Madách Imre: Az ember tragédiája

A keretszínek I.

 

Madách Imre életének állomásai

Alsósztregova – Pest (jog) – 1840: Lantvirá-gok (versek) – 1842–43: Csák végnapjai, Mária királynõ, Nápolyi Endre, Férfi és nõ, Csak tréfa (drámák) – 1845: Fráter Erzsébet , “Lidércke” – Csesztve – 1848: együtt a forradalommal – családi tragédiák – 1852: börtön (Rákóczi János bújtatása miatt) – Alsósztregova (válás) – 1859: A civilizátor – 1860–61: Mózes – 1863: Akadémiai székfoglaló: A nõrõl, különösen aesthetikai szempontból – 1864. okt. 5.

 

Nem “egykönyvû”, de egyetlennel halhatat-lan

 

Az ember tragédiája      

(1859. febr. 14.–1860. márc. 26.)

Mûfaja: drámai költemény, emberiségdráma, világköltemény

Mûfaji elõzménye: Goethe Faustja

Rokon mûvek: Byron, Shelley emberiség-drámái, Hugo: Századok legendája, Ibsen: Peer Gynt

Elsõ olvasója és méltatója: Arany

A Faust kérdése: mi az értelme, célja az emberi cselekvésnek?

Madáché: van-e értelme, célja?

(Milyen az egyén és a tömeg viszonya? Mi az eszmék szerepe a történelemben? Van-e haladás, vagy céltalan körforgás a világ? Mi a nõ?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Keretszínek

I. A MENNYEKBEN

Az Úr: “A gép forog, az alkotó pihen.”

Gábriel: az anyag és tér összhangja

Mihály: az örökkévalóság és a mulandóság össz-hangja

Ráfael: a boldogság és tudás összhangja

Az Úr: “S te, Lucifer, hallgatsz, önhitten állsz,

             Dicséretemre nem találsz-e szót,

             Vagy nem tetszik tán, amit alkoték?”

Lucifer: “Az ember ezt, ha egykor ellesi,

             Vegykonyhájában szintén megteszi.”

Az Úr: “Csak hódolat illet meg, nem bírálat.”

Lucifer:“Nem adhatok mást, csak mi lényegem.”

           “Te anyagot szültél, én tért nyerék,

             Az élet mellett ott van a halál,

             A boldogságnál a lehangolás,

             A fénynél árnyék, kétség és remény.”

“Fukar kezekkel mérsz, de hisz nagy úr vagy,

             S egy talpalatnyi föld elég nekem,

             Hol a tagadás lábát megveti,

             Világodat meg fogja dönteni.”

II. A PARADICSOMBAN

Lucifer: “Küzdést kívánok, diszharmóniát,

             Mely új erõt szül, új világot ád,”

           “A tett halála az okoskodás.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. A PARADICSOMON KÍVÜL

Lucifer: “A család s tulajdon

             Lesz a világnak kettes mozgatója,

             Melytõl minden kéj s kín születni fog.”

Ádám: “A kéjet, amit egy ital víz ád,

             Szomjam hevével kell kiérdemelnem,

             A csók mézének ára ott vagyon –

             Amely nyomán jár – a lehangolásban.”

Lucifer: “Minden mi él, az egyenlô soká él,

             A százados fa s egynapos rovar.

             Eszmél, örül, szeret és elbukik,

             Midõn napszámát s vágyait betölté.”

           “Nem az idõ halad: mi változunk.”

           “És nem kell újra semmit kezdened.

             Ha vétkezel, fiadban bûnhödöl,

             Köszvényedet õbenne folytatod,

            Amit tapasztalsz, érzesz és tanúlsz,

            Évmilliókra lesz tulajdonod.”

XV. A PARADICSOMON KÍVÜL

Ádám: “Uram! Rettentõ látások gyötörtek,

             És nem tudom, mi bennök a való.”

Az Úr: “Ha percnyi léted súlyától legörnyedsz,

             Emel majd a végtelen érzete.”

Lucifer: “Miért is kezdtem emberrel nagyot,

             Ki sárból, napsugárból össze-gyúrva

             Tudásra törpe, és vakságra nagy.”

Az Úr: “Karod erôs – szived emelkedett:

             Végtelen a tér, mely munkára hív.”

 

A mitológiai elemek megfejtése

(Lucifer, az Úr, a bûnbeesés)

Lucifer Ádám elmaradhatatlan társa

Szerepe: pozitív (“küzdést kívánok”)

(“tagadásod / Lesz az élesztõ, mely forrásba hoz”)

(Lásd a Faust-ban is: Mefisztó “örökké rosszra tör, s örökké jót mível”)

Tekinthetõ Ádám személyisége részének is, Ádám kétségeinek is

A különbözõ történelmi színekben egy-egy réteg (bûneinek) megtestesítõje

Az Úr Madáchnál “mesteremberes” jelen-ség

A bûnbeesés

Az eredendõ bûn a Biblia szerint a tudásvágy

A bûnbeesés pozitív oldala – Madáchnál is –, hogy az ember felnõtté akar válni, maga akarja az igazságot megkeresni

Madách kételkedik a történelmi haladás bizonyosságában, többre tartja a tudásnál a hitet (Lásd Kierkegaard, 1813–1855)

A történeti színek

IV . EGYIPTOM az egyén

Fáraó, rabszolganõ     

Ádám: “Erõsebb lett az ember, mint az Isten.”

           “Ûrt érzek, mondhatatlan ûrt.”

Éva:     “Ki kínjainknak nem volt részese,

             Nem ért, nem ért!”

Rabszolga: “Mért él a pór? – A gulához követ,

             Hord az erôsnek, s állítván utódot

            Jármába, meghal. – Milljók egy miatt.”

Ádám: “E millióknak kell érvényt szereznem.

             Szabad államban – másutt nem lehet.

             Enyésszen az egyén, ha él a köz,

             Mely egyesekbõl nagy egészt csinál.”

V. ATHÉN a köz

Miltiádész, Lucia

Ádám: “E gyáva népet meg nem átkozom,

             Az nem hibás,”

           “Vérpadra mostan, büntetésemûl.

             Nem mintha aljast birtam volna tenni,

             De mert nagy eszme lelkesítni bírt.”

           “Vezess új útra, Lucifer, vezess!”

VI. RÓMA az egyén

Sergiolus, Julia

Lucifer: “Nehány õrûltet most feszítenek fel,

             Testvériségrõl, jogrul álmodókat.”

Péter apostol: “Új eszmét hoznak, a testvériséget,

             És az egyénnek felszabadulását,

             Melyek meg fogják rázni a világot.”

VII. BIZÁNC a köz

Tankréd, Izóra

Egy polgár: “Mondd, mit hiszesz, a Homousiont

             Vagy Homoiusiont?”

Lucifer: “A bûnös önmaga, a gyôzelem,

             Mely szerteszór, száz érdeket növel.

             A vész, mely összehoz, mártírt teremt,

             Erõt ád.”

           “… egyént sosem

             Hozandsz érvényre a kor ellenében:

             A kor folyam, mely visz vagy elmerít,

             Uszója, nem vezére az egyén…

             Nem a kakas szavára kezd virradni,

             De a kakas kiált, merthogy virrad.”

VIII. PRÁGA az egyén

Kepler, Borbála          

Ádám: “Minô csodás kevercse rossz s nemesnek

             A nõ, méregbõl s mézbõl összeszûrve.

             Mégis, miért vonz? Mert a jó sajátja,

             Míg bûne a koré, mely szülte õt.”

IX. PÁRIZS a köz

Danton, arisztokratanõ, pórnõ 

Ádám: “Egyenlôség, testvériség, szabadság!”

Éva:     “Az elhagyott oltárnak is lehet

             Mártírja, óh, Danton, magaszto-sabb

             Kegyelettel megóvni a romot

            Mint üdvözölni a felkent hatalmat”

X. PRÁGA MÁSODSZOR

Ádám: “Mi nagyszerû kép tárult fel szememnek!

             Vak, aki Isten szikráját nem érti,

             Ha vérrel és sárral volt is befenve.”

“De a szabályt, a mintát hagyd pihenni.”

XI. LONDON az egyén

élemedett férfiú, polgárlány

Ádám:“Mi verseny az, hol egyik kardosan

             Áll a mezetlen ellennek szemében,”

Éva:     “Mit állsz, tátongó mélység, lábaimnál!

             Ne hidd, hogy éjed engem elriaszt:

             A por hull csak belé, e föld szülötte,

             Én glóriával átallépem azt.”

XII. FALANSZTER a köz

Tudós: “Ez eszme nálunk a megélhetés.”

Plató:   “Még a borsón is szépet álmodom.”

XIII. AZ ÛR

Ádám: “A cél, megszünte a dicsõ csatának,

             A cél halál, az élet küzdelem,

            S az ember célja e küzdés maga.”

XIV. ESZKIMÓVILÁG

Eszkimó: “Ha Isten vagy, tegyed,

             Könyörgök, hogy kevesb ember legyen,

             S több fóka.”

 

Az ember tragédiájának eszmetörténeti helye

Hegel történelemfilozófiája:

 

Madách történelemképe

Hegelre épül

A korszellem – a bizánci színben elvá-lasztja egymástól a szerelmeseket

A prágai színben az örök nõrõl elmél-kedve Ádám a korszellemet bírálja

Hegel: tézis–antitézis–szintézis;

a világtörténet célirányos haladása

Egyiptom:

a fáraó szabadsága « az alattvalók szolgasága ® rabszoga-felszabadítás

Athén:

a valóságos szabadság « a manipulált közvélemény ® visszahúzódás a közélettõl

Róma:

az önzõ egyén “szabadsága”, hedoniz-musa « az igazi érzés iránti igény ® a keresztény testvériség eszméje

Bizánc:

a valóságos testvériségérzés « az eszme eltorzítása ® a tudomány vigasza

Prága:

a tudás « a tudós kiszolgáltatottsága ®

cselekvés (forradalom, népmozgalom)

Párizs:

a szabadság, egyenlõség, testvériség eszméje « a forradalmi terror ® szabad verseny

London:

a szabadverseny « a szabadversenyes szisztéma önellentmondásai ® valódi egyenlõség és közös munka

A falanszter:

a “közösség” fölfalja az egyént

Az Ûrben:

menekülne a Földtõl, de a Föld visszahúzza

Az eszkimószín:

az ember emberléte válik kérdésessé

Hegel hatása a XIX. század elsõ felében hartalmas; a 48-as forradalmak bukása után hatása csökken

A pesszimista Schopenhauer (1788–1860) lesz népszerûvé

Az ötvenes években a természettudomány és az értékvilág konfliktusa

Egyéb – Madách mûvében – kimutatható hatások:

Fourier (utópikus szocialista): falanszter-elmélete (ebben a színben: frenológia – koponyatan; entrópia–elmélet: a Nap kihûlése stb.)