Esztétikai írások
Nicolas Boileau-Despréaux (1636-1711)
Art poétique; 1674 --- Költészettan
"De a színpad erős logikát követel:
ott ragaszkodni kell a hitelhez keményen.
Új alakot hozol a darabban elébem?
Ne hazudtolja meg a jellemét sosem:
Mindvégig az legyen, akinek ismerem."
Denis Diderot (1713-1784)
A drámaköltészetről
A komoly vígjáték
A kötelesség éppoly kimeríthetetlen forrása a drámai költészetnek, mint a nevetséges vonások vagy a bűnök.
A költő, az író, a színész kerülő úton hat a lélekre, de annál biztosabban, mivel a lélek kitárulkozik, s maga siet elébe.
(Szól az erkölcsdráma egy válfajáról, annak hatásmechanizmusairól és a filozófiai dráma egy válfajáról. Később az egyszerű és a szövevényes drámákról.)
A magam részéről sokkal többre tartom az olyan drámát, mely egyetlen szenvedély vagy jellem lassú kibontását tárja elénk -- hogy végül teljes nagyságában felmutassa...
(A bohózatról szól azután, a tervezésről és a párbeszéd megírásáról -- azt mondja, hogy két lángelme kell a jó drámához, az egyik, hogy megtervezze, a másik, hogy megírja a párbeszédeket. A terv képzelet után készül, a szöveg természet után. Azt mondja, előbb vázlatot készítsünk, a jeleneteket hagyjuk későbbre. Arisztotelészre hivatkozik, aki szintén azt mondja: előbb a mese kitalálása, azután az epizódoké. )
A tragédia terve és a komédia terve között az a legnagyobb különbség -- mondja, hogy a tragédiában a költő kiegészíti a történelmet elképzeléseivel, a komédia mindenestől a szerző leleménye. Következésképpen a komédiaköltő az igazi költő. Az alkotó.
A feszültség a dráma tervének, és nem dialógusainak folyománya.
A néző lásson tisztán. A titokkal pillanatnyi meglepetést okoz a költő, ha bizalmába avat, hosszantartó nyugtalanságot okoz.
Az expozícióról: -- az érthetőség parancsa: mindent elmondani
--- a műfaj parancsa: gyorsan haladni
(fontos, hogy a cselekmény irama gyorsuló legyen...)
-- ha a kezdés erős, legyen a folytatás is az
A jellemekről: -- a jellemeket a drámai helyzetek határozzák meg (pl. az apa, aki feláldozza a lányát, lehet becsvágyó, de lehet gyenge jellemű vagy kegyetlen is)
-- ne feledjük: jellemeink életük legválságosabb, vagy legmozgalmasabb huszonnégy óráját élik
-- érdekeiket összeütköztetni: ez a teendő
-- a mesterségbeli fogásokat elrejteni: ez a drámaírás egyik alapszabálya
A cselekmény és a felvonások felosztása:
-- megfelelő hosszúságú legyen a felvonás és a jelenet egyaránt
A felvonásközök:
-- a felvonásközökben is haladnia (fejlődnie) kell a cselekménynek
-- érdemes címet adni a felvonásoknak (ez a gyanakvásé, ez a haragé, ez a felismerésé, ez az áldozathozatalé...)
A jelenetek:
-- Én fel nem foghatom, miképpen vághat neki egy jelenet megírásának a költő, ha nem képzelte el tüzetesen a színre lépő személy tetteit, szándékait, mozgását, arckifejezését. E látomás sugallja az első szót, s az első hozza magával a többit.
-- E színpadi alak akkor telik meg az élet melegével és pátoszával, ha szembesítjük a jelenet többi szereplője által meghatározott helyzettel.
A némajáték:
-- A szerző írja okvetlenül elő a némajátékot... A jelenetek tartalmát, a dráma színeit a némajáték határozza meg. Maga Moliére sem átallotta, hogy leírja. Kell-e ennél jobb érv?