PETŐFI SÁNDOR (1823-1849)
Az apostol
(A 44 híres eposzból!)
((A felelet javasolt szövegei vastag betűvel kiemelve. További
összefüggések a tanórai munka alapján és/vagy a tankönyvből.))
Petőfi élete és munkássága nemcsak könyvtárnyi
szakirodalom kristályüvege, hanem idestova egy évszázada a magyar elemi
iskolák tananyaga is. Nem szeretnénk tehát itt nyájas olvasóinkat azzal megsérteni,
hogy a biográfia és az irodalomtörténeti jellemzés főbb tudnivalóit visszhangozzuk.
Csupán azért emlékeztetünk rá, hogy a költő újév napján született, hogy
máris életrajzi párhuzamosságokat sejtessünk Szilveszter nevű hősével.
Halála időpontját is csak azért ismételjük, mert mostanság föléledt a poéta
szibériai fogságának legendája, a hivatalos vélemény szerint Bem hadseregének
kivételes őrnagya mégiscsak 1849. július 31-én esett el. És ha még valamit
újfent illik elmondani, az a világirodalom históriájában is ritka erkölcsi
makulátlanság, ahogy Petőfi magatartásában a közszereplő és a magánember mindenkoron
azonos volt egymással és önmagával. A költő zivatarosan rövid pályája alatt
alkotott gazdag életműve jelen könyv szempontjából több munkát is kínált. Ha
rigorózusan vesszük is az epikus költészet fogalmát, idetartozik a
népmonda modorában született Szerelem átka, az
allegorikus Tündérálom, a várromok
tövében ihletődött Salgó meg a Szécsi
Mária, a féltékenységi tragédiát őrző Szilaj
Pista, a kifogyhatatlanul jókedvű Bolond
Istók. No meg persze a tündérkedő János
vitéz és a valódi vérbő vígeposz, A
helység kalapácsa. Az előzőek viszonylag
rövid terjedelműek, lírai okosságuk és üdeségük néhány pillantással
befogadható, az utóbbi két mű pedig oly mesésen fondorlatos, hogy örökre
megőrizte gyermek-, majd ifjúkorunk lelke. Több fejtörést okozott
viszont Az apostol mindnyájunknak,
de már Petőfinek is, aki kiadatlanul hevertette el. A költő halála után
negyedszázadig csak rövidebb-hosszabb mutatványok jelentek meg belőle, mígnem
csonkítatlanul 1874-ben került ki a nyomdából.
Az irodalomtörténet
általában elvitatja Az apostol húsz kurta fejezetétől az eposzi minősítést, és elbeszélő
költeménynek emlegeti. Az indokok közé tartozik, hogy a költőnek és hősének
annyi önéletrajzi azonossága és lelki rokonsága volt, hogy olykor már alanyivá
színezte az ábrázolásmód
kívánatos távolságtartását. Valóban: Petőfit világmegváltó elképzeléseinek
megcsúfolása és a szabadszállási követválasztáson ért kudarca oly közvetlenül
inspirálta, hogy főszereplőjében ténylegesen önportrét rajzolt. Az
irodalomtudomány a poétai vállalkozás vélt és valós hibáit, romantikus
gyöngeségeit mentegetve, a kiérleletlenségbe, az alkotói nyugalom hiányába
kapaszkodik magyarázatokért. Kétségtelen: a mű megformálásához aligha
lehetett összpontosító figyelme a szerzőnek, hiszen 1848 nyarának végén,
amikor papírra vetette jambikus lejtésű, rím nélküli, szabad szótagszámú
sorait, Jellasics seregei épp közvetlenül fenyegették Pestet.
Az idő múlásával, a
történelmi tapasztalás tanulságaival mégis egyre nagyobb szellemi horizontot
nyitott meg Az apostol. A drasztikusan
félbeszakított életpálya visszamenőlegesen is programjelentőségű alkotásává
nemesült: Szilveszter irodalmunk első igazán cselekvő forradalmár hőse,
akinek jellemfejlődése az ösztönösségtől a tudatosságig nyújtózkodik. Petőfi
nemcsak kedves szépíróitól, az angol Dickenstől, a francia Sue-től vett át
mintaanyagot, nem csupán Táncsics életepizódjait hasznosította, hanem
átgondolta és átlelkesítette kora európai forradalmainak és ideológiai olvasmányainak
tanulságait is.
Miként is fogalmazott Illyés
Gyula erről a lázas poétai remeklésről?
„Az
apostol - terjedelemben a János
vitézzel vetekedő elbeszélő költemény -
a költő eszméinek szótára. Hogy mit jelentenek műveiben ezek a szavak:
boldogság, szabadság, isten, pap, lázadás, zsarnokság, király, arra ez a modern
hősköltemény felel, amelyben az irodalomtörténet oly készségesen emelte ki, sőt
túlozta a hibákat. Szilvesztert, ezt a dunai-tiszai Twist Olivért a társadalmi
nyomor érleli forradalmárrá. A külváros sikátorainak szennye, aztán a lakájkodás
egy gazdag úrnál, ez világítja meg a társadalom szerkezetét. Szilveszter a
nemzetért és a hazáért küzd, de a kastély ura és a falusi pap, a szabadság
minden született és szakmai ellensége igen helyesen társadalmi forradalmárt lát
benne. A hős így a királyban nem egy üres szólamot: az elnyomáson alapuló
rendszer fejét, minden visszaélés szentesítőjét veszi célba."
AZ APOSTOL (rövid összefoglalása idézetekkel)
Nyomorúságos padlásszobában
- in medias res - kezdődik a történet. Halovány mécses világítja meg a penész cifrázta
falakat, a zsibvásáron sem kelendő semmi bútorzatot. Kísértetszerű, szegény
család sivár otthona ez. Boldogtalan csecsemő szívogatja anyjának száraz
emlejét, az idősebb gyermek, istennek hála, alszik. A családapa egy fiatal
férfi, homlokát ború redőzi.
E homlok egy
egész könyv, amibe
A földnek minden gondja van beírva; E homlok egy kép, melyre milljom
élet ínsége és fájdalma van lefestve.
A csöndet a kisfiú
rimánkodása töri meg, egy falat ennivalóért könyörög, az éhség nem hagyja
aludni. Szegény apa, könnyek között, a holnapra szánt száraz kenyérből ad a
gyermeknek, aki mohón eszik, míg álomba nem szenderül. A virrasztó férfi lelke messzi bolyong,
millió és millió mérföldekre. Kiválasztottnak tudja magát, aki
embertársaiért munkálkodhat. De ki is ez a férfiú, aki míg családja nélkülöz, a
nagyvilágot kívánja boldogítani?
(Szilveszter
élettörténete röviden – a felelő önálló kiegészítése az alábbiak alapján! Kötelező
memoriter a „szőlőszem-allegória”. W. I.)
Kegyetlen, hideg téli
éjszaka, asszonyalak surran az utcán. Tolvajléptekkel egy bérkocsihoz oson,
belétesz valamit, s elillan. Egy szép kis gyermekecske, tudatosul ama hintóba
szálló asszonyság és úr előtt. De a csecsemő sorsát a kocsisra bízzák, az meg
egy szurtos külvárosi lebuj küszöbére lopja a fölösleges csomagot. Részeg vénember
botlik bele, vállalja, „tisztesen" fölneveli.
Lopok
számodra, míg tőlem telik, s ha a munkából végkép kivénülök, Számomra majd te
lopsz. Ez így van, Így mossa egyik kéz a másikat.
Szilveszter,
mert ezt a nevet kapja a baljós éjszaka után, a szomszédasszony ápolásával
fölcseperedik. Alig négyévesen valóban kitanulja az öregúr mesterségét. Ügyesen
cseni el a kofától a gyümölcsöt, a vak koldus kalapjából a krajcárt. De ahogy
nevelőapja akasztófára kerül, a szomszédasszony rögtön az utcára penderíti a
fiúcskát, a maga költségén már nem „hizlalja" tovább.
Az utcasarkon
kuporgó gyereket egy vénasszony viszi haza magával. A konyhában az ócska
pokrócon a kisfiú elfér testvériesen egy kutyussal. A banya sem ingyen tartja,
helyette koldul, mert ő már nagyon elhízott.
Azt mondod
majd, hogy árva vagy, Apád most halt meg, és anyád Honn fekszik éhen s betegen.
Én a távolban
lesni foglak,
S vigyázok rád,
azért te is vigyázz, Különben nem lesznek jó napjaid, Becsűletemre mondhatom.
A koldusszakmát
is rendre kitanulja a gyermek, és hogy mind nagyobb szánalmat keltsen, alig kap
enni valamit. Végül nincs is szükség, hogy megnyálazza szemét, úgyis gyakorta
telik meg könnyeivel.
Két év múlik el
így, amikor az egyik napon a kis kéregető mellett egy vén, mogorva úr áll meg.
Hosszan nézi, vizsgálgatja: Aztán hiába kerepel rút szitkokkal a részeg
öregasszony, magával viszi a fiúcskát: a nagyságos úrfinak szolgálatára. A
szegény árvának sok a szenvedése, az úrfi gaz kölyök, nincs olyan gonoszság,
amelyet kis szolgáján el ne követne. Mégis tűr a gyermek, mert mihaszna gazdája
mögött észrevétlenül tanulhat.
És amint
szaporodtak évei, Azokkal szaporodtak isméreti,
Mint a szarvas
szarván az ágak,
S ő büszke kezdett lenni rája,
S ha a nagyságos úrfi
Bolondokat beszélt szokás szerint, Ő jobbitá magában,
S mosolyga a
badar beszédeken.
A nevelő is
többször azzal pirongatja meg az ifjú urat, hogy a szolgával mondatja fel a
leckét.
Tizenhat
esztendős, hogy Szilveszter öntudatra eszmél, és mikor gazdája egyszer ismét
ütlegelni akarja, fellázadt önérzettel hagyja ott a házat. A város végén éri utol
az úrfi nevelője, hogy egy egész évi jövedelmét adja neki - iskolára. Ez az
első szeretet, amellyel a fiú találkozik, az első olyan ember, aki nem
eltaszítja magától, hanem megöleli őt. És midőn végképp eltűnik mögötte a
város, végre szabadnak érzi magát, szépnek látja a természetet, hatalmasnak és
jóságosnak az Istent.
A jámbor nevelő
óhaját az ifjú nem hagyja teljesítetlenül.
Beáll az
iskolába, tanul roppant szorgalmasan. Társai csodálják, de nem szeretik, sőt
gúnyolják, támadják. Szilveszter már távolabbra tekint, magasabb céljai vannak.
Arra gondol, arról beszél a fiúknak, hogy őérettük fáradozik. Kikacagják, és
mindinkább magára marad. Egyetlen barátja a senkitől sem zavart magány. Buzgón
olvas, a világtörténetet forgatja, s töprenkedik rajta.
„A szőlőszem
kicsiny gyümölcs,
Egy nyár kell hozzá mégis, hogy megérjék.
A föld is egy gyümölcs, egy nagy gyümölcs,
S ha a kis szőlőszemnek egy nyár
Kell, hány nem kell e nagy gyümölcsnek,
Amíg megérik?
Ez belékerűl
Évezredek vagy
tán évmilljomokba,
De bizonyára
meg fog érni egykor,
És azután az
emberek belőle
Világ végéig
lakomázni fognak.
A szőlő a
napsugaraktul érik;
Míg édes lett, hány napsugár
Lehelte rája élte melegét,
Hány százezer, hány milljom napsugár?...
A földet is sugárok érlelik, de
Ezek nem nap sugárai, hanem
Az embereknek lelkei.
Minden nagy lélek egy ilyen sugár, de
Csak a nagy lélek, s ez ritkán terem;
Hogy kívánhatnók tehát, hogy
A föld hamar
megérjék?...
Érzem, hogy én is egy sugár vagyok,
Amely segíti a földet megérni. (...)"
Elhatároztatott:
Szilveszter egyszerre mint kész lázadó és megváltó apostol áll előttünk.
A gyermek ifjúvá
lett, s az ifjú férfivá. Az iskolásból meg jegyző. A példás erkölcsű, alapos
tudású fiatalembernek sokfelé ajánlanak hivatalt: rangosat és jövedelmezőt. Ő
azonban a szegény emberek falujába megy. Atyja, barátja, tanítója kíván lenni a
népnek. Hallgatnak is rá az emberek, s egyre jobban, mint valaha papjukra. Az
ifjú apostol nemcsak a kötelességeikre, hanem a jogaikra is figyelmezteti a
jobbágyokat. Buzgósága hamarosan kihívja maga ellen a kastély és a parókia
haragját. A következő vasárnapon őróla szól a prédikáció, s a nép, amely tegnap
még imádta, káromkodó fenyegetéssel utasítja ki a fiatalembert a faluból.
Egy pillanatra
meg volt lelke törve,
Kétségbeejtő
eszmék ültenek
Megnehezűlt
fejére,
Mint a holttestre a hollósereg.
„Ez hát a
nép!" kiálta föl,
„Ez hát a nép,
amelyet én imádok,
Amelyért élek
s halni akarok!
Ilyen volt
ezredév előtt...
De semmi,
semmi, ezredév után
Majd nem lesz ilyen; még most gyermek ő, kit
El lehet könnyen bolondítani,
Majd meg fog
érni, férfi lesz belőle,
,S épen mert
gyermek, gyámolítni kell. (...)"
Egyetlen
pártfogója marad csak Szilveszternek, a kastély kisasszonya. Tőle akar még elbúcsúzni,
majd már menne is, de kezét görcsösen szorítja a leány, s egymásnak hűséget
esküsznek.
Maga
sem tudja, miért, az ifjú a fővárosnak veszi útját, hol lopott, koldult és
szolgált egykoron. Külvárosi padlásszobájának ajtaján egyszer csak kopogtatnak:
a kisasszony jött utána a kastélyból. És bár pap nem esketi őket össze, együtt
maradnak mint férj és feleség. Boldogságban telnek napjaik, míg fel nem ébred
hősünkben a hivatástudat.
Dolgozni
kezd: írni. Remekművet alkot, akárcsak Rousseau. De hát a cenzúra -
figyelmezteti a szerkesztő.
Az a pokol cséplője, mely alá
Kévéinket kell tartanunk, s ez
Az üres szalmát visszadobja,
S ezen rágódik a közönség.
Próbálja megfogadni a tanácsokat Szilveszter, de
mikor újraírja művét, azt veszi észre, hogy még szabadabb, még keserűbb, mint
először. Nem hajlandó megtagadni elveit, inkább „befalazza” gondolatait, és
mások munkáit másolgatja nagy keservesen. Így telnek az évek, és már négyen
vannak ott fönn a kis padlásszobában.
(Itt folytatódik az in medias res.)
Egyenként ébred a család, a
férj, az anya, a kisfiú. Csak a csecsemő nem: éhen halt. Sír, zokog, üvölt az
asszony, ringatja a csöppnyi halottat, altatót is dúdol neki. A férfi néma fájdalommal
áll fölöttük. Hogy eltemethessék a kisdedet, Szilveszter a jegygyűrűjét adja
el, de az árát az utolsó garasig keményfa koporsóra, selyem szemfedőre, sírkőre
költi, átallván belőle akár csak egy falás kenyeret is venni magának.
Az ifjú apostol agyában
nem halnak el a szabadság gondolatai. Újraélednek, mihelyt egy titkos nyomdát
fedez fel. Ezrével terjed gyorsan az országban lázító könyve. A törvény
szerint: vallást és királyt sért. Lakásuk előtt az utcán fogják el a forradalmárt
a poroszlók. Hiába kéri, rimánkodik, hogy elbúcsúzhassék családjától, durván
elhurcolják. Ordít, mint a vadállat, átkokat fröcsköl.
„Átok reátok és királyotokra,
Kinek nevében az erényt
A mészárszékre
viszitek!
Átok reád,
bitang, lator király,
Ki istennek
tartod magad,
S ördög vagy, a hazugság ördöge!...
Ki bízta rád a milliókat?
Farkasra a
nyájat ki bízta?
Kezed vörös,
mint bíborod,
Arcod sápadt,
mint koronád,
Szived fekete, mint a gyász,
Mely műveid
után huzódik,
Miként az esti
hosszu árnyék. (...)"
Szilveszter lázálmok
közt ébred a börtönben. Ismét dühöng, jajgat, sír, míg kifárad... Újabb és
újabb rémséges álmok kísértik. Átkozódik, ordít és reszket, mígnem megadja
magát mártírsorsának.
Egyetlenegy
hosszú, végtelen éjnek tűnik az a tíz esztendő, amit a lázadó a börtönben tölt.
Szakálla megnő, haja fehér, mint a galamb. Kihal a szenvedély szívéből, nem
szitkozódik többé. Egyszer csak madárka száll a börtönablak párkányzatára, s a
rabnak azt súgja a sejtelem, hogy szabadul. És valóban csikordul a zárka
kulcsa.
Mint anyjának tejét a gyermek,
Szivá a szabad
levegőt,
S minden lehellet egy-egy kínos évet
Emelt le bágyadt lelkiről,
Míg ez
könnyűnek érezé magát,
Mint a
pillangó, s szerteröpködött
A természetnek
új virányin
S szivének
régi szép emlékein.
Szilveszter
ahhoz a házhoz megy, amelynek padlásszobájában egykor laktak. Megtudja,
felesége szíve megrepedt, de hasztalan keresi szegény asszony sírját a
temetőben... Fiából sem tudni, mi lett.
És mit tapasztal Szilveszter maga körül az országban? Nemzete még
mélyebben van meggörbülve, mint annak előtte. Nem marad más lehetősége, mint az
elkeseredett és kilátástalan végső támadás a király ellen. A
„szolgacsorda" torokszakadtáig éljenez, miközben az ősz férfi elsüti
fegyverét. A király sértetlenül megmenekül, Szilveszter néhány nap múlva a
vérpadon végzi.
A fölkelt új, hős nemzedék a dicsőség templomában őrzi emlékét.