Ady istenes versei

 

o      Leginkább 1908 és 1902 között írt ciklusokba rendezhetően ún. istenes verseket Ady.

o      Jellemző kötetek: Az Illés szekerén; a Szeretném, ha szeretnének; A Minden-Titkok versei; A menekülő Élet.

 

o      Nem csupán keresztény (vagy keresztyén) indíttatásúak ezek a költemények, hanem a pogány kultuszok emlékét is őrzik.

 

o      A mítoszteremtés eleven mozzanatai is tettenérhetőek a művekben.

 

o      Többek közt a görög mitológiából is merít Ady, amikor istenes verset ír.

 

1.    A lírai „én” gyakran küzd maga teremtette istenszerű alakokkal, illetve fétisként „működő”, tárgyiasult eszmékkel, absztrakciókkal. Ilyen például a pénz, a vér, az arany, a démoni szerelem, az emberi kapcsolatok kísértetiessége (pl. Az ős Kaján)…

 

2.    Mammonról ír verset, és különböző bálványokról (vagy bálványokhoz), amelyeknek gyakran ő ad nevet és külsőt. Példa rá: A disznófejű Nagyúr.

 

3.    Igazi pogány kultuszokból is előfordulnak ebben a költészetben istenek (Ima Baal istenhez).

 

4.    Ady istenes verseinek legfontosabb szereplője azonban az Ószövetség Istene. A költő alaposan ismerte a Bibliát, és legkedveltebb egyéb olvasmányaiban is nagy szerep jut ennek a témakörnek (Dávid zsoltárai; Balassi istenes versei…)

 

5.    A keresztény vallás, a Biblia szókincse az Ady-versek nagy százalékában jelen van. (A szókincs, a jellegzetes nyelvi fordulatok, a zsoltárok/himnuszok gondolatritmusai, a jellemző metaforák és szimbólumok.)

 

a)    Ady istenhite hasonló egész költői/emberi attitűdjéhez: megoldáskeresés ez, mely biztosíthatná az emberi boldogságot. Ady szerint „Isten van valamiként / Minden Gondolatnak alján.” (Az Isten balján)

 

b)    Az istenes versek sorozatát tehát folytonos Istenkeresés jellemzi – a gyermeki hittől a felnőtt kételkedő hitéig megrajzolt emberi és mitikus gyötrődés ez. (Kis karácsonyi ének; Krisztus-kereszt az erdőn; A Sion-hegy alatt)

 

c)    Az Ószövetség Istene, akivel kapcsolatosak az Ady-versek: mindentudó, mindenható, szent, egyszerre vonzó és félelmetes, haragvó és kegyosztó, hódolatra méltó és lázadásra késztető. Harcolni kell vele, ÉS imádkozni hozzá. Vállalni kell, prófétálni érte, DE Ő az, aki „nagyon sújt, és nagyon szeret”. 

 

d)    Bonyolult lelki és intellektuális képzetek kötődnek tehát hozzá, tipikusan a kor kételkedő és hinni akaró értelmiségének szimbóluma.

 

e)    Gyermeki szorongások, félelmek kötődnek hozzá (mint valamilyen szigorú apához), ugyanakkor kamaszos, felnőtt dacot és lázadást vált ki a „léte”. (Hiszek hitetlenül Istenben)

 

                                                  *

 

I.                  Hangsúlyozzuk: nagyon összetett ez az Istenkép, versről versre változik.

 

 

o      Van olyan költemény, amelyben Isten hideg, kérlelhetetlen, megismerhetetlen. (Isten, a vigasztalan)

 

 

o      Másutt humánus, embert segítő, könyörögni lehet hozzá, talán segít.(Álmom, az Isten; Imádság háború után)

 

o      Néha groteszk jelenség, olyan, mint egy giccses, de félelmetes mikulás. A Sion-hegy alatt c. költeményben, pl. az Úr öltözete: a naptár ünnepi, piros betűivel foltozott, harang alakú, kopott kabát.

 

o      A költőnek (és mindenkinek) nyilván valamilyen biztos pontot, megnyugvást jelentene Isten bizonyított, folyamatosan tapasztalható léte, így az a hitvilág is, ami hozzá kötődik. Az Ady-féle hit azonban kutató, kételkedő, sőt hitetlenkedő, ezért állandó küzdelem, drámaiság, benső vívódás, konfliktus terheli ezeket az istenes verseket.

 

o      E költeményekben a lírai „én” attitűdje is állandóan változik. Istenközelség és elhagyatottság, áhítat és megrettenés, belenyugvás és vitatkozó számonkérés, alázat és lázadás váltják egymást.

 

 

Nézzünk meg közelebbről egy Ady-féle istenes verset!
 (Önálló munka!!!)