A XIX.századi világirodalom főbb irányai
1.Romantika és
realizmus
Mindkét stílusirányzat forrása a kiábrándulás a
felvilágosodás
nagy eszméinek torzult megvalósulásából,a polgári
társadalom-
ból. A romantikus művészek inkább elfordultak
koruktól,s egy
képzeletük teremtette elmúlt, jövőbeli,vagy idegen,
egzotikus,
de mindenképpen idilli világba menekültek.A realista írók
in-
kább szembefordultak saját korukkal,s arra törekedtek,hogy
az
emberi és társadalmi valóságot minél hitelesebben ábrázolják.
2.A
realista művész...
- magatartása a szenvtelenség (sem rokon-,sem ellenszenv)
- mélységesen tiszteli az apró részleteket,az adatokat
- fontosnak tartja a szereplők lelkivilágának feltárását
- igyekszik a
tipikuson keresztül az általánost
megragadni
megkísérli az ellentmondások,hibák feltárását
előadásmódja tárgyilagos,kerüli az eszményítést
stílusában a beszélt nyelv fordulatait alkalmazza
3.A
"realizmus" szót mint művészeti törekvést kifejező fogal-
mat először egy
francia festő,Gustave Courbet használta 1855-
ben szokatlan
kiállításának címéül.
4.A realizmus uralkodó műfaja a regény és a
novella,világhírű
művelői elsősorban a francia és az orosz írók.
5.A franciák nagy triumvirátusa:Stendhal,Balzac,Flaubert;a
no-
vellaírás nagymestere Maupassant;a naturalizmus atyja
Zola.
Stendhal: igazi neve Henry Beyle, a vidékies
Grenoble-ból,ki-
rálypárti családból származott,de Párizsba vágyott és
Napóle-
on tábornok tisztje lett.A császárból azonban kiábrándult,s
később
a hadseregben is inkább a megélhetést kereste a csaták
helyett.A Bourbonok
Franciaországában nem találta helyét,szí-
vesebben tartózkodott
Itáliában.Balzac fedezte fel zsenijét.
Művei:legjobb regénye a
Vörös és fekete ^1830^ a szegény,de
tehetséges parasztfiú,
Julien Sorel tanulságos karrierjének
történetét meséli el
izgalmasan,fordulatosan.Regényének for-
rásául valóságos eset
szolgált.Szabatos,tárgyilagos stílusban
és a részletekre ügyelve rajzolta meg
hősének belső világát,
megteremtve ezzel a lélektani,ún.analitikus
regényt.Hősei ro-
mantikus lelkek,konfliktusaikat éppen a valóság
sivárságával
való összeütközés okozza.
A regény címe
többértelmű,jelentheti az érvényesülés ka-
1. oldal
tonai vagy egyházi útját éppúgy,mint a rulett két színét is.
A
főhős Napóleon koráért rajong,amikor a tehetség szár-
mazástól ill.vagyontól
függetlenül érvényesülhetett,de kicsi-
nyes korban él,amelyben csak a
képmutató törhet fölfelé.Magá-
ra erőltetett szerepével azonban nem képes
tökéletesen azono-
sulni.Akkor lép ki belőle,amikor a "csúcsra" ért.
A
regény cselekménye Julien Sorel "emelkedése"szerint 4
egységre
tagolható:
1.A verriéres-i "kisvilág"
Verriéres bájos,vidéki
kisváros,polgármestere de Rénal úr,az
iparosból lett
újgazdag,aki nevelőnek fogadja fel Sorel ács
fiát,a
művelt,papnak készülő Julient.Julien nem hisz
Istenben,
de karriert akar csinálni,ezért az alakoskodást
választja.Csak
"Tartuffe" akar lenni a polgármester házában,mégis
beleszeret
annak szép,félénk,30 éves feleségébe.Madame de Rénalnak
a fiú
lesz élete nagy,szenvedélyes szerelme.A szobalány -a
szintén
Julienbe szerelmes Elisa- árulása,és
saját,magasba törő vágyai
Verriéres elhagyására késztetik a
főhőst.
2.Besancon
Besancon már nagyváros,Julien az itteni
papneveldében tanulhat
tovább képmutatását művészetté fejlesztve. A legjobb
tanuló lesz,de éppen ezért bélyegzik "önállóan gondolkodónak",s
kell
elhagynia a szemináriumot.Gyóntatójának ajánlásával de La
Mole
márki alkalmazza titkárként Párizsban.
3.A párizsi
"nagyvilág"
Julien Párizsban a nagypolitika sodrába jut,s
lassan nélkülöz-
hetetlenné teszi magát a márki számára.A márki nemessé
akarja
tenni őt,de időközben a lánya,a romantikus Mathilde is
bele-
szeret az ifjú titkárba.Julien ügyes taktikával töri meg
a gő-
gös nemeslány büszkeségét,és szeretőjévé teszi.A márki belee-
gyezik
a házasságba lánya hírnevének megmentése érdekében,sőt
huszár hadnagyi
kinevezést szerez immár Julien Sorel de La
Vernaye lovag
részére.Julien elérte célját.
4.A bukás - lehull a
"Tartuffe-álarc"
A féltékeny Madame de Rénal leleplező levele
lehetetlenné te-
szi Julient.A szenvedélyes Julien
Verriéres-be megy,s kétszer
rálő a templomban régi szeretőjére,de nem
oltja ki az életét.
Börtönbe kerül,s különös megnyugvást érez:nem kell többé
ala-
koskodnia.Mathilde megmentené,de ő már nem akarja korábbi
é-
letét élni.A bíróságon önmagát vádolja,halálra is ítélik,de
2. oldal
talán éppen ezt akarja:már csak a szerelemnek él,az őt
meg-
látogató Madame de Rénalnak megvallja:a nagyravágyás
szakítot-
ta el a boldogságtól,a halál közelében már nincsenek ilyen
a-
kadályok.Végre-ha rövid időre is-önmaga lehet és igazán
szeret
het.Julien halála után három nappal Madame de
Rénal,gyermekeit
átölelve,meghal.
A jellemábrázolás fő kérdése
Julien alakja:nem átlagos,
törtető karrierista ő,a magára
kényszerített álarc mögött meg-
őrizte jobbik énjét.Magatartása inkább
szembeszegülés kora kép
mutatásával,egyfajta hazárdjáték.Végül olyan
helyzetbe jutott,
melynek folytatása már belső értékeit pusztította volna
el.Ek-
kor követi el a merénylete.Lelki épségét végül csak úgy
tudja
megmenteni,hogy kilép az életből.
A Vörös és fekete
tehát nem csupán egy kettétört karrier
érdekes története,hanem az író
keserűségének a kifejezése,a
társadalom hazug erkölcseinek a leleplezése
is.
Balzac:apja Napóleon császársága idején
gazdagodott meg,a ne-
mesi származásra utaló de szócskát
önkényesen vette fel ne-
vébe.Szigorú neveltetést biztosított
fiának,Honorénak,aki a-
zonban 20 éves korában a saját útját kezdte járni: a
jogi e-
gyetemet otthagyva író akart lenni.A siker nem jött,ekkor üz-
leti
vállalkozásba kezdett,amibe belebukott:szinte egész éle-
tére
eladósodott.Korán megtanulta,hogy az emberi szenvedélyek
két nagy forrása az arany és a gyönyör. Egy idősebb asszony
vette pártfogásába,így belevethette magát a munkába. Évente 5-6 regényt írt,az
irodalom gályarabja lett.Nagy tervet ková-
csolt:meg akarta írni az erkölcsök
történetét,kora társadalmá
nak teljes körképét típusokat alkotva,a bűnöket és
erényeket
mintegy leltárba szedve.
Művei:legismertebb
regényének,a Goriot apónak az írása közben
született meg benne
az a gondolat,hogy műveit a szereplők
visszatérésével hatalmas,egymással
összefüggő regényciklussá
rendezi:1841-ben választotta regényciklusának az
Emberi szín-
játék gyűjtőcímet,mely mintegy 90 regényből
áll.Központi gon-
dolata az,hogy a polgárság a vagyon utáni mohó hajszában
el-
veszíti korábbi értékeit.A Goriot apó a balzaci életmű
közép-
pontjában helyezkedik el,s hordozza írója minden vonását. Az
író
célja:teljes keresztmetszetet adni kora társadalmáról a
lehető
legpontosabban,hiszen az író csak a TÖRTÉNELEM írnoka.
3. oldal
A regény cselekménye:Párizsban,1819-ben,öt évvel
Napóleon bu-
kása után,a Bourbon-restauráció idején kezdődik a történet
egy külvárosi panziónak,Madame Vauquer (voké) házának
aprólé-
kos bemutatásával:"prózai nyomor uralkodik itt,s mindent át-
jár a
kellemetlen,áporodott panzióillat".A nyomasztó légkör e
lőrevetíti az itt
élők sivár,reménytelen életét.A "legszebb"
szobák az első emeleten
vannak,azokat a panzió tulajdonosa,
Vauquer-né,illetve egy ifjú
hajadon,Victorine Taillefer,és an
nak kísérője,Madame
Couture (viktorin tajöfer és madam kutür)
foglalják el.A második
emeleten Poiret úr és a rejtélyes Vaut
rin
lakik(poáré és votren),a harmadikon egy
vénkisasszony,egy
öregúr,Goriot apó és egy diák,Eugéne
de Rastignac kapott szo-
bát(gorio és rasztinyak).Balzac szinte
fárasztó részletesség-
gel mutatja be a szereplőket,csak Goriot-ról
és Vautrin-ről
tudunk meg jóval kevesebbet:titkaik csak
később és fokozato-
san juthatnak az olvasó tudomására.A
Vauquer-ház a korabeli
Párizs keresztmetszetét adja,az
"emeletek" a társadalmi hely-
zetet és mozgásteret is jelképezik:aki följebb
költözik,az le
felé süllyed társadalmi helyzetét tekintve.
Eugéne
de Rastignac joghallgatót a fölfelé törekvés becsvágya
fűti,vissza
akarja szerezni családja nevének régi ragyogását:
eleinte kitartó,becsületes
munkával akar bekerülni az előkelő
társaságba,de hamar
megsejti:gazdag,arisztokrata női pártfogó
ra,szeretőre kell szert tennie,ha
érvényesülni akar.Távoli ro
kona,az ünnepelt szépasszony,Madame
Beauséant(boszean) beveze
ti a felső körökbe,és tanácsokkal is
ellátja:ha ebben a világ
ban érvényesülni akar,akkor ne mutassa ki érzelmeit
és legyen
kíméletlen ellenfeleivel.Rastignac első kísérlete nem
sikerül
het,hisz még zöldfülű:Anastasie de Restaud grófné
visszauta-
sítja közeledését.Vautrin szinte belelát a diák
szívébe és a
"pártfogásába veszi":tisztességgel itt semmire sem
megy-tanít
ja neki,hisz aki erényes,az nyomorog."A látható ok nélkül
ke-
letkezett nagy vagyonok titka olyan bűn,mely feledésbe ment,
mert
ügyesen követték el." A "fent" és a "lent" világának er-
kölcstana között
tehát nincs különbség.Ekkor Rastignac kikö-
nyörgi
-szívhezszóló levélben- nehéz körülmények közt élő hú-
gai és anyja
megtakarított pénzét,hogy "úri módon" reprezen-
tálhasson karrierje
érdekében,s megszerezhesse Delphine de Nu
cingen báróné
"pártfogását".Vautrin ugyan jobb üzletet ajánl
4. oldal
neki,de a diák visszaretten az ördögi tervtől:udvarolnia kel- lene
Victorine kisasszonynak,akit dúsgazdag apja csak azért
tagadott ki,hogy minden vagyonát egyedül fia
örökölje.Vautrin
provokálná és párbajban megölné az ifjú
Taillefert,az apa pe-
dig visszafogadná a lányát,akit így
Rastignac elvehetne mil-
liós hozományával
együtt;Vautrin csak százalékot kérne.Ras-
tignac
visszautasítja az ajánlatot,de csüggedt pillanataiban
eszébe jutnak
Vautrin szavai,és el-elbeszélget
Victorine-nal.
Vautrin olvas a fiatalok
lelkében,és dönt helyettük:megöli az
ifjú Taillefert,másnap
azonban lelepleződik.Letartóztatják a
rendőrök,s kiderül róla,hogy szökött
fegyenc,ő a hírhedt Vas-
fejű,azaz Jacques Collin
(zsak kolen).A drámai fordulat után
az író már csak Rastignac
és Goriot apó sorsát követi nyomon.
Sorsuk
összefonódik,hiszen Restaud grófné és Nucingen
báróné
valójában Goriot lányai,akiket hozományvadászok
vettek fele-
ségül,és nem rendelkezhetnek vagyonukkal,még mindig
apjuktól
várnak és kapnak pénzt,támogatást.Az egykor gazdag
Goriot-nak
már csak egyetlen célja maradt:boldognak szeretné
látni lánya
it.Rastignac pedig akaratlanul is beleszeret
Delphine de Nu-
cingenbe,akit eleinte csak ki akart használni.A
diák még meg-
maradhatna a helyes úton,hiszen tiszteletet ébreszt benne
Go-
roiot apó végtelen szeretete és önfeláldozása,de ismét
csalód
nia kell.Az öreg már az életjáradékát is pénzzé tette,hogy
se
gíthessen a lányainak,a lányok családi élete,anyagi biztonsá-
ga mégis
összeomlik,s továbbra is apjuktól követelnek - két-
ségbeesetten -
támogatást.Goriot zokog tehetetlenségében,s a
kiállt izgalmak
összeroppantják.Csak a két diák,Rastignac
és
Bianchon,a medikus ápolja,lányai feléje se
néznek.Rastignacot
megrendíti ez az "elegáns
apagyilkosság":"sártengernek látta
a nagyúri világot",ahová annyira
vágyakozott.Goriot apó teme-
tésére a lányai egy fillért sem
adnak,a halottas kocsit is csak Rastignac kíséri el,a lányok
címeres,de üres hintójukat
küldik maguk helyett.A diák meghozza régóta
érlelődő döntését
"-Most mirajtunk a sor!"-mondja a temetés után Párizson
végig
nézve,s "a Társadalom arcába vágott merész kihívás első tette
ként
Rastignac elment vacsorázni Nucingen bárónéhoz."
Megta-
nulta tehát egy életre az érvényesülés
leckéjét...Rastignac
pályája nyomon követhető az Emberi
színjáték további regénye-
iben: Delphine de Nucingen
szeretőjeként karriert csinál (El-
veszett illúziók),majd
Nucingen báró üzlettársaként hatalmas
vagyonra tesz szert,végül
igazságügy-miniszter,gróf és a fő-
5. oldal
rendiház megbecsült tagja lesz.Pályafutásának titka az
ügyes
képmutatás és az erkölcsi gátlástalanság.Balzac regénye nem
pusztán
tükör,egyben leleplezés is.
Jellemábrázolása: elsősorban
leíró,az író "mindent tud" sze-
replőiről,sokoldalúan mutatja be és
cselekedteti őket.A lé-
lekrajz finomságaival kevésbé törődik,mégis érdekli
főhősei-
nek fejlődése,pl Rastignac fokozatos "alkalmazkodása"
az őt
körülvevő világ erkölcseihez.Alakjai
tipikusak.
Szerkesztésmód:cselekményvezetése lineáris,a
cselekmény több
szálon fut,majd a fontosabb pontokon
kerszteződnek,összefo-
nódnak a szálak.Az író kedveli a romantikus,titokzatos
for-
dulatokat,az ellentétezést,éles szembeállításokat,tehát még
nem
szakadt el teljes mértékben a romantika
hagyományaitól.
Hatása:az irodalomtörténetre felmérhetetlen,a
modern irodalom
uralkodó műfaja,a társadalmi regény az általa kijelölt
úton
fejlődött tovább.
Flaubert:Rouenban,Normandia fővárosában
született,s életének
nagy részét is ezen a vidéken töltötte anyagi gondok
nélkül.
Családjának jómódja lehetővé tette,hogy életét nagy
szenvedé-
lyének,az írásnak szentelje.Lassan,legendás kínok között
al-
kotott,éveken át csiszolta tökéletessé műveit.Míg Balzac öt
regényt
írt egy év alatt,Flaubert-nek öt év kellett egyetlen
mű megírásához.Teljes
mértékben el tudott szakadni a romanti-
kus hagyományoktól,fő elve a
szenvtelenség,a tárgyilagosság
és a felesleges mondatok elkerülése volt.A
regényeihez szüksé
ges anyaggyűjtést a helyszínre utazva,szinte tudományos
pon-
tossággal végezte.Arra törekedett,hogy a mű "álljon meg
önma-
gában",az író mindvégig szigorúan maradjon a háttérben.Ezt az
írói
távolságtartást a nézőpontok szinte észrevétlen,de folya
matos váltogatása
tette lehetővé,vagyis az,hogy a szereplőket
mindig valaki másnak a szemével
látjuk.Legnagyobb hatású műve
a Madame Bovary (Bovaryné) című
regénye,mely 1857-ben jelent
meg óriási sikerrel.
Lényege:A
regényben - mely "Vidéki erkölcsök" alcímmel jelent
meg - egy
asszony,Emma Rouault(ruól) történetét
olvashatjuk
férjhezmenetelétől öngyilkosságáig.Emmát,a tanyasi
lányt fe-
leségül veszi Charles Bovary "doktor"(azaz csak
egészségügyi
tiszt,aki nem végzett egyetemet).A lány számára a házasság
az
első "kitörési kísérlet" középszerű sorsának korlátai közül,
6. oldal
annak első napjaiban igyekszik is meggyőzni önmagát,hogy
bol-
dog.Nehézkes,esetlen és szellemtelen,ám jószívű és angyalian
naiv
férjéből hamar kiábrándul,s ismét álmodozni kezd kamasz-
kori romantikus
olvasmányainak világáról,a viharos,változatos
és izgalmas életről.Egyre
nyomorultabban érzi magát középsze-
rű környezetében,ezt az érzést azonban
senki,de főképp a fér-
je nem képes megérteni.A "meg nem értett asszony"
házasságtö-
réssel próbál vigasztalódni és egyben bosszút is állni
érzé-
ketlen férjén.Kitörési kísérletei azonban nem sikerülhetnek,
hiszen
szeretői nem méltó társak,csak saját kényelmük,illetve
a kellemes hódítás
érdekli őket.A férj egész végig nem tud
semmiről (a felszarvazott férjek
mintaképe),csak felesége ha-
lála után találja meg annak szerelmes
leveleit.Miért követ el
öngyilkosságot Bovaryné?A főszereplő
egyszerre áldozat és hős
is,hiszen nem abba a világba való,ahova sorsa
helyezte.Első-
sorban mégsem gyönyörű külseje,hanem bonyolultan gazdag
lel-
kivilága,szenvedélyessége különbözteti meg a többiektől.Lég-
várainak
összeomlásába valósággal belebetegszik,a házasság-
törések miatt életét
hazugságok szövedéke hálózza be.Közben
egyre szenvedélyesebbé válik,amit
szeretői mindinkább teher-
nek éreznek,s ő maga is kezdi felfedezni
szeretőivel való vi-
szonyában a házasélet nyűgét és egyhangúságát.Újra és
újra
felismert boldogtalansága miatti kétségbeesése egyre mélyebb
és
veszélyesebb erkölcsi és anyagi örvényekbe sodorja:egy na-
gyobb összegű
kölcsönért már valósággal felajánlkozik a hely-
beli adószedőnek.Úgy
tűnik,nincs már visszaút.Mégis marad any
nyi ereje,hogy -Julien
Sorelhez hasonlóan- kilépjen az élet-
ből:arzénnal mérgezi meg
magát.Bovary "doktor" képtelen segí-
teni feleségén,csődöt mond
éppúgy,mint élete során mindig.
Maupassant Flaubert tanítványa volt,de
szűkszavúságával még
mesterén is túltett.A legegyszerűbb és legtökéletesebb
ki-
fejezésmódot kereste.Leghíresebb művei a novellái,mint pél-
dául a
"Gömböc" című elbeszélés.Témája az,hogy a poroszok ál-
tal megszállt Rouenból
postakocsival menekülő úri társaság
tagjait emberség és tisztesség dolgában
messze felülmúlja a
lenézett,kövérkés utcalány.Egy közbeeső állomásról csak
ak-
kor utazhatnak tovább,ha Gömböc enged a pökhendien
követe-
lődző porosz tiszt erkölcstelen kívánságának.A lány erre na-
pokig
nem hajlandó,de az úri társaság nyájasan álszent könyör
7. oldal
gésének hatására "feláldozza" magát.Ezután megvetően
elfor-
dulnak tőle,hagyják éhezni útközben,holott korábban ők ették
meg a
lány ennivalóját.
Émile Zola: ún."kísérleti" regényeket írt a
kísérleti orvostan
mintájára,mert szerinte az írónak is a
természettudóshoz,or-
voshoz méltó módszerrel kell alkotnia,ha valóban fel
akarja
tárni a valóságot.Éppen ezért nevezte ő is ezt a módszert
na-
turalistának.Hitt az öröklődés meghatározó erejében,a
legap-
róbb részleteket is fontosnak tartotta,illetve a csúnyát,a
visszataszítót is megmutatta.Elvetette a realista tipikussá-
got,helyette
a tények sokaságának bemutatásával tört a hite-
lességre.Leghíresebb
regénye-a"Nana"-egy kurtizán története.
6.Az orosz írók:az orosz
hivatalnok-ill.katonaállam középko-
riasságát,elmaradottságát elsőként az
orosz értelmiségiek,í-
rók,költők ismerték fel.Az írástudatlan tömegekhez
azonban nem
juthattak el a gondolataik,a hatalom pedig veszélyesnek
tar-
totta őket,így hamarosan afféle "felesleges emberekké" váltak,
akik
pontosan tudják,mit kellene tenniük,de vagy nincs erejük,
vagy nincs
bátorságuk hozzá.Egyvalamit mégis tehettek:írásaik-
kal felhívták a figyelmet
a visszásságokra:a hivatalnok-lét,az
az a csinovnyik-lét embertelenségére,a
korrupcióra és a végte-
len emberi nyomorúságra,bűnre és bűnhődésre,vagy a
hétköznapi
lét tragikomédiájára.Az értelmiség egyik csoportja a fejlett
Nyugat vívmányainak átvételében,mások az orosz hagyományok és
vallásosság
felelevenítésében látták a megoldást.
Nyikolaj Vasziljevics
Gogol:a kozák kisnemesi családból szár-
mazó Gogol színész akart
lenni,de álmai városában,Pétervárott
segédírnokként tengette életét.Puskin
fedezte fel írói tehet-
ségét,elbeszéléseinek kedélyes humorát (pl."Tanyai
esték").Az
éles szemű Gogol előtt azonban hamarosan lelepleződött a
jel-
legzetes pétervári "csinovnyik (hivatalnok) - világ",s
sorban
születtek fanyar humorú,groteszk és abszurd novellái. A
leg-
nevezetesebbek ezek közül "Az orr" és "A köpönyeg" című
művei.
Szintén összeforrott Gogol nevével "A revizor" c.vígjáték és
a
"Holt lelkek" c.regény.
A köpönyeg:"főhőse" egy szürke
kishivatalnok, Akakij Akakije-
vics,akinek megjelenése,neve,munkája egyaránt
jelentéktelen.Fő
feladata az iratmásolás,ezt meg is szokta,meg is szerette,s
hi
8. oldal
ába adnak neki megbecsülésből egy alkalommal más
feladatot(egy
ügyirat átfogalmazását),képtelen vele megbirkózni,inkább
vala-
mi másolnivalót kér helyette.Helyzete így
kiszolgáltatott,mun-
katársai gúnyolódnak rajta.A sok körmöléstől már rosszul
lát,
egyedül él.Szívesen viszi haza a munkáját,vagy ha éppen nincs,
akkor
a saját örömére másolgat valamit.Csekélyke fizetését fil
lérre beosztja,még
egy kevés megtakarított pénze is van. Egy
reggel-amikor az idő már hidegre
fordult-észreveszi elnyűtt kö
pönyegének szétfoszlását,elviszi hát a
szabóhoz,aki már nem vállalja a javítását:már nincs mihez hozzávarrni a foltot.
Azt
javasolja a szabó,hogy csináltasson vele Akakij Akakijevics egy új
köpönyeget.Hősünk sokat töpreng a megoldáson,végül bele
vág a
kalandba.Keményen takarékoskodik,közben követi egyre in-
kább várt köpönyege
születésének pillanatait:amikor végül elké
szül,nagyon büszke rá,kollégái is
észreveszik és megdicsérik,
sőt ennek örömére kis "ünnepséget" is rendezni
akarnak.Az "ün-
nepelt" szívesen megy el erre az alkalomra,de hamarosan
elbú-
csúzik,s elindul hazafelé.Már besötétedett,útközben rejtélyes
alakok
megtámadják és elrabolják a köpönyegét:dideregve és lé-
lekben összetörve
szalad haza.Másnap megpróbál igazságot keres
ni,de a hatóság nem tud és nem
is akar neki segíteni.Utoljára
egy tekintélyes személyhez
fordul,akihez-szerencsétlenségére-
nem a megfelelő pillanatban érkezik:a
tekintélyes személy ép-
pen régi ismerősével diskurál,s kapóra jön neki az
akadozó be-
szédű kishivatalnok,hogy hatalmát
fitogtassa:megalázza,megi-
jeszti és elzavarja Akakij Akakijevicset.Hősünk
-szinte önkí-
vületben- hazavánszorog,ágynak esik,s hamarosan
meghal.Szel-
leme azonban nem tud nyugodni,kísértetként visszajár és
le-
tépi a megrémült emberekről a köpönyegüket.Így jár a tekinté-
lyes
személy is,"akire az eset erős hatást gyakorol",és ezu-
tán sokkal ritkábban
gyötri alárendeltjeit.Így aztán a kísér-
tetjárás is megszűnik,legfeljebb
csak az éjjeliőrök képzele-
tében él tovább.
E rövidke,tragikus történetet
komikus modorban adja elő az író
a mindentudó jólértesültség látszatát
keltve,a száraz tényköz-
lést a fecsegő bőbeszédűséggel váltogatva.Az olvasó
így szinte
maga sem tudja eldönteni:sajnálja inkább,vagy kinevesse a
no-
vella főhősét.A történet egyszerre tragikus és
komikus,Akakij
Akakijevics alakja és élete egyszerre riasztóan
torz,nevetsé-
ges és sajnálatra méltó.A köpönyeg mint aprócska cél
vágyálmok
9. oldal
tárgyává válik,elrablása a főhős élete értelmétől való
megfosz
tását jelenti.Nemcsak Akakij Akakijevics világa
torz,kollégái,
főnökei,vagy akár a "tekintélyes személy" mind eltorzult
lelkű
figurák,s ez hivatalnok-létükből adódik.A befejezés is
furcsa,
groteszk játék:a fantasztikus kísértetjárás egyszerre groteszk
és
abszurd.Gogol novellája megmosolyogtatja és meg is döbbenti
olvasóját:éppen
ez a groteszk ábrázolás célja.A művet elsőként
Arany János
ültette át német fordításból magyarra 1875-ben.
(A "groteszk" egymás mellé
nem illő,ellentétes dolgok összekap
csolása,mely ellentmondásos érzéseket
kelt;az "abszurd" pedig
lehetetlen dolgok lehetségesnek való
feltüntetése.)
Lev Nyikolajevics Tolsztoj (gróf):Jasznaja
Poljanában,édesany-
ja,a fiatalon meghalt Volkonszkaja hercegnő birtokán
született
és élte le élete legnagyobb részét.Ifjúkori nagyvilági élete
és
kaukázusi,majd krími katonáskodása (részt vett Szevasztopol
védelmében) után
Pétervárra ment,ahol megismerkedett a főváro-
si "nyugatos"
írókkal,Turgenyevvel,Goncsarovval,majd nyugat-eu
rópai körútra indult.A
nyugati civilizációból,a szabad verseny
önzéséből kiábrándulva a saját
birtokára visszatérve megkezdte
az orosz nép(és önmaga) átnevelését.A
régi,patriarchális föl-
desúr-jobbágy kapcsolatot akarta az új "testvériség"
szolgála-
tába állítani:kis,paraszti közösségekben akarta
megvalósítani
Isten országát a Földön,az Evangélium szellemében.Az
emberiség
tanítója akart lenni,de szembefordult vele a családja ; a
pra-
voszláv egyház kiközösítette,de saját maga is elszakadt koráb-
bi
életétől:egyszerű parasztként akart élni és a családjával
együtt paraszti
munkát végezni.Elítélte az erőszakot (a forra-
dalmat is),és megszabadult
minden tulajdonától,még szerzői jo-
gairól is lemondott.Az erőszakmentes
"tolsztojánizmus" világ-
szerte ismertté vált,akárcsak az író
egyfajta"megvilágosodást"
hirdető regényei:a "Háború és béke"; az "Anna
Karenina" és a
"Feltámadás".Leghíresebb önéletrajzi ihletésű figurája a
Fel-
támadás c. regény főhőse,Nyehljudov herceg,aki az
Evangélium
segítségével találja meg a megvilágosodást:"Keressétek
Isten
országát,és a többi megadatik néktek"-olvassa."Mi pedig a
töb-
bit keressük,és nyilvánvalóan nem találjuk"-mondja
magában.
Iván Iljics halála:ez az elbeszélés (mások szerint
kisregény)
egy hivatalnok - Ivan Iljics Golovin,törvényszéki bíró -
meg-
világosodásáról szól.A mű központi kérdése:hogyan nem
szabad
élni,illetve hogyan kellene élni.A stílus rendkívül tömör,Ivan
10. oldal
Iljics sorsa szinte észrevétlenül példázatos.Szembekerül
egy-
mással a főhős "egyszerű,mindennapi és iszonyú",azaz sikeres,
kellemes és hibátlan élete,valamint a rendkívüli fizikai szen-
vedésekkel járó,de a megvilágosodást,megtisztulást is meghozó haldoklása,majd
halála.Tolsztoj - a hagyományos időrendet meg-
bontva - a mű első részében
azt mutatja be,hogyan hatott Ivan
Iljics halálának híre és ténye a
családjára,barátaira,ismerő-
seire,kollégáira:kiderül,hogy senki sem
gyászolja őszintén,a
kollégái már saját előléptetésük esélyeit
latolgatják,felesé-
ge azt panaszolja,hogy miképpen hatott a beteg iszonyatos
szen
vedése az ő idegeire,s azon töpreng:mennyi pénzt lehetne
még
kicsikarni az államkincstártól férje halála ürügyén.A 2.és 3.
részben
mutatja csak be a múltat,azaz Ivan Iljics "egyszerű,
mindennapi és iszonyú"
életét,ami éppen azért iszonyú Tolsztoj
szerint,mert hőse teljesen középszerű
életet élt,eszményi hi-
vatalnok lett és mindenben "az elvárásokhoz",magas
állású sze-
mélyek "értékrendjéhez" igazodott.Így is nősült meg,a
kezdeti
boldogság után hamarosan jöttek a veszekedések.Ez ellen úgy
vé
dekezett,hogy mind több időt töltött hivatalában.Magas beosztá
sú
ügyész lett,s épp új lakásukat rendezte be,amikor egy füg-
göny felrakása
közben megcsúszott,s az oldalát beverte egy ab-
lakkilincsbe.Ettől kezdve
fokozódó fájdalmat kezdett érezni ol
dalában,s élete egyre keservesebbé
vált:az orvosok nem mondták
meg az igazat,fölényeskedtek vele;a felesége
szerint az egész
betegséget csak Ivan Iljics találta ki az ő bosszantására,a
lá
nya rá se nézett-neki éppen udvaroltak-;csak kisfiától és
em-
berséges,falusi származású szolgájától,Geraszimtól kapott sze-
retetet
ill. segítséget.A 4. részben Ivan Iljics haldoklását
látjuk:a színhely a
betegszoba,ahol a hős magára marad szörnyű
szenvedéseivel.Fájdalmai napról
napra erősödtek,ópiumot adtak
neki,már morfiuminjekciókat is kapott,mégis
"gyötrelmei közül
a hazugság volt a legnagyobb...: hogy Ivan Iljics csak
beteg,
de nem haldoklik,csak viselkedjék nyugodtan,és kövesse az or-
vosok
előírásait,és akkor minden jól végződik...Látta,hogy sen
ki sem
sajnálja...csak az egy Geraszim értette meg helyzetét,
csak ő
sajnálta.Az író tudatosan állítja szembe a tiszta,egész
séges,fiatal
parasztlegény egyszerűségét,őszinteségét,természe
tes jóságát a haldokló
környezetének közönyös szenvtelenségé-
vel illetve álszent viselkedésével.A
kisregény legfontosabb ré
sze az a belső dialógus,amit - a külső,fizikai
szenvedésektől
11. oldal
csaknem függetlenül - Ivan Iljics önmagával folytat
elhibázott
életéről.A lelki folyamat vége és eredménye az,hogy meglátta
a
"fényt",élete utolsó órájában még jóvá tette elhibázott
életét
észrevette,hogy mások is szenvednek,s lelkében feltámadt az
ön
zetlen szeretet,a sajnálat a szenvedők iránt.Rádöbbent,hogy úgy kell
intéznie halálát,hogy nekik ne fájjon.Erkölcsileg meg
tisztult:eltűnt a
fájdalom,eltűnt a halálfélelem,s megigazulva
boldogan halt meg."Hát ez az! -
szólt váratlanul,fennhangon. -
Milyen boldogság!"
Fjodor
Mihajlovics Dosztojevszkij:a modern regényírók előfutá-
ra,regényeiben
a szerzői közlés a minimumra szorítkozik.Az író
helyett a szereplők
beszélnek,úgyszólván önmagukat mutatják be.Hosszú monológokban tárják fel
lelküket,sokszor úgy,mintha
gyónnának:így ismeri meg az olvasó legrejtettebb
titkaikat il- letve tudatukat,eszméiket.Láthatjuk belső és egymással
folyta-
tott vitáikat,melyek egyenrangú "szólamokként" sorakoznak
fel,
ezért nevezik Dosztojevszkij regényeit többszólamú,azaz
"poli-
fonikus" regényeknek.Élete is bővelkedett
gyötrelmekben,töpren
gésben,kételkedésben:már elindult írói pályáját törte
derékba
egy illegális nyomda létrehozásában,ill.egy összeesküvésben való
részvétele miatti letartóztatása.Már a kivégző osztag e-
lőtt állt a sortűzre
várva,amikor kihirdették,hogy szibériai
száműzetés,majd közkatonai szolgálat
lesz "csak" a büntetése.
Tíz évvel később szabadult,s az eltelt évek
történetét a "Fel-
jegyzések a holtak házából"c.művében írta meg,mely
helyreállí-
totta írói tekintélyét.Igazi,nagy regényeinek sorát a "Bűn és
bűnhődés" nyitotta meg,majd "A félkegyelmű",az "Ördögök" és a
"A
Karamazov-testvérek" következtek.
Bűn és bűnhődés:
Raszkolnyikov,a 23 éves,nyomorgó joghallgató
nem fogadja el a
társadalmi igazságtalanságot.Személyes sorsát
"tetű-lét"-nek tartja,és át
akar lépni a kevesek,az uralkodók
közé.Rögeszméje szerint neki -mint
"kiválasztottnak"- joga van
ezért bármit megtenni,még ölni is.Gondolatait meg
is jelenteti
egy cikkben,s a következö lépés már a cselekvés. Aprólékos
gonddal megtervezi a tettet,kiválasztja a társadalomban mások által is
kártékonynak ítélt uzsorás öregasszonyt.Jóllehet azt
hiszi,hogy pusztán a
tudata irányítja,terve végrehajtására
csaknem képtelennek bizonyul:nem képes
hidegvérrel gyilkolni.
A külső körülmények fölött sem képes
uralkodni:váratlanul meg-
jelenik az uzsorásnő húga,Lizaveta,így őt is meg
kell ölnie...
12. oldal
Ezt a bűntettet már nem igazolhatja saját maga alkotta
ideoló-
giájával,s megindul a tett következményeinek
irányíthatatlan
láncreakciója:napokig önkívületi állapotba zuhan,lázálmában
a
gyilkosságról beszél,de barátai összefüggéstelen mondataiból
nem
értenek semmit.Amikor magához tér,még mindig nem "elméle-
tét" vonja
kétségbe,inkább önmagában csalódik: rá kell döbben-
nie,hogy nem rendkívüli
ember,nem tartozik a kiválasztottak kö
zé,hiszen nem tudott
hidegvérrel,megfontoltan gyilkolni,s még
a rabláshoz sem értett.Szörnyű titka
is gyötri,lassan kezd föl
ébredni benne a lelkifurdalás,amely bűnösségének
felismerésé-
hez,tudatosodásához vezet.Ráterelődik a
vizsgálóbíró,Porfirij
Petrovics gyanúja:ő is olvasta Raszkolnyikov
elméletét,s éppen
a cikkből következtet a diák bűnösségére,de nincs
bizonyítéka
ellene.A diák a vizsgálóbíróval folytatott beszélgetések
során
rendkívül gyanúsan viselkedik,mintha maga is a
lelepleződést
akarná,s titokban valóban azzal a gondolattal
foglalkozik,hogy
feladja magát.Lelkifurdalása nem hagyja
nyugodni,valakinek el
kell mondania szörnyű tettét.Szonyának,az
utcalánynak - aki
családja fenntartásáért vállalta a prostitúcoót - végül
meg-
gyónja tettét.Szonya mélyen vallásos,s ráparancsol
Raszkolnyi-
kovra:"Menj most mindjárt,ebben a percben,állj ki a
keresztút-
ra,hajolj le és csókold meg a földet,amelyet
beszennyeztél,az-
tán hajtsd meg magad az egész világ előtt a négy égtáj
felé,és
mondd fennhangon mindenkinek:Öltem! Akkor az Isten új életet
ád
neked!" A szomszéd szobában tartózkodó Szvidrigaljov titkon
kihallgatja
Raszkolnyikov gyónását,s ő egészen más megoldást
javasol a diáknak:szökjön
külföldre,ne adja fel magát,hiszen a
gaztett megengedhető,ha jó a célja.De a
diák már nem menekül-
het:ilyen teherrel a lelkén nem élhet tovább.Közben egy
ártat-
lan szobafestő,aki a gyilkosság idején abban a házban
dolgo-
zott,ahol az uzsorásnő lakott,vallási fanatizmusból bevallja,
hogy
ő a gyilkos.A diák reménykedni kezd,de Porfirij,a vizsgá-
lóbíró nem hisz a
szobafestő vallomásának:kereken megmondja a
diáknak,hogy szerinte ő a
gyilkos.Raszkolnyikov nem ismeri be
azonnal tettét,előbb le kell győznie
lelkében a félelmet.Ebben
Szonya,a szerelme segít neki.Elmegy a rendőrségre
és halkan,re
megve,de érthetően megteszi vallomását.Elítélik,Szibériába
ke-
rül kényszermunkára,ahova Szonya is elkíséri.Nem
azonnal,hanem
fokozatosan döbben rá bűnösségére.Azt is megérti,hogy a
szenve
dés,a bűnhődés az a tisztítótűz,mely újjászületéshez vezet.
13. oldal