M A G Y A R I R O D A L O M 1.

tanmenet
az I. C osztály számára

Készítette: Wenczel Imre

Humán szakos osztályban az I. félévben ciklusonként 4 óra
a II. félévben ciklusonként 5 óra
irodalom

szeptember
  1. Ismerkedés, bevezető
  2. Játékos tudásszintfelmérés
  3. Az általános iskolás anyag memoriterei
  4. Vetélkedő előkészítése (a görög mitológia)

|||||||||||||||
5. A valóság és a művészet összefüggései
Beszélgetés a valóság megismerési módjairól, a művészetről
és a művészeti ágakról
6. A szépirodalmi műnemek
7. A szépirodalmi műfajok
8. Vetélkedő a görög mitológia ismeretéből
9. Számonkérés
**************
október
  1. A Prométheusz-mítosz és az Orpheusz-mítosz
  2. . A trójai mondakör
  3. . Az eposz műfaja (Homérosz és kora)
  4. Az Íliász és az Odüsszeia

||||||||||||||||||||||||||||
  1. 14. Az Íliász és az Odüsszeia
  2. Az Odüsszeia
  3. Részösszefoglalás
  4. Számonkérés
  5. Az ókori görög dráma és a színház

************
november
  1. Aiszkhülosz,Szophoklész,Euripidész, Arisztophanész
  2. A thébai mondakör
  3. Szophoklész: Oidipusz király



1. oldal

MAGYAR IRODALOM tanmenet I. C 2.


22. Szophoklész: Oidipusz király
|||||||||||||||||||||||||||
23. Szophoklész: Antigoné
24. Szophoklész: Antigoné
25. Számonkérés
************

december
26. Az ókori görög líra (hangszerkíséret nélküli művek)
27. Az ókori görög líra (hangszerkíséretes művek)
28. Szapphó költészete (Aphroditéhez)
29. Alkaiosz és Anakreón (Gyűlölöm azt...;Töredék a halálról)
||||||||||||||||||||||||
30. Fontosabb görög filozófusok: Platón
31. Arisztotelész
32. A római irodalom
**********
január
33. Catullus (Éljünk, Lesbia...; Gyűlölök és szeretek...)
34. Vergilius: Eklogák (IV. IX. ekloga)
35. Vergilius: Aeneis
36. Vergilius: Aeneis
||||||||||||||||||
37. A római istenek
38. Horatius: Carmenek
39. Horatius:Thaliarchushoz
40. Horatius:Thaliarchushoz
*************
február
41. Horatius: Leuconoéhoz ; Liciniushoz
42. Horatius: Ars poetica
43. A Biblia
44. Az Ószövetség
45. A világ és az ember teremtése; Bűnbeesés; Káin és Ábel
|||||||||||||||||||||||||||
46. Vízözön (egyéb pusztulás-mítoszok: Gilgames)
Bábel tornya; Ábrahám és Izsák; Szodoma és Gomorra;
47. József története


2. oldal

MAGYAR IRODALOM tanmenet I. C 3.

48. Az egyiptomi szolgaságtól a Kánaánig (Szövetségkötés a Sínai-hegynél)

49. Zsoltárok (90. zsoltár)
50. Az Újszövetség (Karácsonyi történet;Jézus Hegyibeszéde és példabeszédei)
************
március
51. Jézus keresztrefeszítésének története (a passió)
52. Összefoglalás-számonkérés
53. Beszélgetés a középkorról
54. A középkor irodalma (világirodalom; Szt. Ágoston)
Himnuszok, Lovagi irodalom , Trisztán és Izolda
Trubadúrok és Minnesangerek
55. Dante
56. Dante (Isteni színjáték)
|||||||||||||||||||||||||||
57. Villon
58. Villon (A nagy testamentum)
59. A középkor magyar irodalma
60. Halotti beszéd és könyörgés
61. Ómagyar Mária-siralom, Margit-legenda
**************
április
62. A reneszánsz Itáliában
63. A reneszánsz irodalma
64 . Petrarca művészete
||||||||||||||||||||||||
65. Petrarca: Daloskönyv
66. Boccaccio: Dekameron (5. 9. novella)
67. A magyar reneszánsz
68. Janus Pannonius
69. Janus Pannonius epigrammái (Egy dunántúli mandulafáról)
70. Janus Pannonius elégiái (Búcsú Váradtól)
************
május

71. A reformáció (Heltai Gáspár: egy fabula; Gergei 72. A.:Árgirus; Kecskeméti V. Mihály: 55. zsoltár; bibliafordítások



3. oldal

MAGYAR IRODALOM tanmenet I. C 4.


73. Balassi szerelmi költészete
74. Balassi istenes versei, zsoltárparafrázisai
75. Balassi tavasz- és vitézi énekei
|||||||||||||||||||||||||||||||
76. Az angol reneszánsz
77. Shakespeare szonettjei
78. Shakespeare: Hamlet
79. Shakespeare: Rómeó és Júlia
80. Shakespeare: Rómeó és Júlia
***************
június
81-84. Rendszerező ismétlés


II. osztályra átmegy: a barokk;
Pázmány Péter (részletek a Kalauzból)
Zrínyi Miklós: Szegeti veszedelem
A kuruc költészet (Rákóczi-nóta; Áll előttem; Őszi harmat után)
Mikes Kelemen: a 10. ; 108.; 112.; 207. levél





4. oldal

OSZTÁLYFŐNÖKI TANMENET 1.

a IV. E osztáy számára

Heti óraszám: 1
Osztályfőnök: Wenczel Imre

  1. Aktuális feladatok

  2. A feladatok megosztása, vállalások rögzítése, határidők


3. A felnőtté válás küszöbén
(Az életkorral járó jogok és kötelességek)

4. A helyes magatartás, az alkalmazkodás kérdései

5. Iskolai közösség, munkahelyi közösség

6. Pályaismertetés (szülők bevonásával is)

7. A testi-lelki egészség

8. Az egészséget fenyegető szokások
(balesetek, káros szenvedélyek, stb)

9. Magatartás vakokkal, mozgássérültekkel

  1. A majdani munkába állás feltételei (felkészítés egy másik léthelyzetre)

  2. Önismeret, önkontroll, önértékelés, önbizalom


  1. A magatartás és szorgalomjegyek megbeszélése

  2. Védőnő által tartott óra (szexualitás és egészség)


  1. Védőnő által tartott óra (szexualitás és egészség)

  2. Pályaválasztás, házasság, családtervezés


16. A szabadidő helyes kihasználása


5. oldal

Osztályfőnöki tanmenet a IV. E osztály számára 2.


  1. Érettségire, továbbtanulásra jelentkezés

  2. Erkölcsi és anyagi ösztönzés a munkában


  1. BM óra

  2. A gondolkodás minőségi követelményei


21. Az önművelés fontossága és lehetőségei

22. Az értékválságról

23. Ifjúság és demokratizmus

24. Az "itt és most" HAZÁNK

25. Év végi teendők megbeszélése, szervezési feladatok

26. Magatartás és szorgalomjegyek

27-29. Aktuális problémák


Szervezési feladatok: -- az osztályvezetőség megerősítése
-- a feladatok elosztása (rendszeres konzultáció a megvalósításról)
-- tabló; szalagavató; érettségi,
ballagás; továbbtanulásra jelentkezés






6. oldal

Magyar nyelv tanmenet a II. C osztály számára

Óraszám:
humánosztály, ciklusonként 4-4 óra, I. félév 36
II. félév 36
összesen: 72

A tananyag elrendezése mondatközpontú és funkcionális szemléletű.
Koncepció: a mondattól a kisebb egységek felé
Különválasztjuk az elvont mondatformát és a közlésfolyamatban aktuálisan megvalósult mondatot.
Megkülönböztetjük a szót mint a szókészlet egy tagját a közlésfolyamatban megjelenő szótól.
A fonéma: absztrakció, a beszédhang ennek megfelelése az egyes ember beszédében.
Összegzésként felvázoljuk grammatikai rendszerünket.


  1. Célkitűzések

  2. A tananyag elrendezésének logikája


3-5. Nyelvtani rendszerünk néhány tulajdonsága

6. Számonkérés. gyakorlás

7-9. A mondat és a mondatfajta

10. Gyakorlás

11-13. Hogyan lehet felbontani a mondatot ?

14. Gyakorlás

15-17. Az alany és az állítmány

18. Gyakorlás

19-21. Az ige és az igés mondatforma


7. oldal

Magyar nyelv tanmenet a II. C osztály számára 2.


22. Gyakorlás

23-25. A tárgy

26. Gyakorlás

27-29. A határozó

30. Gyakorlás

31-33. A jelzős szerkezetek

34. Gyakorlás

35-37. Az igenevek

38. Gyakorlás

39-41. A névmások

42. Gyakorlás

43-44. Szervetlen mondatrészek

45-46. Részösszefoglalás: a szófajok a mondatokban

47-49. Alárendelő viszonyok a nyelvünkben

50. Gyakorlás

51-52. Mellérendelő viszonyok a nyelvünkben

53. Gyakorlás

54. Számonkérés előkészítése

55. Számonkérés



8. oldal

Magyar nyelv tanmenet a II. C osztály számára 3.


56-57. A szórend

58. A szó és a szóelemek

59-60. Gyakorlás

61-62. A nyelvi jelek alakja és jelentése

63. Gyakorlás

64-65. Szóalaktani megfigyelések

66. Kétarcú nyelvi jelenségek

67-68. A magyar nyelv hangállománya

69-70. A hangok találkozásának és előfordulásának szabályszerűségei

71. Gyakorlás

72. Nyelvi játékok





9. oldal

Irodalom tanmenet a II. C osztály számára 1.

Óraszám:
humán osztály - ciklusonkénti 7-7 óra
összesen: 63+63&126 óra

A tananyag előzetes áttekintése:

A barokk: Cervantes; Lope de Vega; Tasso; Milton
Pázmány Péter; Zrínyi Miklós; Gyöngyösi István; Mikes Kelemen
A barokk eposz Magyarországon: Zrínyi

A felvilágosodás Európában:

Defoe; Swift és a gulliveriáda;
Macpherson

Voiltaire; Rousseau; Montesquieu

Moliére

Goethe; Schiller; Hölderlin

A magyar felvilágosodás: I. szakasz 1772-1795. Bessenyei
II. szakasz a szabadkőműves mozgalom és a Martinovics összeesküvés
Kazinczy és Kármán tevékenysége
Verseghy és Révai vitája
RÉVAI MIKLÓS
A nyelvújítás
Batsányi János; Gvadányi; Dugonics és Fazekas művei

Csokonai Vitéz Mihály
Berzsenyi Dániel
Katona József


10. oldal

Irodalom tanmenet a II. C osztály számára 2.


A romantika irodalma: angol romantika; német romantika; orosz romantika; francia romantika;

A magyar reformkor: Kisfaludy Károly; Kármán József; Kölcsey Ferenc; Vörösmarty Mihály; Eötvös József;
Petőfi és Arany


1-3. Visszatekintés

4-5. A barokk irodalom

6. Pázmány Péter

7-8. Zrínyi Miklós munkássága

9-10. Szigeti veszedelem

11. A kuruc költészet

12-13. Mikes Kelemen

14. Rendszerezés-számonkérés


A francia klasszicizmus

  1. A franciák nagy százada

  2. Corneille


17. Racine


18. A francia komédia és Moliére

19-20. A fösvény



11. oldal

Irodalom tanmenet a II. C osztály számára 3.


21-22. Moliére: A fösvény

23. Számonkérés

24-25. Voltaire: Candide

26. Számonkérés

27. Swift: Gulliveriáda

28. Rousseau munkássága


29. Rousseau traktátusai

30. Új Héloise

31. Vallomások

32. Goethe-költemények (kettő kötelező)

33-34. Faust I.

35. Schiller munkássága

36. Himnusz az örömhöz és egy dráma

37. Számonkérés

38. Hölderlin két vers

39. Rendszerezés, számonkérés

40. A felvilágosodás

41. A magyar felvilágosodás és klasszicizmus irodalma




12. oldal

Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 4.


42. A magyar felvilágosodás jellemzői

43. Bessenyei György: Magyarság (röpirat)

44. Bessenyei egyéb művei

45. Tariménes utazása

46. Számonkérés

47. Batsányi János munkássága (A franciaországi változásokra; A látó

48. Kazinczy, a nyelvújító


49. Fogságom naplója; Levelek

50. Csokonai pályája

51. Csokonai: Az estve

52. Konstancinápoly

53. A Lilla-szerelem; A bóldogság

54. Tartózkodó kérelem; A reményhez

55. A tihanyi Ekhóhoz

56. A magánossághoz

57. Csokonai és a népiesség; Jövendölés az első ...





13. oldal

Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 5.

58. Dorottya

59. Rendszerezés-számonkérés

60. Berzsenyi Dániel

61. Osztályrészem

62-63. A magyarokhoz I-II.

64. A közelítő tél

65. Levéltöredék barátnémhoz

66. Episztolák (Vitkovics Mihályhoz)
A pesti magyar társasághoz

67-68. Katona József: Bánk bán

69. Dolgozatelőkészítés

70. Dolgozat

72. A romantika irodalma

73. Az angol romantika nemzedékei


74. Shelley- Byron

75. Keats

76. A német romantika

77. Heine (két vers)

78. A francia romantika


14. oldal

Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 6.



79. Az orosz romantika

80-81. Puskin: Anyegin

82. Poe


A MAGYAR REFORMKOR

83. A kor áttekintése

84. Kisfaludy Károly: Mohács

85. Győrhöz kötődő alkotók

86. Kölcsey Ferenc munkássága

87 Nemzeti hagyományok

88. Elfojtódás

89. Himnusz

90. Vanitatum vanitas

91. Zrínyi dala és Zrínyi második éneke

92. Huszt; Emléklapra

93. Rebellisvers

94-95. Parainesis

96. Vörösmarty pályája





15. oldal

Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 7.


97-98. Zalán futása

99. Csongor és Tünde

100. Szózat

101. A Guttemberg-albumba

102. Gondolatok a könyvtárban

103. Emberek; Országháza

104. Előszó

105. A vén cigány

106. Rendszerezés

107. Dolgozat

108. Eötvös József

109. Petőfi Sándor

110. Temetésre szól az ének

111. Ez a világ; Fa leszek, ha...

112. A helység kalapácsa

113. A természet vadvirága

114. A Felhők-korszak

115. A nép; A nép nevében

116. A XIX. század költői



16. oldal

Irodalom tanmenet a II. c osztály számára 8.


117. A Júlia-szerelem

117. Reszket a bokor...

118. Minek nevezzelek ?

119. A látomásos versek

120. Egy gondolat bánt engemet...

121. A puszta télen

122. Ítélet

123. III. dolgozat írása

124-125. Az apostol

126. A III. osztály olvasmányai





17. oldal

I R O D A L O M T A N M E N E T

a III. C osztály számára

Készítette: Wenczel Imre


...........................


Jóváhagyta az 1995-96-os tanévben:


...........................
igazgató


HUMÁNOSZTÁLY; óraszám: ciklusonként 7 óra
(Az 1995-96-os tanévben 19 teljes ciklus és egy töredék)
összesen: 136 óra





18. oldal

Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 1.


A kötelező minimum nagybetűvel kiemelt !

Szeptember
  1. Szervezés
  2. Arany élete és kora ((kötelező 10 )
  3. Arany epikája
  4. Toldi

6-7.
Toldi estéje
8-9. Buda halála
  1. 10. Balladák
  2. Ágnes asszony
  3. 12. V. László
  4. Szondi két apródja
  5. 13. A walesi bárdok
  6. Tengeri-hántás



Október

  1. Híd-avatás
  2. Arany lírája
  3. A rab gólya; Kertben
  4. Családi kör
  5. 18. Az örök zsidó
  6. 19. Ősszel
  7. 20. Letészem a lantot
  8. 21. Emlények; A tölgyek alatt
  9. Őszikék-korszak ! Vásárban
  10. Epilógus
  11. 24. Arany összefoglalása
  12. Számonkérés


26. Madách
27-29. Az ember tragédiája





19. oldal

Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 2.

November

30. Számonkérés

31. Vajda János
32.
Credo
33. A vaáli erdőben
34.
Húsz év múlva
35. Az üstökös
36. Összefoglalás
37-38. Dolgozat I.

39. A XIX. század világirodalma
40-41.
Stendhal: Vörös és fekete
42. Balzac: Goriot apó

November
43. Számonkérés
44-45.
Gogol: A köpönyeg
46. A kritikai realizmus összefoglalása

47. A XIX. század magyar epikája
48. Eötvös: A falu jegyzője
49-50.
Kemény Zsigmond: Özvegy és leánya
51-52. Jókai Mór: Az aranyember
53. Összefoglalás
54. Számonkérés


December

55. A XIX. század világirodalmából
56.
Baudelaire: Az albatrosz
57. Baudelaire: Kapcsolatok
58. Verlaine Őszi chanson ; Költészettan
59. Rimbaud:: A magánhangzók szonettje; ; A részeg hajó
60. Mallarmé: Sóhaj; E szűzi, szilaj, ez a szép mai nap
61. Rilke: Őszi nap


20. oldal

Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 3.


62.
Rilke: Archaikus Apolló-torzó
63. Whitman: Téli mozdony
64. A dekadencia; az impresszionizmus; a szimbolizmus


Január

65. Összefoglalás
66. A XIX. század világirodalmának epikai termése
67-68.
Flaubert: Bovaryné
69-70. Tolsztoj: Ivan Iljics halála
71-72. Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés
73-74. Zola egy műve
75-76. Csehov-novellák
77. A XIX. század végének drámáiból
78-79.
Csehov: Ványa bácsi


Február

80-81.
Ibsen: A vadkacsa
82. Összefoglalás
83-84. Dolgozat II.


85. Ady (12 vers kötelező)
87. A szecesszió és a szimbolizmus
88-89.
Góg és Magóg...
90.
Szeretném, ha szeretnének
91. Hunn új legenda
92. A magyar Ugaron
93. A Tisza-parton


Március

94. A magyar messiások; Nekünk Mohács kell
95.
Páris, az én Bakonyom


21. oldal

Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 4.


96.
Harc a Nagyúrral
97. Héja-nász az avaron
98. Elbocsátó szép üzenet
99. Kocsi-út az éjszakában
100.
Párizsban járt az Ősz
101. A Sion-hegy alatt
102. A Tűz márciusa
103.
Az eltévedt lovas
104. Emlékezés egy nyár-éjszakára
105. Csinszka-versek
106. Ember az embertelenségben --- Mag hó alatt --- Üdvözlet a győzőnek
107. Összefoglalás

Április

108-109. Dolgozat III.

110. A századvég magyar regényei ée novellái
111.
Mikszáth-novellák
112-113. Új Zrínyiász
114. Beszterce ostroma
115. Össszefoglalás

116. Krúdy Gyula: Szindbád 5. útja a halálnál
117. Számonkérés


Május

118-120. Móricz élete és kora
121. Tragédia
122.
Szegény emberek
123-124. Barbárok
125. Árvácska
126. Uri muri
127. Összefoglalás



22. oldal

Irodalom tanmenet a III. C osztály számára 5.


128. A Nyugat első nemzedéke
129. Tóth Árpád
130. Elégia egy rekettyebokorhoz
131. Lélektől lélekig


Június

132. Esti sugárkoszorú
133. Jó éjszakát !

134-136. Összefoglalás--ismétlés





23. oldal

Magyar nyelv tanmenet a II. E osztály számára 1.


Óraszám:
reálosztály, ciklusonként 3-4 óra, I. félév 27
II. félév 36
összesen: 63 óra

A tananyag elrendezése mondatközpontú és funkcionális szemléletű.
Koncepció: a mondattól a kisebb egységek felé
Különválasztjuk az elvont mondatformát és a közlésfolyamatban aktuálisan megvalósult mondatot.
Megkülönböztetjük a szót mint a szókészlet egy tagját a közlésfolyamatban megjelenő szótól.
A fonéma: absztrakció, a beszédhang ennek megfelelése az egyes ember beszédében.
Összegzésként felvázoljuk grammatikai rendszerünket.


1. Célkitűzések
A tananyag elrendezésének logikája

2-3. Nyelvtani rendszerünk néhány tulajdonsága
(RÉVAI MIKLÓS (Révai és Verseghy)

4. Számonkérés. gyakorlás

5. A mondat és a mondatfajta

6. Gyakorlás

7-8. Hogyan lehet felbontani a mondatot ?

9. Gyakorlás

10-11. Az alany és az állítmány

12. Gyakorlás




24. oldal

Magyar nyelv tanmenet a II. E osztály számára 2.


13-15. Lehetőség a dolgozat írására és javítására (irodalom
is !)

  1. Az ige és az igés mondatforma

  2. Gyakorlás


  1. A tárgy

  2. Gyakorlás


20-21.. A határozó fajtái

22.. Gyakorlás

23-24.. A jelzős szerkezetek fajtái

25. Gyakorlás

26. Az igenevek

27. Gyakorlás

28-30. Lehetőség dolgozat írására és javítására (irodalom is!)

31-32. A névmások

33. Gyakorlás

34. Szervetlen mondatrészek

35-36. Részösszefoglalás: a szófajok a mondatokban

37-38. Alárendelő viszonyok a nyelvünkben

39. Gyakorlás



25. oldal

Magyar nyelv tanmenet a II. E osztály számára 3.


40-41. Mellérendelő viszonyok a nyelvünkben

42-43. Gyakorlás

44. Számonkérés előkészítése

45. Számonkérés

46. A szórend

47. A szó és a szóelemek

48. Gyakorlás

49-50. A nyelvi jelek alakja és jelentése

51. Gyakorlás

52. Szóalaktani megfigyelések

53. Kétarcú nyelvi jelenségek

54-55. A magyar nyelv hangállománya

56-58. A hangok találkozásának és előfordulásának szabályszerűségei

59. Gyakorlás (számonkérés)

60. Dolgozatírás

61-62. Összefoglalás, ismétlés

63. Nyelvi játékok


26. oldal