc költészet
12-13. Mikes Kelemen
14. Rendszerezés-számonkérés
A francia klasszicizmus
-
A franciák nagy százada
- Corneille
17. Racine
18. A francia komédia és Moliére
19-20. A fösvény
11. oldal
Irodalom tanmenet a II. C osztály számára 3.
21-22. Moliére: A fösvény
23. Számonkérés
24-25. Voltaire: Candide
26. Számonkérés
27. Swift: Gulliveriáda
28. Rousseau munkássága
29. Rousseau traktátusai
30. Új Héloise
31. Vallomások
32. Goethe-költemények (kettő kötelező)
33-34. Faust I.
35. Schiller munkássága
36. Himnusz az örömhöz és egy dráma
37. Számonkérés
38. Hölderlin két vers
39. Rendszerezés, számonkérés
40. A felvilágosodás
41. A magyar felvilágosodás és klasszicizmus irodalma
12. oldal
Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 4.
42. A magyar felvilágosodás jellemzői
43. Bessenyei György: Magyarság (röpirat)
44. Bessenyei egyéb művei
45. Tariménes utazása
46. Számonkérés
47. Batsányi János munkássága (A franciaországi változásokra; A látó
48. Kazinczy, a nyelvújító
49. Fogságom naplója; Levelek
50. Csokonai pályája
51. Csokonai: Az estve
52. Konstancinápoly
53. A Lilla-szerelem; A bóldogság
54. Tartózkodó kérelem; A reményhez
55. A tihanyi Ekhóhoz
56. A magánossághoz
57. Csokonai és a népiesség; Jövendölés az első ...
13. oldal
Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 5.
58. Dorottya
59. Rendszerezés-számonkérés
60. Berzsenyi Dániel
61. Osztályrészem
62-63. A magyarokhoz I-II.
64. A közelítő tél
65. Levéltöredék barátnémhoz
66. Episztolák (Vitkovics Mihályhoz)
A pesti magyar társasághoz
67-68. Katona József: Bánk bán
69. Dolgozatelőkészítés
70. Dolgozat
72. A romantika irodalma
73. Az angol romantika nemzedékei
74. Shelley- Byron
75. Keats
76. A német romantika
77. Heine (két vers)
78. A francia romantika
14. oldal
Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 6.
79. Az orosz romantika
80-81. Puskin: Anyegin
82. Poe
A MAGYAR REFORMKOR
83. A kor áttekintése
84. Kisfaludy Károly: Mohács
85. Győrhöz kötődő alkotók
86. Kölcsey Ferenc munkássága
87 Nemzeti hagyományok
88. Elfojtódás
89. Himnusz
90. Vanitatum vanitas
91. Zrínyi dala és Zrínyi második éneke
92. Huszt; Emléklapra
93. Rebellisvers
94-95. Parainesis
96. Vörösmarty pályája
15. oldal
Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 7.
97-98. Zalán futása
99. Csongor és Tünde
100. Szózat
101. A Guttemberg-albumba
102. Gondolatok a könyvtárban
103. Emberek; Országháza
104. Előszó
105. A vén cigány
106. Rendszerezés
107. Dolgozat
108. Eötvös József
109. Petőfi Sándor
110. Temetésre szól az ének
111. Ez a világ; Fa leszek, ha...
112. A helység kalapácsa
113. A természet vadvirága
114. A Felhők-korszak
115. A nép; A nép nevében
116. A XIX. század költői
16. oldal
Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 8.
117. A Júlia-szerelem
117. Reszket a bokor...
118. Minek nevezzelek ?
119. A látomásos versek
120. Egy gondolat bánt engemet...
121. A puszta télen
122. Ítélet
123. III. dolgozat írása
124-125. Az apostol
126. A III. osztály olvasmányai
17. oldal
I R O D A L O M T A N M E N E T
a III. C osztály számára
Készítette: Wenczel Imre
...........................
Jóváhagyta az 1995-96-os tanévben:
...........................
igazgató
HUMÁNOSZTÁLY; óraszám: ciklusonként 7 óra
(Az 1995-96-os tanévben 19 teljes ciklus és egy töredék)
összesen: 136 óra
18. oldal
Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 1.
A kötelező minimum nagybetűvel kiemelt !
Szeptember
-
Szervezés
- Arany élete és kora ((kötelező 10 mű)
- Arany epikája
- Toldi
6-7. Toldi estéje
8-9. Buda halála
-
10. Balladák
-
Ágnes asszony
- 12. V. László
-
Szondi két apródja
- 13. A walesi bárdok
-
Tengeri-hántás
Október
-
Híd-avatás
- Arany lírája
- A rab gólya; Kertben
- Családi kör
- 18. Az örök zsidó
- 19. Ősszel
- 20. Letészem a lantot
- 21. Emlények; A tölgyek alatt
- Őszikék-korszak ! Vásárban
-
Epilógus
- 24. Arany összefoglalása
- Számonkérés
26. Madách
27-29. Az ember tragédiája
19. oldal
Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 2.
November
30. Számonkérés
31. Vajda János
32. Credo
33. A vaáli erdőben
34. Húsz év múlva
35. Az üstökös
36. Összefoglalás
37-38. Dolgozat I.
39. A XIX. század világirodalma
40-41. Stendhal: Vörös és fekete
42. Balzac: Goriot apó
November
43. Számonkérés
44-45. Gogol: A köpönyeg
46. A kritikai realizmus összefoglalása
47. A XIX. század magyar epikája
48. Eötvös: A falu jegyzője
49-50. Kemény Zsigmond: Özvegy és leánya
51-52. Jókai Mór: Az aranyember
53. Összefoglalás
54. Számonkérés
December
55. A XIX. század világirodalmából
56. Baudelaire: Az albatrosz
57. Baudelaire: Kapcsolatok
58. Verlaine Őszi chanson ; Költészettan
59. Rimbaud:: A magánhangzók szonettje; ; A részeg hajó
60. Mallarmé: Sóhaj; E szűzi, szilaj, ez a szép mai nap
61. Rilke: Őszi nap
20. oldal
Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 3.
62. Rilke: Archaikus Apolló-torzó
63. Whitman: Téli mozdony
64. A dekadencia; az impresszionizmus; a szimbolizmus
Január
65. Összefoglalás
66. A XIX. század világirodalmának epikai termése
67-68. Flaubert: Bovaryné
69-70. Tolsztoj: Ivan Iljics halála
71-72. Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés
73-74. Zola egy műve
75-76. Csehov-novellák
77. A XIX. század végének drámáiból
78-79. Csehov: Ványa bácsi
Február
80-81. Ibsen: A vadkacsa
82. Összefoglalás
83-84. Dolgozat II.
85. Ady (12 vers kötelező)
87. A szecesszió és a szimbolizmus
88-89. Góg és Magóg...
90. Szeretném, ha szeretnének
91. Hunn új legenda
92. A magyar Ugaron
93. A Tisza-parton
Március
94. A magyar messiások; Nekünk Mohács kell
95. Páris, az én Bakonyom
21. oldal
Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 4.
96. Harc a Nagyúrral
97. Héja-nász az avaron
98. Elbocsátó szép üzenet
99. Kocsi-út az éjszakában
100. Párizsban járt az Ősz
101. A Sion-hegy alatt
102. A Tűz márciusa
103. Az eltévedt lovas
104. Emlékezés egy nyár-éjszakára
105. Csinszka-versek
106. Ember az embertelenségben --- Mag hó alatt --- Üdvözlet a győzőnek
107. Összefoglalás
Április
108-109. Dolgozat III.
110. A századvég magyar regényei ée novellái
111. Mikszáth-novellák
112-113. Új Zrínyiász
114. Beszterce ostroma
115. Össszefoglalás
116. Krúdy Gyula: Szindbád 5. útja a halálnál
117. Számonkérés
Május
118-120. Móricz élete és kora
121. Tragédia
122. Szegény emberek
123-124. Barbárok
125. Árvácska
126. Uri muri
127. Összefoglalás
22. oldal
Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 5.
128. A Nyugat első nemzedéke
129. Tóth Árpád
130. Elégia egy rekettyebokorhoz
131. Lélektől lélekig
Június
132. Esti sugárkoszorú
133. Jó éjszakát !
134-136. Összefoglalás--ismétlés
23. oldal
Magyar nyelv tanmenet a II. E osztály számára 1.
Óraszám:
reálosztály, ciklusonként 3-4 óra, I. félév 27
II. félév 36
összesen: 63 óra
A tananyag elrendezése mondatközpontú és funkcionális szemléletű.
Koncepció: a mondattól a kisebb egységek felé
Különválasztjuk az elvont mondatformát és a közlésfolyamatban aktuálisan megvalósult mondatot.
Megkülönböztetjük a szót mint a szókészlet egy tagját a közlésfolyamatban megjelenő szótól.
A fonéma: absztrakció, a beszédhang ennek megfelelése az egyes ember beszédében.
Összegzésként felvázoljuk grammatikai rendszerünket.
1. Célkitűzések
A tananyag elrendezésének logikája
2-3. Nyelvtani rendszerünk néhány tulajdonsága
(RÉVAI MIKLÓS (Révai és Verseghy)
4. Számonkérés. gyakorlás
5. A mondat és a mondatfajta
6. Gyakorlás
7-8. Hogyan lehet felbontani a mondatot ?
9. Gyakorlás
10-11. Az alany és az állítmány
12. Gyakorlás
24. oldal
Magyar nyelv tanmenet a II. E osztály számára 2.
13-15. Lehetőség a dolgozat írására és javítására (irodalom
is !)
-
Az ige és az igés mondatforma
- Gyakorlás
-
A tárgy
- Gyakorlás
20-21.. A határozó fajtái
22.. Gyakorlás
23-24.. A jelzős szerkezetek fajtái
25. Gyakorlás
26. Az igenevek
27. Gyakorlás
28-30. Lehetőség dolgozat írására és javítására (irodalom is!)
31-32. A névmások
33. Gyakorlás
34. Szervetlen mondatrészek
35-36. Részösszefoglalás: a szófajok a mondatokban
37-38. Alárendelő viszonyok a nyelvünkben
39. Gyakorlás
25. oldal
Magyar nyelv tanmenet a II. E osztály számára 3.
40-41. Mellérendelő viszonyok a nyelvünkben
42-43. Gyakorlás
44. Számonkérés előkészítése
45. Számonkérés
46. A szórend
47. A szó és a szóelemek
48. Gyakorlás
49-50. A nyelvi jelek alakja és jelentése
51. Gyakorlás
52. Szóalaktani megfigyelések
53. Kétarcú nyelvi jelenségek
54-55. A magyar nyelv hangállománya
56-58. A hangok találkozásának és előfordulásának szabályszerűségei
59. Gyakorlás (számonkérés)
60. Dolgozatírás
61-62. Összefoglalás, ismétlés
63. Nyelvi játékok
26. oldal