Petőfi Sándor: Egy gondolat
bánt engemet
(verselemzés)
((Az elemzés a 99 híres
magyar vers c. kötetből való!!))
Különös évet zár 1846-ban Petőfi Sándor. 1844-ben
kilábal a nyomorból, 45-ben országos hírt szerez, 47-ben megleli családi
boldogságát, 48-ban győz a forradalom.
1846
a válság éve volt. A Felhők éve.
Ekkor támadt a költőben legtöbb kérdőjel a világ dolgai iránt, ekkor volt benne
legtöbb bizonytalanság saját életét illetően. Már szerette Szendrey Júliát, de
még nem kapott választ a Reszket a bokor finom
kis rejtjeleivel küldött üzenetére.
Egyetlen biztos
pont talán körülötte a világot vagy legalábbis a hazát megváltani akaró
ifjakból megszervezett Tízek Társasága. A fiatalok együtt olvasnak,
tájékozódnak, gondolkodnak, együtt vetik vigyázó tekintetüket Párizs felé.
Jókai utólagos tanúvallomása szerint valamennyien franciák voltak. Legfeljebb
olyan másokat voltak hajlandók észrevenni, mint az angol Shelley vagy a német
Heine, akik saját kultúrájuk kitaszítottjai voltak, így egy kicsit franciák
is.
Ennek
az 1846-os évnek utolsó verse az Egy
gondolat bánt engemet. Vérbeli romantikus látomás. Képein letagadhatatlanul
ott van Heine hatása. Elsősorban a történelmet francia szemszögön át tanulmányozó
társaknak szól; hogy együttes munkájuk milyen álmokat ébreszt a vezérben, aki
természetesen helyettük is álmodik.
A költői mesterség különös
helyet foglal el a művészetek között. Talán azért, mert a költő emlékeztet
leginkább minden művészek öregapjára, a sámánra. És ha verseivel ma már nem is
próbálnak beteg tehenet gyógyíttatni, azt természetesnek veszik, hogy a jövőt
lehet kiolvasni belőlük. Pedig a költő csupán magába lát. Jóslatai olyanok,
mint bármilyen más emberé, azzal a különbséggel, hogy fennmaradnak. Ha nem
válnak be, elfelejtjük. Ellenkező esetben misztikus fény ragyogja őket körül.
Ha a magára maradt Szendrey Júlia nem megy férjhez pár nappal a feltételezett
gyászév lejárta előtt, a Szeptember végén
is csak egy szép vers marad, és nem lehetett volna szégyenbélyegként az ő
homlokára sütni. Petőfi számos jövendölő verse közül azért emelkedik ki az Egy gondolat bánt engemet, mert jövendöléseinek egy része kísérteties
pontossággal beteljesült.
A vers úgy kezdődik, mintha
Heine írta volna a Dalok könyve valamelyik
darabjaként. A romantikus személyiség által megvetett filiszter ágyban, párnák
közt hal meg, akár egy féregrágta virág vagy egy elfelejtett gyertya. Ezzel
szemben az igazi halál látványos, heroikus. Akár a villámsújtotta,
szélvészcsavarta fa vagy a mennydörgés által ledöntött kőszirt. Eddig jutott el
Heine is, amikor úgy döntött,
hogy az Etna tüzébe kell belemártania egy óriási fenyőt, és azzal felírni a mennyboltozatra, hogy : „Szeretlek, Ágnes !" Heinénél itt végződik a vers. Petőfi azonban újrakezdi, és az öncélú képi heroizmust felváltja az elképzelt valóság heroizmusa.
Az emberiség sorsát eldöntő
végső ütközet Petőfi állandó témája. Egy hónappal előbb véres napokról
álmodott, valamivel később az Ítéletben fogja
fenségesen dübörgő hexameterekbe formálni a jó s a gonoszok végső apokaliptikus
összecsapását. Ez nem az ő leleménye. Benne van a korszellem is. Napóleon óta
könnyebb elképzelni a világ sorsát politikailag is eldöntő, nagy csatákat.
Gondoljuk meg, a bukott kommün napjaiban keletkezett 1871-es Internacionálé sem ígér kevesebbet, mint
hogy „ez a harc lesz a végső".
Magyarországon nagyon merész
dolog ilyesmit jövendölni, a csigalassúsággal vagy legalábbis „fontolva
haladó" országgyűlés, az ezt is sokalló bécsi udvar és a jámborul tűrő nép
konstellációját tekintve. De Petőfiék európai horizontok között élnek, így
biztosabban látják az idők fordulásának jeleit.
A Jó és Gonosz romantikus
összecsapása ezúttal két szóval lesz több, mint egyébként. Az egyik a pirosló
arcok fölött lobogó piros zászló, a
másik a zászlón olvasható jelszó: világszabadság.
Kötetnyi irodalma van már
ennek a kérdésnek. Megtudhatjuk belőle: kétszer írt még ezenkívül Petőfi piros
zászlóról. Mindkét esetben a magyar történelmi múltat idézte, Munkács és
Nagyszalonta bástyáin lobogtak ezek a zászlók hajdanán. Nincs közük a
világszabadság piros lobogójához, amely az 1793-as Francia Köztársaságot
idézi, ennek hagyományaiban tűnik majd fel Párizs barikádjain 1848-ban, hogy
megkülönböztesse az alatta harcolókat a polgárkirály trikolorjaival rájuk
támadóktól. Ebből a piros zászlóból lesz majd valamikor a munkásmozgalom vörös
zászlaja is. (1848 a Kommunista Kiáltvány
megjelenésének éve !) Ez azonban nem jelent mást, mint hogy nagyon sokan
nagyok sokféle úton kerülnek majd a közelgő forradalom barikádjainak egyik
oldalára. Petőfi piros zászlaja 1846-ban még nem jelent többet, mint annak
bizonyítékát, hogy a jövőről álmodozó ifjak a nagy francia forradalom örökségében
élnek, annak szimbólumaival azonosulnak, aminek nem ez az egyetlen jele. Emlékezzünk
csak, hány alkalommal, milyen megmosolyogtató eltökéltséggel ragaszkodik
például Petőfi jakobinus
módra kihajtott inggallérjához, és tagadja meg azt,
hogy arisztokrata módjára nyakkendőt kössön.
Ezeknek az eszméknek magyarországi megnyilvánulása a versben szereplő világszabadság is. Alapja politikai realitás, hiszen az európai progresszió már világosan látja, hogy az érdekeit a Szent Szövetségben védő reakcióval szemben neki csakis a szabadság táborának hasonló méretű egysége adhat némi esélyt. De van a világ-szabadságnak morális indoka is. Petőfi például majd március 15-e után a szabadság eszméje besározásaként érzékeli a hirtelen feltámadt antiszemitizmust, és különösen szégyelli, hogy „ezen égbekiáltólag igazságtalanságú zsidóüldözéseknek" néhány magyar „zugprókátor" is apostola lehet. Ő ugyanis a szabadság, egyenlőség, testvériség jelszavának mind a három részét halálosan komolyan veszi. Egy kicsit megterheltük ezt a verset a mögötte álló gondolatokkal, de így is csak töredékét mondhattuk el annak, amit Pest-Buda franciái a világ akkor formáló ideológiáiból magukba szívtak, s amely tudásukat mi már nagyon is elfelejtettük.
A vers következő része a
végső nagy harc. Vagyis az a pillanat, amikor a költő személyesen veti bele
magát a küzdelembe. Ebben a pillanatban vágtatni kezd a vers. Eddig pontosan
kimért jambusokban lépkedtek a sorok, most hirtelen gyorsan szaporázott
anapesztusok viszik, ragadják magukkal a gondolatokat. Sok hangutánzó,
hangulatfestő szó kavalkádja teremti meg a nagy romantikus csatajelenetet.
Petőfi így festi a csatát mindaddig, amíg majd egyszer valódi csatában is részt
vesz, és ettől kezdve néhány hátralévő versében egészen más csatákról
olvashatunk. De ez a csata most különben sem egy konkrét ütközet, hanem egy
álom, egy szimbolikus vízió. Itt hal meg a hős, méghozzá az ifjú hős, és ezzel
új beteljesülendő elem került a jóslatba, hiszen Petőfi három éven belül ott
marad a segesvári csatamezőn.
Néhány sorvonás után újra
visszatér a jambikus lépésütem. A csata után temetés következik, ahol a
világszabadságért elesett hősöket temetik közös sírba. És ezzel válik a dolog
már-már hátborzongatóvá. Mindannyian tudjuk, hogy Petőfi holttestét valóban
egy lovasroham fújó paripái hagyják ott összetiporva a csatamezőn, és nagy a
valószínűsége annak is, hogy közös sírba temetik el. (Csupán abban
reménykedhetünk, hogy nem elevenen, mint néhány
sebesülttársát.) Sajnos Petőfi jóslatának csak
egyetlen pontja nem teljesült. Nem a világszabadság lovasai száguldottak testén
át a kivívott diadalra, hanem a zsarnokság győztes kozákjai.
Miért hisszük mégis, hogy
igazat jövendölt? Azóta sok háború volt, és sokszor nagyon összekeveredve
harcolt egymással a szabadság és a zsarnokság. De mindig maradtak életben azok
közül, akik az ő szavaival hívták a szabadságot, és sajátjuknak érezték az ő egyetlen és még számos gondolatát.
Az lát a jövőbe, akire
visszanéz a jövő.