MÓRICZ ZSIGMOND
Légy jó mindhalálig
(elemzés)
A kisértekezés a Középiskolai kötelező olvasmányok
elemzése c. könyv szövegének változatlan átvétele – W.I.
(1920)
Nyilas Misi,
a debreceni nagy kollégium kis diákja merő tisztaság, becsület és tehetség. A
mélységből jön, érzékeny lélekkel, a szülői ház emlékével. Azt hiszi, a
felnőttek jók és tiszták. Ez a nagy tévedése, mert hazugok ér rosszak;
világuknak még az alapja is hazug. A kis Nyilas Misi csalódása a felnőtt Móricz
Zsigmondé, övé a regényt felhőző szomorúság és tanácstalanság, és övé Nyilas
Misi jósága és emberséget hirdető elszántsága is. (Czine Mihály)
A regény kezdetén egy másodikos, tizenegy esztendős
kisdiák áll szemben a debreceni kollégium „nagy, komor, négyszögletű"
épületével. Fél tőle, de büszke is rá. Alig egy hónap múlva, történetünk végén
azonban dacos eltökéltséggel ismételgeti, hogy nem akar többé debreceni diák
lenni. Határtalan bizalma szertefoszlott, megsemmisült. Regényünk témája: ez a
teljes és tragikus illúzióvesztés. A mű drámaiságát még az is növeli, hogy a
talpig becsületes és tiszta gyermeket vádolják a felnőttek csalással,
hazugsággal, a mások bizalmával való visszaéléssel
(ezt célozza Gyéres tanár úr példamondata: „Az is tolvaj, aki az emberek
bizalmát meglopja"). Jóllehet épp a felnőttek dúlják szét az ő bizalmát,
naiv hitét.
A szerkezet első egységében, az
expozícióban (1-3. fejezet) Nyilas Misi körülményeivel, személyiségével, a
kollégiumi élettel, tanulótársaival és tanáraival ismerkedhetünk meg. A
bonyodalom (a 4. fejezettál) abból adódik, hogy szorosabb kapcsolatba kerül a
debreceni felnőtt világgal: felolvasást vállal a vak Pósalaky bácsinak (kulcsmozzanat
a reskontó vásárlása), házitanító lesz Doroghy Sanyi mellett, és felkeresi
Törökéket, egy évvel korábbi szállásadóit. Egyre inkább megveti a lábát a
nagyvilágban, megállja a helyét az életben, és egyre magabiztosabbá is válik.
Éles fordulatot jelent azonban sorsában, hogy (a 6. fejezet végén) nem találja
a reskontót. A regény második felében (a 7-12. részekben) Misi mély válságon
megy át. Csaknem minden felnőttben csalódik, a tetőponton (a fegyelmi
tárgyaláson) teljes értetlenséggel és rosszhiszeműséggel találkozik.
Iskolatársai között is egyre idegenebbnek érzi magát. Lélekben azonban kezd
megedződni, kesen5 tapasztalatai lassanként leülepednek benne („hát lehetetlen,
hogy az igaz ember a sötét s buta emberek közt élni tudjon?..."),
és megfogalmazódik életideálja: költő és tanító akar lenni. A megoldáshoz
bátyja érkezése segíti hozzá: az ő közreműködésével tisztázódnak a
félreértések, de Nyilas Misi
166
elhatározása már megmásíthatatlan: elmegy Debrecenből, és másutt
akarja szolgálni a legnemesebb eszméket.
A főhős szegény sorsú, egyszerű szülők
gyermeke, akiket a kisfiú rajongva szeret: apjára tisztelettel felnéz, anyjához
forró érzelmi kapcsok fűzik. (Móricz Zsigmond saját
önéletrajzi vonásai: Misi édesanyja is „paplány"; nagybátyja, lsaák Géza
Patakon tanár - Móriczé Pozsonyban; a nagy vállalkozásokba fogó apa csődbe
kerül, mert a „tüzes gépünk [...] felrobbant", s ekkor az idilli
kisgyerekkor színhelyéről „elköltöztünk egy más faluba"; maga Móricz is cpp 1892-ben került a debreceni iskolából Patakra stb.)
Nyilas Misi sérelmei akkor lépik túl az elviselhetőség határát, amikor a fekete
szakállas professzor a fegyelmi tárgyaláson apját kezdi becsmérelni.
A kamaszgyerek mélyen érző, tiszta
érzésű és gondolkodású, végtelenül jóhiszemű, szemérmes, félénk, poétikus
alkat. Szellemi képességei az osztály legjobbjai közé emelik, jóllehet
tapasztalnia kell, hogy a tanárok többségét a tanulók származása is
befolyásolja az értékelésben. Magatartása azért ingatag, mert hatalmas terhek,
feladatok nehezednek rá. A szerető édesanyától és a becsületességben példát
mutató édesapától elválasztva, egyedül próbál meg - kisfiú létére - felnőttként
viselkedni. Épp ezért érzelmileg kiegyensúlyozatlan; néha túláradó boldogság
tölti el, máskor egyszer csak „elkezdett kimondhatatlanul zokogni". Nagyon
egyedül érzi magát, ezért kezdi gondosan kiépíteni saját kis „önálló
várát" (csúnya, de különálló ágyat választ a coetusban), saját meghitt
világát (főként a könyvek és a versek révén), amelybe nem enged bepillantást
senkinek. Még Gimesi előtt is titkolózik, pedig ő „az egyetlen jó társa".
Fizikailag gyenge („utolsó volt" a romaórán, „neki mindjárt fájt a feje a
legcsekélyebb érintésre is"), de önérzetében erős („ha ő egyszer
kimondta, hogy nem kér, akkor nem kér"). Erkölcsileg érett, egyenes („ő
úgy érezte, hogy kétféle viszony két ember közt nem lehet" - „ő nemcsak
hogy nem tett, de nem is gondolt rosszat senkiről és semmiről"), mégis
könnyen hazugságba keveredik, meri szemérme még erősebb, és tart - látjuk,
jogosan - a félreértéstől („ilyen könnyű a hazugság, csak egy szó az egész.
Érdemes volna annyi bajt magára zúdítani, mikor csak ennyibe került a
szabadulás?").
Társas kapcsolatait tekintve tudja,
hogy ő más, mint a többi, sőt azt is érzékeli és kimondja, hogy „ő különb a
többi fiúnál". Ő „nagy ember szeretne lenni: unja már ezt a hosszú
gyerekeskedést", „unja már, hogy még mindig csak kisdiák". Áhítja,
hogy ismerjék fel jóságát és tisztaságát („senki sincs, aki őt
megértené"), és hálás, amikor István bácsi, a pedellus „szelíden s
jósággal szólt hozzá". Magatartásának ellentmondásaival is tisztában van,
önvád gyötri (talán ő mégis „csakugyan rossz"),
de a durva, igaztalan támadást („önző, követelő, anyagi érdekekkel telített
lélek") magabiztosan visszautasítja („Én nem akarok debreceni diák lenni
tovább!"), bár azért megerősítést vár az igazgató úrtól („azért jó fiúnak
tetszik engem gondolni, ugye?"). A lányok szépsége is megragadja Misit, de
kamasz-szégyene (pl. Orczyéknál) menekülésre ösztökéli. Orczyné „finom néni
volt", ruhája mintha „festve" lenne - más, mint Misi édesanyja.
Török néninek és Gimesi nagymamájának azonban kezet csókol. Bella szépsége
megigézi a kisfiút, felette álló, idegen, de rendkívül vonzó lénynek érzi. Nem
érti meg, de megsejti Bella jogát a boldogságra, bár a maga módján féltékeny
Török Jánosra.
Külön vizsgálandó, gazdag terület
Nyilas Misi szellemi világa. Szüleitől a becsületesség és a
,jóság" parancsát hozza magával. Lelki kibontakozásában nagy
szerepet kap a könyv. Olvashatatlannak bizonyuló, mégis kincset
érő kötetet vásárol Csokonairól,
167
és így már „van egy saját vásárlású, igazi, vastag könyve, amire ráírta a
nevét", egy füzetet is vesz a „Történelmi Arcképcsarnokból". A
kulturális érlékekhez elemi erővel vonzódik. A színház is elvarázsolja,
jóllehet a látott előadás úgyszintén felfoghatatlan a számára. (A Fenegyerekek c. darabot látja, pedig
a korszak nagy sikere - Móricz pontosan dokumentálja a kulturális állapotokat -Csepreghytől A piros bugyelláris
c. népszínmű, Nyilas Misi is erre áhítozik.) Debrecen hagyománya lenyűgözi,
Csokonai Vitéz Mihály a példaképe; csodálattal tekint fel a Csokonai-szoborra,
a legendás Hatvani professzor sírkövére, a Rákóczi ültette bokorra. Rendkívül
megragadja Simonyi óbester alakja, mert a nagyratörés,
a felülemelkedés és a varázserő megtestesítőjét fedezi fel benne.
Sorsszimbólum az ő számára Zichy Mihály Tragédia-illusztrációja
is: Ádám a sziklán. Petőfi és Jókai példája hasonlóképpen a szeme előtt lebeg -
ő is „Csittvári Krónikát" akar írni. Erkölcsi tartása szemünk előtt
formálódik: jóhiszeműségéért keservesen megfizet, mégsem adja fel édesanyja
tanításának szolgálatát.
A tudás megszerzése és a tudás átadása
lesz az egyik életcélja. „Ó mindent tudni akar, egyszerre tudni, úgy képzeli,
hogy [...) akinek felnyílik a lelke, abból kijön a
tudomány"... Sanyika tanításakor, Bella közelségében úgy érezte, hogy
„valami magasabb cél volt előtte". Bella előtt megnyitja a lelkét: „én
azt hiszem, annál nincs nagyobb öröm, mint valakit megtanítani valamire, amit
nem tud, és nagyobb jótétemény sem". Az emberiség tanítója, a , jóság" apostola szeretne lenni, az édesanyjától
kapott tanítást akarja továbbadni: „légy jó mindhalálig" (a Bibliából való idézet, a Jelenések könyvének 2.10. részéből).
De ráadásul kezdettől fogva az önkifejezés vágya is sarkallja. A legbecsesebb
kincse - az egyetlen, amit Debrecenből magával visz - a pergamen kötésfedélbe
köttetett 50 ív fehér papír, amibe minden fontos dolgot be akar írni, elsőként
az olvasmányélményeit, de egyelőre még teljesen üres, tiszta; a Simonyi óbesterről
költött vers talán majd bekerül. Most még csak formálódnak a sorok, szakaszok,
„valami ideges tűz gyúlt ki a vérében" - ez már az ihlet, a művészi
alkotás izgalma. (Ellenlábasának, Orczynak ugyan már megjelent egy cikke a Kis Lapban „Nyári gyönyörűségek"
címmel, de a bátyja „beleírt" - és az iskolai fogalmazására is csak 2-est
kapott a fiatal segédtanártól...)
A Légy jó mindhalálig - Móricz műveire általában jellemzően - koncentrikus
felépítésű, azaz a főszereplő mindig a színen van, körülötte bonyolódnak az
események. A történteket is mindig az ő nézőpontjából látjuk, azt a folyamatot
követve, ahogy ő tekint mind messzebbre - de minthogy ezúttal gyerekhősről van
szó, az olvasó nála természetszerűleg többet láthat meg. A regény színterei ily
módon egyre tágabb sugarú koncentrikus köröket alkotnak, amelyeknek
középpontjában, legbelül Nyilas Misi áll.
Misi legszűkebb környezetét a
diáktársak alkotják, konkrétan a „coetus" (négy
évfolyamtárssal és két végzőssel), illetve a kollégium gimnáziumának második B
osztálya. Élete elsősorban az ő körükben telik, bár jellemzően kevés velük a
kapcsolata, inkább befelé fordul. A diáktársak viselkedésének okait csak akkor
ismeri fel, amikor képes meglátnia mélyebb összefüggéseket is: a társak családi
hátterét, társadalmi helyzetét. Első élményei éppen ezért eleinte csak
megzavarják, növelik amúgy is nagyfokú szorongásait (pl. fogadtatásakor
Orczyéknál). Gimesi valóban társa lesz (megérzi, hogy elveszett a reskontó),
Orczy pedig - a családi háttér segítségével - ellenpontja. Mindketten a maguk
módján jó barátai Misinek. A tanárokról eleinte csak felszínes impressziókat,
bár a lényeget sejtető benyomásokat kapunk („három
büdös gigerli"), de egyes gesztusaikból és megnyilvánulásaikból már közvetlenül
a magyar társadalmi
168
valóságra pillanthatunk - Misiben a kép csak az élmények
leülepedése után áll össze. Ő eleinte még rendkívül büszke a kollégiumra.
A város, a magyar társadalom Misi külső
kapcsolatai, látogatásai révén tárul fel előttünk. Sokatmondó a házak, lakások
elhelyezkedése, mérete. Pósalaky úr, a nyugalmazott tanácsos az elmúlt szép
idők képviselője, a város köztiszteletben álló régi polgárainak egyike.
Szikszay Lajos bácsi is makulátlan tisztességgel szolgált (számvevőként) évtizedeken
át, egy leltárhiány ürügyén mégis félreállították - panamák sejthetők a
háttérben. Török bácsi, a becsületes, nyugdíjas tanító (most is „bújja a
könyveket", „olyan jól senkivel sem lehetett meglenni, mint a
bácsival") már régóta szegénységben él, ad a becsületre (megfizeti fia
után a kárt). Török János és Doroghy Sanyika apja a felelőtlen, talajvesztett
dzsentrit képviseli. Kiemelkedni ezekből a süllyedő családokból legfeljebb a
fiúgyermeknek volna esélye - ha tanulna (Sanyika). A nők, pl. Török Ilonka és
Doroghy Bella helyzete kilátástalan, a szegénységből egyetlen kiút kínálkozik
számukra: az érdekházasság. (Bella kérdése, mely a boldogsághoz való jog és az
erkölcs ellentmondására mutat rá, különösen összekuszálja Misit.) A házasság Bellának mesés-romantikus fordulattal sikerül - a
többieknek nem. Török néni és Gimesi nagymama jóságos zsörtölődéssel végzi a
munkáját, belenyugvással éli életét.
A legtágabb szféra: a magyarság sorsa. Nagy úr kezdi el felnyitni Nyilas Misi szemét népünk
múltjára és jelenére, a jóságos földrajztanár őstörténeti elöadáca
ad még nagyobb kultúrtörténeti távlatokat. „Nincs itten semmi baj ebben az
országban: csak a politika"... - véli Nagy úr.
(Móricz mottója két évtizeddel a Légy jó
mindhalálig írása után, a második világháború idején szerkesztett
folyóiratán ez lesz: „Hagyd a politikát, építkezz!") A
program azonban adott: Magyarország „Európa belső kertje lesz", „meg kell
építeni itt az egyenlőség, szabadság, testvériség igazi hazáját";
„dolgozni, tanulni, építeni"! Misiben életre kelnek ezek a szavak , különösképpen azért, mert szülei sorsának okaira
is rádöbben („az édesapja élete is itt van az ő betegségében [..., és az apja
őseinek nagy szerencsétlensége, a jobbágyok, a földesurak rajtuk feküdtek").
A regény alapkonfliktusában végső soron
a lelki tisztaság áll szemben a pénzzel. A „lélek" tisztasága a cím
bibliai idézetében összegeződik: „Légy jó mindhalálig". A „pénz"
motívuma sokszor jelenik meg sokféle jelentésben. Kincset ér a 3U krajcáros
könyv Misinek, mást jelent a 120 forint Török Jánosnak és Török bácsinak, a 10
forintos juttatás Török Jánosnak és Misinek, az egyforintos küldemény Misi
apjának és a kétszeres összeg a kisfiúnak, ugyanez a fegyelmi bizottság
tagjainak, az 50 forintos kártérítés Isaák Gézának stb. Debrecen város
betűjele, a DV úgy is értelmezhető: „Dugdel, Viddel".
Minthogy Misi szemével nézünk ebben a
regényben, az ő stílusában íródik a mű. Ennek nyelvi formája a szabad függő beszéd, más szavakkal az
átképzeléses előadásmód. („Most nem tudta, mit csináljon, ezen
nem lehet bemenni, ha nincsen kilincse, sokáig állt ott" - a szöveg
függetlenedik a felvezető főmondattól.) Az egyes szám harmadik személyes forma
mindvégig megmarad, a belső monológokban is, ez az elbeszélő objektivitását is
kifejezi, az elmondottak hitelét is fokozza. A tájnyelvi kiejtés megjelenik a
helyesírásban is: „hun voltál"; „meghíjt" stb. A
hagyományos debreceni diáknyelv, illetve az archaizmus is jellemző vonása
Móricz nyelvének („kápsálás", „brúgó" „prepa", „szénion" stb.),
a szavak egy részében a latinizmus is megőrződött
169
(„gerundium", „semper"). A
közvetlen emberi kapcsolatokat és az úrias, polgári gesztusokat egyaránt
néhány szóval tudja jelezni az író („elvárlak", „Bébuci"). Az írói
eszköztár jellegzetes eleme a hagyományos epikából felelevenített,
fejezetenkénti tartalmi előzetes, amely vagy a fabulát („amelyben egy kisdiák
elveszti a kalapját" stb.) vagy a cselekmény
előzetes értelmezését kapjuk meg („amelyben a kisdiák átmegy a felnőttek minden
gyötrelmén").
„A Légy jó mindhalálig a szenvedés tüzében tisztult alkotás. Mintha stílusa is
megolvadt volna a nagy szenvedésekben, kiégett belőle minden szennyező anyag.
Visszafogottabb, mélyebb, melegebb a hangja, egyenletesebb fényű, teltebb
zengésű. Az ember és az író ebben a művében forr igazán egybe" (Czine
Mihály). Tudvalévő, hogy ebben az 1920-ban keletkezett regényében Móricz
Zsigmond a nemzeti katasztrófák utáni mély válságát fejezte ki, a „gyermeki
szív" érzékeny rezdüléseivel jelezte saját életérzését.
Nyilas Misi életútját a
Forr a bor c. regényében írta tovább Móricz Zsigmond.