Internetes linkek az érvelő fogalmazás tanulásához
http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kdhf/0/31200/2
http://www.freeweb.hu/wenczel/ir/erveles.html
http://magyarsuli.freeblog.hu/archives/2007/04/22/Esszeiras_erveles_ervek/
http://interneteskorrepetalas.blog.hu/tags/%C3%A9rvel%C3%A9s
*************************************
Rövid összefoglaló az érvelő megnyilatkozásról
Az élet különböző területein az emberek véleménye gyakran
eltérő. Ilyenkor néha az is elegendő, ha mindenki kifejti a véleményét,
megmagyarázza az álláspontját-nincs szükség megegyezésre. Van, amikor érvekkel
kell meggyőznie egyik félnek a másikat, közös nevezőre kell jutniuk (pl. ha egy
döntéshez megegyezésre van szükség). És van, amikor az érveinkkel rábeszélünk:
elhatározásra, tettre akarunk ösztönözni.
Az érv: meggyőződésünk bizonyítására, illetve mások megállapításainak
cáfolására felhasznált tény, bizonyíték vagy körülmény.
Az érvelés: érvek felhasználása az igazság bizonyítására. Az érvelésnek
nem az a célja, hogy legyőzzünk, hanem az, hogy meggyőzzünk másokat, és az
együttgondolkodással közelebb jussunk az igazsághoz.
Az érv felépítése:
A kifejtett érv három elemből épül fel:
Például:
1. tétel |
Idén bajnok lesz a csapatunk |
2. bizonyíték |
Ebben az évben valamennyi mérkőzését nagy gólkülönbséggel nyerte meg. |
3. az őket összekötő elem |
Mindig a legeredményesebb csapat nyeri a bajnokságot. |
A rövidített érv egyik eleme- az összekötő elem-nincs megfogalmazva, többnyire
azért, mert a beszélő feltételezi, hogy a hallgatóság magától értetődőnek
tartja.
Az érvek fajtái:
A definíció egy-egy fogalom (tétel) meghatározása,
kifejtése, többnyire körülírással.
Például úgy, hogy a fogalmat osztályba soroljuk és a meghatározó egyedi jegyei
alapján a többi fogalomtól elhatároljuk, vagy leírhatjuk a fogalmat az
összetevői alapján, továbbá példák felsorolásával is meghatározhatjuk.
Valamennyi tudomány, illetve tudományos igényű munka törekszik arra, hogy a
fogalmakat meghatározza. A definíciókhoz többnyire érvek, érvsorok is
kapcsolódnak, az érvekkel elfogadtatják a tényeket, meggyőznek.
A meggyőzés, a hatásos érvelés alapfeltétele, hogy jól érthető és pontosan
körülhatárolt fogalmakat használjunk. A fogalmak meghatározásában segítségül
hívhatjuk az értelmező szótárakat, szakszótárakat.
Az ember természetétől fogva kíváncsi, egyik leggyakoribb
kérdésünk: a „miért”. Ezekre a kérdésekre az ok-okozati összefüggésből származó
érveléssel felelhetünk.
A tudományos gondolkodás és a tudományos érvelés alapvető módja az okfejtés: az
okok feltárásával bizonyítunk, magyarázunk. Így magyarázhatunk például egy
történelmi eseményt.
A körülményekből levezethető érvekkel arról akarjuk
meggyőzni a hallgatóinkat, hogy az általunk bemutatott körülmények
elkerülhetetlenné tesznek (tettek) bizonyos lépéseket, cselekedeteket; más mód
nem lehetséges (nem volt lehetséges) vagy nem elfogadható. Az ilyen érvek
jellegzetes mondatokban fogalmazódnak meg, általában így kezdődnek: „Nincs (nem
volt) más választásunk, minthogy” stb.
Gyakran előfordul, hogy egy-egy tévedésért, hibás intézkedésért, rossz cselekedetért
a „körülményeket okoljuk”. Nem szabad azonban visszaélni ezzel az érvelési
móddal: nem használhatjuk erkölcstelen vagy önző tettek magyarázatára, az
egyéni felelősség elhárítására.
Kosztolányi Dezső Édes Anna című regényében Moviszter doktor így érvel Anna
mellett a tárgyaláson: „Az az érzésem – ismételte makacsul -, az az érzésem,
hogy nem bántak vele emberien.” A doktor valószínűsíti, hogy a cselédlány
emiatt ölte meg gazdáit.
Az összehasonlítás, az analógia igen hatásos érvelési mód: az érvek szemléletesebbé tételére, megerősítésére használjuk fel őket (formájuk gyakran metafora vagy hasonlat). Igen gyakori módszere például az irodalomnak.
Állításunk bizonyítékaként utalhatunk tényekre, fölhasználhatunk statisztikai adatokat, kutatási eredményeket, jelentéseket, beszámolókat stb. A bizonyítékoknak mindig megbízható, hiteles (megnevezett) forrásból kell származniuk.
Ha bizonyítani akarunk valamit, akkor az is elegendő, ha
bizonyítjuk, hogy az ellenkezője hamis - ellentéten alapuló érveket használunk.
Az érvelésnek ez a formája a feszültségteremtés eszköze lehet például az
irodalomban: Petőfi Sándor negatív festéssel, tagadó formában idézi fel a nyári
puszta képeit, így bizonyítja, hogy télen a puszta üres, kihalt és csendes:
„Nincs ott kinn a juhnyáj méla kolompjával,
Sem a pásztorlegény kesergő sípjával,”
Alapja olyan megfigyelés, tapasztalat, megállapítás, amit
mindenki elfogad.
Pl.: Vörös az ég alja, valószínűleg fel fog támadni a szél, vagy felhős az ég,
dörög, villámlik, hamarosan nagy vihar lesz.
Egy tekintélyes ember szavaira hivatkozik.
Az érvelés módszerei:
A cáfolat:
Az érvelés része a cáfolat is. Ahhoz, hogy eredményesen és tisztességesen
cáfolhassuk mások érveit, meg kell ismernünk és meg kell értenünk azokat, csak
így tudjak megtalálni az érvelésük gyenge pontjait. Bírálnunk csak az érveket
szabad, soha sem az ellenfél személyét. Bírálhatjuk például a források a
források megbízhatóságát, a fogalmak meghatározásának pontatlanságát, az
egyoldalú megközelítésmódot, a bizonyítékok hiányát vagy nem elegendő voltát,
az érvek egyoldalúságát stb.
Az érvelő szövegtípus:
Kisebb-nagyobb nyilvánosságnak íródik, tudatos, gondos szerkesztés, világos,
arányos, előrehaladó szerkezet.
Érdeklődést keltőnek kell lennie.
Fontos: erősebb tagolást kell alkalmazni.
Gyakori az előre és visszautalás, ismétlés.
Felépítése:
Mint a szónoki beszédnél, a bevezető és befejező rész az érzelmekre hat, a
közepe az értelemre.
Meg kell nyerni a hallgatóság jóindulatát, megszólítás, dicséret, fel kell kelteni a figyelmét a témaválasztás indoklásával, hangsúlyozni kell a téma fontosságát, újszerű téma-megközelítés, elő kell készíteni a beszédet, a téma megértését. A téma megjelölése, a fő gondolat, ami később részletezésre kerül.
A tételek kifejtése bővebben
Eszközök:
-Fogalommagyarázat
- Példák
- Szemléltetés
- Kitérők személyes élményekkel
- Először a fő téma kifejtése
- Ha nagyon ismert, akkor a részletezés elhagyható
Az érvelő fogalmazás legfontosabb része. Álláspont
igazságának bizonyítása érvekkel.
- Összegyűjtött adatok
-Törvények
-Tanúvallomások
-Bizonyítékok
segítségével érvelhetünk, utána következtetéseket vonhatunk le.
A velünk ellentétes véleményt vallók nézeteinek cáfolata, érveinek közömbösítése, megdöntése, megsemmisítése. Érvelni kell, levonható a következtetés.
Ismétlése a fő gondolatoknak, összegzés. Netán felvillantja
a megközelítés más módjait is. Lehet előretekintés a jövőbe. Az olvasók
érzelmeire hatással kell lennie, újra meg lehet szólítani őket, esetleg fokozni
a felháborodást az ellentábor ellen. A saját elkötelezettség is hangsúlyozható.
Az érvek elrendezése:
Cél egy meggyőző és hatásos érvrendszer. Megvalósítása:
A vita az érvek ütköztetése, célja a vitapartnerétől eltérő
vélemény igazolása, a partner meggyőzése. A vitának van tárgya, szerkezete és
legalább két résztvevője eltérő állásponttal.A vita, az érvelés több
társadalomtudomány eszköze és témája, pl. politika, retorika, filozófia, etika,
jog, kommunikációelmélet, logika, pszichológia, stb.A vitának vannak erkölcsi
szabályai, ezt nevezzük vitakultúrának.