Ady istenes versei

 

o      Leginkább 1908 és 1902 között írt ciklusokba rendezhetően ún. „istenes verseket” Ady.

o      Jellemző kötetek: Az Illés szekerén; Szeretném, ha szeretnének; A Minden-Titkok versei; A menekülő Élet.

 

o      Nem csupán keresztény (vagy keresztyén) indíttatásúak ezek a költemények, hanem a pogány kultuszok emlékét is őrzik.

 

o      A mítoszteremtés eleven mozzanatai is tettenérhetőek a művekben.

 

o      Többek közt a görög mitológiából is merít Ady, amikor istenes verset ír.

 

1.    A lírai „én” gyakran küzd maga teremtette istenszerű alakokkal, illetve fétisként „működő”, tárgyiasult eszmékkel, absztrakciókkal. Ilyen például a pénz, a vér, az arany, a démoni szerelem, az emberi kapcsolatok kísértetiessége (pl. Az ős Kaján)…

 

2.    Mammonról ír verset, és különböző bálványokról (vagy bálványokhoz), amelyeknek gyakran ő ad nevet és külsőt. Példa rá: A disznófejű Nagyúr.

 

3.    Igazi pogány kultuszokból is előfordulnak ebben a költészetben istenek (Ima Baal istenhez).

 

4.    Ady istenes verseinek legfontosabb szereplője azonban az Ószövetség Istene. A költő alaposan ismerte a Bibliát, és legkedveltebb egyéb olvasmányaiban is nagy szerep jut ennek a témakörnek (Dávid zsoltárai; Balassi istenes versei…)

 

5.    A keresztény vallás, a Biblia szókincse az Ady-versek nagy százalékában jelen van. (A szókincs, a jellegzetes nyelvi fordulatok, a zsoltárok/himnuszok gondolatritmusai, a jellemző metaforák és szimbólumok.)

 

a)    Ady istenhite hasonló egész költői/emberi attitűdjéhez: megoldáskeresés ez, mely biztosíthatná az emberi boldogságot. Ady szerint „Isten van valamiként / Minden Gondolatnak alján.” (Az Isten balján)

 

b)    Az istenes versek sorozatát tehát folytonos Istenkeresés jellemzi – a gyermeki hittől a felnőtt kételkedő hitéig megrajzolt emberi és mitikus gyötrődés ez. (Kis karácsonyi ének; Krisztus-kereszt az erdőn; A Sion-hegy alatt)

 

c)    Az Ószövetség Istene, akivel kapcsolatosak az Ady-versek: mindentudó, mindenható, szent, egyszerre vonzó és félelmetes, haragvó és kegyosztó, hódolatra méltó és lázadásra késztető. Harcolni kell vele, ÉS imádkozni hozzá. Vállalni kell, prófétálni érte, DE „Ő az”, aki „nagyon sújt, és nagyon szeret”. 

 

d)    Bonyolult lelki és intellektuális képzetek kötődnek tehát hozzá, tipikusan a kor kételkedő és hinni akaró értelmiségének szimbóluma.

 

e)    Gyermeki szorongások, félelmek kötődnek hozzá (mint valamilyen szigorú és könyörtelen apához), ugyanakkor kamaszos vagy felnőtt dacot és lázadást vált ki a „Vele” való szembesülés. (Hiszek hitetlenül Istenben)

 

                                                  *

 

I.                  Hangsúlyozzuk: nagyon összetett ez az Istenkép, versről versre változik.

 

 

o      Van olyan költemény, amelyben Isten hideg, kérlelhetetlen, megismerhetetlen. (Isten, a vigasztalan)

 

 

o      Másutt humánus, embert segítő, könyörögni lehet hozzá, talán segít is. (Álmom, az Isten; Imádság háború után)

 

o      Néha groteszk jelenség, olyan, mint egy giccses, de félelmetes mikulás. A Sion-hegy alatt c. költeményben pl. az Úr öltözete: a naptár ünnepi, piros betűivel foltozott, harang alakú, kopott kabát.

 

o      A költőnek (és nyilván mindenkinek) valamilyen biztos pontot, megnyugvást jelentene Isten bizonyított, folyamatosan tapasztalható léte, így az a hitvilág is, ami hozzá kötődik. Az Ady-féle hit azonban kutató, kételkedő, sőt hitetlenkedő. Ezért állandó küzdelem, drámaiság, benső vívódás, konfliktus terheli ezeket az istenes verseket.

 

o      E költeményekben a lírai „én” attitűdje is állandóan változik. Isten-közelség és elhagyatottság, áhítat és megrettenés, belenyugvás és vitatkozó számonkérés, alázat és lázadás váltják egymást.

 

 

Nézzünk meg közelebbről egy Ady-féle istenes verset!
 (Önálló munka, elemzés!!!)