Tanmenet irodalomból a 10. évfolyam számára
Készítette: Wenczel Imre
A tantervi idézetek a Nemzeti Alaptantervből valók
A közölt tanmenet jelzi, hogy mennyi megvalósítható optimálisan az adott évfolyamon a tananyagból
A BAROKK IRODALMA
OKI96NTKIR 9.4 téma 7124-1931132
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 5.0 óra
Cél
Az egyes művek kapcsán toleráns és megértő álláspontot kell kialakítani a tanulókban a korabeli vallási ellentétekkel kapcsolatban, mind a katolikus, mind a protestáns szemlélettel szemben. El kell ítélnünk az erőszakos hitterjesztést, a lelkiismereti szabadság megsértését, ugyanakkor fel kell ismerniük a katolikus megújulásban rejlő értékeket is. A kiegyensúlyozottság érdekében gyakran utaljunk vissza a protestáns Balassira, s őt a líra nagyjaként, Pázmányt a próza mestereként mutassuk be.Követelmény
A tanulók legyenek képesek megfogalmazni véleményüket az egyes etikai kérdésfelvetésekkel kapcsolatban Tudjanak bekapcsolódni a vitába, legyenek képesek maguk is további kérdéseket felvetni. Szóbeli és írásbeli megnyilatkozásaikban számot kell adniuk róla, mennyire tudják a hétköznapokban alkalmazni retorikai ismereteiket, képesek-e egy feleletet, dolgozatot, hozzászólást igényesen megformált, tudatosan felépített szövegként előadni.Tartalom
Az európai és a hazai barokk. Zrínyi életművéből több prózai alkotás érintőleges ismerete. A Szigeti veszedelem kibővítő ismertetése, a 7-8. évfolyamon tanultak felhasználásával. Pázmány-részletek megismerése. A XVIII. századi próza több alkotója: Mikes, Rákóczi, erdélyi emlékiratírók.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete és a memoriterek visszaadása. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 1-2 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, legalább 5-6 szerző megfelelő említésével, 5-6 mű néhány mondatos bemutatásával.A KLASSZICIZMUS ÉS AZ EURÓPAI FELVILÁGOSODÁS
OKI96NTKIR 9.5 téma 7124-1931156
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 10.0 óra
Cél
Követelmény
A tanulók legyenek képesek megfogalmazni véleményüket az egyes etikai kérdésfelvetésekkel kapcsolatban Tudjanak bekapcsolódni a vitába, legyenek képesek maguk is további kérdéseket felvetni. Szóbeli és írásbeli megnyilatkozásaikkal egyaránt bizonyítaniuk kell, hogy képesek anyanyelvük igényes, választékos, a nyelv értékeit jól kiaknázó használatára.Tartalom
Bessenyei, Batsányi, Kazinczy, Kármán, Csokonai, Berzsenyi ezen az évfolyamfokozaton csupán javasolt anyag. Csokonaitól sajátos stílusszintézise minden rétegét javasolt felvillantanunk: népies helyzetdalok, szentimentális elégiák, klasszicista gondolati ódák, rokokó dalok. Berzsenyitől kötelezően tárgyalandók a Közelítő tél.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete és a memoriterek visszaadása. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 2-3 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, legalább 6 szerző megfelelő említésével, 10-15 mű néhány mondatos bemutatásával.A MAGYAR FELVILÁGOSODÁS IRODALMA
OKI96NTKIR 9.6 téma 7124-1931144
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 10.0 óra
Cél
A Tartuffe kapcsán neveljük a tanulókat a képmutatás elutasítására. Tanulják meg, hogyan lehet megkülönböztetni az őszinteséget a képmutatástól, vitassák meg a tartuffe-i magatartás jelenkori előfordulásait. Ismerjék meg a hitelesség fogalmát, keressenek hiteles jellemeket kultúrtörténetünkben és közvetlen környezetükben.Követelmény
A tanulók legyenek képesek megfogalmazni véleményüket az egyes etikai kérdésfelvetésekkel kapcsolatban. Tudjanak bekapcsolódni a vitába, legyenek képesek maguk is további kérdéseket felvetni. A drámaelemzés fejlettebb változatának képességéről számot adva legyenek képesek egyes részletek, párbeszédek mikroelemzésére is. Bizonyítsák be, hogy értik, követni tudják az írói szándékot, és fel tudják mérni a közönségre tett hatást is.Tartalom
Az európai klasszicizmus, elsősorban a francia, valamint az angol felvilágosodásból Defoe és Swift, a franciából Voltaire és Rousseau, a németből Goethe és Hölderlin javasolt anyag. Moliere egy drámája kötelező.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete és a memoriterek visszaadása. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 2-3 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, legalább 5-6 szerző megfelelő említésével, egy-egy művük néhány mondatos bemutatásával.AZ EURÓPAI ROMANTIKA
OKI96NTKIR 9.7 téma 7124-1931168
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 10.0 óra
Cél
Poe bűnügyi novellái kapcsán tisztázzuk a szépirodalom és a szórakoztató irodalom viszonyát. Mutassunk rá a napjainkban divatos krimik esetenkénti ürességére, vetessük észre a tanulókkal, mennyivel mélyebb, gondolatgazdagabb a szépirodalom. Természetesen Poe-ban elemzendő a mesterségbeli tudás, a műfaj profi megalkotottsága, ami későbbi krimiszerzőknél is lehet tiszteletreméltó.Követelmény
A tanulók legyenek képesek megfogalmazni véleményüket az egyes etikai kérdésfelvetésekkel kapcsolatban Tudjanak bekapcsolódni a vitába, legyenek képesek maguk is további kérdéseket felvetni. Irodalmi elemzéseikben vegyítsék az elvárható arányérzékkel a tartalom és a forma elemzését, és legyenek képesek rámutatni ezek összefüggéseire.Tartalom
Az egész téma csupán javasolt anyag; válogatás szükséges a következőkből: angol romantika: Wordsworth, Coleridge, Byron, Shelley, Keats. Poe. Német romantika: Hoffmann, Novalis, Heine. Francia romantika: Hugo, Lamertine. Kelet-európai romantika: Puskin, Miczkiewicz.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete és a memoriterek visszaadása. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 2-3 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, legalább 6-8 szerző megfelelő említésével, egy-egy művük néhány mondatos bemutatásával.A REFORMKOR IRODALMA
OKI96NTKIR 9.8 téma 7124-1931179
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 20.0 óra
Cél
Az irodalomtanításban előbb kerül sor a reformkor tanítására, mint történelemből, következésképpen itt adni kell egy előzetes áttekintést a korról. Irodalomról lévén szó ez szerencsésebbnek látszik egy életművön keresztül, személyhez kötve, ezért javasolhatjuk Széchenyi portréjának felvázolását, aki irodalomtörténeti szempontból sem jelentéktelen. Széchenyi váljon minden tekintetben példaképpé a tanulók előtt: hazafisága és európai szemléletmódja, a radikalizmustól való irtózása és ugyanakkor kiegyensúlyozott újító hevülete váljon vonzó értékké a tanulók szemében. Mutassunk rá, hogy egész életét a nemzetért áldozta.Követelmény
A tanulók legyenek képesek megfogalmazni véleményüket az egyes etikai kérdésfelvetésekkel kapcsolatban Tudjanak bekapcsolódni a vitába, legyenek képesek maguk is további kérdéseket felvetni. Legyenek képesek nagyobb irodalomtörténeti ívek felvázolására is, külföldi és hazai példák megfelelő beillesztésével. Alkalmazzák az elvárható arányérzékkel az idézeteket.Tartalom
A magyar regény kezdetei, például: Eötvös: A falu jegyzője. Katona életművéből kötelező a Bánk bán. Kölcseytől a Himnusz és a Parainesis ismétlése, továbbá javasolt a Zrínyi dala, a Zrínyi második éneke, a Csolnakon, az Elfojtódás. Vörösmarty epikájára elég utalnunk, a Csongor és Tündét annál részletesebben kell venni. Szerelmi, közéleti és gondolati lírájára legalább egy-egy példát vegyünk, A vén cigány kötelező.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete és a memoriterek visszaadása. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 2-3 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, legalább 5-6 szerző megfelelő említésével, 10-15 mű néhány mondatos bemutatásával.IRODALOM 10.
OKI96NTKIR 10 tantárgy 7124-1931190
Ajánlás
Szerkezet: párhuzamos Óraszám: 85.0 óra
Cél
Tantervünk elsődleges célnak olyan művek olvastatását és feldolgozását tekinti, amelyek befogadására a megelőző évfolyamokon a tanulók - életkori sajátosságok miatt - nem lehettek képesek, ismeretük viszont a kívánatos általános műveltséghez szükséges. Ezen művek egy részét kötelezőként jelöli meg a tanterv, más részüket javasolt tananyagként, szükségképpen bővebb listát adva meg, mint amilyet a NAT-minimum tartalmaz. Elrendezésük laza kronológia szerint történik.Követelmény
A tanulók - részben önállóan, részben tanári segítséggel - legyenek képesek elolvasni és feldolgozni nehezebb szépirodalmi műveket is, tudják megérteni ezek erkölcsi, életvezetési problémafelvetéseit, és legyenek képesek azokat saját életükre vonatkoztatni. Ne csupán értsék, hanem irodalomórai megnyilatkozásaikban használják is az egyes témáknál felsorolt terminus technikusokat. Tudjanak írni műelemzést, esszét, az epikus részleteket tudják visszaadni saját szavaikkal, különféle stílusokban is. Vegyenek aktívan részt a drámajátékokban, adjanak számot a kötelező memoriterek elsajátításáról, bizonyítsák a kötelező olvasmányok szövegének beható ismeretét.Tartalom
A NAT által kötelezően előírt művek:Részei
Név Változat Kapcsolat típusa
AZ EURÓPAI REALIZMUS OKI96NTKIR 10.1 része
MAGYAR IRODALOM A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN OKI96NTKIR 10.2 része
A SZIMBOLIZMUS, A NYUGAT KORSZAKA OKI96NTKIR 10.3 része
A XX. SZÁZAD VILÁGIRODALMÁBÓL OKI96NTKIR 10.4 része
A SZÁZAD MAGYAR IRODALMÁBÓL OKI96NTKIR 10.5
Értékelés
Az egyes témáknál kerül kifejtésre.AZ EURÓPAI REALIZMUS
OKI96NTKIR 10.1 téma 7124-1931201
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 18.0 óra
Cél
Stendhal Vörös és feketéjének tanítása jó alkalmat ad rá, hogy a tanulók a fiatal szerelmesek lélektanát megismerjék. Mutassunk rá, milyen kiváló emberismerettel ábrázolja a szerző a fiatalok ingadozó, szélsőséges érzelmeit, milyen bizonytalan Julien az érzéseiben, milyen sokféle törekvés keveredik lelkében. Ismerjék fel, miért szükséges az önreflexió, mint állandó emberi törekvés, milyen elengedhetetlen tisztázni érzéseinket, mielőtt felelőtlenül szerelmi kapcsolatokba keveredünk.Követelmény
A tanulók legyenek képesek megfogalmazni véleményüket az egyes etikai kérdésfelvetésekkel kapcsolatban Tudjanak bekapcsolódni a vitába, legyenek képesek maguk is további kérdéseket felvetni. Szabad műválasztásaikkal, olvasmányélményeik visszaadásával bizonyítsák, hogy képesek megkülönböztetni az értékes és értéktelen, szép- és szórakoztató irodalmat, a műalkotást és a krimit, lektűrt.Tartalom
A téma egésze javasolt anyag. Minimum 3 mű tanítandó a következőkből: a Goriot apó, a Vörös és fekete, a Bovaryné, A köpönyeg, A revizor, az Anna Karenina, a Bűn és bűnhődés.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 2-3 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, legalább 5-6 szerző megfelelő említésével, egy-egy művük néhány mondatos bemutatásával.MAGYAR IRODALOM A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
OKI96NTKIR 10.2 téma 7124-1931212
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 13.0 óra
Cél
Az ember tragédiája egyes színeinek bölcseleti kérdésfelvetéseit a tanulók vonatkoztassák saját életükre is! Hogyan látják a világot: a rossz uralkodik benne, vagy a jó? Szabad akarattal rendelkezik-e az ember, vagy életét külső tényezők irányítják? (2. szín) Mi a véleményük a demokráciáról? Milyen szerepe van társadalmunkban a demagógiának, manipulációnak? Hogyan védekezhetünk ellene? (5. szín) Mi az érzékek, élvezetek helye az életben? Mi a mérték? Mi szabályozza az ember örömvágyát? (6. szín) Melyik tudatforma áll közelebb hozzájuk: a tudományos vagy a művészi? Melyik segít jobban kifejezni az ember élményeit, lelki tartalmait? (10. szín) Mi a munka, tevékenység szerepe az ember életében? Utaljunk vissza ennek kapcsán a római szín kérdéseire is! (15. szín)Követelmény
A tanulók legyenek képesek megfogalmazni véleményüket az egyes etikai kérdésfelvetésekkel kapcsolatban Tudjanak bekapcsolódni a vitába, legyenek képesek maguk is további kérdéseket felvetni. Képesnek kell lenniük átfogó képet adni a korról, röviden vázolva a történelmi viszonyokat, a koreszmék hatását a művekre, s magukat a műveket.Tartalom
Madách Tragédiájából kötelező anyagot jelentenek az említett, fontosabb színek. Javasolt anyag: Vajda életművéből a Húsz év múlva, a Harminc év után, és vagy a Virrasztók, vagy az Üstökös. Mikszáthtól a Beszterce ostroma, novellák, valamint ismertetés szinten A Noszty fiú... és az Új Zrínyiász.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete és a memoriterek visszaadása. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 2-3 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, néhány szerző megfelelő említésével, 5-6 mű néhány mondatos bemutatásával.A SZIMBOLIZMUS, A NYUGAT KORSZAKA
OKI96NTKIR 10.3 téma 7124-1931223
Ajánlás
Szerkezet: soros Óraszám: 18.0 óra
Cél
Önismeret, lélektani tájékozottság szempontjából különösen is nagy jelentőséget tulajdoníthatunk A magánhangzók szonettjének. Törekedjünk rá, hogy a tanulók teljes mélységében megértsék a jelenséget, amelyről Rimbaud költői módon beszél. Vegyék észre, hogy az ember benső világát a tudattalan, irracionális kapcsolatok éppúgy átjárják, mint a tudatos tartalmak. Fedezzék föl önmagukban, milyen érzéki benyomásokkal, színekkel, illatokkal, zenei motívumokkal kapcsolódnak össze emlékeik, gondolataik. Ezzel nemcsak az impresszionizmus megértését könnyítjük meg, hanem eredményesen előkészíthetjük Proust, Krúdy és a szürrealizmus tanítását is.Követelmény
A tanulóknak ebben a szakaszban sok régi fogalom magasabb szintű megismerésére kell készen állniuk, és sok most bevezetett fogalommal is meg kell ismerkedniük. A szimbólummal összevetve ismétlendő mindenekelőtt az allegória: pontosan, példákkal is alátámasztva kell látniuk ennek jelentését. Az új típusú ars poeticákat (pl. Verlaine, Ady) tudniuk kell összevetni a hagyományos költészet hasonló megnyilvánulásaival. Az analitikus dráma fogalmát is csak a drámafejlődés vonulatába illesztve taníthatjuk, és ily módon kell számon kérnünk is. Ugyanez vonatkozik a csehovi drámamodellre is. A szinesztézia, ha elő is fordult korábban, itt válik megtanulandó és részleteiben ismerendő fogalommá. Ady attitűdjének megismeréséhez elengedhetetlen a Faust-motívum ismerete. Az új fogalmak közül kiemeljük az allúziót (pl.: Babits: Húsvét előtt, Fortissimo), a humoreszket (Karinthy), a hangszimbolikát (Tóth Árpád), a novellaciklust (Kosztolányi: Esti Kornél), a mégis-morált (Ady).Tartalom
Javasolt 5-6 vers a francia szimbolistáktól, 1-1 darab Ibsentől és Csehovtól. Utóbbitól legalább egy elbeszélés is. Ady ismert verstípusaiból min. 1-1 vers, kötelező Az eltévedt lovas valamint a Szeretném, ha szeretnének. Babitstól - a Jónás könyve mellett - legalább 4-5 vers tárgyalandó, kötelező a Balázsolás és az Esti kérdés.Értékelés
Folyamatos tanári ellenőrzéssel kövessük az irodalomtörténeti tények ismeretét, az elméleti anyag megértését. Mérhető teljesítmény a házi olvasmányok ismerete és a memoriterek visszaadása. Kevésbé mérhető értékelési szempont a fogalmazási készség mind írásban, mind szóban. Tegyük teljesebbé az értékelést legalább egy nagydolgozattal, lehetőleg dupla órában, legalább egy-egy szóbeli felelettel, 2-3 teszttel. A tanulóknak képesnek kell lenniük a korszak rövid, de átfogó bemutatására, legalább 8-10 szerző megfelelő említésével, a világirodalomban 1-1, a magyar irodalomban több művük néhány mondatos bemutatásával.
A tanmenet óraszámai és címszavai
Reálosztályban az óraszám:6, majd 5
Össz.: 98 óra
A KLASSZICIZMUS ÉS AZ EURÓPAI FELVILÁGOSODÁS