Arany János pályája

A Toldi-trilógia

“Az õ nekünk, mint Goethe a németeknek”

                        (Csengery Antal)

“Ki és mi vagy? hogy így tûzokádó gyanánt

  Tenger mélységébôl egyszerre bukkansz ki

  Más csak levelenként kapja a borostyánt,

  S neked rögtön egész koszorút kell adni.”

(Petõfi: Arany Jánoshoz, 1847. január)

“S mi vagyok én, kérded. Egy népi sarjadék,

  Ki törzsömnek élek, érette, általa;”

(Arany: Válasz Petôfinek)

Irodalomeszménye: “…egyszerûen nemes, erôteljes, a nép nyelvét megközelítõ s ennek virágaival ékes – szóval döntessék el a közfal a népi és az úgynevezett fennköltészet közt…”

Keresztury Dezsõ: “Verseinek gazdag és szelíd dallamai, nyelvének puritán pompája, egyéniségének vonzó közvetlensége mindenkit elbûvöl”

Élete: kötelességteljesítés, aggodalom, be-tegség

“Így – vézna, ügyetlen testi dologra –

  Adtam fejem a bölcs tudományokra,

  Barázda helyébe’ szántván sorokat,

  Nem kérkedem ezzel, mert azt se sokat.”

(Vásárban)    

Nagyszalonta – Debrecen – Kisújszállás – Debrecen – Máramarossziget (“színész-kaland”) – “közönséges ember” akar lenni – felesége Ercsey Julianna (1840) – Juliska (1841–1865), László (1844–1898) – Szilá-gyi István – 1845: Az elveszett alkotmány – 1846: Toldi – 1847–48: Toldi estéje (megje-lent 1854-ben) – 1848: nemzetõr, szerkesztõ (a Nép Barátja), belügyminisztériumi fogal-mazó – 1851: Geszt (a Tisza-család) –

 

1851: Nagykõrös – 1860: a Kisfaludy Tár-saság igazgatója, folyóiratszerkesztõ (Szép-irodalmi Figyelô, Koszorú) – 1863: Buda halála – 1865: az Akadémia titkára, majd fôtitkára – 1877: Margitsziget – “Kapcsos könyv” – 1879: Toldi szerelme

 

A Toldi-trilógia

Toldi (1846) – elbeszélõ költemény – “eposz formájú idill”

Világképe optimista (napfényes nyár)

A fõhõsben a nemzeti egység eszméje ölt testet (Miklós egyszerre népmesei hõs és bonyolult személyiség)

Toldi estéje (1847–48) – “eposz formájú elégia”

Polemizáló, önmagával vitázó alkotás (az évszak az õsz s a kora tél)

A harmónia hiánya társadalmi és egyéni szinten; a konfliktusok megoldatlansága

A hagyományõrzõ és a modern vitája

Az öreg Toldi kérdései:

“Ha megromlik a nép régi jó erkölcse:

  Mit ér a világnak csillogó kenõcse?”

“Mert mi haszna simább, ha jól megfaragják?

  Nehezebb eltörni a faragatlan fát.”

Verselése: ütemhangsúlyos

Sorfaja: négyütemû tizenkettes

Nyelve: metaforákban gazdag, tömör

Toldi szerelme (1879)

Több mûfaj együtt: kalandregény, eposz, népmese

A valóság és a látszat (a király álruhában, Toldi más fegyverzetében, Piroska szín-lelése, Lajos udvara) ellentéte

A színlelés végzetes lesz, a látszat erõsebbnek bizonyul           

Más elbeszélõ mûvei

Az elveszett alkotmány (1845)

Hexameteres vígeposz

Témája: a megyei tisztújítást megelõzõ korteshadjárat

Armida és Hábor, Rák Bende, Hamarfy, Ingadi, Erély és Lelkesedés

 

A nagyidai cigányok (1851) c.

“népies vígeposzát” a meghasonlás szülte:

“S oly küzdelemre, mely világcsoda,

  Kétségb’esett kacaj lõn Nagy-Ida”

Csóri vajda, a “nagy álmodó” = Kossuth?

 

Magyarázat a töredékben maradt Bolond Istók (1850–0878) második énekébõl a jégveréskor botot ragadó szõlõsgazda képe:

“‘No hát, no!’ így kiált, ‘én uram isten!’

  Csak rajta! hadd lám: mire megyünk ketten!”

 

 

 

Arany terve – álma – volt egy hun eposz-trilógia megírása; az elkészült elsõ rész a

 

Buda halála (1863)

Buda – Gyöngyvér, Etele – Krimhilda, Aladár; Detre

“Légy te, öcsém a kard; én leszek a pálca” – azaz békében Buda, háború idején Etele az uralkodó

Az asszonyok vetélkedése szembefor-dítja egymással a testvéreket

Az író üzenete: a vezetõk viszálya a nép sorsát is rosszra fordítja

Egyéb motívumok: a nemzet és az idegenek problémája s a nagybetûs és kiismerhetetlen Sors

A remény: Csaba királyfi

Nagy mûvészi értéke az árnyalt lélekrajz

Újdonsága: a négyütemû tizenkettesben fel-feltûnõ choriambusok – sajátos szimultán ritmus

           

Balladakorszakai

Az Ágnes asszony és a Szondi két apródja

Minta: a székely és a skót

A mûfaj jellemzõi: “tragédia dalban elbe-szélve”; szaggatottság, “balladai homály”

 

Nagykõrösön

a)        egyszólamú, vonalszerûen elõrehaladó

Zách Klára (1855), A walesi bárdok (1856)

b)        többszólamú, elõrehaladó

V. László (1853)

Szondi két apródja (1856)

c)        egyszólamú, körkörös

Ágnes asszony (1853)

 

Öregkori balladái (1877)

Két “parasztballada”:

a Tengeri-hántás (Dalos Eszti és Tuba Ferkó tragikus szerelme és sorsa; a kerettörténet babonás, tragédiát sejtetõ hangulata; 1–4. versszak: pirosan száll” “piros csõt lel”, “pirosodni”, “piros, teljes”; 7. vsz.: piros vérit”)

és a Vörös Rébék (varjú és boszorkány, az elpusztíthatatlan Gonosz; “Hess, ma-dár!”; bravúros felépítés és rímszerkezet)

A nagyváros csalódottjainak haláltánca: a Híd-avatás

Kund Abigél és Bárczi Benõ tragédiáját és egy középkori istenítéletet jelenít meg: a Tetemre hívás

Ágnes asszony (1853)

Lélekrajz; a megõrülés folyama-ta, fokozatai és finom jegyei;

a bûn és bûnhõdés; a bûnbe esett ember

Három szerkezeti egység:

b.      egy-szeri cselekvés (1–4. versszak)

c.       a börtön és a bírósági tárgya-lás (5–18.versszak)

d.      az egyhangú, monoton cselek-vés; a tébolyult asszony öre-gedése (19–25. versszak)

A refrén: “Oh, irgalom atyja, ne hagyj el” (ritmusa eltér a ballada többi sorától – a többi: ütem-hangsúlyos felezõ nyolcas félrí-mekkel, a refrén choriambu-sokkal gyorsított idõmértékes, rímtelen sor)

 

Szondi két apródja (1856)

“a hûség és a hõsiesség balla-dája”

(Gyulai Pál)

Az elsõ két strófa: három helyszín: a vár, a sír s a harma-dik: “a völgyben alant” a gyõz-tesek alantas diadalmámora

A drámai párbeszéd ezután két idõt és két értékrendet jelenít meg – a múlt és a jelen szólama egymásra vonatkozik

Stilisztikai eszközök: ismétlés, felkiáltás, belsõ rímek, régies szavak és igealakok

Zaklatottság (a változó szótag-számú és ritmusú sorokból) és keménység (“Irgalmad, oh, Is- ten, ne légyen övé”)

          

 

 

 

 

 

Az Õszikék korszak balladái

Tengeri-hántás (1877)

A párhuzamos szerkesztésmód egyik remeke:

  1. a kukoricafosztás közben elmesélt tragikus szerelmi történet (szándékolt elhallgatások, balladai homály)
  2. a hallgatók látszólag esetleges közbe-szólásai kapcsolódnak az események-hez; babonás, tragédiát sejtetõ hangulat

(könnyhullatás – hulló harmat

a fiatalok halála – suhogó kasza

templomtorony – harangszó   

a kukorica törése – a kukorica

fosztása)

(A piros a különbözõ versszakokban: 1–4. versszak: pirosan száll”, “piros csõt lel”, “pirosodni”, “piros, teljes”; 7. vsz.: piros vérit”)

 

Vörös Rébék (1877)

(= varjú, kerítõasszony, boszorkány, a bajt, bút elõidézõ örök Gonosz; rossz hajlam, jellemhiba, szerencsétlen vé-letle-nek egybejátszása stb. “Hess, ma-dár!”)

Jelképes a keskeny palló (a valóság és az irracionalitás között)

A félelmetes légkört fokozza a tárgy-szerû elõadásmód

A keretes szerkezet, a házasságtörés motívuma, a bûn, a refrén analóg az Ágnes asszonnyal, de a nagy bûn (a kettõs gyilkosság) itt a férjé

Bravúros felépítés és rímszerkezet

A nagyváros csalódottjainak haláltánca a

 

Híd-avatás (1877)

(középkori haláltánc modern szerep-lõkkel)

A híd: a Margit híd (felavatták 1876. április 30-án)

A nagyvárosi elidegenedés és magány egyik elsõ megjelenítése

Az öngyilkosok:

a kártyán vesztes játékos,

            a szerelmespár,

a csõdbe jutott hitelezõ,

a nyomorgó öreg,

a fõnyereményt elszalasztó
játékos,

a közmegbecsülést elvesztõ ember,

az unatkozó úrinõ,

a megcsalt szerelmes,

a párbajban vesztes,

a gazdagságában megcsömörlött,

az elzüllött lány

Már-már apokaliptikus világvégelá-tomás

Arany lírája

Letészem a lantot (1850)

– “elegico-óda”

Idõszembesítõ költemény:

Értékgazdag múlt (2–5. versszak)

« értékszegény jelen (1–6., 7. vsz.)

“Ha a fa élte megszakad,

  Egy percig éli túl virága.”

Fiamnak (1850)

“Oh, remélj, remélj egy jobb hazát!”

 

Ôsszel (1850)

– “elegico-óda”

1. vsz.: “Híves, borongós õszi nap”

6. vsz.: “A természet lassan kihal”

2–5. vsz.: a homéri fénydús ég

7–10. vsz.: az ossziáni komorság

“Jer, Osszián,

  Ködös, homályos énekeddel”

Kertben (1851)

A lírai én – “kertészkedem” – magános gerle – “ifjú nô, szemfödél alatt” – a koporsót faragó férje – “Eh, nékem ahhoz mi közöm!” –  

“Közönyös a világ… az élet

Egy összezsúfolt táncterem”

“Közönyös a világ … az ember

Önzõ, falékony húsdarab”

A kertész szerepváltozása:

“a vén kertész, a halál”

 

Visszatekintés (1852)

– önironikus elégia

Élete kudarcai

“Én is éltem…”

“Mint a vadnak, mely hálóit

  El ugyan nem tépheti,

  De magát, míg hánykolódik,

  Jobban behömpölygeti”

 

A lejtõn (1857)

– szintén elégia

“Éltem lejtõs útja ez;

  Mint ki éjjel vízbe gázol

  S minden lépést óva tesz”

Az örök zsidó (1860) – elégia és ballada ötvözete

A költött, mitizált személy panaszaiban önnön kétségei

“Pihenni már. – Nem, nem lehet”

“Oh, mily tömeg! s én egyedûl”

Mindennek célja van (üstökös, kõ, folyó, levél), csak az embersors céltalan?

Széchenyi emlékezete (1860)

“Nem hal meg az, ki milliókra költi

  Dús élte kincsét, ámbár napja múl”

“Te sem haltál meg, népem nagy halottja!

  Nem mindenestül rejt a cenki sír”

“Nép, mely dicsõt, magasztost így ma-gasztal,

  van abban élni hit, jog és erõ!”

 

Magányban (1861)

“Sors! óramûved oly irtóztató”

“A kockarázás kínját érzenünk”

“Az nem lehet, hogy milliók fohásza

  Örökké visszamálljon rólad, ég!”

“Légy hû, s bízzál jövõdbe, nemzetem”

“És vissza nem foly az idõnek árja”

“Bízvást! … mi benn vagyunk a fõsodor-ban:

  Veszhet közõlünk még talán nem egy:

  De szállva, ím, elsõk között a sorban

  Vásznunk dagad, hajónk elõremegy!”

 

 

Az Õszikék ciklus

Az öregkori versciklus kialakulása

1877-tõl az Ôszikék

A “Kapcsos könyv” – Gyulai Pál ajándéka

Margitsziget 1877. július – 1880. december

“Õszikék” = a) apró, õszi virágok

                        b) õsszel kelt csibék

A ciklus legismertebb verse az

 

Epilógus

Létösszegzõ vers

Hogyan viszonyult õ az élethez –

1–5. vsz.: a múlt – derû, önérzet, sztoikus bölcsesség és megrendült-ség

           “Egy kis virág nekem nyitott”

Hogyan viszonyult hozzá az élet

6–10. vsz.: múlt és jelen, avagy a múlt-hoz kötött jelen

           “Nem azt adott, amit vártam”

11–15. vsz.: a megvalósulatlan álmok, a megálmodott, de meg nem valósult jövõ

           “Egy kis független nyugalmat” “Most, ha adná is már, késô” “Mert hogy’ szálljon…, / Rab madár is, szegett szárnyon?”

 

Tamburás öregúr

= az idõs költõ hasonmása

            (l. Vörösmarty: A vén cigány)

Az idõskor groteszk rajza – utcai zenész

lett az egykori mûvész

Mindvégig

– ellenpontja a Tamburás öregúrnak, az újjászületõ remény verse

“A lantot, a lantot

  Szorítsd kebeledhez”

“S ne hidd, hogy a lantnak

  Ereje meglankadt:

      Csak hangköre más”

“Csak hangköre más” – Keresztury De-zsõ ezt a sort választotta az Aranyról szóló monográfiája második kötetének címéül

 

A régi panasz

“Mennyi szájhõs! mennyi lárma!

      S egyre sûlyedt a naszád;

  Nem elég csak emlegetni:

  Tudni is kell jól szeretni,

      Tudni bölcsen, a hazát.”

A gyerekkor képei:

A tölgyek alatt (1877) – a fára mászás emléke

Naturam furca expellas...a “tökharang” emléke

Vásárban a marokszedés emléke