A felvilágosodás
A felvilágosodás az
európai gondolkodásban a
XVII.-
XVIII.
században összegződik.
--- a műveltség világivá lesz (az egyház tekintélye
megrendül,
a vallásosság is emberarcú lesz)
--- a tekintélyelvű gondolkodás véget
ér
--- az előítéletek megszűnnek a nemesség előjogaival
együtt
--- az emberi jogokon, az
egyéni
szabadságon alapuló
polgári
társadalmat képzel el a felvilágosult ember
--- a felvilágosodás lázadás a feudális múlt
intézményrendszere ellen (ennek előkészítői az angol
szabadgondolkodók
és a francia racionalisták)
--- az irodalom nem az
"eszmék" szócsöve
csupán, hanem
maga is eszmeteremtő előőrs (Szerb
Antal)
--- a felvilágosodás művészetében
helyet kap a barokk,
a rokokó, a
szentimentalizmus, a klasszicizmus, sőt a
preromantika stílusirányzata is, illetve a németeknél
a Sturm
und
Drang
---
A felvilágosodás legfontosabb műve: A
tudományok,, a
művészet
és a kézművesség enciklopédiája
(Több mint ötven szerző dolgozott benne együtt, köztük
Diderot,
D Alambert, Voltaire, Rousseau, Condillac, D Holbach,
Montesquieu)
Egy idézet az
Enciklopédiából: "A felvilágosodás elve csak
azt
ismeri el létnek és történésnek, ami egységgé fogható
össze;
eszménye a rendszer, amiből minden egyes és
minden
következik."
---- Az Enciklopédia módszertani alapjai a
természettudományokat követik."...az ember fensőbbsége a
tudásban
rejlik, ez nem kétséges." (Bacon)
A
felvilágosodás idejének fontosabb filozófusai és azok
művei:
A
filozófusok csoportjai arra a kérdésre, hogy az ember hogyan
tehet
szert ismeretekre (mivel a
fő probléma Bacon első
aforizmájából
vezethető le: az "ember annyit tehet és
foghat
fel, amennyit a természet
rendjéből a dolgokra vagy
elméjére
vonatkozóan megfigyel." --- vagyis a fizikai világ
két részre oszlik: megismerendő dolgokra és
a megismerő
elmére; illetve a
cselekvésnek is és
a megértésnek is
előfeltétele
a megismerés.) a
RACIONALIZMUS és az EMPIRIZMUS
gondolatrendszereivel
válaszolnak.
A racionalizmus
a
skolasztikus filozófia realista
ágából fejlődött ki.
Fő
képviselői: Descartes; Spinoza; Leibniz
Az empirizmus
a
skolasztikus nominalizmusból fejlődött ki.
(A nominalizmus
azt
az álláspontot képviseli, hogy az
universale nem önálló
létező,
csupán NÉV: azaz NOMEN. Ez
azt jelenti, hogy a
létező
dolgok csak egyediek lehetnek, a
filozófiai vizsgálat
tárgya
nem lehet más, csak a
nyelv és a
gondolkodás.
A
nominalizmus első alakja Roscellinus.)
Az empirizmus fő
képviselői:
Locke;
Berkeley; Hume (Ezzel együtt a deizmus álláspontja,
mely
a franciáknál az egyházzal szembeni nyílt kihívás lesz)
A német felvilágosodás legnagyobb
képviselői:
Immánuel
Kant (1724-1804);
Lessing (1729-1781); Nagy Frigyes (ur.1740-1786)
A
klasszikus német filozófia tagjai (Jéna és Heildelberg)
Fichte
(1762-1814): A teljes tudománytan alapvetése (1794)
Schelling
(1775-1854):
"azonosságfilozófiája"
A
transzcendentális
idealizmus
rendszere
(1800)
(A
transzcendencia fogalma különbözik a transzcendentális fogalmától. A transzcendencia lényege a benne nem rejlés. Vagyis valami pl. nincs a
tudatban, csak képzetként létezik.
Isten
pl. túlhaladja , felülmúlja létével a
tudatot, így
transzcendens.
A transzcendentális fogalmát
Kant használja, azt jelenti,
hogy
milyen a megismerés módja, milyen a gondolkodás, milyenek
a
megismerés lehetőségei. Így a transzcendentális filozófia
olyan filozófiai módszer, amely az emberi megismerés
lehetőségeivel
együtt vizsgálja a valóságot és az embert.)
Hegel (1170-1831): A filozófiai
tudományok enciklopédiájának
alapvonalai (1817)
(A klasszikus német
filozófiából való kilábalás kétféle
módon
történik: vagy annak kritikájával: Kierkegaard és
Marx;
vagy újragondolásával, visszanyúlással
Kanthoz, ez
az újkantiánus filozófia: pl. Schopenhauer
képviseletében)
A felvilágosodás fontosabb filozófiai tételei:
Descartes
( 1596-1650) fontosabb művei:
Értekezés a módszerről
(1637)
Elmélkedések a metafizikáról (1641)
A filozófia alapelvei
(1644)
A lélek szenvedélyei (1649)
(Descartes
tanainak továbbélése pl. Spinoza
filozófiájában az
ún.
kartéziánus filozófiában követhető. Descartes latin neve
Cartesius
Descartes
(1596-1650)
A
megismerés problémáira leginkább az
Elmélkedések ... című
kérdez
rá, annak 2. része, "az emberi elme
természetéről és
arról,
hogy könnyebben megismerhető,
mint a test". Itt a
híres tétel logikai levezetése:" Cogito ergo sum."
("Gondolkodom,
tehát vagyok.")
Descartes gondolkodásmódjában dualizmus
rejlik. A szellemet
(lélek,
értelem) halhatatlannak tartja,
másrészt a testet úgy
képzeli
el, mint egy gépet. Ennek
folytatása is van, pl. La
Mettrie
filozófiájában, szerinte "Az ember gép";
vagy Pavlov
fiziológiai materializmusában (kondicionálás); illetve a
behaviorizmusban,
mely szerint az ember nem más, mint inger és
reakció
összehangolt biológiai szerkezete.
Közvetlenül nyomában az
okkazionalizmus jár, amelyben az
ok és
okozat csak egyféle lehet, pl. testi okra nem
következhet
lelki okozat; szellemiből csak szellemi jöhet
létre,
testiből csak testi.
A
kartéziánus Spinoza (1632-1677) műve: Etika, geometriai
módon bizonyítva (Ennek részei: I. Istenről, II. A
lélek
természetéről és eredetéről, III. Az indulatok eredetéről
és természetéről, IV. Az
emberi szolgaságról, vagyis az
indulatok
erejéről; V. Az értelem hatalmáról, vagyis az emberi
szabadságról)
Spinoza könyve
Euklidész (Kr. e.
3. sz.) Elemek c.
munkájának mintájára készült, eszerint
előrebocsátja a
definíciókat
és az ún. axiómákat, a többi tételt ezekre építi.
Szerinte
egyetlen szubsztancia létezik:
Isten, de annak
végtelenül
sok attribútuma van, ezek közül az emberek
számára
csak
kettő megismerhető: a kiterjedés és a gondolkodás.
EMPIRIZMUS
John
Locke fő műve az Értekezés az emberi értelemről (1690)
(Négy könyvből áll: 1.
Nincsenek sem velünk
született
elvek, sem ideák; 2. Az ideákról; 3. A szavakról;
4.
A tudásról és a véleményről)
A II. könyv
1. fejezetének 2.
tétele a tabula rasa
(tiszta lap) elmélet, eszerint az elme eredetileg,
születésünkkor tiszta lap, melyre semmi sincs írva,
gondolatokkal,
azaz ideákkal az érzékelés és a reflexió
útján
telik
meg.
Locke a szenzualizmus
megalkotója. Eszerint "Semmi sincs
az
értelemben, ami ne lett volna meg előbb az érzetekben."
("Nihil
est in intellectu, quod non prius fuerit in sensu")
Minden megismerés alapja
tehát a
tapasztalat.
A tárgyak bizonyos erővel rendelkeznek, érzetek azáltal
jönnek
létre, hogy a tárgyakból lökések indulnak
ki, amelyek
az
idegpályákon továbbhaladnak, és eljutnak az agyba.
George
Berkeley (1685-1753) Locke
tanításainak folytatója,
filozófiájának tömör összefoglalása a Hülasz és
Philonusz
három párbeszéde (1713)
(hülé:
anyag; philonusz: az ész kedvelője
-- ez utóbbi fejti
ki
Berkeley álláspontját)
a)
Az érzékelhető tulajdonságok és kiváltó
okaik különböznek
egymástól.
b) Az érzékelhető tulajdonságoknak nem tulajdoníthatunk az
elménken
kívüli létezést.
c) Ideáink mindig
konkrétak.
David
Hume (1711-1776): Értekezés az
emberi természetről
(1740)
Lényege:
tagadja a szubsztancia létét, mint Berkeley, de
amellett
érvel, hogy az oksági viszony és
a megismerő ÉN
létezésének
föltevésére is csupán a megszokás indít bennünket.
Részei: 1. Az
értelemről
2. A szenvedélyekről
3. Az erkölcsökről
A
francia felvilágosodás előzményei
A
franciák nagy százada a "grand
siécle", a XVII. század. A
francia klasszicizmus korszaka ez. Fontosabb alakok,
események,
melyek megelőzik a XVIII. századi felvilágosodás
korát,
a következők:
1634 Richelieu bíboros vezetésével
megalakul az AKADÉMIA
1637 az
Akadémia első ülése
1660 körül lép fel a NAPKIRÁLY XIV. Lajos
Ugyanakkor a précieux-k és a
précieuse-ök
(présziők és
présziőzök), a kényeskedők divatja; híres találkozóhelyük
Marquise
de Rambuillet irodalmi szalonja
1596-1650 Descartes: "Gondolkodom, tehát
vagyok."
1606-1684 Corneille (1637 Cid)
drámáiban a distance (disztansz), a távolságtartás
pátosza
Hősei akaratemberek, az önuralom bajnokai.
A kötelesség és a szenvedély között hányódnak,
mindig a kötelességvállalás győz, melyben a
nagylelkűség is nagy szerepet kap.
1639-1699 Racine
Nála is
a kötelesség és
a szenvedély küzd
egymással,
de itt már a szenvedély győz.
(Phaedra-1677)
A
benső lelki történésekre építi fel műveit ("Nem kell sok
cselekmény"
-- mondja)
1674 Boileau: Art poétique
(Költészettan)
(A hármas egység elve a drámában; a
szükségszerűség elve; csak az
igaz szép; a költészet
mesterség,
csak e mesterség tudója írjon művet;
a szabályokat
meg
kell tanulni és be kell tartani, stb)
MOLIÉRE (Jean Baptiste
Poquelin) 1622
Párizs
Apja kárpitos, királyi inas.
Színészi és színműírói pályája 1643-ban kezdődik.
(Vidéki
vándorszínész; 1658-ban ér be Párizsba.)
1661-től
társulata a Palais Royalban játszik.
1659 A nevetséges kényeskedők (Les précieuses
ridicules)
1661 A férjek iskolája (L école des
maris)
1662 Nők
iskolája (L école des fammes)
Ugyanazon évben nősül meg, színésznő társának és régi
szeretőjének,
Madelaine Béjard (Madlen Bézsár)
-nak a lányát
veszi el. Armande (Armand) szintén színésznő. (Moliére-t
meggyanúsítják,
hogy a saját lányát vette el.)
1664 Tartuffe (Első előadása óriási botrányt kavar,
betiltják,
majd 1669 körül kerül ismét teljes terjedelmében
kiadásra.)
1666 L avare -- A fösvény
Le
bourgeois gentilhomme -- Az úrhatnám polgár
1670 Les fammes savantes --- A tudós nők
1672 Le malai d imaginaire (Lö male dimazsiner) --
A
képzelt
beteg
1673 Ez év februárjában (17-én) a színpadon rosszul lesz,
de az
előadást nem akarja lemondani, nehogy a
színpadi
munkások
kereset nélkül maradjanak. Végigjátssza, hazamegy, és
meghal.
Titokban temetik el, mert színészeket nem volt szabad
szentelt
földben elhantolni.
1670 Pascal: Gondolatok (Pensées)
A felvilágosodás századát,
a XVIII. századot
olyan
gondolkodók jellemzik, mint:
Marmontel (Filozófia, tudományok), Diderot
(Józan ész),
Jaucourt
(Babona), Voltaire (A történelem
bizonyossága; A
történelem
bizonytalansága),Quesnay
(Bérlők,
Földművelő,
Gabona), Turgot (Vásár), Rousseau (Ária)
(Az itt felsorolt gondolkodók mind az
Enciklopédia
szerzői, a zárójelbe tett címek cikkeik közül
vett
példák.)
Montesquieu főleg a Perzsa levelek c. fiktív
leveleiről híres
Buffon
az Akadémián elmondott beszédének
szállóigéjéről:
Le
style c est l homme -- azaz: A
stílus maga az ember.
A francia felvilágosodás
előzményei
A klasszicizmus
kora
A "nagy század" (a XVII.) az irodalmi és
filozófiai
aranykor
a franciáknál, általában a
KLASSZICIZMUS szóval
jellemzik.
Ez
a korszak készíti elő a nagy váltást a gondolkodásban.
A
következő szerzőkre és irányzatokra érdemes odafigyelni:
Descartes
Corneille
Pascal
és a janzenisták
Racine
Moliére
La
Fontaine
Boileau
A
régiek és a modernek vitája
La
Rochefoucauld és a kiábrándult bölcsesség
Saint-Simon
és a leleplezés
Tekintsük át tehát elölről, előbb
a klasszicizmust !
A
francia rokokó és a klasszicizmus (némileg még a barokk is)
időben egybeesik tulajdonképpen. Így Corneille és
Pascal
ide
sorolható.
Pascal jelentősége a
gondolkodás
történetében megközelíti
Descartes-ét (akit egyébként haszontalannak és
bizonytalannak
nevez)
Pascal
Jansenius holland püspök nyomán vissza akarja vezetni a
vallást
az ágostoni hithez, illetve az ősi kereszténységhez.
A
predesztináció elvét vallják ők, vagyis az
ember eleve
elrendelt
sors szerint él.
Pascal (1623-1662) harminckilenc évet él
mindössze.
Harmincegy éves koráig matematikával és fizikával
foglalkozott.
(Új alapokra helyezte a
geometriát, számos új
fizikai
törvényt alkotott, gépeket
konstruált, stb.)
Íróként az emberi élet
ellentmondásaira világít rá lobogó
szellemmel.
Mindig mindenben a teljességet keresi.
1654 őszén mély lelki
megrendülésen megy át, és visszavonul
a
janzenisták közé. Vidéki levelek c. pamfletsorozatát 1657-ig
íja.
Ezután Pascal olyan szellemi tevékenységbe kezd, amely
teljes
tagadása már az Egyház és a világ rendjének. Ekkor írja
a
Pensées (Panzé) Gondolatok c. tanulmánytöredékét.
Pascal irodalmi hagyatéka
tehát két torzó. Az
előbbiben
főleg
azt kutatja (a jezsuiták ellen írt pamfletekben), hogy a
tiszta
szándék menti-e a bűncselekményt.
(A szándék és
cél
ellentéte
egyik fő mozgatója a kor
drámairodalmának is, pl.
Racine
életművében.)
A GONDOLATOK a
keresztény vallás védelmében írandó
tanulmány előkészítő jegyzetei. Alapelvei között ilyen
gondolatok
szerepelnek:
--
Az embernek meg kell ismernie önmagát.
--
Mi az ember a létező mindenséghez képest?
-- Kinek a
rendeletére és elhatározására jelöltetett ki
számomra
éppen ez a hely és idő ?
--
A végtelen terek örök csendje elrémít.
--
A gondolkodás adja az emberi nagyságot.
-- Az
ember nádszál, a
leggyöngébb a természetben. De
gondolkodó
nádszál.
--
Az ember nagysága abban rejlik, hogy tudja, hogy
nyomorult.
Pascal
szerint
--
A helyes gondolkodás nem az értelem
felsőbbrendűségének a
fitogtatása,
hanem az emberi természet alapvető
kettősségének
tudomásulvétele:
"Nem elégszünk meg azzal az élettel, amely
bennünk,
saját lényünkben folyik:
embertársaink gondolatában
képzelt
életet igyekszünk élni, és
ennek érdekében látszani
akarunk valaminek. Szünet nélkül azon munkálkodunk, hogy
képzeleti lényünket szépítsük és megtartsuk, s közben
elhanyagoljuk
az igazit."
--
"A szívnek megvan a maga rendje; az elmének szintén, mely
elveken
és bizonyításokon nyugszik; a
szívé más.... Adná
Isten,
hogy sohse lenne az észre szükségünk, hanem mindent
ösztön
és megérzés útján ismernénk meg."
--
Istenhit-megközelítése: "Az élet
játék, tegyünk fogadást
Istenre, ha
nyerünk, mindent megnyerünk, ha veszítünk,
semmivel
sem leszünk szegényebbek."
RACINE (1639-1699)
Élete és műve elválaszthatatlan a janzenizmustól. Műveinek
lényegi
mondanivalója, még ha lázad néha ellene,
akkor is a
janzenista tan magvával azonos: Az ember egyedül van
Istennel, vagy a
sorssal szemben, és
csak a kegyelem
állapotában,
kiválasztottságban boldogulhat.
A fő különbség: a janzenistákat az foglalkoztatja, hogy
üdvözülhet-e
az ember, Racine-t az, hogy LEHET-E BOLDOG AZ
EMBER
? (Racine egyébként egyidős a
napkirállyal, ráadásul
meglepő
módon hasonlított is rá.)
Így Racine életének kettős mozgatója a
remete-lét és a
királyi
udvar vonzása.
Moliére tűzi műsorra színházában a
Nagy Sándorról írt
regényes
tragédiát, amellyel nagy sikert
arat. A darabot a
siker után átviszi Racine a
Bourgogne-palotába a király
színészeihez, vele a
főszereplő hölgyet is, aki kedvese
Racine-nak.
Moliére sohasem bocsátja ezt meg neki.
RACINE
Andromaché c. darabjának főszerepét állítólag ismét
kedvesének, Du
Parcnak írta, akivel állítólag titkon
házasságot
is kötött, és gyermeke is született
tőle.
Amikor
meghal a nála hét évvel idősebb
színésznő, az a hír
terjed
el, hogy Racine mérgezte meg.(Ez a
mai kutatások
szerint
nem valószínű.)
Alig egy év múlva Racine-t már a
Bourgogne-társulat másik
vezető
színésznőjének, Champmeslének a kegyeiben látják.
Főművét, a Phaedrát akkor írja
(1677-ben), amikor kibékül a
janzenisták
bujdosó vezetőivel, és megérett lelkében a bánat a
sok féltékenységtől, gyötrelemtől, megaláztatástól és
csillogó
sikertől.
Racine hősei vágytól eltelve
keresik egymást és önmagukat,
mert
szabadulni szeretnének a magányból. Nyugalmat azonban
sehogy
sem lelnek, mert Racine janzenista
erkölcse szerint a
bűn
és a pusztulás akkor keletkezik, amikor a
kegyelem híján
élő
ember nem tud úrrá lenni vágyain.
A harmincnyolc éves Racine szakít a
színházzal és az
irodalommal. Egykori mesterei (a janzenista tanárok)
nyilvános
lélekmérgezésnek nevezték a színjátszást. Királyi
döntés nyomán Racine Versaille udvari történetírója lett
Boileauval
együtt. Élete utolsó éveiben kegyvesztett lesz,
mert Madame de
Maintenon részére írt feljegyzésekben
rámutatott
a hosszú háborúkban kizsigerelt
nép ínségére, az
általános
válságra és a nyomorra.
Hatvan éves korában hal
meg
1699-ben; végső nyughelyül a
Port-Royal temetőjét kérte.
Innen
(a kolostor lerombolása után,
1711-ben) átszállították
csontjait
Pascaléival együtt a párizsi Saint-Étienne
du Mont
templomba,
s ma is itt, a Diáknegyed szívében, a
Pantheon
tőszomszédságában
láthatók egymás mellett az emléktáblák.
Moliére: Tartuffe
(Műelemzés-vázlat
Bécsy Tamás nyomán)
A
komédia Moliére-nél a középkori
farce-okból és a
vásári
komédiákból
meríti erejét.
Míg
a kor tragédiáit a
szükségszerűség
mozgatja, Moliére
vígjátékait
a JELLEM
Olyan komédiák ezek, amelyek mélyén TRAGIKUM rejlik.
E
tragikum oka maga az ember, és életmódja.
(La Bruyére mondja: "Ha a képmutatót bántjuk, az a veszély
fenyeget,
hogy a maszk mögött az arcot is megsértjük.")
Néhány elméletíró véleménye
a komikus hatásról:
1. Arisztotelész --- a komikus
szituáció szereplői közül a
jókat érő sérelmek korlátozottak legyenek, a rosszakat
megillető
büntetés pedig arányban álljon az általuk elkövetett
vétkekkel,
s általában ne legyen végzetes hatású.
-- másik lehetőség a kontraszt a
normális és abnormális
lehetőségek
között
(FOLYTATNI
!!!)))