AZ ÉRETTSÉGIRŐL TANÁROKNAK
2005
TARTALOM
Társadalmi
jelentőség, életútbeli szerep
Több mint 150 éve
jelent meg az Organisations-Entwurf1,
amely a magyar közoktatás történetében először rögzítette az érettségi vizsga
több tekintetben máig érvényes, sőt a gyakorlatban máig élő összetevőit: így az
írásbeli és szóbeli vizsgaformákat, a vizsgázó érdemjegyeiről döntő osztályozó
értekezletet, a teljesítmények értékelésében „mértékül” szolgáló
követelményterületeket. A története folyamán állandósultak a vizsga alapvető
strukturális jellemzői, így például a vizsgatárgyak rendszere, köztük a
kötelező tárgynak számító anyanyelv és irodalom, az írásbeli és a szóbeli
vizsgaformák, a vizsgabizottság előtti szereplés. Ebbe a szerkezetbe illeszkedtek
azok az értelemszerű átalakulások, amelyek a vizsgázók körének kezdetben
csekély mértékű, majd az 1970-es évektől folyamatos, az ezredforduló előtt már
felgyorsult bővüléséből következtek, és változásokat eredményeztek az érettségi
vizsga társadalmi szerepében és ezzel összefüggésben a következőkben:
Szimbolikus |
Életútbeli |
Kulturális |
Beavatás,
felnőtté avatás, ritualizáltság, kitüntetett életszakasz |
Birtoklása
presztízs, hiánya stigma, mobilitás, felsőoktatási iskolázási esély,
munkaerő-piaci előnyök, életútbeli hozam |
Közös és
mértékadó műveltség, életmódbeli, viselkedésbeli elemek, társadalmi
érintkezés, rejtett és deklarált értéktelített követelmények |
Ha az érettségi
vizsga intézményének történetét és a jelenét, évről évre ismétlődő rituális
szerepét feltárjuk, nyilvánvalóvá válik, hogy a szimbolikus, „felnőtté
avató”, úgymond a felnőtt társadalomba integráló mivolta, valamint a tanulmányokat
összegző, integráló, lezáró szerepe értelemszerűen állandó, sőt
stabilnak mondható. Életútbeli társadalmi szerepe szorosan kapcsolódik az
érettségizők, majd a felsőoktatásban tanulók arányának növekedéséhez.
Kulturális jelentősége együtt mozog az általános műveltségképről alkotott
felfogás alakulásával, közelebbről a középiskolában tanított képzési tartalmak
szerkezetében és jellegében megfigyelhető változásokkal.
Szimbolikus
szerepe révén az érettségi mind az egyén, mind az évről évre érettségiző
nemzedékek számára egyfajta beavatás a nyilvános szereplésbe. Az érettségizett
szimbolikus jogosítványokat kap, úgymond felnőtté avatódik. E rítusok
szertartásos eseményeivel már jelképesen maturandusszá avatják, jóllehet az
egyéni megmérettetése, tanulmányainak vizsgával történő lezárása még hátra van.
(A magyar társadalom ma is az érettségi kort tekinti a törvényi értelemben vett
nagykorúság korának.) Az éretté nyilvánítás, mint a felnőtt társadalomba
beavató gesztus, ruházza fel e szimbolikus jelentéssel az érettségit. Ez az
érzelmi, szocializációs feltöltöttsége is magyarázza az érettségi vizsga
iskolarendszerbeli stabilitását. Ma az ifjúkor általános meghosszabbodásával,
az oktatás minden tekintetben megnövekedett méreteivel, széles
programkínálatával, horizontális és vertikális kiterjedtségével az iskolai
szocializációban közvetített értékek és hatásuk diverzifikálódásával kevésbé
lehetséges az érettség kritériumainak normatív leírása. (Kevésbé
feltételezhetjük, hogy a vizsgával „érettnek” nyilvánított diák immáron
kifejlett, kiérlelt, kiforrott, személyiség.) De a rejtett, kimondatlan
elvárások és engedmények finom szövedéke az érettségit mégis az ifjúkor
kitüntetett életszakaszává, sőt cezúrájává teszik, mintha a felnőtt világgal
időlegesen valamiféle szimbolikus szerződése köttetne, s a korábbi
magatartásmintáit felválthatná egy önállóbb szerveződésű életvezetés.
Ez elmondható még
akkor is, ha a maturandusoknak az érettség kritériumait legalább ugyanolyan
erővel közvetíti a kortárs csoport, az ifjúsági szubkultúra, a
tömegtájékoztatás, mint az iskola vagy a családi szocializáció. A felnőttekkel
való kapcsolatok nehézségei, az iskola és az otthon, illetve az ifjúsági
szubkultúra elhatárolódása egymástól, a normák, értékek ellentmondásosságához
is vezethet. Tény ugyanis, hogy az iskolázás meghosszabbodásával és
kiterjedtségével a kortárs csoportban együtt töltött idő is jelentősen
megnövekszik.
Társadalmi
jelentőség, életútbeli szerep
Az érettségi
vizsga egyéni életútbeli szerepe összekötődik a középiskolázás szerkezetével,
illetve annak folytatásaként létező felsőoktatási képzéssel, valamint a
munkaerőpiacon a jövendő munkavállalók iskolázottsága iránti igényeivel. Az
évtizedek óta hallható kijelentés, mely szerint az érettségi elvesztette
presztízsét, csak annyiban igaz, ahogy egyre többen érettségiznek, a társadalom
egyre jelentősebb csoportjai egyre kevésbé tekintik elégségesnek az érettségit
gyermekeik iskoláztatásában. Az 1990-es évek közepétől az iskoláztatási
kereslet áttevődött a felsőoktatásra, azaz a felsőoktatási diplomával járnak
együtt a munkaerő-piaci előnyök, miközben az érettségi őrzi rituális
kiváltságait, valamint ma is egyik feltétele az érettségire épülő szakképző
tanulmányok folytatásának és a felsőoktatásba kerülésnek. A középiskolázás
civilizációs jelentősége és fontos szerepe a munkavállalásban – és közvetve az
életútban – egyre világosabbá vált azon társadalmi csoportok számára is,
amelyek hagyományosan nem voltak érdekeltek a középiskolai oktatásban és
különösen nem az általános műveltség megszerzésében.
Az érettségi
kulturális szerepe valamiféle holisztikusan megragadható, de közelebbről nem
leírható mentális, tudásbeli, attitűdbeli, érzelmi tartalomként fogható fel.
Ebben az értelemben az érettségizettek tudástartalmainak társadalmi
érvényessége, közfelfogásbeli hallgatólagos elismertsége ekként a
társas-társadalmi lét egyik integráló ereje, mivel nemzedékek
műveltségének összképét és tartományát alakító vizsga. Igényszintje jelentős
szocializációs és társadalmi integrációs értékénél fogva ténylegesen beépül a
társadalom kulturális hálózatába. Magának a vizsgának és tartalmainak
kulturális értéke meghatározó tényező a közösnek tekintett kulturális irodalmi
műveltséganyagban, illetve az új tudástartományok arányainak kijelölésében. A
középiskolázás mértékének jelentős növekedése, az érettségizők kulturális és
előképzettségbeli heterogenitása Európa szerte ma legalább három vonatkozásban
nagy kihívás: az érettségi vizsgák tartalma, a teljesítmények értékelési módja
és a bizonyítvány érvényessége tekintetében. Milyen tudást és hogyan vizsgáljon
egy ilyen nagy hagyományú vizsga?
Lévén az érettségi
a középiskolai tanulmányokat lezáró vizsga, tanuláselméleti dimenziója
szerint meghatározó funkció a tanult kulturális javak vizsgateljesítménnyé
rendezése, egyfajta integrációja. Miután a vizsgateljesítmény feladatsorok
önálló megoldását, szóbeli előadását jelenti, meghatározó a tudás ennek
megfelelő átrendezése, összegzése, alkalmazott, problémamegoldó tudássá
alakításának képessége.
Mindeközben a
tudás távlatos szerepéről szóló viták, fejtegetések egyensúlyra törekvő nézetet
képviselnek, ahogyan azt az Európai Uniónak A tanuló társadalom felé című
dokumentuma is megfogalmazza: „A tudás túlzott standardizációját
tapasztalhatjuk./ ... /A jövőben az embereknek komplex, előre nem jelezhetően
változó helyzeteket kell felfogniuk,/ ... /szembesülniük kell egyre növekvő
számú tárggyal, társadalmi szituációval, földrajzi és kulturális közeggel.
Ráadásul be kell érniük töredékes és csonka információhalmazzal, amely
különféleképpen interpretálható vagy részrehajlóan elemezhető./ ... /Az európai
kultúra jövője attól függ, hogy a fiatalokat képessé tudja-e tenni folyamatos
kérdésfeltevésre és új válaszok keresésére, az emberi értékek megkérdőjelezése
nélkül.”2
Az a tény, hogy a
90-es évek, valamint az ezredforduló középiskoláiban a korábbi
érettségizettekhez képest eltérő szocializációjú, más tanulási motivációkkal
(is) rendelkező diákok tanulnak, az érettségi vizsga követelményeiben,
vizsgatartalmaiban és a vizsgateljesítmények értékelésének módjában bekövetkező
változásokat kell hogy eredményezzen. A középiskolázásban és így az érettségi
vizsgában részt vevő diákok arányának növekedése a vizsga szimbolikus szerepét
alig érinti, míg az érettségi kulturális és pedagógiai szerepét mélyrehatóan
átalakítja.3
1Organisationsentwurf. Az ausztriai
gimnáziumok és reáliskolák szervezeti terve. (1990). Ford.: Schaffhauser
Ferenc. A szöveget gondozta és sajtó alá rendezte Horánszky Nándor. OKI,
Budapest. A tantervelmélet forrásai 12.
2Az Európai Unio Fehér könyve az
oktatásról. EDUCATIO, 1996. Idézi Setényi János.
3Horváth Zsuzsanna: Az érettségi és az
érettségizők. In: Mindenki középiskolája. Szerk.: Nagy Mária. OKI, 2003.