Fontosabb események a magyar irodalomban 1765-től
1765 Bessenyei belép a bécsi magyar testőrségbe
1766 Magyar Athenas --- Bod Péter életrajzgyűjteménye
500 íróról
1770 Sajnovics János megveti az összehasonlító
nyelvtudomány alapjait --- a magyar és a lapp nyelv
azonosságának bemutatásával
1772 Bessenyei György: Ágis tragédiája fordulat a magyar
irodalomban, a felvilágosodás kezdete
Bessenyei lefordítja Pope: Az embernek próbája c.
költeményét (Eredeti cím: Essay on Man --- Tanulmány az
emberről-- tanköltemény;;; fordítják még heten, pl. Bolyai
Farkas is)
1774 Pesten állandó német színház kezdi meg működését
Barcsay Ábrahám jellegzetesen klasszicista
költeménye: A télnek közelgetése (leíró és tanító --
pictura és sententia)
1777 Bessenyei vígjátékot ír a szerelmet eleinte megvető
Parmenio és a szép Szidalisz egymásra találásáról: A filozófus
1778 Bessenyei röpirata a magyar nyelv érdekében -- benne a
híres "aranyhegy-hasonlat"; címe: Magyarság
Szerdahelyi György Alajos Budán kiadja latin nyelvű
Aestheticáját
1778-79 Herder irodalmi rangra emeli a népköltészetet;
gyűjteménye: Volkslieder
1779 Bessenyei filozófiai, irodalmi, pedagógiai,
történeti kérdésekkel foglalkozik a HOLMI c. írásában
1780 Mária-Terézia halála; II. József fellépése 1790-ig
1781 Bessenyei röpirata Egy magyar társaság iránt való
JÁMBOR SZÁNDÉK (a címet Révai Miklós adja, amikor 1790-ben
megjelenteti a szerző em
lítése nélkül Bécsben)1781 Rájnis József elindítja az ún. prozódiai vitát
A mű címe: A magyar Helikonra vezérlő kalaúz, az az a
magyar versszerzésnek példái és regulái
(Kant megírja ismeretelméletét A tiszta ész kritikája
címmel)
1784 II. József az egész birodalomban a német nyelvet teszi
kötelezővé -- nagy az ellenállás
Fontosabb események a magyar irodalomban 1765-től
1784 (Kant felteszi a kérdést: Mi a felvilágosodás ?
Válasza: "Az ember kilábalása önmaga okozta
kiskorúságából..." --- Horatius és Diderot nyomán jegyzi
meg: "Merj tudni 0"
1785 II. József úrbéri rendelete
(1783 márciusában küldi a magyar kancelláriának a
kamarai és alapítványi birtokokra vonatkozóan.
Robotmegváltással az uradalmi földeket a parasztoknak adják
bérbe. Nem lehet megvalósítani a nemesség ellenállása miatt.
A magyar nemes érve: a magyar parasztnak nincs pénze
örökváltságra. Ausztriában szabad paraszti gazdaságok százai
alakultak ki a rendelet nyomán.)
Csokonai meglepően érett verseket ír 12 évesen
Egy város leírása
Az estve I.
Az álom leírása
(Schiller: Az örömhöz)
1786 Kassán megjelenik Baróti Szabó Dávid Verskoszorú
c. kötete
(Ugyanakkor jelentkezik R. Burns, és Bürger megírja a
Münchausen báró kalandjait)
1786-87 Révai Miklós kétszer is kiadja a 12 éve halott
Faludi Ferenc Költeményes maradványai-t benne a Forgandó
szerencse és A feszület címűt.
1787 Révai Miklós Elegyes versei
Pálóczi Horváth Ádám Hunniás c. eposza
Dugonics András Magyarország "siralmas állapotja"
miatt megírja az első eredeti magyar regényt, az Etelka
címűt.
(Kant megírja másik főművét: A gyakorlati ész
kritikája címmel --- etika)
1788-90 Gvadányi József megírja Egy falusi nótáriusnak budai
utazása c. verses szatíráját " a magyar szivek fel
serkentésére és múlatságára "
1788-92 Kazinczy és Batsányi Kassán útjára indítja az
első magyar nyelvű irodalmi folyóiratot: Magyar Museum
1789 (Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata)
Batsányi: A franciaországi változásokra
1790 II. József halála
Bemutatkozik a Várszínházban
az első magyar hivatásosszíntársulat
Dayka Gábor híres versei megjelennek:
A rettenetes éj
A nemzeti öltözet
Egy széphez
(Kant: Az ítélőerő kritikája -- esztétika
benne a híres mondat: " Szép az, ami érdek
nélkül, fogalom nélkül, általánosan és szükségszerűen
tetszik." --- Herder Kant-kritikája szerint a szépség valami
tökéletességnek az érzéki kifejeződése; --- Schiller
Kant-kritikája szerint
pedig a szépség szabadság-lényegű)1791 (Mozart: a Varázsfuvola és a Requiem komponálása)
Batsányi: A látó
Csokonai: Szegény Zsuzsi a táborozáskor
(A magyar műköltészet első helyzetdala !)
1792 Csokonai szabadon átdolgozza az antik Batrachomyomachiát
Békaegérharc címmel (vígeposz)
(Rouget de Lisle: Marseillaise --- Ejtsd:Márszejez)
1792-94 Csokonai: Az estve végleges formába öntése
1793 (XVI. Lajos kivégzése; a girondisták bukása;
jakobinus diktatúra Franciaországban)
Csokonai: Méla Tempefői avagy az is bolond, aki
poétává lesz Magyarországon
Csokonai: Egy tulipánthoz
1794 Martinovicsék szervezkedése (Franciaországban vége
a jakobinus diktatúrának)
Csokonai a Konstancinápoly c. versében a vallási
fanatizmust bírálja: "Denevér babona..."
Az Uránia c. folyóiratot szerkesztő Kármán József:
Fanni hagyományai c. szentimentális levélregénye
elkészül, és megírja A nemzet csinosodása c.
művelődéspolitikai művét
1795 Budán (a későbbi Vérmezőn) kivégzik Martinovics
Ignácot; Hajnóczy Józsefet; Laczkovics Jánost; Szentmarjai
Ferencet; Sigray Jakabot; majd Őz Pált és Szolártsik Sándort.
Csokonai megnézi a kivégzést, ennek következtében kicsapják a
debreceni kollégiumból. A többi összeesküvőre börtön vár:
Kazinczy Ferencre; Batsányi Jánosra; Verseghy Ferencre;
Szentjóbi Szabó Lászlóra.
Batsányi megírja a Kufsteini elégiák c. ciklusát
(Megjelenik Schiller: Ideál és élet c. gondolati verse, és
esztétikai írása A naiv és szentimentális költészetről című.
Eszerint az antikvitásban a művész viszonya a természethez
harmonikus, a modern költőé nem. Miután ember és természet
viszonya diszharmonikussá vált, a személyiség
szétdarabolódott, a művészet szentimentálissá lesz -- sóvárgás
az elveszett egység, harmónia után. Ennek műfai
megnyilvánulásai lehetnek: elégia, idill, szatíra.)
1796 (Napóleon megkezdi itáliai hadjáratát)
A termékeny magány gondolatai jelentkeznek Csokonai A
tihanyi Ekhóhoz c. versében (Eredeti változata: A füredi
parton)
1796 Berzsenyi első ódája: A magyarokhoz (Romlásnak...)
Csokonai: Boldogság c. versét rejtett szomorúság
járja át
(Coleridge ópium-álomban átélt látomását rögzíti 54
sorban; címe: Kubla khan;
Tieck érdekes mesevilágot alkot műveiben: Csizmás
kandúr; Népmesék c. gyűjtemény)
1798 (Haydn Teremtés c. oratóriuma)
Csokonai: A magánossághoz
(Coleridge és Wordworth -- a "tavi költők" Lírai
balladák c. romantikus kötete; és Coleridge: Rege a vén
tengerészről c. elbeszélő költeménye)
1798-99 Csokonai csúfolódó vígeposza sok rokonságot mutat
Pope A fürtrablás c. szatirikus eposzával: Dorottya, vagyis
a dámák diadala a Fársángon
1798-1800 (a Schlegel fivérek kiadják az Atheneumot
Wilhelm Schlegel megjegyzése a romantikáról:
"tépettség, elvágyódás" jellemzi, Friedrich Schlegel
szerint a romantikus költészet előrehaladó univerzális
költészet: "Progressiv Universalpoesie")
1799 Csokonai: Jövendölés az első oskoláról a Somogyban
Batsányi János kiadásában megjelenik a Virág Benedek
Poétai munkái (antik metrumra írt versek)
1799 (Novalis szerint "romantizálni kell a világot...",
"mert a költészet az igazi valóság" --- Novalis azt is
hangsúlyozza, hogy " a regénynek teljességgel költészetté kell
válnia ")
Novalis: Himnuszok az éjszakához c. misztikus
költeménye megjelenik; illetve
Heinrich von Ofterdingen c. regénye ( a
kék virág motívum, mint a boldogságkeresés szimbóluma)
1800 (Robert Owen angol utópista szocialista megkísérli az
oktatás és a
termelőmunka összekapcsolását pamutgyárában)1800 (Haydn Évszakok c. oratóriuma)
Megjelenik névtelenül Kisfaludy Sándor nagy sikerű lírai
versciklusa: A kesergő szerelem (a Himfy Szerelmei első
része)
(Chateaubriand Atala c. regénye a francia romantika
kezdetének számít (két fiatal érzelmes szerelmi története a
pusztában))
1802 (Napóleon örökös konzul)
Gr. Széchényi Ferenc megalapítja a Nemzeti Múzeumot
Pesten
Csokonai: Szegény Zsuzsi a táborozáskor végleges
változata
1803 Csokonai ekkor írja legszebb Lilla-verseit: A
reményhez; A rózsabimbóhoz; Tartózkodó kérelem; A tihanyi
Ekhóhoz (filozofikus elégia)
Berzsenyi: A reggel
Ré
vai Miklós latin nyelvű Alapos magyar nyelvtanánakelső két kötete (a harmadikat Simonyi Zsigmond teszi közzé
1908-ban)
1804-ben I. Ferenc császár
Bessenyei: Tariménes utazása (államregény)
Csokonai: Halotti versek (A lélek
halhatatlanságáról szólnak)
Csokonai: Tüdőgyulladásomról c. verse
Fazekas megírja a Ludas Matyi első változatát (a
végleges 1817-ben Bécsben)
1805 Berzsenyi: Az ifjúsághoz és Levéltöredék barátnémhoz
Verseghy F.: A tiszta magyarság (nyelvtudományi vita
Révaival)
1805-08 között (Arnim és Brentano A fiú csodakürtje c.
népköltészet gyűjtemény )
(Hegel megkezdi előadásait: Előadások a
filozófia történetéről)
1806
Berzeviczy Gergely megírja latin nyelvű , korát messzemeghaladó nemzetgazdasági munkáját A parasztok helyzetéről és
jelleméről Magyarországon címmel
Csokonai halála után kiadják az Anakreoni dalok-at
1803-as dátummal
(Byr
on első verseskötete: Mulandó versek címmel)
1807 Kisfaludy Sándor: Himfy szerelmei (a Boldog szerelemmel
együtt) és verses elbeszélései: A magyar előidőkből
Berzsenyi: A magyarokhoz II. (Forr a világ...)
Fazekas Mihály- Diószegi Sámuel: Magyar füvészkönyv
(Hegel: A szellem fenomenológiája --- fenomenon = jelenség;
logosz = tan)
1808 (Beethoven V. Sors ; VI. Pastorale szimfóniája)
Pápay Sámuel: A magyar literatura esmerete
Virág Benedek: Magyar századok (irodalomtörténet)
1809 (Napóleon Győrben --- a Petőfi által említett híres
győri futás A nép nevében (1847) c. versben--- Napóleon
kiáltványa a magyarokhoz, melyet Batsányi János fordít
magyarra)
(Metternich Ausztria külügyminisztere 1848-ig)
Kisfaludy Károly A tatárok Magyarországon c. drámája
1810 Berzsenyi ódájának (Forr a világ) végső formája
és vallásos ódája: Fohászkodás
Fontosabb események a magyar irodalomban 1765-től
1811 Pollack Mihály befejezi a pesti evangélikus
templom építését (a mai Deák téren)
Kazinczy: Tövisek és virágok (xéniagyűjtemény) a
nyelvújítási harc kezdete
Berzsenyi Életfilozófia c. költeménye
1812 Katona két korai kísérlete: István, a magya
rok elsőkirálya; A luca széke karácsony éjszakáján
(a Grimm testvérek mesegyűjteménye)
1813 Pálóczi Horváth Ádám: + és új, mintegy ötödfélszáz ének
Kazinczy: Poétai berek (versfordítások)
Somogyi Gedeon: Mondolat (Kazinczyt és Berzsenyit is
támadja)
Katona József megírja a Ziska, a táboriták vezére c.
drámáját
(Hoffmann Don Juan c. novellája)
1814 (Napóleont száműzik Elba szigetére, a Bourbonok
visszatérnek)
(A bécsi kongresszus elismeri Svájc örökös
semlegességét.)
(Elkészülnek az első fényképfelvételek.)
(Beethoven: Fidelio c. operája)
(Schubert megzenésíti Goethe versét: A rémkirály)
Megkezdődik Kazinczy munkáinak 9 kötetes kiad
ásaKölcsey: Rákos nimfájához
Elfojtódás
Róza (az első magyar ballada)
Kölcsey és Szemere Pál megírja a Felelet a
Mondolatra c. tanulmányát, mely 1815-ben jelenik meg válaszul
Somogyi Gedeon Mondolatára.
1814 Széchenyi István elkezd naplót írni (1848-ig
vezeti)
Katona József műve: Jeruzsálem pusztulása
(A német romantika nagy alkotói a csúcson:
Chamisso: Peter Schlemihl --- az árnyékát vesztett ember
története; Hoffmann: Az arany virágcserép)
1815 (Napóleon 100 napos visszatérése -- június 18.
Waterloo --- Szent Ilona szigetére száműzik; létrejön a
"Szent Szövetség" Ausztria-Poroszország-Oroszország)
Fontosabb események a magyar irodalomban 1765-től
1815 (Goethe: A vándor éji dala)
Kölcsey értekezése első a kritikák között: Csokonai V.
Mihály munkáinak kritikai megítéltetése
Berzsenyi költői levele: A pesti magyar társasághoz
Katona József: Bánk bán
1816 (Rossini: A sevillai borbély c. opera)
Kazinczy: Pályám emlékezete (memoár)
(Hoffmann: Diótörő és egérkirály --- Csajkovszkij
balettje 1892-ben)
1817 Kölcsey: Rákóczi, hajh...
Berzsenyi Dániel verseinek bírálata
Kisfaludy Károly: Kérők
Fejér György folyóirata: Tudományos Gyűjtemény
(Keats első kötete: Versek)
(Ricardo: A politikai gazdaságtan és az adózás
alapelveiről)
(Hegel: A filozófiai tudományok enciklopédiájának
alapvonalai)
1818 (Franciaország csatlakozik a Szent Szövetséghez)
Ferenczy István megalkotja Csokonai mellszobrát
(Gruber dala a Stille Nacht; Shelley felesége
megírja Frankenstein c. horrorregényét)
Ez a korszak részben egybeesik a preromantikával,
részben már maga a romantika.
A felvilágosodás
A felvilágosodás az európai gondolkodásban a XVII.-
XVIII. században összegződik.
--- a műveltség világivá lesz (az egyház tekintélye
megrendül, a vallásosság is emberarcú lesz)
--- a tekintélyelvű gondolkodás véget ér
--- az előítéletek megszűnnek a nemesség előjogaival együtt
--- az emberi jogokon, az egyéni szabadságon alapuló
polgári társadalmat képzel el a felvilágosult ember
--- a felvilágosodás lázadás a feudális múlt
intézményrendszere ellen (ennek előkészítői az angol
szabadgondolkodók és a francia racionalisták)
--- az irodalom nem az "eszmék" szócsöve csupán, hanem
maga is eszmeteremtő előőrs (Szerb Antal)
--- a felvilágosodás művészetében helyet kap a barokk,
a rokokó, a szentimentalizmus, a klasszicizmus, ső
t apreromantika stílusirányzata is, illetve a németeknél a Sturm
und Drang
--- A felvilágosodás legfontosabb műve: A tudományok,, a
művészet és a kézművesség enciklopédiája
(Több mint ötven szerző dolgozott benne együtt, köztük
Diderot, D Alambert, Voltaire, Rousseau, Condillac, D Holbach,
Montesquieu)
Egy idézet az Enciklopédiából: "A felvilágosodás elve csak
azt ismeri el létnek és történésnek, ami egységgé fogható
össze; eszménye a rendszer, amiből minden egyes és m
indenkövetkezik."
---- Az Enciklopédia módszertani alapjai a
természettudományokat követik."...az ember fensőbbsége a
tudásban rejlik, ez nem kétséges." (Bacon)
A felvilágosodás idejének fontosabb filozófusai és azok művei:
A filozófusok csoportjai arra a kérdésre, hogy az ember hogyan
tehet szert ismeretekre (mivel a fő probléma Bacon első
aforizmájából vezethető le: az "ember annyit tehet és
foghat fel, amennyit a természet rendjéből a dolgokra vagy
elméjére vonatkozóan megfigyel." --- vagyis a fizikai világ
két részre oszlik: megismerendő dolgokra és a megismerő
elmére; illetve a cselekvésnek is és a megértésnek is
előfeltétele a megismerés.) a RACIONALIZMUS és az EMPIRIZMUS
gondolatrendszereivel válaszolnak.
A racionalizmus
a skolasztikus filozófia realista ágából fejlődött ki.
Fő képviselői: Descartes; Spinoza; Leibniz
Az empirizmus
a skolasztikus nominalizmusból fejlődött ki. (A nominalizmus
azt az álláspontot képviseli, hogy az universale nem önálló
létező, csupán NÉV: azaz NOMEN. Ez azt jelenti, hogy a
létező dolgok csak egyediek lehetnek, a filozófiai vizsgálat
tárgya nem lehet más, csak a nyelv és a gondolkodás.
A nominalizmus
első alakja Roscellinus.)Az empirizmus fő képviselői:
Locke; Berkeley; Hume (Ezzel együtt a deizmus álláspontja,
mely a franciáknál az egyházzal szembeni nyílt kihívás lesz)
A német felvilágosodás legnagyobb képviselői:
Immánuel Kant (1724-1804);
Lessing (1729-1781); Nagy Frigyes (ur.1740-1786)
A klasszikus német filozófia tagjai (Jéna és Heildelberg)
Fichte (1762-1814): A teljes tudománytan alapvetése (1794)
Schelling (1775-1854): "azonosságfilozófiája"
A transzcendentális idealizmus rendszere (1800)
(A transzcendencia fogalma különbözik a transzcendentális
fogalmától. A transzcendencia lényege a benne nem rejlés.
Vagyis valami pl. nincs a tudatban, csak képzetként létezik.
Isten pl. túlhaladja , felülmúlja létével a tudatot, így
transzcendens.
A transzcendentális fogalmát Kant használja, azt jelenti,
hogy milyen a megismerés módja, milyen a gondolkodás, milyenek
a megismerés lehetőségei. Így a transzcend
entális filozófiaolyan filozófiai módszer, amely az emberi megismerés
lehetőségeivel együtt vizsgálja a valóságot és az embert.)
Hegel
(1170-1831): A filozófiai tudományok enciklopédiájánakalapvonalai (1817)
(A klasszikus német filozófiából való kilábalás kétféle
módon történik: vagy annak kritikájával: Kierkegaard és
Marx; vagy újragondolásával, visszanyúlással
Kanthoz, ez az újkantiánus filozófia: pl. Schopenhauer
képviseletében)
A felvilágosodás fontosabb filozófiai tételei:
Descartes ( 1596-1650) fontosabb művei:
Értekezés a módszerről (1637)
Elmélkedések a metafizikáról (1641)
A filozófia alapelvei (1644)
A lélek szenvedélyei (1649)
(Descartes tanainak továbbélése pl. Spinoza filozófiájában az
ún. kar
téziánus filozófiában követhető. Descartes latin neveCartesius
Descartes (1596-1650)
A megismerés problémáira leginkább az Elmélkedések ... című
kérdez rá, annak 2. része, "az emberi elme természetéről és
arról, hogy könnyebben megismerhető, mi
nt a test". Itt ahíres tétel logikai levezetése:" Cogito ergo sum."
("Gondolkodom, tehát vagyok.")
Descartes gondolkodásmódjában dualizmus rejlik. A szellemet
(lélek, értelem) halhatatlannak tartja, másrészt a testet úgy
képzeli el, mint egy gépet. Ennek folytatása is van, pl. La
Mettrie filozófiájában, szerinte "Az ember gép"; vagy Pavlov
fiziológiai materializmusában (kondicionálás); illetve a
behaviorizmusban, mely szerint az ember nem más, mint inger és
reakció összehangolt biológiai szerkezete.
Közvetlenül nyomában az okkazionalizmus jár, amelyben az
ok és okozat csak egyféle lehet, pl. testi okra nem
következhet lelki okozat; szellemiből csak szellemi jöhet
létre, testiből csak testi.
A karté
ziánus Spinoza (1632-1677) műve: Etika, geometriaimódon bizonyítva (Ennek részei: I. Istenről, II. A
lélek természetéről és eredetéről, III. Az indulatok eredetéről
és természetéről, IV. Az emberi szolgaságról, vagyis az
indulat
ok erejéről; V. Az értelem hatalmáról, vagyis az emberiszabadságról)
Spinoza könyve Euklidész (Kr. e. 3. sz.) Elemek c.
munkájának mintájára készült, eszerint előrebocsátja a
definíciókat és az ún. axiómákat, a többi tételt ezekre építi.
Szerinte egyetlen szubsztancia létezik: Isten, de annak
végtelenül sok attribútuma van, ezek közül az emberek számára
csak kettő megismerhető: a kiterjedés és a gondolkodás.
EMPIRIZMUS
John Locke fő műve az Értekezés az emberi értelemről (
1690)(Négy könyvből áll: 1. Nincsenek sem velünk
született elvek, sem ideák; 2. Az ideákról; 3. A szavakról;
4. A tudásról és a véleményről)
A II. könyv 1. fejezetének 2. tétele a tabula rasa
(tiszta lap) elmélet, eszerint az elme eredetileg,
születésünkkor tiszta lap, melyre semmi sincs írva,
gondolatokkal, azaz ideákkal az érzékelés és a reflexió útján
telik meg.
Locke a szenzualizmus megalkotója. Eszerint "Semmi sincs
az értelemben, ami
ne lett volna meg előbb az érzetekben."("Nihil est in intellectu, quod non prius fuerit in sensu")
Minden megismerés alapja tehát a tapasztalat.
A tárgyak bizonyos erővel rendelkeznek, érzetek azáltal
jönnek létre, hogy a tárgyakból lökések indulnak ki, amelyek
az idegpályákon továbbhaladnak, és eljutnak az agyba.
George Berkeley (1685-1753) Locke tanításainak folytatója,
filozófiájának tömör összefoglalása a Hülasz és
Philonusz három párbeszéde (1713)
(hülé: anyag; phil
onusz: az ész kedvelője -- ez utóbbi fejtiki Berkeley álláspontját)
a) Az érzékelhető tulajdonságok és kiváltó okaik különböznek
egymástól.
b) Az érzékelhető tulajdonságoknak nem tulajdoníthatunk az
elménken kívüli létezést.
c) Ideáink mindig konkrétak.
David Hume (1711-1776): Értekezés az emberi természetről
(1740)
Lényege: tagadja a szubsztancia létét, mint Berkeley, de
amellett érvel, hogy az oksági viszony és a megismerő ÉN
létezésének föltevésére is csupán a megszokás indít bennünket.
Részei: 1. Az értelemről
2. A szenvedélyekről
3. Az erkölcsökről
A francia felvilágosodás
előzményei
A franciák nagy százada a "grand siécle", a XVII. század. A
francia klasszicizmus korszaka ez. Fontosabb alakok,
események, melyek megelőzik a XVIII. századi felvilágosodás
korát, a következők:
1634 Richelieu bíboros vezetésével megalakul az AKADÉMIA
1637 az Akadémia első ülése
1660 körül lép fel a NAPKIRÁLY XIV. Lajos
Ugyanakkor a précieux-k és a précieuse-ök (présziők és
présziőzök), a kényeskedők divatja; híres találkozóhelyük
Marquise de Rambuillet irodalmi szalonja
1596-1650 Descartes: "Gondolkodom, tehát vagyok."
1606-1684 Corneille (1637 Cid)
drámáiban a distance (disztansz), a távolságtartás
pátosza
Hősei akara
temberek, az önuralom bajnokai.A kötelesség és a szenvedély között hányódnak,
mindig a kötelességvállalás győz, melyben a
nagylelkűség is nagy szerepet kap.
1639-1699 Racine
Nála is a kötelesség és a szenvedély küzd
egymással, de itt már a szenvedély győz. (Phaedra-1677)
A benső lelki történésekre építi fel műveit ("Nem kell sok
cselekmény" -- mondja)
1674 Boileau: Art poétique (Költészettan)
(A hármas egység elve a drámában; a
szükségszerűség elve; csak az igaz szép; a költészet
mesterség, csak e mesterség tudója írjon művet; a szabályokat
meg kell tanulni és be kell tartani, stb)
MOLIÉRE (Jean Baptiste Poquelin) 1622 Párizs
Apja kárpitos, királyi inas.
Színészi és színműírói pályája 1643-ban kezdődik.
(Vidéki vándorszínész; 1658-ban ér be Párizsba.)
1661-től társulata a Palais Royalban játszik.
1659 A nevetséges kényeskedők (Les précieuses ridicules)
1661 A férjek iskolája (L école des maris)
Moliére
Ugyanazon évben nősül meg, színésznő társának és régi
szeretőjének, Madelaine Béjard (Madlen Bézsár) -nak a lányát
veszi el. Armande (Armand) szintén színésznő. (Moliére-t
meggyanúsítják, hogy a saját lányát vette el.)
1664 Tartuffe (Első előadása óriási botrányt kavar,
betiltják, majd 1669 körül kerül ismét teljes terjedelmében
kiadásra.)
1666 L avare -- A fösvény
Le bourgeois gentilhomme -- Az úrhatnám polgár
1670 Les fammes savantes --- A tudós nők
1672 Le malai d imaginaire (Lö male dimazsiner) -- A
képzelt beteg
1673 Ez év februárjában (17-én) a színpadon rosszul lesz,
de az előadást nem akarja lemondani, nehogy a színpadi
munkások kereset nélkül maradjanak. Végigjátssza, hazamegy, és
meghal. Titokban temetik el, mert színészeket nem volt szabad
szentelt földben elhantolni.
1670 Pascal: Gondolatok (Pensées)
A felvilágosodás századát, a XVIII. századot
olyan gondolkodók jellemzik, mint:
Marmontel (Filozófia, tudományok), Diderot (Józan ész),
Jaucourt (Babona), Voltaire (A történelem bizonyossága; A
történelem bizonyta
lansága),Quesnay (Bérlők, Földművelő,Gabona), Turgot (Vásár), Rousseau (Ária)
(Az itt felsorolt gondolkodók mind az
Enciklopédia szerzői, a zárójelbe tett címek cikkeik közül
vett példák.)
Montesquieu főleg a Perzsa levelek c. fiktív leveleiről híres
Buffon az Akadémián elmondott beszédének szállóigéjéről:
Le style c est l homme -- azaz: A stílus maga az ember.
A francia felvilágosodás előzményei
A klasszicizmus kora
A "nagy század" (a XVII.) az irodalmi és filozófiai
aranykor a franciáknál, általában a KLASSZICIZMUS szóval
jellemzik.
Ez a korszak készíti elő a nagy váltást a gondolkodásban.
A következő szerzőkre és irányzatokra érdemes odafigyelni:
Descartes
Corneille
Pascal és a janzenisták
Racine
Moliére
La Fontaine
Boileau
A régiek és a modernek vitája
La Rochefoucauld és a kiábrándult bölcsesség
Saint-Simon és a leleplezés
Tekintsük át tehát elölről, előbb a klasszicizmust !
A francia rokokó és a klasszicizmus (némileg még a barokk is)
időben egybeesik tulajdonképpen. Így
Corneille és Pascalide sorolható.
Pascal jelentősége a gondolkodás történetében megközelíti
Descartes-ét (akit egyébként haszontalannak és bizonytalannak
nevez)
Pascal Jansenius holland püspök nyomán vissza akarja vezetni a
vallást az ágostoni hithez, illetve az ősi kereszténységhez.
A predesztináció elvét vallják ők, vagyis az ember eleve
elrendelt sors szerint él.
Pascal (1623-1662) harminckilenc évet él mindössze.
Harmincegy éves koráig matematikával és fizikával
foglalkozott. (Új alapokra helyezte a geometriát, számos új
fizikai törvényt alkotott, gépeket konstruált, stb.)
Íróként az emberi élet ellentmondásaira világít rá lobogó
szellemmel. Mindig mindenben a teljességet keresi.
1654 őszén mély lelki megrendülésen megy át, és visszavonul
a janzenisták közé. Vidéki levelek c. pamfletsorozatát 1657-ig
íja.
Ezután Pascal olyan szellemi tevékenységbe kezd, amely
teljes tagadása már az Egyház és a világ rendjének. Ekkor írja
a Pensées (Panzé) Gondolatok c. tanulmánytöredékét.
Pascal irodalmi hagyatéka tehát két torzó. Az előbbiben
főleg azt kutatja (a jezsuiták ellen írt pamfletekben), hogy a
tiszta szándék menti-e a bűncselekményt. (A szándék és cél
elle
ntéte egyik fő mozgatója a kor drámairodalmának is, pl.Racine életművében.)
A GONDOLATOK a keresztény vallás védelmében írandó
tanulmány előkészítő jegyzetei. Alapelvei között ilyen
gondolatok szerepelnek:
-- Az embernek meg kell ismernie önmagát.
-- Mi az ember a létező mindenséghez képest?
-- Kinek a rendeletére és elhatározására jelöltetett ki
számomra éppen ez a hely és idő ?
-- A végtelen terek örök csendje elrémít.
-- A gondolkodás adja az emberi nagyságot.
-- Az ember nádszál, a leggyöngébb a természetben. De
gondolkodó nádszál.
-- Az ember nagysága abban rejlik, hogy tudja, hogy nyomorult.
Pascal szerint
-- A helyes gondolkodás nem az értelem felsőbbrendűségének a
fitogtatása, hanem az emberi természet
alapvető kettősségénektudomásulvétele: "Nem elégszünk meg azzal az élettel, amely
bennünk, saját lényünkben folyik: embertársaink gondolatában
képzelt életet igyekszünk élni, és ennek érdekében látszani
akarunk valaminek. Szünet nélkül azon munkálkodunk, hogy
képzeleti lényünket szépítsük és megtartsuk, s közben
elhanyagoljuk az igazit."
-- "A szívnek megvan a maga rendje; az elmének szintén, mely
elveken és bizonyításokon nyugszik; a szívé más.... Adná
Isten, hogy sohse lenne az észre szükségünk, hanem mindent
ösztön és megérzés útján ismernénk meg."
-- Istenhit-megközelítése: "Az élet játék, tegyünk fogadást
Istenre, ha nyerünk, mindent megnyerünk, ha veszítünk,
semmivel sem leszünk szegényebbek."
RACINE (1639-1699)
Élete és műve elválaszthatatlan a janzenizmustól. Műveinek
lényegi mondanivalója, még ha lázad néha ellene, akkor is a
janzenista tan magvával azonos: Az ember egyedül van
Istennel, vagy a sorssal szemben, és csak a kegyelem
állapotában, kiválasztottságban boldogulhat.
A fő különbség: a janzenistákat az foglalkoztatja, hogy
üdvözülhet-e az ember, Racine-t az, hogy LEHET-E BOLDOG AZ
EMBER ? (Racine egyébként egyidős a napkirállyal, ráad
ásulmeglepő módon hasonlított is rá.)
Így Racine életének kettős mozgatója a remete-lét és a
királyi udvar vonzása.
Moliére tűzi műsorra színházában a Nagy Sándorról írt
regényes tragédiát, amellyel nagy sikert arat. A darabot a
siker után átviszi Racine a Bourgogne-palotába a király
színészeihez, vele a főszereplő hölgyet is, aki kedvese
Racine-nak. Moliére sohasem bocsátja ezt meg neki.
RACINE
Andromaché c. darabjának főszerepét állítólag ism
étkedvesének, Du Parcnak írta, akivel állítólag titkon
házasságot is kötött, és gyermeke is született tőle.
Amikor meghal a nála hét évvel idősebb színésznő, az a hír
terjed el, hogy Racine mérgezte meg.(Ez a mai kutatások
szerint
nem valószínű.)Alig egy év múlva Racine-t már a Bourgogne-társulat másik
vezető színésznőjének, Champmeslének a kegyeiben látják.
Főművét, a Phaedrát akkor írja (1677-ben), amikor kibékül a
janzenisták bujdosó vezetőivel, és megérett lelkében a
bánat asok féltékenységtől, gyötrelemtől, megaláztatástól és
csillogó sikertől.
Racine hősei vágytól eltelve keresik egymást és önmagukat,
mert szabadulni szeretnének a magányból. Nyugalmat azonban
sehogy sem lelnek, mert Racine janzenista erkölcse szerint a
bűn és a pusztulás akkor keletkezik, amikor a kegyelem híján
élő ember nem tud úrrá lenni vágyain.
A harmincnyolc éves Racine szakít a színházzal és az
irodalommal. Egykori mesterei (a janzenista tanárok)
nyilvános lélekmérgezésnek nevezték a színjátszást. Királyi
döntés nyomán Racine Versaille udvari történetírója lett
Boileauval együtt. Élete utolsó éveiben kegyvesztett lesz,
mert Madame de Maintenon részére írt feljegyzésekben
rámutatott a hosszú háborúkban kizsigerelt nép ínségére, az
általános válságra és a nyomorra. Hatvan éves korában hal
meg 1699-ben
; végső nyughelyül a Port-Royal temetőjét kérte.Innen (a kolostor lerombolása után, 1711-ben) átszállították
csontjait Pascaléival együtt a párizsi Saint-Étienne du Mont
templomba, s ma is itt, a Diáknegyed szívében, a Pantheon
tőszomszédság
ában láthatók egymás mellett az emléktáblák.
Moliére: Tartuffe
(Műelemzés-vázlat Bécsy Tamás nyomán)
A komédia Moliére-nél a középkori farce-okból és a vásári
komédiákból meríti erejét.
Míg a kor tragédiáit a szükségszerűség mozga
tja, Moliérevígjátékait a JELLEM
Olyan komédiák ezek, amelyek mélyén TRAGIKUM rejlik.
E tragikum oka maga az ember, és életmódja.
(La Bruyére mondja: "Ha a képmutatót bántjuk, az a veszély
fenyeget, hogy a maszk mögött az arcot is megsértjük.")
Néhány elméletíró véleménye a komikus hatásról:
1. Arisztotelész --- a komikus szituáció szereplői közül a
jókat érő sérelmek korlátozottak legyenek, a rosszakat
megillető büntetés pedig arányban álljon az általuk elkövetett
vétkekkel, s általában ne legyen végzetes hatású.
-- másik
lehetőség a kontraszt a normális és abnormálislehetőségek között
(FOLYTATNI !!!)))