Jókai Mór
(1825–1904)
A magyar romantikus próza
klasszikusa
“Az álmok országának
koronázatlan királya” (Kosztolányi)
“Irodalmunk nagy korának, a
XIX. századnak õ a legszeretetreméltóbb alakja. Stílusából,
meséibõl, humorából máig is az emberre mosolyog a szeme, csupa gyermeki
jóság” (Szerb A.)
Világos után is “kétkedés
nélkül remény-kedett a magyarság többszörösen kiérdemelt jobb jövõjében”;
“Jókai maradandó írásai a nemzeti romantika jegyében születtek”
(Nagy Miklós)
Életének
fõ állomásai: Komárom
– Pozsony – Pápa – Kecskemét – Pest – Tardona – Pest
Folyóiratai:
Életképek (1847), Vasárnapi Újság (1854), Üstökös
(élclap; 1858), A Hon (1863–82)
Emberek közelében
Petõfi
Sándor (Pápa, Tízek társasága, 48)
Laborfalvi
Róza (1848, meghalt 1886-ban)
Lukanics
Ottília
Nagy
Bella (1899)
Elsõ könyve: Hétköznapok (1846)
Regényírói mûvészetének
néhány jellem-zõje:
·
stílusa (élvezetes elbeszélõi stílus,
gazdag szókincs, az élõbeszéd természetessége)
·
cselekményvezetés (általában egyenes vonalú, fordulatos;
hatásos leírások a feszültségkeltés stilisztikai eszközeivel – ellentétek,
felkiáltá-sok, kérdések, fokozás, halmozás, megszólítá-sok)
·
különféle
mûfaji elemeket vegyít
(anekdota, idill, szatíra, életkép, példázat, de a döntõ a mese)
·
eszményített
hõsök,
atmoszférát teremtõ mellékszereplõk, a szereplõk jellemzése
(cse-lekvéssel, belsõ monológgal, természet-leírással)
·
sajátos
kettõsség: a romantika és a népiesség ötvözése
Pályája:
Az
ötvenes évek (elején:
“Sajó”: Csataképek, 1850) Egy bujdosó naplója (1850)
A reformkor
idézése: a hit ébren tartása
Egy
magyar nábob (“irányregény”) (1853–54)
Kárpáthy
Zoltán (1854–55) “Az
iro-dalom hivatása az igazság eszméit terjeszteni.”
Történelmi
regények
Erdély
aranykora (1851)
Török
világ Magyarországon
(1852–53)
Janicsárok
végnapjai (1854)
Fehér
rózsa (1854)
A hatvanas évek
Az új
földesúr (1862) – A passzív rezisztencia
idejébõl (Ankerschmidt)
Politikai
divatok (1862–63)
Petõfi ~ Pusztafi
A
kõszívû ember fiai
(1869)
Heroikus
regény, hõseposz
“a
szabadságharc máig legjobb regényes feldolgozása. … A három Baradlay-fiú népmesei
hõs és mégis, vagy éppen ezért: érvényes típus. … Olyasféle
mû prózában, mint amilyen az Íliász
– versben” (Nemeskürty)
A HETVENES ÉVEK
Fekete gyémántok (1870)
A polgári
fejlõdés problematikája
Berend Iván,
Evila, Szafrán Péter, Theudelinda, Sámuel apát, Kaulmann Félix
Bondavár,
Bondavölgy, Delejország
Hit a
tudományban
Eppur
si muove (És mégis mozog a föld)
(1872)
A reformkort
elõkészítõ mûvészi és tudományos törekvések
Jenõy
Kálmán (Csokonai, Kisfaludy, Katona)
Az arany ember
Jókai legkedvesebb könyve (1872)
Timár
Mihály újszerû Jókai-hõs: vívódó, meghasonlott ember, s nem bûntelen
Timár
életútja: ártatlanság – bûnbeesés – bûnbánat – megtisztulás
A
leleményes, bátor hajós kezdetben ellenáll a pénz kísértésének
Késõbb
a pénz erõsebb lesz a jelleménél (a vizes búzából sütött kenyér; Ali
Csorbadzsi kincsei)
Karrierje
fölfelé ívelésével ellenkezõ irányú erkölcsi formája (mind lentebb
süllyed)
Kettõs
élet Tímea és Noémi között
Folytonos
bûntudat kínozza – öngyil-kossággal büntetné magát, de egy váratlan
romantikus véletlen megmenti
Jelek és szimbólumok Az
arany emberben
A cím értelemváltozásai
Az
orsovai vámfelügyelõnek Kacsukához írt levelében:
az
arany ember =
megvesztegethetõ ember
A
pancsovai kapitány vállveregetése: “Arany ember ön, biztos úr!” (látszat
és valóság; a beavatott az olvasó)
Timár
gondolatmenete: “A szegény ember komisz ember.” – A becstelenség
igazságta-lan látszata ellen lázad Ali Csorbadzsi kin-cseinek megtartásával
A
társadalmi megbecsülést a tisztessége árán szerzi meg – más vagyonából
jótékonykodik
A
gazdagság – és a társadalmi rang – további ára: folytonos szorongás, a
leleplezéstõl való félelem (lázálmában aranyhegy alatt érzi magát) (a
könyv amerikai kiadásának címe: Modern Midas)
Timár
a sorsfordító döntés idején: “most már igaz ‘arany ember’, midõn
mindene veszen-dõben”
A
félrevezetett világ Krisztyán Tódor tetemét tiszteli “az arany ember”-ként
A
holdszimbólum mint Timár
lelkiállapo-tának érzékeltetõje (“kivetítés”)
Az
elsõ kísértéskor: a hold a vámvizsgálat hamisságának szimbóluma
Amikor
Ali Csorbadzsi rábízza kincseit, a vörös hold valami fenyegetést sugall
A
Melankólia címû fejezetben a hold a válságos lelkiállapot tükre, mint
folytonos figyelmeztetés (Noémi szerint az öngyilko-sok lelkei lakják a holdat)
Végül
a megbékélt Timár számára a hold “egy ismerõs jó barát”
A pénzvilág és a Senki
szigete
A
pénz sorsrontó, ártó,
démoni erejû mind a fõhõs, mind a mellékszereplõk
számára:
Jókai
véleménye a gazdagságról Krisztyán Maxim szavaival: “Akinek pénze van, az
azt mind lopta...” (Lásd Balzac és Bertolt Brecht ezzel azonos véleményét)
A
Senki szigete – a pénz
által fertõzött világ ellenképe, utópia
Nemcsak
gazdátlan föld, hanem a bûnbeesés elõtti paradicsomi világ
Az
érzelmeket itt nem fertõzi, nem teszi tönkre, nem pusztítja el az
érdek
Panteista
szemlélet – a természet isteni voltának hangsúlyozása (Rousseau hatása)
A
szigetlakók imádsága: a munka (a mocsár lecsapolása – lásd: a Faust-ban
is)
Anakronisztikus
viszonyok – pl. a csereke-reskedelem – eszményítése:
Jókai
Senki-szigetének képe: bibliai,
a
felvilágosodás korabeli
és
anakronisztikus elemekbõl épül
Az elbeszélõ és a
szereplõk viszonya
Az
elbeszélõ nézõpontja lehet
szubjektív
objektív
‘semleges’
Jókai
mindhárom lehetõséggel él.
A
szereplõket kezdetben kívülrõl, objek-tíven látjuk
(természetközelség, idõtlenség)
A
társadalmi közegbe jutva az író egyre többet mutat hõsei belsõ
életébõl (az õ sze-mükkel “néz”, lelki indítékaikat is
megis-merjük)
A
különbözõi elbeszélõi módok találko-zása nem mindig szerencsés
(pl.: A kettétört kard c. fejezetben)
Az
utolsó fejezetben a ’semleges elbeszélõi nézõpont’ valósul meg –
az elbeszélõ csak annyit tud, mint egyik szereplõje
A jellemzés nyelvi eszközei
A
beszéddel való jellemzés: ki-ki
a maga kultúrájának megefelelõen szól (Fabula, Athalie, Zsófi)
Az
író felveszi annak a szereplõnek a stílusát, akirõl beszél
(Athalie, Zsófi, Kacsuka)
Néhány
sokat olvasott Jókai-regény
Az arany ember utáni évtizedekbõl:
A
jövõ század regénye
(1872–74)
Rab Ráby (1879)
A
felvilágosult, megvesztegethetetlen jozefinista fôhõs konfliktusa és
féligaz-sága
1776:
Petõfi Társaság
A NYOLCVANAS ÉVEK
Szeretve mind a vérpadig (1882)
A lõcsei fehér asszony (1884)
A cigánybáró (1884)
A PÁLYA VÉGE
Gazdag szegények (1890)
A városi
szegények világa (váltóõr, fiákeres, drótostót, piaci virágárus,
közrendõr) – újszerû tárgy
Sárga rózsa (=
Klári) (1893)
A hortobágyi
pusztán játszódó, jelképes értelmû balladaszerû történet
Elmélyülten
árbrázolt jellemek
Erõteljes
drámai konfliktus a Kláriért vetélkedõ Decsi Sándor (csikós) és Lacza
Ferkó (gulyás) között