1.5. Az ismeretkörök jellemzői
A részletes
vizsgakövetelmények a felkészüléshez és a feladatok megoldásához szükséges nyelvi
és irodalmi háttérismereteket ismeretkörökbe (témakörökbe) rendezve közlik. A
témakörök tartalmai természetesen szerves, interaktív kapcsolatot feltételeznek
a nyelvi és az irodalmi műveltség között, de ez az integráció a
vizsgafeladatokban testesül meg. A témakörök tartalmaira – természetesen ide
értve a fogalmakat is – épülnek ugyanis az írásbeli vizsgafeladatok. E
témakörök a szóbeli vizsgafeladatok (tételek) alapjául is szolgálnak. Az egyes
témákhoz értelemszerűen különböző ismeretek, összefüggések, tények,
tevékenységek tartoznak.
A témakörök
tartalmi elemeit mérlegelhetjük abból a szempontból is, melyek mögött van
kialakultabb vizsgáztatási gyakorlat, illetve melyek tartalmaznak az ezektől
eltérő új megközelítéseket. A magyar nyelvi anyagban megszokottnak tekinthető például a leíró grammatika összegzéseként A
nyelvi szintek témakör vagy szintén nagy hagyományú ismeretkör A magyar
nyelv története, a Kommunikáció, A szöveg vagy a Stílus és
jelentés. A nyelvről való gondolkodás és a társas-társadalmi nyelvhasználat
jellemzőinek tudatosítása hívta létre az Ember és nyelv, illetve a Nyelv
és társadalom témakörét. Az ezekben közölt ismeretek, összefüggések, tények
ma már egy általánosabb nyelvi műveltség részének tekinthetőek. A nyelv és
társadalom témakörében kapott helyet a többségi, illetve kisebbségi
nyelvhasználat legfontosabb tényeire vonatkozó, ma már elengedhetetlen tudás. A
retorika alapjai témakörben közölt tartalmi elemek – az írásbeli és a
szóbeli szövegek hatásos és hiteles felépítésének pragmatikus vonatkozásain túl
– az európai kultúra egyik legnagyobb univerzális érvényű hagyományát is
képviselik.
A
témák lehetséges összefüggései, kapcsolódási pontjai
A magyar nyelvi és
az irodalmi témák között természetes kapcsolódási pontot jelent az, hogy
bármely szöveget mint nyelvi képződményt vizsgálunk. A
nyelvi követelmények, ahol lehetséges, szövegszerűen utalnak is a szépirodalmi
alkotásokra. Közelebbről a nyelvi témákban foglaltak bármelyike megjelenhet az írásbeli
vizsgafeladatokban. A szöveg, A stílus és jelentés
és A retorikai alapjai témáiban közöltek értelemszerűen közvetlenül is
érvényesülnek az írásbeli és a szóbeli teljesítmények értékelésében alkalmazott
kritériumokban. (Lásd a vizsgaleírás értékelési fejezeteit!)
Az irodalom
ismeretkörök szerkezete megkülönbözteti a művek ismeretére, az általában az
elvárható olvasottságra utaló Szerzők, művek, illetve a
vizsgafeladatokban megjelenő művek értelmezési lehetőségeire, az interpretáció
lehetséges szempontjaira utaló Értelmezési szintek, megközelítések témáit.
Ezt az összefüggést mutatja A szépirodalmi
tárgyú írásbeli és a szóbeli vizsgafeladatok háttérismereti rendszere című
következő táblázat.
7. táblázat: A szépirodalmi tárgyú írásbeli, illetve
szóbeli vizsgafeladatok háttérismereti rendszere
Szerzők, művek |
Értelmezési szintek, megközelítések |
||
Témák, motívumok |
Műfajok, poétika |
Korszakok, stílustörténet |
|
Életművek
|
Bármely szerző, mű megközelíthető tematikus, motivikus,
műfaji, poétikai szempontból vagy a korszak, stílustörténet összefüggésében;
VAGY bármely tematikus, motivikus, műfaji,
poétikai, korszakbeli vagy stílustörténeti jellemzőhöz kapcsolhatóak szerző/k, mű/vek. |
||
Portrék |
|||
Látásmódok,
művek |
|||
A kortárs
irodalomból |
|||
Világirodalom |
|||
Színház és
drámatörténet |
|||
Az irodalom
határterületei |
|||
Regionális
kultúra |
A Szerzők,
művek és az Értelmezési szintek, megközelítések együttes olvasása,
tanulmányozása tárja fel a művek természetéből adódó interpretációs
lehetőségeket. Az ezeket a lehetőségeket bemutató összeállítás támogatja a
vizsgára történő felkészülést, amennyiben átláthatóvá, ugyanakkor kellően
gazdaggá és rugalmassá teszi az írásbeli és szóbeli feladatokhoz közölt
szempontokat. Az írásbeli feladatokban a feladatkészítő bizottság, a szóbeli
tételsor összeállításában pedig a vizsgáztató
szaktanár dönti el, milyen szempontot jelöl meg az adott feladat, téma
kifejtéséhez.