a/ A
magyarországi szecesszió és szimbolizmus jegyei Ady
költészetében (egy-két mű alapján); vagy Ady költői portréja
Körülírok, illetve
definiálok néhány idetartozó fogalmat, pl.:
a. nép-nemzeti és
Nyugat-orientációjú irodalom,
b. szecesszió,
c. impresszionizmus,
d. szimbolizmus,
e. képkonvenció, jelkép és
szimbólum,
f.
zökkentett időmértékű
verselés.
a)
„Az én szecesszióm a
haladás harca a vaskalap ellen” – ezt akkor írta Ady, amikor támadták
költői stílusát, és a magyarságról vallott nézeteit összevetették a korabeli
nép-nemzeti törekvésekkel.
(A
„sze-cesszió” szó kivonulást jelent, vagyis kivonulást a
kor elavultnak tartott kulturális szemléletéből.)
b)
A másik idézet: „Nincs
kenyér és nincs kultúra.”
Amikor Ady költészete
kibontakozik (1906- Új versek -- 1918-ig – A halottak élén) Magyarország politikai-gazdasági
helyzetére leginkább a félfeudális állapot
jellemző.
Ez
nagy mértékű konzervativizmussal, minden újdonság és szokatlan
megnyilvánulás elutasításával járt.
Az irodalmi ízlést főképp a Kisfaludy Társaság diktálja. A nép-nemzeti irányzat hazafias szólamok pufogtatásával éljenzi, hogy a magyarság a herderi jóslat ellenére még mindig fontos tényező Európa közepén.
A változtatásról, valamiféle forradalomról Adynak ambivalens véleménye van: A fajok cirkusza c. költeményben pl. erről a következőképpen vélekedik:
„Minden, minden
ideálunk
másutt megúnt ócskaság
már.
Harcba szállunk, s már
tudjuk,
Hogy kár a harcért.”
(A Minden-Titkok versei c.
kötetből – A magyarság titkai c. ciklusból)
*
Ady
többek közt a műveletlenség, elmaradottság és nyomor ellen emeli fel a szavát.
Európai nézőpontból bírálja a provinciális szűklátókörűséget, a vidékies
tudatlanságot és a magyarkodást, a hazafias szólamok
pufogtatását.
Időben először azonban nem a
lírája, hanem a publicisztikája érik be.
[Első verse érettségijének
évében, 1896. március 22-én jelenik meg a Kincs Gyula által szerkesztett Szilágy c. lapban Zilahon. (Címe:
Március 20. – Kossuth halálának emlékére készült.)]
A
középiskola elvégzése után beiratkozik ugyan a debreceni jogi akadémiára, de
csak egy évet végez el, inkább újságíróskodik.
[Néhány fontosabb
lap és folyóirat, ahol Ady dolgozott: Debreceni
Főiskolai Lapok, Debreceni Ellenőr, Debreceni Hírlap, 1899
áprilisától kezdve a 48-as érzelmű, függetlenségi párti Debrecennek már
"hivatásos" munkatársa. További lapok: 1900-tól a nagyváradi Szabadság;
1901 tavaszától Nagyváradi Napló; 1905-től Budapesti Napló;
1908 Új Idők (ez egy kis „eltévelyedés” a konzervatív irányba – Herczeg
Ferenc lapjához); 1908-tól a Nyugat c. folyóirat állandó
munkatársa; 1909 Népszava…]
*
Nem
kerülhetjük ki, hogy itt szóljunk néhány szót a Nyugat című folyóiratról. Ady
jellemző szavaival azt mondhatjuk, hogy a folyóirat indulásakor „Összeszaladt Ősz, Tél, Tavasz, Nyár”,
vagyis minden, ami értékes a kor irodalmában. A ma már szinte legendás hírű és
tudású szerkesztők - Osváth Ernő, Ignotus Pál, később Babits Mihály, Móricz
Zsigmond – nem a politizálást, hanem az esztétikai értéket tartották fontosnak.
Így segítették a tehetséges alkotók kibontakozását, és megvédték szerzőiket a
külső támadásoktól is. Ady számára a lehető legjobb pillanatban érkezett a
Nyugat c. folyóirat, amelynek legfőbb támogatója az a Hatvany Lajos, aki saját
költségén hozza létre a Nyugat kiadóvállalatát, és később Ady szanatóriumi
számláit is fizeti. A Nyugat egyébként 1908. január elsejétől Babits haláláig
működik (az 1841. augusztus 4-i szám az utolsó).
Adyt
első két verseskötete miatt még nem támadja az irodalmi közvélemény, mert nem
nagyon tér el a kor ízlésideáljától. Főképp Vajda János hatását érezhetjük a két
köteten. (1899 Versek; 1903 Még egyszer).
2.
A
nagy újdonság mindenki számára az 1906-ban kiadott Új versek című kötet.
Ebben összegződik mindaz a törekvés, amit addig a magyar irodalom fejlődése
létrehozott, de egyben új utakat is nyit mind az intenzív, mind az extenzív
fejlődésben… (Az „intenzív” belső fejlődést jelent, az „extenzív”
külsőségekben, formákban, új műfajokban megnyilvánuló
fejlődést.)
·
A
képkonvenciók felfüggesztődnek, szimbólumokkal fejezi ki Ady a
mondandóját. (Definiálom, bemutatom, példákat mondok.)
·
Az
ún. zökkentett jambusok ötvözik az időmértékes és a magyaros/hangsúlyos verselés
fogásait. Tehát új versformák születnek. (Részletes bemutatás
példával)
·
A
költemények ciklusokká, a ciklusok kötetekké rendeződnek, így a különböző
témáknak egész rendszerei születnek. Ady ÉN-mítoszt teremt, a lírai hős
küzdelmeiről (tragikus bukásairól) szólnak ezek a versek. Az Új
versek-kötet például 4 ciklusból áll;
a kötetnyitó cím nélküli prológus után sorrendben a ciklusok: Léda
asszony zsoltárai, A magyar Ugaron, A daloló Párizs, Szűz ormok
vándora.
·
Annyira
újfajta az a magyarságtudat, amit az Ady-költészet sugall, hogy sokan
hazafiatlannak, sőt árulónak bélyegzik a költőt emiatt. Jó példa a lázadó hangra
a kötetnyitó prológus. (Itt vagy később elmondom és röviden elemzem a verset:
Góg és Magóg fia vagyok én…)
·
Új
a szerelemfelfogása és a tájköltészete a népnemzeti irodalomhoz képest. Pl. a
Meg akarlak tartani, vagy a Héja-nász az avaron a szerelmes versek közül, A
magyar Ugaron, A Tisza-parton a
tájversek közül.
·
Az
Ady-költészet sokat merít a francia szimbolisták dekadens, lázadó,
kritizáló-bíráló attitűdjéből. A szerelem eszerint démoni küzdelem, egymás
húsába tépés, kísértetiesen erotikus az együttlét, és mindig a halál árnyéka
vetül rá. (Pl. Hiába kísértsz hófehéren)
·
A
szimbólumrendszerek összefüggéseinek megértéséhez az olvasónak alkotótárssá kell
válnia. Egy ilyen rendszeren belül pl. a „magyar Ugar”
szinonimája „A lelkek
temetője”, a „Tisza-part”, a „Hortobágy”, a
„magyar sík”, „a téli Magyarország”…
A
küzdő, de mindig elbukó lírai hős figurája pl. „az új, az énekes
Vazul”, „A Hortobágy
poétája”, „Hunnia új szegénylegénye”, a „Bakony
erdejében rejtőző betyár” , vagy pl. a „régi, vén falusi
gyerek”.
·
Ady
– lírájával újraértelmezi a magyar történelmet is. A lírai én
gyakran helyeződik valamilyen lázadó történelmi hős szerepébe: pl.
Dózsa György unokája, Esze Tamás komája, Proletár fiú…
·
Az
az istenhit, amelyet a költemények sugallnak, ugyanolyan ambivalens, mint a
forradalomvárás. „Hiszek hitetlenül Istenben” Ezek az istenes
versek talán leginkább Balassi zsoltárparafrázisaival
rokoníthatók.
Talán
mielőtt tovább haladunk az Ady-költészet jellemzésében, itt érdemes felsorolni a
ciklussá rendezett köteteket, ezáltal érintve mindazokat a témákat, amelyek a
költőt foglalkoztatták:
1906
Új versek (korszakot összegző és új
korszakot nyitó kötet a magyar irodalomban)
1907
dec. Vér és arany
(Témái
a halál és a pénz fétise. A személyiség harca a rosszul szervezett közösség
ellen…)
1908
Az Illés szekerén (A
lírai én próféta-szerepben, a témák között ott a megváltás
lehetősége/lehetetlensége és a viták Istennel.)
1909
Szeretném, ha szeretnének (Személyes
kapcsolatok lírai feltárása, szereptisztázás, ars poeticus
témák.)
1911
A Minden-Titkok versei (Sorrendben
a ciklusok: Az Isten Titkai, A Szerelem Titkai, A Szomorúság Titkai, A Magyarság
Titkai, A Dicsőség Titkai, Az Élet-Halál Titkai)
1912
A menekülő Élet
(Sors-versek ezek főképpen.)
1913
A Magunk szerelme (Móricz
Zsigmondnak ajánlott kötet, vegyes verseket tartalmaz, egyébként is sok itt az
ajánlás; néhány fontosabb mű: Elbocsátó szép üzenet, Valaki útravált
belőlünk, A menekülő lovas, A csontvázak katedrálisában, Rohanunk a
forradalomba.)
1914
Ki látott engem?
(A szerepkényszerről, ÉNdefinícióról, ars poeticus összefüggésekről szól az első ciklus –pl. Hunn új legenda
- ; a magyarság pusztulásáról a második – pl. Az Idő rostájában -; főképp a „kis
női csukák”-ról a harmadik -; egyéniség és közösség kapcsolatairól a harmadik –
pl. Üzenet egykori iskolámba -; az „Őszi, piros virágokról” – szerelemről a
negyedik ciklus.)
-------------------------------
1918
A halottak élén (Háborúval
kapcsolatos versek, Hatvany Lajos és Ady együtt
válogatja.)
1923
Az utolsó Hajók
(posztumusz
kötet)
3.
Góg és Magóg fia vagyok
én… (az Új
versek prológusa)
Héja-nász az
avaron
(Léda-vers)
A Hortobágy
poétája (az
ÉN-mítosz egyik figurája és mitikus tája)
A
Tisza-parton (a MŰVÉSZnek és
sivár környezetének ellentmondásai)
A magyar
Ugaron (az
elmaradottság, műveletlenség és a parlagon heverő tehetségek, az elmulasztott
lehetőségek legfőbb szimbóluma a magyar Ugar)
Paul Verlaine
álma (A daloló Páris –
ciklusból)
Az én
menyasszonyom (az újraértelmezett,
szokatlan szerelmi attitűd verse)
Harc a
Nagyúrral
(az autonóm alkotó személyiség és a pénz szörnyetegének
harca)
Új vizeken
járok (ars poeticus
programvers)
Vissza!