Szóbeli érettségi mintatételek

magyar irodalomból

 

 (Szerkesztette: Szívósné Vásárhelyi Zsuzsanna megyei szaktanácsadó)

 

Nyilvánosságra hozható: a témakör és tétel, a tanulók a feladatot csak a szóbeli vizsgán ismerhetik meg!

 

 

 

Témakör: Életművek – Petőfi Sándor

Tétel: Petőfi Sándor: Az Apostol

Feladat: Fejtse ki, hogyan jelentkeznek Szilveszter alakjában a forradalmárlét paradoxonjai? Kifejtésében hivatkozhat az alábbi idézetekre!

 

„Az apostol… a költő eszméinek szótára. Hogy mit jelentenek műveiben ezek a szavak: boldogság, szabadság, isten, nép, pap, lázadás, zsarnokság, király, arra ez a hősköltemény felel” (Illyés Gyula)

 

„Nem véletlenül vezet (a maga urává váló) Szilveszter első útja a természetbe, s amilyen feltétlen bizalmat érez iránta, olyan bizalmatlansággal szemléli az emberi társadalmat. Az utóbbiban az alávetettség és rabság birodalmát látja, ahol ő állandó oxigénhiánnyal küzd; a szentimentális hős valójában a korán jött jakobinus.” (Veres András)

 

Témakör: Életművek – Petőfi Sándor

Tétel: Petőfi Sándor: A helység kalapácsa

Feladat: Bizonyítsa be a mű elemzésével, hogy Petőfi e műve komikus eposz és egyben eposzparódia is!

 

 

Témakör: Életművek - Petőfi Sándor

Tétel: Petőfi Sándor forradalmi látomásköltészete

Feladat: Értelmezze Az ítélet és A XIX. század költői című költeményeket! Mutasson rá a bibliai motívumok értelmezésben betöltött szerepére is!

 

 

Témakör: Életművek – Arany János

Tétel: Arany János balladái

Feladat: Néhány mű felidézése alapján fejtse ki és hozzon példát a bűn és bűnhődés motívumának megjelenésére Arany balladáiban!

 

„Nem megy nekem a líra, az ömlengések kora elmúlt tőlem, vén vagyok. Fejér László forma balladákban kellene próbát tennem, azok lapban is adhatók volnának, és mégis elememben maradnék.” (Arany és Petőfi levelezéséből)

 

  

Témakör: Életművek – Arany János

Tétel: Arany János balladái

Feladat: Ismertesse a ballada műfaj legfontosabb jellemzőit, szerkesztésbeli és poétikai sajátosságait! Az alábbi idézetet segítségül használva egy ballada elemzésével igazolja a szerző állításait!

 

„Természete a balladáknak (s annál inkább, minél népiesebb), hogy nem a tényeket, hanem a tények hatását az érzelemvilágra, nem a szomorú történetet, hanem annak tragikumát fejezi ki, minél erősebben. Magukból a tényekből, a járulékaikból, mint idő, hely, környület csupán annyit vesz fel, amennyi múlhatatlanul szükséges, csupán annyit a testből, amennyi a lélek feltüntetésére okvetlenül megkívántatik.

(Arany János)

 

Témakör: Életművek - Arany János

Tétel: Arany lírai költészete

Feladat: Mutassa be a lírikus Arany Jánost mindkét lírai korszaka 1-2 versének elemzésével. Hogyan értelmezné az alábbi Ady-idézetet?

 

„… fegyelmezett és önvesztére visszatartott, önmaga előtt rejtegetett lírikus.”
                                                                                                     ( Ady Endre)

 

 

Témakör: Életművel – Arany János

Tétel: Arany János: Őszikék

Feladat: Értelmezze az utazás képét Arany Epilogus című művében az alábbi vers segítségével!

 

Arany János: Melyik talál?

 

Hogy melyik arcképem választom rajzai közzől?

Fényképíró úr? a botos és kalapost.

Mint maradó vendég űl s áll a többi nyugodtan,

Menni csak egy készűl: útja van: ez leszek én!

1880. márc. 30.

 

 

Témakör: Életművek - Ady Endre

Tétel: Ady magyarságversei

Feladat: Szabad választás alapján emeljen ki néhány jellegzetes szimbólumot Ady  magyarságverseiből, és értelmezze azokat!

 

Témakör: Életművek – Ady Endre

Tétel: Ady Endre szimbolizmusa

Feladat: Mutassa be Ady Endre szimbolista látásmódját, jelképvilágának jellemzőit ars poetica és magyarság verseiben (pl. Góg és Magóg fia vagyok én, A magyar Messiások…)

 

„Ady a szimbólumot választotta kifejezési eszközül. Meg akarta éreztetni lelkének hol zord, hol sejtelmes hullámzását s gondolatait, érzéseit és hangulatait a jelkép fátylába burkolta. Úgy érezte, hogy a  modern lélek megrezzenéseinek finom árnyalatait nem lehet már kifejezni a hagyományos költői nyelven s ezért – Baudelaire, Verlaine és más francia költők példájára – szimbólumokkal közelítette meg a kifejezhetetlennek látszó dolgokat…  Meglepetést keltő jelzők, körülírások, szavak, szóhalmozások, szóösszetételek és mondatfűzések bukkantak elő verseiből, szokatlan hasonlatok tűntek föl strófáiban. Új volt stílusa, új volt nyelvfantáziája. Verselése is új volt.”  (Pintér Jenő: A magyar irodalom története)

                                                                                                         
 
Témakör: Életművek - Babits Mihály

Tétel: Babits Mihály: Jónás könyve

Feladat: Mutassa be, hogyan tükröződik a prófétai szerep a Jónás könyvében!


„A görögöknek nem voltak prófétáik, csak filozófusaik, módszerük nem a fenyegetés, hanem a kérdezgetés volt. Az Úr hangja a költemény végén athéni hang, mely a mai latin szellemben oly észrevehetően rezeg tovább. Mi a tanulság? Nem kellenek több próféták? De igen, csak nem egészen úgy, mint Jónás hitte. Nem szabad megmámorosodniuk a saját szenvedéseiktől és a saját pátoszuktól. Több bölcsesség és kevesebb düh: ez a lényeg. Támadniuk kell mindazt, ami Ninivében rossz, de nem szabad presztízskérdésből elpusztítaniuk az egészet. (..) „A szó tiéd, a fegyver az enyém.” A fegyver a történelmi erőké, melyek előbb-utóbb szükségszerűen megváltoztatnak minden tarthatatlan állapotot. Tudatossá tenni a történelmi erőket, irányt mutatni nekik, tisztázni a feladatokat, szakadatlanul ismételni az erkölcsi követeléseket: ennyi és nem több Jónás feladata.” (Bálint György: A toronyőr visszapillant)

 

Témakör: Életművek – Babits Mihály
Tétel: Babits Mihály kései költészete

Feladat: Néhány szabadon választott mű elemzése alapján tárja fel Babits kései költészetének jellegzetes témáit, motívumait!

 

Témakör: Életművek – Kosztolányi Dezső
Tétel: A halál-téma Kosztolányi lírai munkáiban

Feladat: Néhány Kosztolányi-vers értelmezésével mutassa be a halállal, az elmúlással való szembenézés lehetséges módjait!

 

„Engem igazán mindig csak egy dolog érdekelt igazán: a halál. Más nem. Azóta vagyok ember, mióta nagyapámat láttam holtan… Költő, művész, gondolkodó is csak azóta vagyok. Az a roppant különbség, amely élő és halott közt van, megértette velem, hogy valamit tennem kell. Én verseket kezdtem írni. Ha nem lenne halál, művészet sem lenne.” (Kosztolányi Dezső)

 

 
Témakör: Életművek – Kosztolányi Dezső
Tétel: Kosztolányi: Esti Kornél és Esti Kornél kalandjai című elbeszélésfüzére

Feladat: Hasonlítsa össze a „közönséges villamosútról” szóló történetet „Az utolsó fölolvasás” cíművel. Összehasonlításában próbálja értelmezni a külvilág jelképes értelmű áthatolhatatlanságát!

 

Témakör: Életművek

Tétel: Kosztolányi Dezső: Édes Anna

Feladat: Fejtse ki véleményét arról, hogy Kosztolányi regényében Anna gyilkos vagy áldozat! Érvekkel igazolja állítását!

 

Témakör: Életművek - József Attila

Tétel: József Attila kései költészete

Feladat: Vázolja a kései versek alapkérdéseit két-három vers bemutatásával!

 

Témakör: Portrék – Csokonai Vitéz Mihály

Tétel: A műfajok sokfélesége Csokonai Vitéz Mihály költészetében

Feladat: Mutassa be néhány mű értelmezésével Csokonai költészetének műfaji sokszínűségét!

 

Témakör: Portrék– Csokonai Vitéz Mihály

Tétel: A boldogság motívuma Csokonai Vitéz Mihály költészetében

Feladat: Mutassa be a költő boldogságérzetének megjelenítési módjait, tekintettel a művek téma-, műfaj- és múzsaválasztására, a verstani és szóképi hatáskeltés változatosságára!

 

„Egy öszveséggel íly sok

Gyönyörűt, becsest ki látott?

S ki boldogabb Vitéznél?”

 

„Bájoló lágy trillák!

   Tarka képzetek!

Kedv! Remények! Lillák!

   Isten véletek!”

 

 

 

Témakör: Portrék - Mikszáth Kálmán

Tétel: Mikszáth Kálmán: Jó palócok, Tót atyafiak

Feladat: Egyetért-e az alábbi véleménnyel? Állásfoglalásában utaljon legalább két-három Mikszáth-novellára!

 

„Társadalmilag Mikszáth világának három rétege van, és mindenik rétegben más-más hangot üt meg. Legnagyobb művészi magaslaton a parasztábrázoló Mikszáth áll. A jó palócok és A tót atyafiak artisztikum szempontjából messze kiemelkednek alkotásának egészéből. Bennük még a fiatal művész lelkiismeretessége dolgozik, aki legjobb erejét beleviszi alkotásába – később sokat írt, és úri, dzsentri módon sokszor a könnyebb végét fogta meg a munkának.

Mikszáth felvidéki parasztjai nem naturalista parasztok – az érték itt nem a pontos ábrázolás, mint későbbi, szegedi megfigyelésén alapuló parasztábrázolásaiban. A tót atyafiak és A  jó palócok parasztjai azért jelentik a magyar irodalmi népiesség egyik tetőfokát, mert itt a nép csak annyiban nép, hogy tisztán emberi, mentes a magasabb kultúra álságaitól, maga az ember, maga a lélek.”

(Szerb Antal Mikszáth A tót atyafiak és A jó palócok című köteteiről)

 

 

Témakör: Portrék – Mikszáth Kálmán

Tétel: Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma

Feladat: Igazolja vagy cáfolja az alábbi megállapításokat a regény főhősének jellemzése, illetve a mű értelmezése alapján!

 

„Mikszáth ábrázolásmódja nem egyértelmű: többnyire ellentétes elemek keverednek benne… Ki is gúnyolja azokat, akiket szeret, fáj is a szíve azokért, akiket ostorozz néha… A Beszterce ostroma Pongrácz Istvánjának alakjában ez az ábrázolási kettősség, ez a villódzás-színváltás érvényesül. Hol szánalmasnak, hol tiszteletet érdemlőnek látjuk a «várurat».”

                                                                                                   (Sőtér István)

 

Témakör: Portrék – Móricz Zsigmond

Tétel: Móricz Zsigmond novellaíró művészete

Feladat: Vizsgálja meg a drámaiság jegyeit néhány szabadon választott Móricz-

novellában!

 

  Csoda ez a nyelv, a gondolatok sajátságos,

  Utánozhatatlanul-keleti tagolása, a szavak

  ázsiai tempója s messze-messze muzsikája, a

  pusztai emberek alanytalan korcs mozdulatai…

  Csoda ez az egész így együtt (…)”

                       

                                               /Kosztolányi Dezső/

 

Témakör: Portrék – Szabó Lőrinc
Tétel: Szabó Lőrinc szerelemfelfogása

Feladat: Vázolja a költő sajátos szerelemfelfogását a Semmiért egészen című vers alapján!

 

„Kérem én önző vagyok. A többi férfi, úgy tudom, nem az. A nők sem azok. Így aztán én egészen különleges valamit szeretnék. Örömöt és feltétlen megbízhatóságot. Vigaszt, támaszt, segítőtársat. Különösen hosszú lejáratú, vagy életfogytig tartó szerződéseknél, amilyen például a házasság.” (Szabó Lőrinc)

 

Témakör: Portrék – Radnóti Miklós

Tétel: Radnóti Miklós utolsó költői korszaka

Feladat: Mutassa be az idill szerepét Radnóti utolsó verseiben! Megoldásában értelmezze az idézett tanulmány mondatait!

 

Az eclogák antik keretben, az idilli kellékek feldolgozásával, a formai fegyelem és a nyelvi gazdagság magas fokán fejezik ki az 1938 és 1944 között egyre embertelenebbé váló kor iszonyatát, a költő és rajta keresztül az emberi ember szörnyű üldöztetését, az élet értelmének és gazdagságának és a fasiszta barbárság eszeveszettségének ördögi ellentétét.”

„Az idill itt is, mint a legtöbb Radnóti-versben a halálba, halott barátok árnyékába ütközik.”

„…még itt is, ebben az állapotban is az idillbe kapaszkodik…”

                                                                       (Imre Katalin: Radnóti Miklós)

 

 

Témakör: Portrék – Márai Sándor

Tétel: Márai Sándor: Egy polgár vallomásai

Feladat: Mutassa be, hogyan kapcsolódik össze vallomás, emlékirat, önéletrajziság és korrajz a polgárság hagyományrendszerének bemutatásában!

 

„Aki ma ír, mintha csak tanúságot akarna tenni egy későbbi kor számára … tanúságot arról, hogy a század, amelyben születtünk, valamikor az értelem diadalát hirdette. S utolsó pillanatig tanúskodni akarok erről: hogy volt egy kor és élt néhány nemzedék, amely az értelem diadalát hirdette az ösztönök felett, s hitt a szellem ellenálló erejében … Életprogramnak nem sok ez, de … e tanulsághoz … hűséges akarok maradni. Igaz, láttam és hallottam Európát, megéltem egy kultúrát … kaphattam-e sokkal többet az élettől?” (Márai Sándor)

 

Témakör: Látásmódok – Zrínyi Miklós

Tétel: Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem

Feladat: Mutassa be a barokk eposz sajátosságait a Szigeti veszedelem című mű  alapján!

 

„Fegyvert s vitézt éneklek, török hatalmát,

Ki meg merte várni Szulimán haragját.”

(Zrínyi: Szigeti veszedelem)

 

 

Témakör: Látásmódok – Zrínyi Miklós

Tétel: Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem

Feladat: Ismertesse. hogyan tükrözi a Szigeti veszedelem szerkezete Zrínyi világképét és tudatos mondanivalóját?

 


„Íme, a Zrínyiász eszméjében, melyet költője e szempontból fogalmazott, mutatkozik meg először is Zrínyi műalkotó öntudatos lángelméje. Isten maga vonja össze e zivatart Magyarország felett, büntetésül az elfajult nemzetnek; de ott van Szigetben egy istenes és hazaszerető kisded csapat, mely a szent hitért és hazáért önfeláldozó készséggel küzd az ellenséges túlerővel, s mint megváltója nemzetének, mint engesztelője az ég méltó haragjának, elesik ugyan, de elesik, miután a pogány hadat számtalan vitézeitől s legjelesb vezéreitől megfosztotta, miután magát a világhódító szultánt megölte, s ezáltal a hadjárat következményeit a kis Sziget romlására szorítván, a roppant és utolsó veszedelmet a hazától elhárította: s e feláldozásáért a megengesztelt Istentől közvetlenül a menny örömei közé magasztaltatik fel.” (Toldy Ferenc: Irodalmi arcképek)

  

Témakör: Látásmódok - Jókai Mór

Tétel: Jókai: Az arany ember

Feladat: Mutassa be, hogyan jelennek meg a romantikus nőtípusok Jókai regényében?

 

 

 

Témakör: Látásmódok – Örkény István

Tétel: Örkény István egypercesei

Feladat: Ismertesse az új műfaj jellemző jegyeit egy szabadon választott Örkény-egypercesen!

 

„Az Ön írásait olvasva is olyannyira meg kell mozgatni képzeletünket, hogy szinte társszerzők leszünk.

Mégis ezek az írások a köztudatban új műfajként szerepelnek, amely az Ön nevéhez fűződik.”

(Részlet egy Örkény Istvánnal készült rádióinterjúból. In: Párbeszéd a groteszkről. Beszélgetések Örkény Istvánnal. Magvető Kiadó, Budapest, 1981.)

 

Témakör: Látásmódok– Örkény István

Tétel: A groteszk ábrázolásmód Örkény István műveiben

Feladat: Fejtse ki, miért alkalmas a groteszk ábrázolásmód világunk fonákságainak bemutatására? Mutasson rá a groteszk szerepére néhány egyperces novella vagy egy Örkény kisregény elemzésével!

 

Arról, hogy mi a groteszk

Szíveskedjék terpeszállásba állni, mélyen előrehajolni, s ebben a pozitúrában maradva, a két lába közt hátratekinteni. Köszönöm.

Most nézzünk körül, adjunk számot a látottakról.

Íme, a világ fejtetőre állt. Férfilábak kalimpálnak a levegőben, visszacsúsznak a nadrágszárak, s a lányok, ó, ezek a lányok, hogy kapkodnak a szoknyájuk után!

Ott az autó: négy kereke a levegőben, mintha egy kutya a hasát akarná megvakargani. Egy krizantém: keljfeljancsi, vékony szára az égbe mered, ahogy a fején egyensúlyozza magát. Egy gyorsvonat, amint füstcsóváján tovarobog.

A Belvárosi Plébániatemplom a két tornyán levő két kereszten levő két villámhárító hegyével érinti csak a földet. (Örkény István)

 

 

 

 

Témakör: Színház- és drámatörténet

Tétel: Szophoklész: Antigoné

Feladat: Mutassa be a tragédia tartalmi elemeire, illetve szerkezeti jegyeire hivatkozva, miképpen befolyásolta a görög színház sajátossága a szophoklészi mű jellemzőit!

 

 

Témakör: Színház- és drámatörténet

Tétel: Shakespeare reneszánsz színháza

Feladat: Mutassa be Shakespeare művészetét egy szabadon választott drámája értelmezésével! Ennek során térjen ki az Erzsébet-kori reneszánsz színjátszás jellegzetességeire!

 

„…a színjáték (céljától), melynek föladata most és eleitől fogva az volt és az marad, hogy tükröt tartson mintegy a természetnek;” (Shakespeare)

 

 

Témakör: Színház- és drámatörténet

Tétel: Shakespeare: Rómeó és Júlia

Feladat: Hogy nézhetett ki Shakespeare színháza? Mutassa be a Rómeó és Júlia című dráma alapján, hogyan újította meg Shakespeare a klasszikus tragédiát!

 

„Minek nevezzük a világ leghíresebb szerelmi történetét? Modern mítoszmesének? A közfelfogás leginkább ifjúsági regénynek tekinti.

Pedig tragédia. Az erkölcs újjászületésének paradox életpéldázata, a szerelem passiójátéka.”

 

 

Témakör: Színház- és drámatörténet

Tétel: William Shakespeare emberábrázolása

Feladat: Egy szabadon választott Shakespeare-dráma alapján érveljen az alábbi vélemény mellett vagy ellen. Állásfoglalásában térjen ki arra is, mi indokolhatja a Shakespeare-drámák színpadi népszerűségét megszületésüktől napjainkig.

 

„Az Erzsébet-kori dráma éltető középpontja, egyetlen témája és örök népszerűsége az, hogy a szenvedély tombol benne, a felszabadult, gátat nem ismerő szenvedély, egész sötét felségében. Az angol szellemnek ez a machiavelli-i pillanata: a régi, középkori erkölcsi kötöttségek már meglazultak, az új, puritán kötöttségek még nem alakulhattak ki.”

(Szerb Antal)

 

Témakör: Színház- és drámatörténet
Tétel: William Shakespeare: Rómeó és Júlia

Feladat: Az idézet alapján értelmezze a Romeó és Júlia című darab műfaji jellegzetességeit, és mutasson rá a mű legfontosabb kérdéseire!

„Ifjúsági regény vagy szerelmi tragédia? … Az ártatlanság nagyszerű kalandja… Az angol reneszánsz dráma és líra, világias és ünnepélyes gyakorlat. Tárgyai: a történelem, a tréfa, a szerelem és az erőszakos halál-aktuálisak és mitologikusak… A Romeo és Júlia fiatalos darab; ettől olyan harmonikusan kiegyensúlyozatlan. Mozgásban van, átmenetben valami és valami más között, dinamikája a megállapított pillanaté. ”/Géher István: Shakespeare Olvasókönyv/

 

 

Témakör: Színház- és drámatörténet

Tétel: Madách Imre: Az ember tragédiája

Feladat: Mutassa be, milyen elképzelések jelennek meg a nő szerepéről Az ember tragédiájában!

 

 

Témakör: Színház- és drámatörténet

Tétel: Madách Imre: Az ember tragédiája

Feladat: Fejtse ki, hogy milyen rendezőelv érvényesül Madách Tragédiájában!

Milyen keretbe ágyazza az író a megjelenő eszméket, és melyek azok a mozgatórugók, amelyek az egyes színek felépítésében érvényesülnek?

 

„A Tragédiában egy egész korszak summázatát látjuk, koreszmék és törekvések, természetbölcseleti és történettudományi szemléletek, személyes remények és kínok nagy összegzését.” (Sőtér István)

 

 Témakör: Színház- és drámatörténet

Tétel: Katona József: Bánk bán

Feladat: Az alábbi részlet Bánk és Gertrudis vitáját jeleníti meg. Helyezze el az idézett jelenetet a mű egészében, szembesítse egymással az álláspontokat! Kifejtésében térjen ki a szereplők jellemére és helyzetére!

 

BÁNK

Neked

csak egy szavadba kerülne, mégis a hit-

szegést előbbvalónak gondolád –

neked csak egy kicsiny reményt vala

szükség hazudnod – egy csekély igéret

a zendülést elnyomhatá; de az

erőszakos rimánkodás szokatlan

nálad. Te híveidnek a porig

alázatossakat véled, kik úgy

mosolyganak, miképp parancsolod.

Nem látod azt, hogy többnyire a saját

hasznokra egy kalitkát építettek

a büszkeségeden, hízelkedéssel,

hol elveszel 

GERTRUDIS

Ha úgy találna lenni!

BÁNK

Azt képzeléd, hogy Isten vagy, mivel

letérdepeltek híveid, midőn

a láncokat reád rakták. Magyar

nem volt neked soha embered, mivel

hallatlan Endre idejéig az még,

hogy a Teremtőjét kivéve, más előtt

is térdre essen egy magyar. 

GERTRUDIS

Ha a

királynak a hitvesse nem nyer is

alattvalójától becsűletes maga-

viseletet – add meg azt, leventa, egy

asszonyszemélynek !

 

 

 

Témakör: Az irodalom határterületei

Tétel: A modern mítosz, mese és kultusz a filmben

Feladat: Szabadon választott egy-két film segítségével mutassa be az alábbi témák egyikéhez kapcsolódó alkotásokban a mítosz, a mese és a kultusz modern szerepét! A választható témakörök: pl. a western, a vietnámi háború, a magányos törvényen kívüli hős

 

Témakör: Az irodalom határterületei

Tétel: Irodalom filmen

 – Örkény István: Tóték – Fábri Zoltán: Isten hozta őrnagy úr!

Feladat: Elemezze a képi nyelv és a színészi alakítások szerepét Örkény István Tóték című művének filmes változatában!

 

„ Latinovits Őrnagyában… a démonikusság lett erősebb, s a nevetséges és a hátborzongató határa az utóbbi felé tolódott. A Tóték azonban mindenképpen nyert Latinovitscsal, akinek… népszerűsége a darab – és utóbb az Isten hozta, őrnagy úr! című film – sikerének fontos eleme volt.”
                (Lázár István: Örkény István, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1979. 268.l.)

 

Témakör: Az irodalom határterületei

Tétel: A szórakoztató irodalom – Rejtő Jenő: Csontbrigád

Feladat: Elemezze Rejtő Jenő Csontbrigád című regényét a krimi és a kalandregény hatáskeltő eszközei és a hatáskeltés lehetőségei szempontjából! Foglaljon állást abban a tekintetben, hogy a hatáskeltés nívóját és az esztétikai nívót mennyire érzi távol vagy közel egymáshoz e mű esetében!

 

Témakör: Az irodalom határterületei

Tétel: Az irodalom színházban

Feladat: A televízióval és a mozifilmekkel folytatott verseny ellenére a színház napjainkban népszerűbb, mint valaha. Fejtse ki, hogyan módosítja, hogyan segítheti egy-egy színházi előadás a dráma olvasását, értelmezését! Hogyan segíthetik az előadások klasszikus nagy művek modern értelmezését?

 

Témakör: Világirodalom

Téma: A szimbolizmus, az irodalmi modernség kezdetei

Feladat: Néhány szimbolista ars poetica segítségével érzékeltesse az újszerű lírai megszólalásmód sajátságait! Térjen ki a modern költészet befogadásának akkori és mai problémáira is!

 

„A költő is ilyen, e légi herceg párja”   Ch. Baudelaire

 

„Jelképek erdején át visz az ember útja”   Ch. Baudelaire

 

„Most csak te kellesz, Árnyalat,

és semmi Szín, koldusi ékül”   P. Verlaine

 

„Szállani, szállani, szállani egyre

Új, új Vizekre, nagy, szűzi Vizekre”   Ady Endre

 

 

 

 

Témakör: Világirodalom

Tétel: A 19. század európai regényirodalma

Feladat: Egy-két szabadon választott mű alapján mutasson be a 19. század európai regényirodalmából jellegzetes témákat, motívumokat, hősöket!  Térjen ki arra is, bevált-e Stendhal jóslata!

 

„Nehéz nem meglátni, mit keres a 19. század: valódi jellemző vonása az erős emóciók utáni szomj…. A 19. század tehát az emberi szív pontos és lángolóan szenvedélyes ábrázolásában fog különbözni minden előző kortól.” (Stendhal)

 

 

 

 Témakör: Világirodalom

Tétel: Stendhal: Vörös és fekete

Feladat: Stendhal maga elhatárolódott a romantikától, regénye mégis sok romantikus vonást mutat. Mutassa be a mű romantikus és realista jegyeit!

 

„Igen, uram, a regény tükör, hosszú úton vándorol. Hol az ég kékjét tükrözi, hol az út pocsolyáinak sarát. És maguk erkölcstelenséggel vádolják azt az embert, aki a tükröt viszi? …Vádolják inkább a pocsolyás utat, még inkább az útbiztost, aki tűri, hogy ott poshadjon a víz, s megszülessék a pocsolya!”

 

„Arra törekszem, hogy az igazsághoz híven és világosan elmondjam, ami a szívemben van. Csak egyetlen szabályt ismerek: világosnak lenni. Ha nem beszélek világosan, egész világom megsemmisül … Ami a mondatok szépségét, kerekségét, ritmusát illeti, azt én gyakran hibának tekintem.” (Stendhal)

 

 

 

 

 


 Témakör: A kortárs irodalom

Tétel: A posztmodern irodalom – Esterházy Péter: Függő

Feladat: Mutassa be az Esterházy-életmű egyik meghatározó művét, a Függőt! Mutassa be, milyen posztmodern eljárások, sajátos technikák jelennek meg a műben! Értelmezésében vegye figyelembe az alábbi véleményeket!

 

„A Függő arról szól, miképp jutunk el hajdani önmagunktól a maiig, hogyan lehet megragadni az egyéniség fejlődésének legfontosabb jegyeit.”

„A Függő kamaszokról szól, mégsem romantikus kamaszregény…”

„A Függő az ifjúság regénye. Ezért is vállalkozhat arra, hogy szerzője legsajátabb tárgyáról szóljon, a boldogságról.”

„A mű a múltat, a kamaszkort idézi vissza, … de az önmagát tükröző elbeszélés egyik rétege valójában az elbeszélés elbeszélése.”

 

Témakör: A kortárs irodalom

Tétel: Parti Nagy Lajos: Hősöm tere

Feladat: Mely szempontok alapján tekintető Parti Nagy műve posztmodern alkotásnak? Értelmezésében térjen ki a szerző korábbi regényhagyományokhoz való viszonyára és a galamb-jelkép átalakulására!

 

         „…a gonosz nem pusztán elnyomja vagy elpusztítja az emberit, hanem a legbelsejébe hatol: egy emberi én galambbá alakulásának vagyunk tanúi, amelynek során a kényszer lassan átadja helyét az önkéntességnek, az erőszaktól való undor a hatalom gátlástalan akarásának.”  (Angyalosi Gergely:Palomista vérbábszínház, Holmi,2001/4)

 

 

Témakör: Kortárs irodalom
Tétel: Petri György költészete

Feladat: Bizonyítsa vagy cáfolja a szerző állítását 2-3 szabadon választott

versének bemutatásával!

 

„…nincs az életben semmi eldobandó, nincsenek jelentéktelen események

 a művészet számára, a művészetben minden számít.”

            (Beszélgetések Petri Györggyel, Pesti Szalon Kiadó, 1994.)

        

 

Témakör: A kortárs irodalom

Tétel: A kortárs irodalom jellemzői egy szabadon választott alkotás alapján

Feladat: Készítsen könyvajánlót diáktársának egy 1980 után megjelent magyar regényről vagy verseskötetről!

 

Témakör: Regionális kultúra

Tétel: Villányi László költészete

Feladat: Fejtse ki, mennyiben tartja igaznak egy irodalomkritikus azon megállapítását, hogy Villányi László költői programjának megvalósítása lehetetlen! Ismertesse a költői programot!

 

 

Vissza!