Számonkérés Az ember tragédiájából
-
Melyek a tragédiában az un. "keret-színek"?
- .............................................................
- Az alkotás mûfaja:........................................
- A mû legfontosabb kérdésfelvetései (legalább három)
.............................................................
.............................................................
.............................................................
4. Töltse ki az idézetekhez tartozó információs táblázatot!
A/ "A gép forog, az alkotó pihen"
Hányadik színben található az idézet?........................
Milyen filozófiához köthetô?.................................
E filozófia egyik képviselôje pl.:...........................
B/"E gyáva népet meg nem átkozom..."
Folytassa az idézetet!.......................................
.............................................................
Ádámnak mi a "történelmi" neve akkor, amikor ezt mondja?:....
..................................
Hogyan függ össze Madách életrajzával e részlet? (Röviden!):
.............................................................
.............................................................
C/"Küzdést kivánok, diszharmóniát..."
Folytassa az idézetet!:......................................
.............................................................
Melyik szereplô mondja, hányadik színben?:...................
.............................................................
Milyen filozófia köthetô hozzá? (Egy fogalom és egy filozófus neve!)........................................................
5.Milyen helyszínen (városnév!) játszódnak a következô színek? VI. ....................................
IX. ....................................
XI. ....................................
Melyik ezek közül Madách "jelene"?...........................
6.Melyik színben válik nyilvánvalóvá, hogy az EMBER nem képes felülemelkedni anyaghoz kötöttségén? Mi annak a szereplônek a neve, amellyel e színben még Lucifer sem bír?
.............................................................. ..............................................................
7.Fejtse ki röviden, igaz-e, hogy a mû nem Az ember tragédiája, hanem "Az ördög komédiája"!
1. oldal
Néhány szó Madáchról 1.
1823. jan 21. Alsósztregova (születés)
Nagyapja Martinivicsék védôügyvédje
Anyja Majtényi Anna igen szigorú (szinte férfias alkat)
Otthon tanul, tanára Kovács József "hófmester", a váci piarista gimnáziumban vizsgázik; otthon magán-irodalmi folyóiratot hoznak létre: Sólyom címen, mûfaját így határozzák meg: "Literatúrai kevercs"
Pesten jár egyetemre, a Kálvin téri lakásban két öccsével, Károllyal és Pállal lakik.
1840 farsangján megismerkedik Lónyai Etelkával, akinek a Lantvirágok c. kötet verseit írja.
Hazatér Nógrádba; Stréber István másodalispán mellett folytat joggyakorlatot.
Megismerkedik Szontagh Pállal, aki erôs egyéniségével, racionalitásával nagyon hat Madáchra (állítólag ô Lucifer mintája)
1845 júliusában Fráter Erzsébetet veszi feleségül, Csesztvére költöznek, Madácheleinte boldognak érzi magát (Lantvirágok versciklus)
Betegeskedik, ezért nem vehet részt a szabadságharcban.
Pál futárszolgálatot végez, tüdôgyulladást kap,és meghal.
Anyja katonaneveldét akar csinálni a házukból.
Nôvérét, annak kisfiát és Balogh Károlyt, a férjét felbôszült parasztok legyilkolják, és disznók elé vetik (a felséges népbôl való kiábrándulás innen ered; ugyanakkor a "milliók egy miatt" gondolata is ekkor csírázik)
Madách fogsága Rákóczy Jánosnak, Kossuth titkárának a rejtegetése miatt (egy évig tart, meg is botozzák, a felesége közben elhagyja) erôsen kételkedôvé teszi mindenféle emberi jóságban
Az 1861-es országgyûlésen újra megszólal (a szabadság, egyenlôség, testvériség eszméit hangoztatva)
Miután Madách elválik feleségétôl, elszigetelten magányosan és Sztregován. Mûveket ír:
1859-ben komédiát Aritophanes modorában (A civilizátor --- a Bach-rendszer politikáját gúnyolja ki benne )
2. oldal
Madách Imre 2.
Egy papírszeleten talált feljegyzés szerint Az ember tragédiáját 1859 februárjában kezdte el írni s 1860 márciusában fejezte be.
1862-ben jelent meg nyomtatásban (1861-es évszámmal)
A költôt a Kisfaludy Társaság, majd az Akadémia is tagjává választotta.
(A Tragédia után írta Mózes c. dramatizált eposzát)
A Tragédia mûfaja drámai költemény (mint Goethe Faustja)
Többrétegû mondandója kérdésözönben fogalmazódik meg, így minden kornak (és minden befogadónak) saját felfogása szerint kell válaszolni a kérdésfeltevésekre (ezért annyira új mindig a mû)
Az egész emberiség, az egész civilizáció nevében szólal meg (ún. emberiség-dráma), de érvényesül benne áttételesen a nemzeti kérdés is.
Filozófiai jellegû, gyakran lírai kifejezésmódú alkotás,
melynek történetvezetése drámai csomópontok köré rendezôdik. Maga a történet mítikus jellegû parabola. (Gyökerei egész Dantéig visszavezethetôk, vagy Miltonig, így világdráma, vagy emberiség-költemény a Tragédia is, mint Goethe Faustja, Byron Manfrédja, Kainja, Shelley A megszabadított Prométheusza vagy Vörösmarty Csongor és Tündéje.)
A Tragédia verses dráma, a párbeszédes részek rímtelen ötös és hatodfeles jambusi sorokból állnak, a lírai betétek különbözô formájú rímes költemények.
Sôtér István szerint: "A Tragédiában nemcsak a pesszimizmus, a csalódás, a csüggedés mûvét kell látnunk.(...)
A Tragédia nem mutat utat az ígéret földjére -- csak a pusztulás szirtfokáról követeli vissza hôsét."
A szüntelen újrakezdés és a jobbért való küzdelem modellje tehát Az ember tragédiája Mohácsy Károly szerint.
3. oldal
1.
Egy lehetséges tétel és annak feleletvázlata Az ember tragédiájából)
A XIX. század többrétegû világképének tükrözôdése Az ember tragédiájában
-
Az európai irodalomban a mû keletkezése idején (1860) már a fin-de siécle (századvég)-hangulat uralkodik (ezt az illúzióvesztés, a hit megrendülése a nagy közösségi eszmékben, a liberalizmus válsága jellemzi, a szabadság-fogalom is válságban, elveszett paradicsom-hangulat, végzet-hangulat uralkodik a mûvészetben)
- A magyar gondolkodásban ez fokozottan érvényesül, a katasztrófa után a "mindennek vége" hangula mindent elborít
Madách mûve összegzés, tartalmazza egyrészt mindazon filozófiai áramlatok töredékeit, amelyekkel Madách érintkezhetett, másrészt azokat az eszméket, illúziókat vagy világkép-elemeket, amelyek a magyar valóságban problémát okozhattak. Így, egyrészt
-
2-- a mechanikus materializmusból Feuerbach tanait
- az utópiákból Fourier falanszter-elméletét
- Hegel fejlôdéselméletét (közvetítéssel vagy anélkül)
- a Sturm und Drang látásmódját és gondolatrendszerét (Goethe Faust I.)
- a romantika és a realizmus társadalom- és mûvészetfilozófiáját
- a deizmust
- a racionalizmust (Cogito ergo sum)
- Schopenhauer akaratelméletét
- mindazt, ami a keresztény Bibliából és a különbözô európai mitológiákból a tudomány vagy a mûvészet látóterébe került
(pl. a görög mitológia ;Dante képzetköre;Marlowe Doktor Faustusa; Milton Elveszett paradicsoma, stb.)
másrészt a magyar valóságból, illetve annak legfôbb problémáiból:
--- a bûn és bûnhôdés gondolatkörét
--- a mégis gondolkodásmódját
4. oldal
2.
Madách-tétel feleletvázlata
A XIX. század többrétegû világképének tükrözôdése Az ember tragédiájában
-
2--- a szabadság (függetlenség, társadalmi fejlôdés, egyén és közösség, elnyomó és elnyomott problémarendszerét)
- a rész-egész problémáit
- a szükségszerûség-véletlen problémáit
- a végzet fogalomkörét
A mû két logiaki tengelye Szerb Antal szerint, mely hol együtt halad, hol szétválik:
1. a fejlôdés-gondolat a szabadság-fogalom felôl definiálva
2. az egyén és a közösség viszonya
A logika harmadik eleme, egyben a szerkezet és a mondandó rendezô elve: a mû keresztmetszete (Ezt megkapjuk, ha a három állandó fôszereplô viszonyait megvizsgáljuk.)
Ádám az idealizmus, a lelkesedô optimizmus képviselôje
Lucifer a számító, józan ész pesszimizmusának, a reálisnak a képviselôje
Éva nem egyszerûen élettárs -- kétarcú, mint a természet maga, azt is jelképezi. Éva a középpont, minden ôkörülötte fordul meg, ô a homályos ôsi ösztön, a természet szava az emberben, mely semmi mást nem akar csak élni, szemben a szellem minden szándékával. A szellem szándékait eymással állandó vitában Ádám és Lucifer képviseli.
Ebbôl a gondolkodásmódból fakad a mégis-morál, amely már Zrínyinél jelentkezik, Vörösmartynál is megjelenik, és Adynak világnézetévé lesz. ("Az élet él, és élni akar."
5. oldal
Egy másik lehetséges tétel feleletvázlata
1.
Az ember tragédiájának szerkezeti felépítése és történelemszemlélete
" A hazafiság csak a magyarnál lehet költészet tárgya, hol létünkért küzdünk..." (Madách)
Ott a mû hátterében a bukott szabadságharc, de a közös európai kiindulópont a fejlôdés-gondolat, mely Széchenyinél jelenik meg elôször a magyar irodalomban.
A Tragédia felépítésének egyik tengelye az a hegeli gondolat,hogy az emberiség mind közelebb jut önnön szabadságához, ez küzdelmeinek lényege;
illetve az a gondolat, hogy minden jelenség és társadalmi állapot túlvezet önmagán.
Így elôször csak egy ember szabad:-- egyiptomi szín (tézis)
másodszor mindenki szabad, de nem képesek jól felhasználni szabadságukat -- athéni szín (antitézis)
harmadszor az egyénekre széthulló tömeg szabadsága zsákutca, de egyben kiegyenlítôdés is -- római szín (szintézis)
Ez eddig a hegeli triadikus rendszer szerint mûködik
Ezután más gondolati elvek is belejátszanak a szerkesztésbe a probléma adja a logika központi elemét, ez pedig: --- mik a szabadság józan határai
--- hogyan ürül a forma tartalmatlanná
--- mi az, ami tönkremegy az eszmék megvalósításaikor és miért (a fô probléma az, hogy valami mindig túlsúlyba kerül)
Példák: ---- a párizsi színben a köz szabadsága kizárja az igazi, személyes kapcsolatokat
-
a londoni színben a teljes gazdasági szabadság mindent elszürkít, lezülleszt, és áruvá tesz
- (Ez az út babonás, balladai szörny-világba és a sírba vezet)
- a falanszter színben a végletesen szabad tudomány megöli a személyeset, az egyedit, a furcsát, a különlegeset, a mûvészit, és nem tûri a devianciát
6. oldal
Egy lehetséges tétel feleletvázlata
2.
Az ember tragédiája szerkezeti felépítése és történelemszemlélete
Ádám nem is jut el a szabadságig, csak az önként vállalt öngyilkosságig (torzult szabadságigény-megvalósítás), a természet azonban így is közbeszól.
A keret egyrészt a XIX. századi emberiségnyi világkép gondolati összegzése, másrészt az elveszett paradicsom nosztalgiájának felidézése -- ezáltal válik a mû egyben "az ördög komédiájává" (Erdélyi János), hiszen Lucifer bocsát álmot Ádámra, ennek a célzott álmodtatásnak biztosan pesszimizmus, bukás, pusztulás, reménytelenség a vége
(Hogy Isten teremtménye életképtelen, és az egész teremtés rossz, ezt akarja bebizonyítani Lucifer, hiszen a keretszínekben rejlik a DRÁMA alapszituációjában a mû konfliktusrendszere: az Úr és Lucifer teleológiájának különbözôségébôl fakadóan. Az EMBER ebben a konfliktusrendszerben csak játékszer.
A másik fô tengely az egyén és a kollektív viszonya, állandó küzdelme:
IV. szín Egyiptom: egyén
V. szín Athén: kollektív
VI. Róma: egyén
VII. Konstantinápoly kollektív
VIII. Prága (Kepler) egyén
IX. szín a színben Párizs kollektív)
X. Prága (ismét Kepler) egyén
XI. London kollektív és egyéni kibékíthetetlen ellentéte együtt
XII. Falanszter egyén és közösség kibékíthetetlen ellentéte együtt
XIII. Az ûr (elszemélytelenedés-- szellem-létbe sodródás)
XIV. Eszkimó-szín (elszemélytelenedés (állatlétbe sodródás)
(Az I. II. III. XV. szín keret-szín.)
7. oldal