3.
Drámai műfajok, drámamodellek
A tragédia olyan drámai műfaj, amelyben emberi értékveszteségek nyomán új értékek tételeződnek.
A tragikus események akcióiban a drámai hősök teleológiái működnek, amely teleológiákhoz akár az életük árán is ragaszkodnak. A tragikus hős tehát áldozatok árán képes arra, hogy helyreállítsa a mű alapszituációjában megrajzolt megbillent világrendet. Amint helyreáll a világrend, a nézőnek (olvasónak) a katarzis élményében van része: sajnálja ugyan az áldozatot hozó hő
st, de öröm számára, hogy az általa is sejtett emberi normák szerint működik a világ.A komédia értékhiány leleplezésére szolgáló drámai műfaj. A helyzet és a jellemkomikum működteti.
A színmű (másképp: középfajú dráma) nem feltétlenül tragikomédia, bár tartalmazhatja annak elemeit. A színmű cselekménye komoly, de a történet kimenetele nem tragikus. (Első teoretikusa Diderot.)
A drámai költemény elnevezést először Byron használta a Manfréd c. alkotásával kapcsolatban. Goethe is drámai költeménynek nevezte a Faustot.
A drámai költemény tehát inkább olvasásra mint színpadi előadásra szánt, lírai elemekkel átszőtt (verses) dráma. (Dialógusokban íródott.)
Líraisága abból fakad, hogy minden cselekmény a szerző vallomását hordozza. E vallomás az alkotónak az ember
társhoz, nemzethez, emberiséghez, világmindenséghez való viszonyát tárja fel.Olyan drámát (drámai költeményt) nevezhetünk világdrámának, amelynek témája az egész világ(egyetem) és az ember(iség) sorsa. Ez egyben emberiség-dráma is, mert a főszereplő az emberiség. Általában egy vagy több szimbolikus figura képviseli e küzdelmekben az embert (pl. Ádám, Éva a madáchi Tragédiában).