Új típusú feladat
egy érvelő fogalmazás megalkotása nyelvi, irodalmi, általános kulturális,
etikai, életmódbeli kérdésekről. A feladat tartalmaz egy gondolatébresztő, az
érvelés tematikai hálózatára utaló szöveget, általában szövegrészletet. (E
felvezető szöveg lehet kritika, esszé, publicisztikai mű, szépirodalmi mű stb.
részlete. A feladat megfogalmazása nem feltételezi a felvezető szöveg egészének
ismeretét.)
Az érvelő
fogalmazás lényeges eleme, hogy a vizsgázó valamely problémát, kérdést old meg
úgy, hogy a kifejtésben az érvelés általános retorikai eljárását alkalmazza.
Így bizonyít, cáfol, véleményét, álláspontját vagy a másoktól felhozott
véleményt, álláspontot példákkal, hivatkozásokkal támasztja alá. A feladat
sikeres megoldása szükségessé teszi a saját álláspont megfogalmazását is. A jó
érvelés feltétele a világosság, a meggyőző erő, a gondolatmenet tagoltsága, koherenciája,
a hangvétel egyenletessége. E feladattípus lehetővé teszi, hogy az irodalmi
tárgyú problémafelvetés mellett általános kulturális, civilizációs kérdések
egyaránt megjelenhetnek tárgyalandó, vitatandó problémaként. (Lásd a
példákat.)
PÉLDÁK
A kezembe kerülő könyvek kilenc tizede fölös leírásokkal,
fecsegő dialógusokkal és szükségtelen apró szereplőkkel túlságosan bő lére
van eresztve, s ezért nem elég vonzóak, hiányzik belőlük a dinamikus erő. Még
a legünnepeltebb klasszikusokban is zavar a sok vontatott részlet, s így
gyakran javasoltam a kiadóknak azt a merész ötletet, hogy adjanak ki olyan
átfogó irodalmi sorozatot Homérosztól kezdve Balzacon,
Dosztojevszkijen és Jókain át a Varázshegyig, amely mindegyik
művet megszabadítaná a benne található fölösleges elemektől, s így e
vitathatatlanul időtlen értékű művek új életre kelhetnének, és új befolyást
szerezhetnének napjainkban. (Egy könyvajánlás részlete) |
Fejtse
ki véleményét a fenti gondolatról úgy, hogy értelmezi és vitatja a szerző
felvetését! Bizonyítsa két-két meggyőző érvvel a fenti gondolattal való
egyetértését, egyet nem értését egyaránt! Példaként térjen ki a
hivatkozott szerzők vagy más írók olvasott műveire. Érvelésének adjon találó,
az álláspontját kifejező címet. Írása ne haladja meg a 4 oldal terjedelmet.
• • •
Miként jelenik meg a bűn és büntetés (bűnhődés) motívuma
irodalmi alkotásokban? Mindig arányban áll-e a büntetés mértéke az elkövetett
bűnével? Fejtse ki véleményét! Érvelésében hivatkozzon irodalmi példákra; a
magyar és a világirodalom epikai, lírai és drámai műveiből egyaránt meríthet.
Írása ne haladja meg a 4 oldal terjedelmet.
Megközelítési
lehetőségek, lehetséges tartalmi elemek:
– a görög drámák (pl. Szophoklész: Antigoné, Oidipusz király) tragikumát a bűn, a törvény megsértése és a büntetés nagysága közti hatalmas aránytalanság adja (ez a tragikumfelfogás tükröződik Katona József Bán bánjának ötödik szakaszában);
– Dante elrendezett, hierarchikus erkölcsiségű világképében (Isteni színjáték) a túlvilági büntetés, mely analogikus vagy ellentétes az elkövetett földi bűnnel, megkérdőjelezhetetlenül igazságos, még akkor is, ha az elbeszélő rokon- vagy ellenszenvvel viseltetik a bűn elkövetőivel;
– a bűn jóvátételére törekedhet az ember, a megbocsátás vagy feloldozás az isteni kegyelem körébe tartozik (Arany János: Toldi);
– az Arany-balladákban a bűn magában hordozza a büntetést, mert a személyiség megbomlásával jár együtt, ezt jelzik a bűnösök hallucinációi és víziói; az idézett gondolat azt az Arany János-i felfogást tükrözi, miszerint az erkölcsi világrend legkisebb megsértése vagy felelőtlen értelmezése is lavinaszerűen maga alá sodorja az embert;
– Dosztojevszkij és Tolsztoj művei azt sugallják, hogy a bűn erkölcsileg megköveteli a büntetést, a földi igazságszolgáltatásnak csak az a feladata, hogy biztosítsa bűnhődés belső végigélésének lehetőségét;
– a bűn problémája a modern korban: az erkölcsi értékek megingása, bizonytalanság; a hagyományos értékrendek (vallási és polgári értékek) háttérbe szorulnak; a morál szubjektivizálása („Törvényszék? Én is az vagyok!” – Szabó Lőrinc);
– a társadalom széles rétegei számára a bűn jogi fogalom, a büntetés egyenlő a bíróságok ítéleteivel
• • •
Babits írja
Swift Gulliverjéről: „Végső leszámolás az emberrel és minden emberivel. Olvasása
valóságos pokolba szállás. Borzasztó könyv, s annál borzasztóbb, mert az
egyszerű mese köpenyébe öltözködik. Ha „«nem véletlen», hogy a Robinson gyermekkönyv
lett: valósággal gúnyos végzet, hogy a Gulliver az lett. Kétségtelenül
minden idők leghatalmasabb szatírája ez. Stílusa pedig az egyszerű és nyugodt
próza örök mintaképe. Mennyi komplikált nyugtalanság árán!”1 |
Gyerekeknek szólnak-e a klasszikus gyerekkönyvek (Gulliver,
Momo, A kis herceg, A Gyűrűk Ura, Micimackó stb.)? Mutassa be kedvenc
„gyerekkönyvét”, és érveljen a címke mellett vagy ellen! Írása ne haladja meg a
4–5 oldal terjedelmet.
Lehetséges háttérelemek:
Lehetséges tartalmi elemek:
• • •
„Az emberek közösségi viselkedésmódja, értékrendje átalakul.
Japánban az ilyen «módosult» embert otakunak hívják. Az otaku a digitális
világ szülötte. Kerüli a személyes kapcsolatokat, társaságban félénk,
visszahúzódó a viselkedése. Ezek az emberek már tegeződni sem képesek.
Létezik otaku társadalom is, de ott a kapcsolattartás létmódja a hálózat. Az
otaku számára a technika öncélúvá válik: funkciója az információ megszerzése
vagy elpusztítása. Ez az információfetisizált iskola egyik eredménye. Az
otaku inkább gyűjti az információkat a popsztárokról, mintsem hallgatná őket.
Az otakutársadalom egyik kedvence, Haga Yui például nem is létezik,
koncertjein mindig más színész személyesíti meg őt. Az otaku posztmodern
embertípusa ideálisan illeszkedik a fogyasztói társadalom mechanizmusába.
Gyermekként csupán egy speciális részterületen mélyítik el tudásukat, s
azután felnőve maguk is azzal foglalkoznak, hogy gyermekkori intellektuális
(?) tápszereiket újratermeljék.” (Bencsik Csaba: Internet és nevelés)2 |
• • •
Lehetséges
tartalmi elemek:
I. a, igenlő válasz esetén átalakuló értékrend problémája
- tetten érhető az írott kultúra változásában, a beszélt nyelv romlásában
- az írásbeliség csak az információkra szorítkozik – közvetlen tapasztalat lehet - - az amerikai típusú önéletrajz, sms, e-mail
- az információkat jelentős többségben az elektronikus médiából lehet szerezni
b, hatása a viselkedésre:
- míg látszólag az elektronikus világ megnyitja a kapcsolatokat, a valóságban, osztályközösségekben egyre több „magányos” ember található, akik a virtuális közeg arctalansága nélkül sokkal jobban megszenvedik a gesztusok, metanyelvi kommunikáció által létrejövő valós kapcsolatokat
c, az információ megszerzése vagy elpusztítása:
- az információ az egyetlen érték – köznapi példával élve fontosabb, hogy egy házibuli hol, mikor lesz, mint hogy kinél; az iskolai beszélgetésekben sokkal több mondat szól arról, hogy milyen egy új számítógép, minthogy mit lehet vele kezdeni
d, gyermekkor, fogyasztói társadalom problémájára:
- mivel minden igényre van a (poszt)modern társadalomnak egyen, (formalizált) válasza, megszűnik az igazi kérdésfelvetés lehetősége
- sokkal nagyobb manipulációnak van kitéve az ember, mint korábban
- a valódi egyedüllétre nincs lehetőség
- menekülésképpen a gyermekkort megidéző eszközökhöz nyúl vissza az ember, de már ott is az elektronizált világot találja
II. Tagadó válasz esetén:
- nem kell az ismertetett veszélytől taratani, mert a könyveket sem szorította ki az Internet
- a világ lényegében nem változik, csak más eszközöket használ, ezért nem kell a haladás útjába állni
- az elektronikus kommunikáció terjedése sokkal több szabadidőt tesz lehetővé, mert nem kell bemenni a könyvtárba, hogy pl. Ady-verseket olvassunk, hanem le lehet tölteni a netről, s azt végül úgyis kinyomtatva olvassuk el
- más országok lakóival sokkal könnyebben lehet kapcsolatot teremteni, s ezáltal könnyebben tágul a látókör
- az Internet biztosítja a szabad véleményformálást
- aki otakuvá válik, az a valós világban is komoly problémákkal küszködne, mint ahogy küszködik is
• • •
„A külvilági információ manapság olyan mértékben árasztja el
agyunkat, hogy gyakran nem marad idő és kapacitás a belső világból származó
impulzusokkal való társításra, és ennek számos negatív következménye van.
Nemcsak tudásunk, ismeretanyagunk válik felszínessé, hanem a lelki
elsivárosodás és számos pszichiátriai megbetegedés is fenyeget. Agyunk
információs környezete az elmúlt ötven–száz év során drasztikusan
megváltozott. Az ősembertől a XIX–XX. századig a feldolgozandó információ
növekedése olyan lassú volt, hogy az agy feldolgozó képességének fejlődése
lépést tudott vele tartani. A közelmúltban a telefon, rádió, televízió, ma
már mobiltelefon, internet megjelenése, az utazás egyszerűvé válása olyan
információs robbanást és gyors globalizációt eredményezett, amely agyunkat
már szinte megoldhatatlan feladat elé állítja.” (Freund Tamás agykutató) |
Áldás vagy átok az információ
robbanásszerű növekedése? Érveljen az információhoz való hozzájutás szabadsága VAGY
feldolgozhatatlanságának következménye mellett! Írása ne haladja meg a 4
oldal terjedelmet.
***