2.
Vanitatum vanitas (vázlat)
Vetélkedő
Kölcsey Ferencről
II. osztály
I. Adatokat kérdezünk Kölcsey Ferencről. Pontos válaszokat
kérünk.
Mikor
lett Kölcsey a Magyar Tudományos Akadémia tagja?
...................................
1830
Mikor
és hol született; mikor és hol halt meg ?
.........
................ ...... ................
1790. VIII. 8. Sződemeter 1838. VIII. 24. Szatmárcseke
Ki az a honfoglaló vezér, aki állítólag őse volt a Kölcsey
családnak ?
........................
Ond
A régi Szilágyságnak,
ahol Kölcsey született, a költőig egyetlen rangosabb írója volt csak a
történelmi múltban. Ki ez az író? ................................
Ilosvai
Hol
lakott a Kölcsey család, és hol az anyai ági család Kölcsey születésének
idején?
........................... ...........................
a Bihar megyei Álmosdon Sződemeteren laknak
Kölcsey Péter és családja; Bölöny Imréék
Hányan születtek a Kölcsey-családban, és hány gyermek
hal meg?
.................................. .......................
..........................................................
hatan testvérek, négy fiú, két lány (a két lány hal meg)
Mikor
és miért veszti el Kölcsey fél szemét?
................ ........................................
1795-ben himlő miatt
Mikor hal meg édesapja?
...........................................................
A hatodik születésnapját követő napon, 1796. augusztus
9-én.
Ki az egyetlen kortárs életrajzírója Kölcseynek, aki
egyidős vele, és 14 éven
át egy osztályba jár a költővel?
.........................................................
Kállay Ferenc
Mit olvas gyerekként Takáts nevű tanulótársával együtt
a debreceni kollégiumban a legszívesebben?
........................................................
Vetélkedő Kölcsey
Ferencről II. osztály 2.
Milyen
tanuló volt Kölcsey?
...................................
kitűnő
A
görög és a latin nyelven kívül melyik nyelveket tanulta meg nagyon korán
?
..........................
.........................
francia német
Egy
híres debreceni orvosnak, miután meghalt, elárverezték a könyvtárát. Kölcsey
is hozzájut néhány értékes darabhoz.
Hogy hívják
az orvos-írót ?
....................................................
Weszprémi István
14. Ki gondozza
a Kölcsey-testvéreket a kis bérelt házban, Debrecenben, ahová az óralátogatások
után
"hazamennek"
a fiúk?
......................................................
Az öreg Panna néni.
Hol
és mikor látja először Kazinczyt?
.........................................................
Csokonai temetésén 1805-ben.
Mikor
kezdett el levelezni Kazinczyval?
.........................................................
1807-ben
Milyen
műfajú (formájú) verssel válaszol Kazinczynak 19 éves korában, hogy ugyanolyan
legyen a költemény formája, mint amilyet a "széphalmi mester" neki küldött?
...................................................
szonettel
Mikor
végez Debrecenben?
...........................
1809-ben
Milyen
pályára készülve tölt egy évet Pesten?
..................................................
jogásznak készül
Pest után hova megy, és milyen utazást tervez ?
.........................................................
.........................................................
Álmosdra, a családi birtokmaradékra megy, és nagy európai
utazást tervez: Görögország, Svájc, Németország
Vetélkedő Kölcsey
Ferencről 3.
II. osztály
Méltatói
azt állítják, hogy költői munkásságában HÍD két fontos költő között. Melyik
ez a két költő?
......................... .............................
Csokonai Petőfi
Politikai programja is két költőt köt össze. Kik azok?
.......................... ...........................
Batsányi Petőfi
1815-től hol gazdálkodik (haláláig), ahol a vármegye
főjegyzője és 1832-ben országgyűlési követe lesz?
.........................................
A Szatmár vármegyei Csekén
A reformellenzék egyik vezéreként nagy hatású szónoklataiban
mit követel? (Három információ!)
..............................................................
.............................................................. ..............................................................
vallásszabadságot;
a magyar nyelv hivatalossá tételét;
jobbágyfelszabadítást
Ki az a két nagy magyar költő, akinek költészetét egyoldalú
kritikával marasztalja el ?
............................ ..........................
Csokonai, Berzsenyi
Lírai
pályakezdését milyen stílusideál jellemzi?
..........................................
a „lélekvesztő” szentimentalizmus
Értekező prózája
szerint a nemzeti költészetet a népi hagyományokra kell építeni. Mi a címe
az e témában írt leghíresebb értekezésének, és mikor keletkezett?
............................................
..............
Nemzeti hagyományok 1826.
Életfilozófiájának
összefoglaló művét unokaöccséhez írta.
Mikor? Mi a mű címe? Mi a neve az unokaöccsének?
........ .........................................
.........................................
1838. Parainesis Kölcsey Kálmánhoz
Mikor
keletkezett a Himnusz? Mikor zenésítette meg Erkel?
...........
........ .... ; ...........
1823. január 22. ; 1844.
Vetélkedő Kölcsey
Ferencről 4.
Villámkérdések
I. Idézetek következnek. Mi az írásmű vagy szónoklat
pontos címe és keletkezési dátuma?
1. Tekintetes
Úr ! Vakmerőséggel fogok talán vádoltatni, hogy én esmeretlen ifjú bátorkodom
az Orczyak s Rádayak barátját fontosabb dólgai közt megháborítani, de szabad
lesz talán reménylenem, hogy nem fog a Tekintetes Úr egy s két szempillantást
tőlem sajnálani.
Debrecen
1808. máj. 19. Kazinczynak írt első levelének kezd.
2. Ki írhatta kinek a következő levelet? Mikor?
Kedves Barátom!
Harmadnapja vettem leveledet s a küldeményt azon elkeserítő nemével az
örömnek, melyet cenzurás országban egy becses tartalmú kézirat átvételekor
érezni lehet. Alig hiszem, hogy beszédeid legszelídebbikét is közölhessük
az Atheneumban. A Kölcsey Kálmánnak szóló oktatást általadtam tüstént Bajzának,
ki most a szerkesztést viszi, s azt minél előbb közölni akarja.
Vörösmarty
írja Kölcseynek 1837. febr. 13-án.
3. Édes Ferim! Fogod eddig az újságokból is azon borzasztó
csapást tudni, mely Pestet éré. Szörnyű, s alig gyógyítható seb ez hazánkban.
Miután a közrémülés szűnni fog, üldözőim bizonyosan újra fogják törekvésöket
kezdeni, azért kénytelen vagyok mentségem készületeim minduntalan folytatni.
Wesselényi
Miklós írja Kölcseynek Pestről 1838. márc. 24.
4. Óvd magad annak látszani, ami nem vagy!
Parainesis 1837.
5. Érzékeny
szívnek több fájdalom jut, mintsem általános boldogságra számot tarthasson:
érzéketlen sem jót sem rosszat nem érezhet.
Idézetek:
A címet kérjük!
1. Ó sírni, sírni, sírni,
Mint nem sírt senki még
Az elsűlyedt boldogság után,...
Elfojtódás
2. Az, ki
életében sokat érzett és gondolkodott; s érzeményit és gondolatait nyom
nélkül elröppenni nem hagyta, oly kincset gyűjthetett magának, mely az
élet minden szakában, a szerencse minden változásai közt gazdag táplálatot
nyújt lelkének.
Parainesis
3. Jelszavaink valának: haza és haladás.
4. Távol vagyunk a büszkeségtől, magunkat csalhatatlanoknak
gondolni.
Búcsú az országos rendektől
5. Úgy vélem,
hogy a való nemzeti poézis eredeti szikráját a köznépi dalokban kell nyomozni;
szükség tehát, hogy pórdalainkra ily céllal vessünk tekintetet.
Nemzeti
hagyományok
6. Járom rátok, gyáva népek.
S maradéktól átok.
Rebellis vers
7. Hol van a hon, melynek Árpád vére
Győzelemben csorga szent földére...
Zrínyi dala
8. Itt az írás, forgassátok
Érett ésszel, józanon,
S benne feltalálhatjátok
Mit tanít bölcs Salamon.
Vanitatum vanitas
9. Négy szócskát üzenek... (Emléklapra)
Villámkérdések
Ki
kérte a kritikát?
Döbrentei az Erdélyi Museum számára
Hol jelent meg először ez a kritika a Kis Jánosról
készülttel együtt?
1817-ben a Tudományos gyűjtemény 1. évfolyamában
5. 1817-ben kiről ír Kölcsey elmarasztaló kritikát?
Berzsenyiről
6. Miért kezdeményezett Kölcsey plágiumpert egy sárospataki
tanár, Vályi Nagy Ferenc ellen?
Az Íliász fordítás miatt.
7. Mikor jelent meg a Nemzeti hagyományok?
1826-ban
8. 1825-ben megírja Kölcsey azt a verset, amely közvetlenül
a Huszt előzménye. Mi a címe?
Régi várban (Műfaja?)
9. Mikor ismerheti meg a nyilvánosság Országgyűlési
naplóját?
Csak
1848-ban.
10.
Ki mondta azt Kölcsey halálakor ? : "Nem közénk való volt"
Wesselényi
11.
Az Akadémia nevében ki búcsúztatta?
Eötvös
József
Kölcsey
néhány művéről egy-két szó
Vanitatum
vanitas
1823. februártól áprilisig írja Kölcsey a verset (a
Himnusz 1823. január 22-én keletkezett, tehát előbb).
A cím retorikai alakzat-játék, ún. figura etimologica.
(Híres figura
etimologica a Halotti beszédünk részletében: "halálnek halálával holsz".
E költői-szónoki eszköz gyakori fogás a prédikátoroknál, a közlésnek nem
csupán tartalmi vonatkozásait nyomatékosítja, érzelmi többletet is rejt.
Ezt a költői eszközt általában a patetikus, a fenséges kíséri mint esztétikai
minőség.
Az ószövetségi
PRÉDIKÁTOR könyve szerzőjéül Salamon királyt szokták megjelölni. Mivel
a könyv valószínűleg i. e. a III. század körül keletkezett, ezért korának
filozófiai megoldásait alkalmazza akkor, amikor az EMBERI LÉT NAGY KÉRDÉSEIRE
próbál válaszolni. Ezek a kérdések: Mi
az ember életének az értelme, és van-e egyáltalán célja? Hogyan kell elrendeznie
az embernek az életét a világban, ha elégedett és boldog akar lenni?
Az adott
korban a hellenista filozófia az uralkodó gondolatrendszer, ezért a Prédikátor
könyv hol pesszimista, hol szkeptikus, hol cinikus, hol pedig hedonista
hangokat üt meg.
Idézet a
Prédikátor könyve 1, 2-ből: "Hiábavalóság,
csak hiábavalóság, ezt mondja a prédikátor, hiábavalóság, csupa hiábavalóság.
Minden hiábavalóság. ... minden csak hiábavalóság és szélkergetés"
A Prédikátor
könyv gondolatmenete nem építkezik egyívű gondolati rend szerint, hanem
csak szemügyre vesz egy-egy, az ember számúra fontosnak tűnő fogalmat,
sztereotipiát, és azt elemzi, következtetéseket levonva.
A
lényeg: az embert semmi sem teheti boldoggá.
Amint ezek
meghalnak, meghalnak azok is. Mindben egyforma az éltető lehelet, és nincs
az embernek többje, mint az állatnak. Igen, minden hiábavalóság! Minden
ugyanarra a helyre jut. Minden porból lett és visszatér a porba." (3,
19-20)
Ugyanakkor:
" ne légy
túlságosan igaz és ne mutatkozz túlságosan bölcsnek! Mire jó gyötörnöd
magad? .... Ne légy szerfölött gonosz és ne légy esztelen! Mire való volna
időnap előtt meghalni? (Az
"arany középút" nyújthat tehát megnyugvást, ugyanakkor "Ragadd meg a napot
!") Nos, megállapítom: az a jó, amiben az embernek része lehet, ennyi:
egyék, igyék, és érezze jól magát minden fáradozása közepette..."
Később: "Ami
volt, az lesz újra és ami történt, az történik megint: semmi sem új a nap
alatt."
A
Kölcsey-versnek nem ilyen széteső a logikája,, sokkal következetesebb,
jól szerkesztett gondolatmenetben építkezik.
A fogalomkör a következő: LÉT -- TERMÉSZET -- TÖRTÉNELEM
-- KULTÚRA
Ezen belül:
az első és az utolsó két (nyolcsoros szakasz, oktáva) versszak összefoglaló
illetve konklúzió jellegű tétel mondatokból áll.
A többi közbülső hét:
-- a 2., a 7. és a 8. a LÉTtel,
-- a 3., 4., 5., 6., a történelmi erőkkel és a kiemelkedő
személyiségekkel foglalkozik
-- A szerkesztési elv a szélsőséges ellentétezés (párhuzamok)
és paradoxonok (önellentmondások)
alkalmazása
-- a költői
eszközök közül a retorikai alakzatok a legfontosabbak, főleg az OXIMORON,
a halmozások és a refrénszerű gondolatritmus. (Az
OXIMORON egymást kizáró ellentét jelző és jelzett szó között, pl. bölcselkedő
oktalanság; rendbe fűzött tudatlanság, forró hideg)
-- A költemény kifejezései, fordulatai közül több
visszatér a magyar költészet különböző helyein, pl.
"bolygó fény" Vajda János A virrasztók c. versében
"kezdet és vég" Babits Mihály A lírikus epilógja c.
költeményében
"a gyertya és a virág" Petőfi Egy gondolat bánt engemet
c. versében
"egy perccel éli túl" Arany János: Letészem a lantot
c. versében
"ne gondolj a világgal" Vörösmarty A vén cigány c.
költeményében
Az egész
gondolatkör szinte (kissé átalakítva) Reviczky Gyula Magamról c. versében
(A zárás ott:
"A világ csak -- hangulat")
Néhány
szómagyarázat:
-- a hellenizmus
korszaka (görög és latin kultúratörténeti korszak) III. Alexandrosz (Nagy
Sándor) hódításaitól (i. e. 336-323) az utolsó diadakhosz-állam, Egyiptom
bukásáig (i.e. 30) tart. A fogalmat egy német történész, Droisen vezette
be 1836-ban.
-- a cinikusok
ókori görög filozófiai iskola tagjai voltak i. e. a IV. században. Képviselők:
Antiszthenész, Diogenész, Kratész.
A civilizációt
és a kultúrát természetellenesnek tartották, a boldogság eljutásához legfőbb
erénynek a lemondást, és a társadalmi javak elvetését tartották. (Egyébként
a görög kutya szóból származik az elnevezés)