Anton Pavlovics Csehov 1860-1904
Pályáját Antosa Csehonte néven -- élclapok munkatársaként, humoreszkek írásá
val kezdte. Taganrogban született, a moszkvai egyetemen ösztöndíjjal tanult. Az orvostanhallgató vonzódott az újságíráshoz és az irodalomhoz. Egész népes családját ő tartotta el. (Az apja, a csődbe ment , ábrándozó szatócs alig tudott megmenekülni az adósok börtönétől.) Öt testvére volt. Életét a tüdőbetegség is megkeserítette.Először a novella műfajában alkotott nagyot. A látszólag érdektelen mindennapiságból fejtette ki az emberi létezés általános és lebírhatatlan diszharmóniáját. Hősei annyira a saját
bajaikkal, vélt vagy valóságos tragédiáikkal vannak elfoglalva, hogy a másik ember gondjaira nem figyelnek.Csehov a XIX. században is XX. századi fejjel gondolkodott. Fontosabb drámái csupán az életmű utolsó egy évtizedét ölelik fel.
E művek közös jellemzője, hogy valamennyi szereplő az állandó szellemi izgatottság állapotában van, és ez valahogy kivetítődik a cselekvésükre és a megszólalásaikra is. Mindez titokzatos módon szimbólumokká szerveződik. Jelenetezése ma filmszerűnek tűnik.
Általában egy csal
ád körül "lézengő" emberek életmódjának tarthatatlanságáról szólnak a művei. Nincs megoldás tehát, a cselekvések átvánszorognak valamilyen más lehetetlen élethelyzetbe, ami ugyanolyan megoldhatatlan, mint a bemutatott előző volt.Talán a Sirály az egyetle
n olyan darab, amelyik a sorsfordítás halvány reményét felmutatja. Szereplőinek az a tévképzete, hogy az elutazás, vagy a másnapba, esetleg későbbi időbe tolódó cselekvés megváltást hozhat.A Sirály az író kijelentése szerint : "sok beszéd az irodalomról, kevés cselekmény, öt pud szerelem". A darab orosz címe: Csajka.
Magyarországi története is bukással kezdődött: 1912-ben a Várszínházban (a Kamarajáték Társulat mutatta be). (A fordítások: Háy Gyula 1950; és Makai Imre 1973.)
Csehov 1904-ben, a külföldi gyógykezelés közben bekövetkezett halálakor nagy drámaírónak számított. Holttestét a nyolc évvel fiatalabb pályatárs, Gorkij hozatta haza.
A Sirály köztudatba kerülése elválaszthatatlan a Moszkvai Művész Színház létrejöttétől és első nagy sikerétől. (A dramaturg Sztanyiszlavszkij (Konsztantyin Szergejevics Alexejev) .) 1898-ban áll készen a Művész Színház. A korszak kezdetét a színház függönyére festett fehér madár (a sirály képe) jelképezi. (Ma is ott van a kép.)
A Sirálynak nem ez volt az első bemutatója. Két évvel azelőtt, 1896. okt. 17-én egy pétervári színházban megbukott a mű. Csehovnak akkor már bemutatták egy másik drámáját nem túl nagy sikerrel (Ivanov), de világhírű novellista volt. Nyemirovics-Dancsenkónak, a Művész Színház másik vezetőjének
a darabja ugyanakkor nagy sikert ért el , és megkapta érte az év legjobb drámájának járó kitüntetést. Dancsenko visszaküldte a kitüntetést azzal, hogy az Csehovot illeti, mert a Sirály a legjobb dráma. Maga Csehov annyira nem bízott a sikerben, hogy az új bemutatón meg sem jelent. Ezután írta három fontos darabját mindhármat a Művész Színház részére: a Három nővért, a Ványa bácsit és a Cseresznyéskertet. Drámai hősnőinek első sikeres alakítóját Csehov feleségül vette. (Olga Knyipper)A Sirály új bemutatóját
pontosan a bukás után két évvel tűzték ki (1898. okt. 17-ére).
A Sirály I. felvonásának tartalma és rövid elemzése:
Trepljov,a fiatal író modern szellemű színdarabot készül bemutatni nagybátyja, Szorin birtokán, a tó melletti holdfényes színpadon.
Két információt elemez itt Csehov. Az egyik, hogy mit jelent az a korabeli hétköznapi emberek szempontjából, hogy "modern" (általában azt jelenti, hogy áttekinthetetlen, zavaros, lázadó és kezelhetetlen -- semmire sem való a mindennapi élettapasztalat szempon
tjából); a másik, hogyx milyen típusú (magatartású, neveltetésű, felkészültségű embereki foglalkoznak általában a "modern szellemű" darabok bemutatásával és létrehozásával. It senki sem szimpatikus, és senkitől sem várhatunk csodát, amire pedig olya nagyonj szüksége lenne a korabeli embereknek. A feladat adott: egyedül kell megoldani a felmerülő problémákat, mert közösség országos (társadalmi szinten) nem létezik.A mű tehát vallomás és ars poetica is, ugyanakkor eltávolított, ironikusan kezelt téma is (milyen a művész, milyen a művészet, milyen a dráma és az előadás, milyenek a színészek, amikor nincsenek a színpadon, és mit kell feladni ahhoz, hogy valaki igazi művésszé váljon).
A távoli, titokzatos központok és az összefonódások, a családi kapcsolatok elviselhetetlen hétköznapisága, ugyanakkor a deviancia kilátástalansága összegzi mindazt a problémát, amit az értelmiség Csehov korában nem csupán Oroszországban, hanem Európában általában megél.
A Trepljov által létrehozott előadás (Szorin birtokán), melyet szerelme, Nyina Zarecsnaja főszereplésével játszatna el, a begyöpösödött életszemléletnek és művészetfelfogásnak üzenne hadat. (Arkagyina, a híres színésznő is látja az előadást -- ő Trepljov anyja (generációs probléma is tehát!!), aki nyaranta itt, a te
stvérénél pihen (Szorin). Trepljov hódolója a neves író: Trigorin. Ő is itt van. (Figyeljünk fel rá! Egyszerre lázadás ez a szerzői, a dramaturgiai, a színpadtechnikai és az életmódbeli begyöpösödés ellen. Nyilván nem sikerülhet, mert sok embert bánt meg egyszerre.)Ráadásul a szerző nem készül fel a fogadtatásra, zseniálisnak hiszi magát, ezért megsértődik, mikor a közönség ahelyett, hogy dermedt, ünnepi csendben hallgatná az előadást, pusmogva beszéli meg egymás közt a benyomásait. Berekeszti az előadást t
ehát Trepljov, ezáltal nem ad esélyt magának ahhoz, hogy megtudja, milyen lett volna a fogadtatás, ha végigjátsszák a darabot. (Önbizalomhiány? A hit és/vagy a hitelesség, esetleg az elszántság vagy a tudatosság hiánya?)Dorn doktor azt tanácsolja a szerző
nek, hogy csak folytassa, és azt ábrázolja, ami fontos és örök. Nyina hazamegy, ez is seb Trepljov lelkén. Általános a feszült hangulat.A II. felvonásban nincs fontos esemény, minden fontossá nő tehát. Trepljov érzelmi cspdában van, emberi játszmát játszik, pózol, és lelő egy sirályt. A szerepbe sodródva kijelenti: Nemsokára ugyanígy megölöm magamat is. Trigorin hozzászól a dologhoz. Nyina teljesen elkábul Trigorin eszmefuttatásaitól. (Mert izzik, amit mond, és élettel-halállal teli, unaloműző
.) Arkagyina már sejti, hogy Nyina a vetélytársa lesz, de egyelőre nem futamodik meg.A III. felvonásban Trepljovnak majdnem sikerül főbelőnie magát. Az anyja és ő rettenetesen összevesznek. Arkagyina már menekül, viszi magával Trigorint is, de az még lopva megbeszél egy moszkvai találkát Nyinával. Ő a színészi pályát választja ugyanis.
A IV. felvonásban két év távlatából látjuk az eseményeket. Szorin beteg, Trepljov igazi író lett, magánya és boldogtalansága azonban fokozódott. TRigorin is megjön, aki a Nyina-kalnd ót
a újra Arkagyinával van. Megérkezik Nyina is. Trigorintól fogant gyermeke meghal, színésznőként csalódások és kudarcok érik. Mégis színésznő szeretne inkább lenni, mint más. Én is sirály vagyok, mondja. Így válik metaforáváő a sirály.Trepljov végül öngyilkos lesz, nem lát kiutat.
Az értelmiség korabeli alternatíváit tárta fel tehát Csehov a darabjával.
A cím metaforája a szárnyalásnak, a szabadságnak és a pusztulásnak a szimbólumává válik.
Az öt felvonás követi a klasszicista drámát -- az időugrás a shakespeare-i megoldásokat, a szerepek eltávolítása a későbbi brechti technikákat előlegezi meg, az átélhetőség pedig a romantika "végjátéka". A realizmus nem a valóságosság partikuláris szintjén mutatkozik meg, hanem a tendenciák és az eszmék egymásr
a hatásának cselekvés-analízisében. Más gondolati síkon zajlik tehát a cselekvés, és másutt az emberi (társadalmi, pszichikai) katasztrófa folyamata.