Poétikai összefüggések néhány vázlatpontban és idézetben
Prótagorasz: "Minden dolog mértéke az ember" (Winckelmann, a XVIII. századi tudós szerint: nemes egyszerűség és csendes nagyság."
A katonai erények (areté -- latinul virtus) kultuszát felváltja a testi és szellemi kiválóság összhangja (görög szóval: kalokagathia = "szépjó")
Juvenalis, latin költő ezt így fogalmazta meg: Mens sana in corpore sano" =
Ép testbe ép lélek.Khilón-nak, a hét görög bölcs egyikének a mondata a delphoi jósda (Apollón-templom) falán: "Ismerd meg önmagad!"
Arisztotelész a Poétikában fejtette ki a katharzis fogalmát. Ennek lényege a szánalom és a félelem (hogy mi is úgy járhatunk, ahogy a főhős), ennek nyomán erkölcsi megtisztulás, az emberi világ íratlan erkölcsi rendjé
nek megértése.
Jegyzetek Arisztotelész Poétika c. tanulmányából
I. Az eposzírást, a tragédiaköltészetet, a komédiaírást, a dithürambosz-költészetet, a fuvola és a lantjátékot különbözteti meg:
"három tekintetben különböznek egymástól:
más eszközökkel
mást
máshogyan utánoznak"
II. A tragédiában a kortársaknál jobbakat, a komédiában a kortársaknál hitványabbakat utánoznak.
III. Az eposzban a költő maga is szól, és másokat is megszólaltat,
a lírában csak maga szól,
a drámában az utánzott személyek cselekszenek és szólnak
IV. A színészek számát először Aiszkhülosz emelte egyről kettőre, csökkentve a kar szerepét, és a párbeszédet állítva a középpontba;
a három színészt és a díszletezést Szophoklész vezette be.
A versmérték a tetrameter helyett az iambosz lett.
V. Az eposz megegyezik a tragédiával abban, hogy komoly tettek vagy emberek versmértékben történő utánzása. Különbözik viszont a versmértékben.
A tragédia leginkább egyetlen nap idejére terjed.
VI. A tragédia tehát komoly, befeje
zett és meghatározott terjedelműcselekmény utánzása, megízesített nyelvezettel.
A cselekedeteknek két természettől adott oka van: a jellem és a gondolkodásmód (ezek szerint érnek célt vagy vallanak kudarcot a szereplők).
Az egész tragédiának tehát hat alkotóeleme kell hogy legyen: a történet,
a jellemek,
a nyelv,
a gondolkodásmód (ahogy előadnak valamit, vagy ahogy a gondolataikat kifejezik)
a díszletezés és
a zene. (Két elem eszköze, egy módja, három tárgya az utánzásnak -- ezeken kívül semmi más nincs.)
A legfontosabb a tettek összekapcsolása, mert a tragédia nem az emberek, hanem a tettek és az élet utánzása. (Egyáltalán nem azért cselekszenek, hogy jellemeket utánozzanak, hanem a jellemek mutatkoznak meg a tettek által. --- Cselekmény nélkül nem léteznék tragédia, de jellemek nélkül még lehetne...)
A további legfontosabb tényezők, amelyek által a tragédia a lélekre hat: a fordulatok és a felismerések.
Nincs jellem az olyan beszédekben, amelyekben nem világos, mire törekszik vagy mit kerül a beszélő.
VII. Teljes az, aminek van kezdete, közepe és vége...
VIII. A történet, mivel cselekmény utánzása, egységes és teljes cselekményt utánozzon; a cselkmény részeinek pedig úgy kell összekapcsolódniuk, hogy egyetlen rész áttétele vagy elvétele nyomán szétesssék és összezavarodjék az egész -- hiszen ami
meglétével vagy hiányával nem befolyásolja a mű értelmét, az tulajdonképpen nem is része az egésznek.IX. A történetírót és a költőt az különbözteti meg, hogy az egyik megtörtént eseményt mond el, a másik pedig olyat, ami megtörténhetne. A költészet te
hát az általánosat, a történetírás pedig az egyedit mondja el.X. Nagy különbség, hogy valamilyen esemény valaminek a következtében, vagy egyszerűen valami után történik.
XI. Külön szól a fordulatról. (Az Oidipuszban például azért jön a hírnök Oidipus
zhoz, hogy megörvendeztesse, és eloszlassa anyja miatti félelmét, de amikor felvilágosítja arról, hogy ki ő valójában, éppen az ellenkezőjét éri el... A felismerés: a tudatlanságból a tudásba való átváltozásXII. A történetnek tehát része a felismerés és a fordulat, a harmadik a szenvedés.
XIII. A hiba
-- válik centrumává Arisztotelész gondolkodásának. A bonyolult szerkezetű tragédiában a jól felépített történet: egyszerű,a változás szerencséből szerencsétlenségbe visz (mégpedig nem hitványság, ha
nem súlyos tévedés miatt),
XIV. Ha baráti vagy rokoni viszonyokon belül megy végbe a szenvedés, az szánalmat kelt: ilyen témákat kell keresni.
XV. A drámai jellem ábrázolásának követelményei:
derék,
hőshöz illő,
a hagyományhoz való hasonlóság,
következetes ábrázolás.
XVI. A felismerés (megértés, rádöbbenés) legjobb fajtája az, ha magából a cselekményből, meglepetés nyomán jön létre.
XVII. A szereplők magatartásába bele kell helyezkednie a költőnek...
XVIII. A tragédia egyik része a bonyodalom, a másik a megoldás.
A karnak a színészek egyikének szerepét kell betöltenie.
XIX. A gondolkodásmód körébe tartozik mindaz, amit a beszéd által kell elvégezni. (Bizonyítás, cáfolás, érzelmek felkeltése...)
(Sarkady János fordítása)
Horatius Ars poeticája pedig i. e. 16 körül keletkezhetett, az Episztolák II. könyvében található…