Az
orosz realizmus
(Rövid
összefoglaló a Corvina Kiadó Érettségi tételek, témakörök c. könyvéből)
Az
1860-as, 70-es években (részben az 1861-es jobbágyfelszabadítás hatására az
orosz epika a virágkorához érkezett, sőt a világirodalomban is meghatározó szerephez
jutott. Az orosz regényhősök ugyanis úgy lépnek fel a „feleslegesség” és az
orosz élet mozdulatlansága ellen, hogy a haladás lehetséges útjait keresve
Európa felé is kitekintenek, a Nyugat kultúráját is felmérik. Vívódásuk vagy
úttalálásuk ezért és így nyer egyetemes jelentőséget. A saját fejlődési út
hangoztatói - a szlavofilek (a szlávok összefogásának hívei), a nacionalisták
és a „nyugatosok” a politika és a művészet terén vívják vitájukat
Oroszországban a század közepén.
A
„felesleges ember” figurája Puskinnál jelent meg, a feleslegesség mélypontját
Goncsarov Oblomov című regénye mutatja be. A másik alapmotívum, a
„csinovnyik-lét - Gogolnál és Csehovnál ismerhető meg a legaprólékosabban.
Dosztojevszkij - állítólag - a nagy nemzedék nevében így nyilatkozott:
„Mindnyájan Gogol Köpönyegéből bújtunk ki”
A
köpönyeg című elbeszélés „hőse” Akakij Akakijevics, az antihős, a kisember.
(Arany János találó szójátékával: Akárkijevics Akárki). Személyiség nélküli
figura ő, a hivatali gépezet emberszámba nem vehető alkatrésze. A mű egyetlen
sorsfordulatra épül: a „főhőst” egy alapvető életszükséglet (a régi köpönyeg
teljes elhasználódása) cselekvésre kényszeríti a csaknem állati létből,
igénytelenségből. Emberként kezd viselkedni, magatartási (emberi!) hibái is
lesznek, önérzete is bontakozni kezd. Az újabb fordulatot épp ezért nem képes
már elviselni, képtelen visszasüllyedni az emberhez méltatlan sorba: fellázad
és büntet.
(Kísértetként.)
Gogol
a valóságos torzulást túlzással, sőt irreális elem beépítésével teszi
láthatóvá. Groteszk az ábrázolt valóság, felemás szemléletmóddal
(együttérzéssel keveredő iróniával) tekintünk a történtekre. Az irrealitásnak,
a groteszk vagy a fantasztikus elemnek azonban egyaránt és egyértelműen
valóságfeltáró szerepe
van
Gogolnál.
Az
eltorzult tudat, a deformált személyiség történéseit világítja meg
Dosztojevszkij is a Feljegyzések az egérlyukból című, belső monológokból szőtt
elbeszélésében. A társadalom perifériájára szorulás az „odúlakót” képtelenné
teszi az alapvető emberi megnyilvánulásra, a szeretetre. (A szeretet az orosz
irodalomban, főként Tolsztojnál az értékrend csúcsára kerül.) Tudatát tovább
torzítja a teljessé váló magány, és kialakul „a tudat túltengése”, a szellem
önmarcangolása, rombolásvágya. Az emberi szabadság ebben a környezetben
visszájára fordul, és az ember rosszat akar önmagának.
A
Bűn és bűnhődés című regényben Raszkolnyikov, a nyomorgó joghallgató nem
fogadja el a társadalmi igazságtalanságot. Nem fogadja el személyes sorsának a
„tetű” létet, és át kíván lépni a kevesek, az uralkodók közé. A regény
alapkérdése: szabad-e ezt megtennie, egyáltalán milyen szabadsága van az
egyénnek a társadalomban. Melyek azok a gátak, amelyek megszabják a
cselekvéseinket?
Raszkolnyikov
aprólékos gonddal megtervezi a tettet, kiválasztja a társadalomban mások által
is kártékonynak ítélt öregasszonyt, akit meg kell ölnie.
A
terv végrehajtására azonban csaknem képtelennek bizonyul: nem képes hidegvérrel
gyilkolni.
Önmaga
számára az első megdöbbentő tapasztalat: a tudat hatókörét belső, lelki
tényezők, erkölcsi gátlások korlátozzák. És a külső körülmények fölött sem
képes uralkodni: megjelenik az uzsorásnő húga, őt is meg kell gyilkolnia - és
ez már erkölcsileg végképp igazolhatatlan bűntett. Ráadásul volt egy korábbi,
most végzetesnek bizonyuló lépése: elméletét már megírta, megjelentette (a
társadalom elé tárta), ezzel magát mintegy kiszolgáltatta. Csak idő kérdése,
hogy mikor irányul rá a vizsgálóbíró figyelme.
Az
orosz társadalomban tapasztalható nyomor, alkoholizmus, erőszak, önzés és
prostitúció (lásd: a Marmeladov család élete és helyzete) elegendő okot
szolgáltatna annak, aki gyökeres változást követel, aki társadalmi igazságot
akar teremteni. Raszkolnyikovnak azonban idővel arra is rá kell döbbennie, hogy
a gyilkosság elkövetésével egyetlen lépést sem tett ebbe az irányba. Nem az
emberiségért, nem mások nyomora miatt, nem a családjáért gyilkolt. Lázadása
csak a saját helyzetének elviselhetetlensége miatt következett be, a saját
kiemelkedéséért, bűnéért tehát bűnhődnie kell. A párhuzamos életutak, sorsok
széles skáláját tartalmazza a regény: „polifonikus szerkezetű”. Az embert
vezérlő tényezők ebben a műben elkülönülnek egy- mástól, az emberi teljesség
csak a befejezésben fog feltűnni. Az értelem, az érzék és a lélek más-más
szereplő életét irányítja. (A raszkol szó szakadást jelent. Raszkolnyikov az
értelem, a logika síkjára lép, az intellektuális életvezetés útját próbálja
járni, így követeli személyes szabadságát. Lázadása egoizmusnak fog bizonyulni.
Mellette elsősorban két párhuzamos sors fut: Szvidrigajlové és Szonyáé.
Szvidrigajlov ösztönlény. Kéjenc figura, üres élvhajhász, a legprimitívebb
testi, érzéki örömök vezérlik, eszménye csupán a gyönyör. Ez az út nem járható:
öngyilkossága intő példa, egyúttal Raszkolnyikov önigazolása erről az oldalról.
A
másik oldalon viszont ott áll Szonya a sors által a legmélyebbre sodort
örömlány, aki azonban az őt körülvevő fertő ellenére is megmaradt a lelkében
tisztának. Amit tesz, családjáért teszi, zokszó nélkül. Ő az erkölcsös lét
képviselője, a humánum a szeretet, a lelkiismeret megszólaltatója. Egyedül van,
de kollektív erkölcsöt képvisel, a keresztényi felebarátság parancsait. Tudja,
hogy Raszkolnyikov rosszul döntött, tudja, hogy a fiatalember csupán áltatja
magát elméletével, tudja, hogy részvétre szorul, és meg is érdemli azt. Bízik
benne - és ezen a ponton Raszkolnyikovnak végül is fel kell adnia kilátástalan,
reménytelennek bizonyuló küzdelmét.
Az
ember ugyanis társas lény és erkölcsös lény. Egyik sem hagyható figyelmen
kívül, semmilyen társadalmi igazságtalanságra való hivatkozás nem szünteti meg
ezek érvényét. Raszkolnyikov képtelen elviselni a lelkiismerete mardosását és a
magányt, csaknem eszét veszti a tett utáni napokban. Testvére és édesanyja
sorsában is osztoznia kell, szerepet kell vállalnia mellettük. Nem fogadhatja
el Mikolka (vallási fanatizmusból történő önfeláldozását sem, neki magának kell
bűnéért vezekelnie. És végül képtelen a Szonya iránt érzett, egyre erősödő
vonzalommal, ugyanakkor bűntudattal élni. A tiszta lelkű Szonyához fel kell
emelkednie - elindul hát Szibériába, és természetesen Szonya is vele tart.
A
befejezés mindenképpen váltást jelent a cselekményvezetés addigi logikájában.
Dosztojevszkij mindaddig (szinte külső szemlélőként) csupán figyelte figurái
tetteit, hősei addig az ő szándékától független szereplőknek tűntek, a saját
elveik irányították minden lépésüket. Sorsukban egy-egy életelv testesült meg
(ezt fejezi ki a „polifonikus” minősítés). Irodalomtörténeti fordulópontot
jelent ez a jelenség az epika történetében: a regényíró megszűnik mindentudó, a
szereplők sorsát aktívan alakító tényező lenni. Passzív szerepet játszik,
háttérbe húzódik. A regény az ábrázolt jelenségek átfogó értékelésére íródik,
az írói ítélet lapról lapra fogalmazódik, a szereplők eszméinek életképessége
vagy hibás volta a cselekmény során válik nyilvánvalóvá.
Az
epilógus azonban már más elv szerint születik a Bűn és bűnhődésben. Az író
megelégelte Raszkolnyikov harcosságát, tudatválságát és szenvedéseit. Azért
illeszti epilógusként a műhöz a főhős megigazulásának kései történetét.
A
többiek közül feltétlenül fontos szereplő még Luzsin és Porfirij is. Luzsin
ugyanúgy választásra kényszerül, mint Raszkolnyikov, és ő a gátlástalan önzést
választja („szeresd mindenekelőtt önmagadat”). A főhős undorodik tőle, borzad
attól, hogy esetleg azonos úton járnak.
Porfirij
vizsgálóbíró az egyetlen olyan viselkedési formát választja Raszkolnyikovval
szemben, amely a tettest térdre fogja kényszeríteni. Kedélyes, húzza az időt,
kivárja a lelkiismeret felerősödését, a Raszkolnyikovban pontosan megsejtett
belső harc végkifejletét. Hol óvatos, hol fölényes magatartása nem emelkedik
Raszkolnyikov fölé: nincs erkölcsi fölénye a gyilkossal szemben, de a győzelem
(főként Szonya hatására) az ölébe hull.
A
művet nem a cselekmény, a bűnügyi alaptörténet fordulatai tartják mindvégig
feszültségben, hanem a főhős belső harca, lelki vívódása. Dosztojevszkij
gyakran él a szereplők önvallomásának eszközével, gyakran beszélteti figuráit,
ritkábban alkalmazza a közvetlen értékelés direkt módszerét. Már a mű
elindításakor látja hősei öntörvényű mozgását, pszichológiai logikáját, a
szociális környezet sorsformáló következményeit. A cselekmény bonyolódását
Dosztojevszkij mintha önnön sorsára bízná, azaz lemondana az irányító
szerepkörről - realista objektivitás és belső logika a szervező erő Az
epilógusig. Maga az író objektív közlő, személyes megnyilatkozásai alig vehetők
észre.
A
Bűn és bűnhődés ideologikus regény - az író az eszmények szerepét keresi az
emberek életében. Hőse a pszichikai egyensúlyát kereső, meghasonlott ember.