Kölcsey Ferenc: Himnusz
(feleletterv)
A mű 1823-ban,a reformkort megelőző időkben keletkezett.Az
ország helyzete katasztrofális.Mo. a Habsburg birodalom része,a császár
abszolutikus módon uralkodik,az országgyűlést évtizedek óta nem hívták
össze.
Kölcsey úgy látja,hogy isten (illetve valamely felsőbb
hatalom) segítségére van szükség ahhoz,hogy az ország a végső pusztulást
elkerülje.
A XIX.sz. első felében Európában a romantikus stílus az
uralkodó műv.ir. A rom. kedveli a szélsőségeket,a szembe- állítást, a
szenvedélyes,túlzó előadást,a látványos eszközöket Ebben a műben szinte egymásra
torlódnak a színesebbnél színesebb költői képek,jelzős szerkezetek,a
mozgalmasságot sugalló igék.
A himnusz,mint műfaj,nagyon alkalmas arra,hogy a költő a
magyarság dicsőséges és viszontagságos történelmét felelevenítse,és rámutasson
arra,hogy bűneink azok,amelyek a végső pusztulást hozzák a hazára.
"Hajh,de
bűneink miatt..."
A mű hangulata pesszimista,borúlátó.Ezt alátámasztja a
trochaikus lejtés:
"Isten, áldd meg a magyart"
A vers szerkesztése keretes.Az első vsz.-ban áldást kér,az
utolsóban szánalomért könyörög a költő.
A köztes vsz.-ok világosan
mutatják,mi az oka annak,hogy idejutott Mo.
Ez a nép istentől a legjobbakat
kapta.Kölcsey ezt rom.költői képek sorozatával mutatja be:
"Őseinket
felhozád...
...merre zúgnak habjai...
...Értünk Kunság
mezein...
...Tokaj szőlővesszein..."
Az ország hős fejedelmei,királyai
mindent megtettek hazájukért és népükér(Árpád,IV.Béla,Mátyás)
"Árpád hős
magzatjai...
...nyögte Mátyás bús hadát..."
1. oldal
Az 1.3 vsz.után költői felkiáltással:"Hajh,de bűneink miatt..."
--áttér azokra a történésekre,amelyek isten haragját idézték fel:
"Most rabló
mongol nyilát zúgattad...
...Majd töröktől rabigát..."
A veszedelmek megjelenítésére ismét érzékletes rom. költői
képeket használ:
"Elsujtád villámidat dörgő fellegedben..."
Az ez után
következő 2.tartalmi egységben pontosan rávilágít arra,hogy mi az oka
Mo.romlásának:
- bűnök "Hajh,de bűneink miatt..."
- vesztes csaták képe "vert hadunk csonthalmain..."
- egyéni érdekek miatt dúló belső harcok(pl.Szapolyai)
"Hányszor
támadt tenfiad..."
- Mátyás óta nincs nyugalom,megbékélés az országban
- "Bújt az üldözött..."
- Mo. már nem hazája fiainak."Szertenézett,s nem lelé
honját..."
Egy teljes vsz.-ot használ fel K.arra,hogy
ellentétpárokkal mutassa be Mo. tragikus helyzetét:
a múlt dicsősége a jelen
nyomasztó képe
"Vár állott most kőhalom
Kedv,s öröm halálhörgés
siralom..."
E vsz.zárásaként arra figyelmeztet,hogy a múlt
dicsőségéből,a hős elődök munkájából a jelen emberei nem élhetnek meg.
Ha nem
tesznek semmit hazájukért,a haza árvagyermekként, rabságban fog
elpusztulni:
"S ah, szabadság nem virul..."
A záró vsz. az 1.vsz
variációja,de oly módon,hogy a teljes lemondás,a tehetetlenség szól
belőle:
"Áldd meg" helyett "Szánd meg"
Csak isten kegyelme segíthet a
hazán, mert saját fiai képtelenek változtatni sorsukon.
2. oldal
Feleletterv a Szózat elemzéséhez
A mű 1836-ban keletkezett,a reformkor derekán.Az ország
tele van reményekkel,boldog várakozással.Úgy néz ki,hogy Mo.minden rendű és
rangú embere tenni akar valamit a hazájáért.
Az un. reform országgyűlésen
megtárgyalják a nyelvkérdést,a jobbágyok örökváltságát,a közteherviselést.
Főuraink egy csoportja már hazatelepedett, palotákat,
közintézményeket,magyar nyelvű színházat építenek.Az egész országban a változás
szele érződik.
A műfaj,amit Vörösmarty választ megfelel ennek a hangulatnak.
Szózat,vagyis szónoklat. A meggyőzés,az együttgondolkodás eszköze.
A romantikus stílus a maga eszköztárával,szenvedélyességével,
nagyon jól szolgálja a szónoklat célját:meggyőzni a hallgatóságot arról,hogy van
lehetőség a megújulásra,a változtatásra,a balszerencsék sora és a viszálykodások
ellenére is.
A jambikus lejtés is fokozza a meggyőzés erejét,és a pozitív
hangulat érzetét.
"Hazádnak rendületlenül légy híve,oh magyar"
A vers szerkesztése keretes,de amíg a Himnusznál a keret az
elkerülhetetlen balsors érzetét erősíti,addig a Szózatnál a változás lehetséges
és szükséges voltát nyomatékosítja.
A rom. szónoklat retorikai fogásai
szabályosan végigkövethetők:
- Megszólítással indul:"Hazádnak rendületlenül légy híve,
- oh magyar"
- Intés következik."A nagyvilágon e kívül nincsen számodra
hely"
3. oldal
Észrevehető,hogy a rom.stil.-ra annyira jellemző szélsőségek jelen
vannak: bölcső--sír; áldjon--verjen; élned--halnod
az
igék felszólító módúak,és 1.sz.2.sz.-ben
végig a közönséghez,a hallgatósághoz
szólnak.
-emlékeztetés a dicső múlt hős alakjaira:
"Ez a föld, melyen
annyiszor apáid vére folyt;
Ez,melyhez minden szent nevet egy ezredév
csatolt."
Mint a Himuszban,itt is Árpád és Hunyadi neve fordul elő.
A
költői képek és jelzős szerkezetek megerősítik,hogy a múlt tettei és alakjai
hatalmassá tették az országot.
"Itt küzdtenek honért a hős Árpádnak
hadai,
Itt törtek össze rabigát Hunyadnak karjai..."
Megjelennek a bukott
szabadságharcok alakjai.
A Szabadság nagybetűvel,élőlényként
szerepel.
"Szabadság!itten hordozák...;S elhulltanak
legjobbjaink..."
-biztatás. "Az nem lehet..."
-reménykedés "Még jőni
kell..."
Ismét érzékletes ,végzetes képek jönnek romantikus stílusban
életről és halálról,szent akaratról és átok súly alatt görnyedő nemzetről.
-a gyász képei következnek
Ha nem válik valóra a jobb kor,jöjjön a dicsőséges halál!
Lehet,hogy elpusztul a magyar nemzet,de emléke megmarad Európa népeiben,akik
gyászolni fogják:
"S a sírt,hol nemzet sűlyed el, népek veszik
körűl.."
-töprengéssel ér véget a vers,a keret megerősíti az 1.2 vsz.
gondolatait.
"Légy híve rendületlenül Hazádnak ,oh magyar..."
A haza
,Mo. az egyetlen hely,ahol élnünk megadatott,s ahol élnünk,halnunk kell.
4. oldal