A Csokonai-művek stílusgazdagsága, formai sokszínűsége
és műfaji sajátossága
Stílusok
Csokonai művészetében fellelhető
a kor összes stílustörekvése: manierizmus, barokk-rokokó, klasszicizmus, anakreontika, rousseau-i szentimentalizmus /preromantika, népiesség. Minden stílus egy fő eszmény szolgálatában áll, összefoglaló néven: FELVILÁGOSODÁS.Főbb jellemzők egyenként:
1. A Gyöngyösi-féle barokk hagyományt felhasználva
a költő bonyolult manierista fogásokkal él költészetében, e stílus néha népiességgel keveredik. (Dorottya)2. A Csokonai-féle rokokóban a monumentalitását vesztett barokk olaszos, könny
ed, finomkodó, játékos, kellemkedő stílussal, iróniával és miniatürizálással párosul. (Az esküvés; Egy tulipánthoz)3. Klasszicizmusa iskolai tanulmányi nyomán alakult ki. E stílusirányzat n
égy legfőbb kelléke a pictura, a sententia (szerkezeti elemek: leírás és elmélkedés), a motívumhasználat ( a klasszikus kor mitológiája, tympanon-szerkezet) és a versformák (alkaioszi és egyéb időmértékes strófák, példa rá: Az ember, a poesis első tárgya).4. Az anakreóni dalok összes kellékét alkalmazza, pl. A boldogság c. versében. (Az anakreóni dal szerkezete: három és fél jambus soronként, 13 sor leírás és három sor záradék. Motívumok: rét, virágok/növények, bor, napfény, idill, fiú-lány, enyelgés, íze, illatok, hangok...)
5. A rousseau-i szentimentalizmusból "átjött" a Csokonai-költészetbe a filozofikus rezignáltság, a magányosság
/elkülönülés az emberiségtől, a természetszeretet, az emberiség romlottságának és a természet romlatlanságának/szépségének bánatos megéneklése, a reménytelen (szerelmi) vágy, a halálvágy. (Az estve, Konstancinápoly, A magánossághoz, A tihanyi Ekhóhoz.) Groteszk változata profán népiességgel, tréfával, iróniával keveredik. (Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz.)6. A népies helyzetdalok közül a leghíresebb a négysoros népdalstrófában megírt Szegény Zsuzsi a táborozáskor.
7. Gyakori a Csokonai-költészetben a stíluskeveredés, vagy a stílusok egymás mellettisége (együtt
használata). Pl. A reményhez, a Tartózkodó kérelem, a Jövendölés az első oskoláról a Somogyban, a Zsugori uram...
Műfaji szempontból
is nagyon sokszínű a Csokonai-életmű. Töredékes felsorolásban (példákkal) kb. így összefoglalható:1. Szatirikus vígeposz pl. az Aiszkhülosz nyomán írott Békaegérharc, vagy a Pope Fürtrablása nyomán keletkezett Dorottya.
2. Filozofikus (elégikus) óda Az estve, a Konstancinápoly (váteszi színezettel a Magyar! Hajnal hasad! és a Jövendölés az első oskoláról a Som
ogyban).3. Elégia: A magánossághoz, A tihanyi Ekhóhoz, A reményhez...
4. Dal: (anakreóni) A boldogság; (népies helyzetdal) a Szegény Zsuzsi, a táborozáskor; ionicus a minoréban íródott a Tartózkodó kérelem; groteszk helyzetdal a Szerelemdal a csikóbőrös k
ulacshoz.5. Színdarabokat is írt: Karnyóné avagy a két szeleburdiak, A méla Tempefői...
6. Halotti versei a "Halotti versek".
Formai szempontból:
A: ritmusok:
1. Többféle költ
ői kísérletben Csokonai az első a magyar irodalomban; ő írt, pl. tiszta népdalstrófában (igazi, népdalszerű verset) először, illetve ő jegyzett le először népmesét (A méla Tempefőiben), vagy pl. ő alkotott először szimultán dalverset, mely három ritmikai kritériumnak is megfelel (Tartózkodó kérelem).2. Felező (négy ütemű
?) 12-es Az estve, a Konstancinápoly, a Magyar! Hajnal hasad!...3. Felező nyolcas a Szerelemdal a csikóbőrös kulacshoz és a Szegény Zsuzsi...
4. Anakreóni sorokban íródott A boldogság...
5. Két ionicus a minore alkotta sorokból áll a szimultán ritmusú Tartózkodó kérelem...
6. Szimultán trochaikus vers A reményhez...
7. Trochaikus A tihanyi ekhóhoz, Az esküvés...
8. (Zö
kkentett) trocheusokkal kevert kanásztánc ritmusú a Jövendölés az első oskoláról...9. Alkaioszi strófában íródott pl. Az ember, a poesis első tárgya.
B/ rímek, rímképletek
(Kidolgozandó.)