Ady látomás-versei

 

Emlékezés egy nyár-éjszakára

 

Az egész Ady-költészetet átjárja a látomásosság. A valóság fantáziaképekkel való keveredése, különböző folyamatok képi (vagy más érzékszervekre vonatkoztatott torzítása adja ezt a hatást. Víziók, felnagyított képek, impresszionista, szecessziós, expresszionista és szürrealista költői fogások érvényesülnek a látomásosnak nevezhető Ady-versekben. Gyakori az álomszerű valóság-láttatás, a múlt, a jelen és a jövő folyamatainak egymásra „vetítése”, az átmenet nélküli „képvágások”, vagy a modern filmtechnikát idéző képi „áttűnés”.

 

Keresztury Dezső elemzése nyomán vegyük szemügyre az Emlékezés egy nyár-éjszakára c. verset!

 

A társadalmi háttér: az első világháború iszonyata. Három kötetből való válogatásként jelenik meg 1918-ban A halottak élén c. új Ady-kötet.

Az első ciklusának (Ember az embertelenségben) bevezetője (prológusa?) az elemzendő költemény.

 

Az alkotói attitűd látszólag impresszionista. (Emlékező megközelítés.) Ebben a látomásosságban azonban inkább az expresszionizmus érvényesül. Tehát nem annyira a külső világ benyomásaiból emlékezés által alkotott képsort kapunk itt, hanem inkább a fantázia által létrehozott „benső” képek vetítődnek rá a külvilágra, és így átalakítják, átszínezik azokat.

 

Az olvasónak szinte végig saját befogadói reflexeivel kell küzdenie. Látszólag romantikus képeket kap ugyanis először. Gondoljunk a címre! Emlékezés egy nyár-éjszakára. Az éjszaka a romantika képkonvenciói szerint titokzatosságot, vágyakat, költészetet, álmot és álmodozást sejtet. Az idő haladtával ez a képzetkör érzelgős giccsé vált. A huszadik század elején Ady különös költészetet teremt: részben (majdnem mindig) érinti a romantika giccses motívum-maradványait, részben szembefordul ezzel a szemlélettel, és az Ady-féle „romantika” nem szépséget, bensőségességet, pihenést, álomszerű megnyugvást vagy felzaklató tettvágyat mutat, hanem lidércnyomásos álmok, szörnyű, félelmetes, szorongást keltő látomás-töredékek örvényeibe visz.

 

A költeményben vissza-visszatérő „különös” szó is valami ilyesfélét sugall.

 

A költemény képzeteinek rétegei:

1.    A mindennapi valóság, otthonosság, nyugalom képei, cselekvései: öreg méhes, a legszebb csikó, Burkus, a jó kutya, lakodalom, büszke legény…

2.    A fenti valóságon túli, de még ismert, néha érzékekkel is jól felfogható jelenségek, absztrakciók világa: angyal, lehulló csillag-sereg, párták, a Hold, Isten…

3.    A harmadik réteg, amely az előző kettőt újra és újra átjárja, összeköti, szétválasztja, egymásba ágyazza, átformálja, a költő sajátos fantáziájának képzetköre – gyakran jelzős szerkezetekben érvényesül leginkább, és SZIMBÓLUMMÁ formálja a korábbi képet: dühödt (angyal), bátran csörtető senkik, lelkekre hajló iszonyúság, lakodalomba induló Gondolat, az Ember büszke legénye, valamely elhanyagolt Isten…

 

Az egybeolvad valamilyen különös katasztrófában:

 

o      az öreg méhes kigyulladt;

o      a legszebb csikó lábát törte;

o      a Burkus kutya elveszett;

o      Mári szolgáló, a néma, hirtelen hars nótákat dalolt

 

A természetes és természetfölötti világ csupa elképesztő, szokatlan, ellenséges dolgot művel.

 

HALÁLTÁNC ez. A költemény logikai folyamatában egyre közelebbről (egyre szűkülő körben) érinti a lírai alanyt minden esemény, változás, „történés”. Másképp is így van ez: egyre szubjektívebbek a megnyilatkozások (csörtettek bátran a senkik).

 

A „különös” éjszaka ebben a folyamatban „rettenetes” éjszakává válik.

 

A vers képeinek elrendezése a mai (21. századi) ún. káosz-elméleteknek jobban megfelel, mint bármilyen egyéb (pl. strukturalista) elméletnek. (Jó példa lehet a természeti jelenségek közül a forgószél, vagy a földi időjárási viszonyok globális vizsgálata.)

 

A szakaszok építkezése más szempontú elrendezést mutat.

Egyre nagyobb lélegzetűek azok az egységek, amelyeket a „Különös, / Különös nyár-éjszaka volt” refrénszerű gondolatritmusa választ el egymástól.

 

Formai szempontból ez már tulajdonképpen szabad vers, de legalábbis ún. fellazított mértékű, időmértékes költemény.

 

Tematika szempontból érdemes megfontolnunk Keresztury Dezső különös megjegyzését. Ez arra vonatkozik, hogy mennyire van az elemzett műnek köze szorosan véve a háború iszonyatához.  Idézzük tehát Keresztury Dezsőt!

„…az igazi remekművek csak derékig állnak korukban”

 

Ez azt is jelenti, hogy pl. az Ady-féle megközelítésben, az ő költészete által így lesz a valóságból látomás, így válnak az emlékképek el nem múló jelképekké, az aggodalom, a megrendülés, az iszonyat költészetbe fagyott örökléte így hordozza majd saját korán túl is a kor emberének benyomásait, életérzését és világlátását.

 

A valóságos képek történelmi léptékben elfelejthetők, a költészet által felidézett múlt azonban – amíg lesz költeményeket olvasó ember, addig—teljes érzéki valóságában felidézhető lesz a költészet által.