A Nyugat stílusforradalma

 

(Szabó Zoltán Kis magyar stílustörténet c. könyve alapján)

 

             I.      Az „ÚJ IRODALOM  1890-től számítható Kiss József A Hét c. folyóiratának megjelenésétől. Nem csupán stílustörekvéseket képvisel a folyóirat, hanem formai-tematikai-szemléletmódbeli változásokat is követel alkotóitól. A korabeli nép-nemzeti irányzatokkal szemben képvisel valami mást: nyugat-orientációjú, esztétikai értékekben gondolkodó, kritikus és önkritikus, autonóm művészeket foglalkoztat.

 

Korszakoljuk az ÚJ IRODALOM érvényesülését!

 

1.     Szecesszió, impresszionizmus és szimbolizmus (kb. 1890-től 1912-ig) (Ebben a vázlatban főképp ezekről a stílusirányzatokról ejtünk szót.)

2.    Avantgárd  (kb. 1912-től 1927-ig)

3.    A tárgyias-intellektuális költészet korszaka (kb. 1927-1945-ig, „benne” közben a neoklasszicizmus és a neonépiesség)

 

         II.      A Nyugat stílusforradalmának közvetlen előzményei és kialakítói:

Bródy Sándor, Gozsdu Elek, Petelei István és Ambrus Zoltán, Krúdy Gyula novellái, regényei  és drámái,

Reviczky Gyula ún. „hangulat-költészete

Komjáthy Jenő „preszimbolizmusa”…

A Holnap antológia művészei: Ady Endre, Babits Mihály, Balázs Béla, Dutka Ákos, Emőd Tamás, Juhász Gyula, Miklós Jutka.  (A „Holnap” magyar írói társaság, 1908-ban Nagyváradon alakul meg, és két antológiát ad ki. Ez a modern magyar irodalom első csoportos jelentkezése.)

 

  III.      Az impresszionizmus

 

A „impresszió” szó „benyomás”-t jelent. A stíluskorszak először a (plain-air) festészetben jelentkezik. A festő „megnézi” a tájat, vázlatot készít róla a szabadban, majd benyomásait összegezve otthon, vázlata segítségével alkotja meg a képet. Talán ezért is gyakori az egymásba folyó színorgia, az elmosódott kontúrok és a részletek elnagyoltsága ebben a stílusban.

A francia festészetben (ami a mintája a miénknek) időben a naturalizmust (a természet részletező, pontos leutánzása a naturalizmus) váltja az impresszionizmus.

 

Az irodalmi impresszionizmus sem nélkülözi a festőiséget, néhány eleme a szecesszióval kereszteződik.

 

Az irodalmi impresszionizmushoz köthető magyar alkotók

 

a)    Ambrus Zoltán, Bródy Sándor, Gozsdu Elek, Krúdy Gyula, Komjáthy Jenő, Reviczky Gyula…

b)    Ady, Babits, Kosztolányi, Juhász Gyula, Kaffka Margit, Tóth Árpád, (részben Szabó Lőrinc)…

 

Az irodalmi impresszionizmus jellemzői:

·       Érzetkultusz—a közlésmód alapja valamilyen emlék (emlékező attitűd!)

·       Érzéki benyomásokkal társult hangulatok – az érzeteket megnevező szavak (nominális stílus!!) túlsúlyban vannak.

·       Érzetkeveredések ún. korreszpondanciák jellemzik – ezek általában a jelzőkben (jelzőstílus!!) és a szünesztéziákban valósulnak meg .

·       A leggyakoribb érzet a látás érzékszervéhez kötődik. A színek tobzódása az ún. színöröm és a színszimbolika. (Pl. Kosztolányi: Mostan színes tintákról álmodom; Babits Fekete ország; Ady: A jövendő fehérei; „a szürkék hegedőse”; „olyan fehér és árva a sík”; „sohse hull le a vörös csillag”…)

·       A tájköltészetben a „tájimpresszionizmus” a jellemző – a szerző a környezetet hangulati tényezőként mutatja be. (Pl. Babits: Messze-messze…)

·       Szintézisigény (összegző áttekintés) lép fel (az analízissel = szétbontással, részletező elemzéssel szemben) az alkotói folyamatban és a végeredményben.

·       Nominális stílus jellemzi az impresszionista szöveget. (A névszók túlsúlyban vannak az igékkel szemben.)

·       A pillanat varázsa, hangulatai, a szín- és a hanghatások együttesen működnek. (Lásd Kosztolányi: Ilona, Ilona c. versét!)

·       A szövegek zeneisége felfokozódik. Ez már azonban inkább szecessziós vonás. (Pl. Babits szecessziós, stilizációs játéka a tömeges alliterációval zeneivé tett szöveg:

„barangoló borongó

ki barna bún borong,

borzongó bús bolyongó

baráttalan bolond”—Babits Mihály: Egy szomorú vers--részlet)

 

Néhány jellemzően impresszionista stílusú költemény címe:

·       Juhász Gyula: Milyen volt…; Szerelem?

·       Tóth Árpád: Körúti hajnal; Esti sugárkoszorú

·       Kosztolányi Dezső: Mostan színes tintákról álmodom

·       Ady Endre: Párizsban járt az Ősz  (szecesszióval és szimbolizmussal keveredik!)

 

 

A Nyugat stílusforradalmának elemei között leginkább három stílusalkotó módszert szoktak emlegetni: az impresszionizmust, a szecessziót és a szimbolizmust.

 

  IV.      A szecesszió

 

A szecesszió szó „kivonulás”-t jelent. [(Vagyis kivonulást az ún. „únt stílusokból” (Ady)]

 

„Az én szecesszióm a haladás harca a vaskalap ellen”- írja Ady.

 

A szecessziós stílus is a képzőművészetből és az építészetből „származott” át az irodalomba.

Sok a díszítőelem. (Indázó, kacskaringós vonalak, sokféle növénymotívum.)

Stilizáció jellemzi ezt a stílust. (Pl. stilizált arcok az épületek ornamentikáján.)

Az egyéniség jogainak erős hangsúlyozása. (Gyakori az „Én” a szóhasználatban. Talán ebből fakad az ÉN-mítosz megteremtése is Adynál.)

Világképváltozást tükröz a szecesszió. (A technikai fejlődés döbbenetét, a nagyvárosok dzsungel-létét, az elidegenedést, a pénz fétisét, a régi tagadását, az erőteljes szubjektivizmust láttatja. Beépíti a különböző új elméleteket: Freud, Bergson tanait (fontos a kor számára az intuíció-tana; az élan-vital – „életlendület”-tana és híres időelmélete a szubjektív időről és a „durée réell”-ről, a „tartam”-ról szóló elmélete);  Einstein, Debussy, Bartók, Degas, Monet, Manet…

A népiesség kimerült, újdonságra volt szükség az irodalomban.

Az egyes művészeti ágak jobban hatnak egymásra mint valaha: ez a szókincsben is megjelenik.

A szavak társulási képességét tágítják a szerzők: „béna vágyak”, „szűz borzongások”, „disznófejű Nagyúr”…

A szavak hangulati – jelentésbeli és zenei expresszivitása megnő így.

Új szavak kerülnek a költői szókincsbe: városi argó és műveltségszók, szleng kifejezések, zsargon…

A zeneiség gyakran a szövegrészek (variációs) ismétléseiből ered.

Érvényesül az ún. hangszimbolika.

Új a versprozódia és a külső forma.

Stiláris intellektualitás, sejtetés, szuggeráló erő, látomásosság jellemzi ezt a stílust.

 

 

Összegezve:

a szecesszió legjellemzőbb vonása a díszítőkultusz és a stilizálás. A természetes közlésrend hierarchiája felborul a művészetben (így az irodalomban is); a díszítőelem követelően magára vonja a figyelmet ((és csak azután következhet a tartalmi kérdés)).

A stilizálásban sok az ismétlés, a szó- és a színszimbolika, a zeneiséget gyakran az alliterációk sokasága szolgáltatja.

 

 

 

A szimbolizmus többféle értelemben is „átjárja” a nyugatos költők alkotásait. Főképp Ady első párizsi útja után mindaz, amit a francia szimbolisták megalkottak, természetes eszközrendszerévé vált a magyar szimbolizmusnak.

 

Emlékeztető a francia – és a magyar szimbolizmusról, azaz a „modern költészetről 10 pontban”!

 

A „modern” költészet tíz pontban

 

 

1.    Az „érthetetlen versek” kora kezdődött el az ún. modern költészettel.

(Pl. Ady: A fekete zongora)

 

Bolond hangszer: sír, nyerít és búg.

Fusson, akinek nincs bora,

Ez a fekete zongora.

Vak mestere tépi, cibálja,

Ez az Élet melódiája.

Ez a fekete zongora.

 

Fejem zúgása, szemem könnye,

Tornázó vágyaim tora,

Ez mind, mind: ez a zongora.

Boros, bolond szivemnek vére

Kiömlik az ő ütemére.

Ez a fekete zongora.

 

2.    A költő hangsúlyozza saját különös egyéniségét, MÁS-ságát.(Felfokozott öntudat, magány, gőg; viselkedésben, öltözködésben, megnyilatkozásban deviancia; a meg-nem-értettség és a szeretetvágy egyszerre működteti ezt a költői világot. ((Lásd Baudelaire Az albatrosz c. versét!)) )


 
 

Le Poete est semblable au prince des nuées

Qui hante la tempete et se rit de l’archer;

Exilé sur le sol au milieu des huées,

Ses ailes de géant l’empechent de marcher.

 

A költő is ilyen, e légi herceg párja,

Kinek tréfa a nyíl, s a vihar dühe szép,

De itt lenn bús rab ő, csak vad hahota várja,

S megbotlik óriás két szárnyában, ha lép.

 

3.    Új, kedvelt témák kerülnek előtérbe: a halál, a magány, a nyomor, a betegség, a lemondás, a szakítás, a dekadencia, a szplín (spleen)…(Lásd Verlaine Őszi dal c. versét!)

4.    A művészet (és a művész) hangsúlyozza saját öncélúságát (Nem szabad, hogy más célja legyen a művészetnek, mint önmaga felmutatása. Ez a l’art pour l’art. Lásd, pl.Verlaine Költészettan c. versének utolsó szakaszát)


 
 

Egy jó kaland legyen dalom,

Hajnalban az ideges szélben

Mentákra üljön észrevétlen…

A többi csak irodalom.

 

 

5.    A forma igézete járja át a műveket – az ún. „tartalom” csak másodlagos szerepet kap.

(Lásd ismét Verlaine Chanson d’ automne c. versét!)


 

Les sanglots longs (hosszú zokogásai)

Des violons (a hegedűknek)

De l’automne (az őszé)

Blessent mon coeur (bántják a szívem)

D’une langueur (a bágyadtat ((levertet, szomorút)))

Monotone. (állandóan ((folyamatosan)) )

6.    A sejtetés, a hangulat uralkodik a modern költészetben, nem a tényközlés, vagy a leírás. Lásd Reviczky Gyula (1835-1889) Magamról c. versét.

(…)

Úgy tekints az emberekre,

Hogy a föld se jó, se ferde;

Se gyönyör, se bú tanyája,

Csak magadnak képe mása.

Ki sóhajtoz, ki mulat.

A világ csak – hangulat.(1883)

 

 

7.    Jelképek, allegória, szimbólumok, szünesztézia a képi világ alapja. Lásd Baudelaire Correspondances (Kapcsolatok) c. versét!


 

Correspondances

 

La Nature est un temple ou de vivants piliers

Laissent parfois sortir de confuses paroles;

L’homme y passe á travers des forets de symboles

Qui l’observent avec des regards familiers.


 

Comme de longs échos qui de loin se confondent

Dans une ténébreuse et profonde unité,

Vaste comme la nuit et comme clarté,

Les parfums, les couleurs et les sons se répondent.

 

 

Kapcsolatok


 

Templom a természet: élő oszlopai

Időnkint szavakat mormolnak összesúgva;

Jelképek erdején át visz az ember útja

S a vendéget szemük barátként figyeli.

 

Ahogy a távoli visszhangok egyberingnak

Valami titkos és mély egység tengerén,

Mely, mint az éjszaka, oly nagy, és mint a fény,

Egymásba csendül a szín és a hang s az illat.

 

8.     Az allegória gyakran indul hasonlatból.

Lásd újra Baudelaire Az albatrosz c. versét.

 

 

9.    Minden mindennel összefüggésben van (lehet). A jelölő nem feltétlenül jelöltre, hanem újabb jelölőre mutat. Az asszociációk (képzettársítások) szabadon működnek. Az olvasó alkotótárssá válik.

Lásd pl. Rimbaud A magánhangzók szonettje c. költeményét. (Itt az első szakaszt közöljük.)


 

„Szurok Á! Hó É! Rőt I! zöld Ü! Kék O! – csak egyszer

lehessek titkotok mind elbeszélni bátor!

Á! – bolyhos öv, mely a setét legyek faráról

csillog, ha szörnyű bűzt belepnek lomha testtel!”

 

 

10.                      Sok az ars poetica és a programvers, nagy szociális érzékenységgel alkotnak versszöveget a kor költői. Legfőbb teoretikusuk talán Théophil Gautier.

Idézzük A művészet c. költeményének egy szakaszát!


 

„Minden rom. A művészet

örök. A többi por.

         A népet

túléli a szobor.”

 

 

(((Eddig az emlékeztető.)))

 

Az irodalmi szimbolizmus lényege a képek különleges kezelése a verses és/vagy prózai szövegekben.

 

Vajda János már kísérletezett a szimbólumokkal, ő azonban leginkább a költői allegóriát alkalmazta kifejezési eszköztárában.

 

Rövid magyarázat arról, hogyan működik a költészetben a szimbólum

A szimbólum nem szókép, tehát nem metafora (azonosítás) és nem hasonlat (hasonlítás), hanem képzettársítás. Egy kép többféle jelentést (egész jelentéstartományt) hordoz(hat). Jel-elméleti értelemben tehát a (szavakkal kifejezett) kép a jeltest (a jelölő, ami „valamilyen” jelentésre mutat), amire mutat (a jelölt), az pedig nemcsak egy jelentés, hanem egyszerre több. A szimbólum által előhívott jelentés tehát sűrített tartalmú absztrakció;

inkább csak lehetőség valaminek a megértésére, mint annak pontos kifejtése.

Ezért a szimbólummal kifejezett jelentéstartalom megértéséhez szükség van a befogadó együttműködésére, fantáziájára. Arra, hogy alkotótárssá váljon, és ne csak passzív befogadóként olvasson vagy hallgasson ilyen típusú szövegeket.

(Pl. nem lehet egyértelműen megmondani, hogy mit jelent az Ady-versekben a „magyar Ugar”, vagy pl. a „Disznófejű Nagyúr” szimbólum, mégis – főképp a szövegkörnyzetből és a (költővel) közös kulturális tudásunkból fakadóan --  „megértjük” ezeket a szimbólumokat.)

 

Fontos összefüggés, hogy a szimbólum felerősíti az érzéki és érzelmi megközelítés lehetőségeit, és szétválaszthatatlanul „egybefonja” az intellektuális tartalmakkal azokat. (Jelentéssűrítés!!!)

 

(Megjegyzés! A jelkép másfajta képzettársítás! Egy jeltesthez egyetlen jelentés társul, és – bár a jelentés képzettársításon alapul itt is – meglehetősen egyértelmű, hogy a jelölő mire mutat. Pl. az Európa csendes… c. Petőfi-versben a lánc a rabság, a kard a szabadság kivívásának jelképe.)

Az Ady-költészetben segítik a szimbólumok jelentéstartományainak meghatározását a szimbólumrendszerek és a költemények kötetekbe-ciklusokba rendezése. A költő azzal „segíti” azokat az olvasóit, akik kíváncsiak szimbólumainak jelentéseire, hogy egy jelentésbeli holdudvart többféle szimbólummal fejez ki. (Pl. a reménytelen, műveletlen, elmaradott, vidékies, durva, érzéketlen, konzervatív -- de lehetőségeit tekintve értékhordozó magyar világ szimbolikus kifejezői: a „Hortobágy”, a „Tisza-part”, a „magyar sík”, „a magyar Ugar”, „a láp világa”, a „nádas”, a „puszta”, „A téli Magyarország”, stb. Vegyük észre, hogy ezek a képek Petőfinél még pozitív értékek hordozói voltak!)

 

Ady szimbólumrendszerei

a következő társadalmi-közösségi problémákat mutatják fel néha egymással is ellentmondásban:

(Ehhez a felsoroláshoz műveket és idézeteket kell társítani!!!!)

 

·       Városiasság (urbanizáció) és elidegenedés

·       Dzsungelszerű városok (Párizs) és vadonok (Bakony)

·       Vidékiesség, provinciális, szűk látókörű elmaradottság és európai műveltség

·       Köznapias érzéketlenség és durvaság szemben az ünnepi szenzibilitással és kifinomult művészi érzékkel

·       A tehetségtelen konzervatívok és a tehetséges, tragikus lázadók konfliktusai

·       A „mégis” attitűdje

·       Újfajta magyarságtudat a „régivel” (Pusztaszer) szemben

·       Démoni, diszharmonikus emberi kapcsolatok (főképpen a szerelemben)

·       Harmonikus és diszharmonikus (lelki és testi) szerelmi élmények

·       Élet, erotika és halál összefüggései

·       Az Istenhit paradoxonai

·       A PÉNZ fétise

·       A háború szörnyetegei

·       A személyiség státusszerepei – ÉN-mítoszok