Berzsenyi
Dániel: A közelítő tél
(Az elemzés a 99
híres magyar vers c. kötetből való, apró stilisztikai javításokat végzett rajta
W.I.)
Berzsenyi
alkotásai közül manapság talán ez a mű a legismertebb. Azért is, mert sem
történelmi, sem klasszika-filológiai ismeretek nem nagyon kellenek teljesebb
befogadásához, ám elsősorban mégiscsak azért, mert bárki által átélhető
léthelyzetet ragad meg. A szöveg ugyan magán viseli keletkezési korának
stílusjegyeit és szemléletét, de át is lép rajtuk, és nyelvi, stiláris
archaizmusai nem eltávolítanak, hanem ma is közelebb vezetnek a teljesebb
megértéshez.
A vers Niklán
keletkezett 1805 és 1808 között, és tudjuk, hogy jelenlegi címét Kazinczy
javaslatára kapta az Ősz helyett. Berzsenyi csak módjával fogadta meg a széphalmi
mester javaslatait, ez esetben feltehetően maga is ráérzett arra, hogy a
közhelyes cím helyett A közelítő
tél nemcsak pontosabban, hanem
szimbolikusabb erővel is fejezi ki mondanivalóját. A mű ugyanis nem általában
az ősz képével indul, hanem annak kései szakaszát állítja a középpontba.
A harminc év
körüli, életereje teljében lévő férfi alkotása nem a Szeptember végén tájrajzi
helyzetéből kapja első impulzusát, hanem október végének, november elejének
időszakáéból.
Azaz a mű a
tájleírás szintjén nem a még pompázó természetben érezteti az elmúlás jeleit,
hanem a drasztikusan téliesre váló tájba képzelteti bele a márciustól októberig
tartó virágzást és életteljességet.
Egy pozitív és
egy negatív értékdimenziójú táj kontrasztja figyelhető meg. Nem egymást
kiegészítve, hanem tagadva kapcsolódnak: a van és a nincs, az élet és a
halottság tája ez. A "közönyös" természet számára magától értetődő
lehet az évszakok rendje, hiszen az mindig meghozza a megújulást is, a
körforgás alapján a télre mindig tavasz következik.
Az emberi lét nem
belefejlődött, az egyén beleszületik ebbe a rendbe, s éppen ez a ciklikus
körforgás képes megnyugtatni, ha a halál tudatával birkózik : a nemzedékek
láncolatában is megjelenik ugyanez a rend. Az egyén azonban olyan tudatos lény,
aki nem képes konfliktusmentesen tudomásul venni önmaga megszűnését, azt a
tényt tehát, hogy ő maga ki fog hullani ebből a körforgásból.
Berzsenyi
költeménye ezt a konfliktust állítja középpontba, s a gondolatmenetet
elmélyíti, hogy nem egy életút alkonyán, hanem delelőjén néz szembe a lírai
alany a véggel. Ekkor mutatkozik ugyanis a leginkább természetellenesnek az
elmúlás.
Közvetve vagy
közvetlenül a műnek szinte minden eleme ezt a létfilozófiai konfliktust
bontakoztatja ki. A szimbolikussá vált cím után legátfogóbban a szerkezet. Az
első három szakasz tájfestésében tartalmi, képi és mondattani szinten is minden
a kifosztottságot hangsúlyozza, s ugyanakkor elő is készíti a negyedik szakasz
általánosítását.
A nyitó képbe
belép az időtényező, s kétféle értelemben is nyomatékossá válik. Előbb egy
megállíthatatlan pusztulási folyamat legutolsó szakaszának leszünk tanúi.
Minden hervad, hull, zörög, borong, "minden szomorú s kiholt".
Ugyanakkor a
szemlélő emlékezik a természet megelőző, a mostanival ellentétes állapotára,
arra, ami "nincs már". A pusztulási folyamat végponthoz közeledését
kiélezi tehát az ellentétes állapot érzékletes rajza, az életteljesség
választékos sokszínűsége. S bármily nyomatékos a nem, a nincs
már, ez a felidézés lenyűgöző erejű, szinte elnyomja a közelítő tél
képzetét, de mindenesetre vitatkozik vele.
Többen rámutattak
már, hogy e mű hangulatfestő ereje, zeneisége elementáris. Horváth János
negatív festésnek nevezte az első három szakasz eljárásmódját, szemléletesen,
de némileg talán félrevezetően, hiszen nem a festés negatív, hanem a
pozitívként lefestett táj hiánya. A zeneiség egyrészt tartalmi elemként jelenik
meg: a pompázó természet "dalolt" (symphonia, gerlice búgása, öröm
víg dala), míg a télies némaság, ha hangot ad is, zörög, tehát zeneietlen.
Erőteljesen zenei
a ritmus is, amely a hazai szakirodalomban elsőnek nevezett aszkIepiadészi
versszaké. Ez három aszklepiadészi sorból és egy rövidebb glükoniból áll, s a
12 szótagos hosszabb sorok közepén erős cezúra található. A sorok ereszkedőek,
s ez is, a felező tizenkettesre emlékeztető sorhossz és metszet is közelebb
hozza a magyar versérzék számára az időmértékes ritmust. De jelen van a
zeneiség a hangok szintjén is. A levelek zörgése például hanghatásában ritkán nevezhető
szépnek, a "Tarlott bokrai közt sárga levél zörög" sor viszont
ritmusában és hanghatásaiban is feltűnően zenei. A költő egy elillant tájat
fest tudatosan megválogatott szavakkal és azok hanganyagával, .és mintha a
leghíresebb szimbolistákat előlegezné meg, "valami titkos és mély egység
tengerén" itt is "egymásba csendül a szín és a hang s az illat"
(Baudelaire, Szabó Lőrinc fordításában). Nem összekeveri, nem felcseréli az
egyes érzékleteket, csak egy időben és igen szuggesztíven felmutatja őket, ezzel
is megidézve az eltűnő világ teljességét.
Az első három
szakasz ellentétességet egymás mellé rajzoló tájképe
még megengedhetne
olyan folytatást, amelyben a természet ciklikussága is helyet kap. A 4.
versszak azonban oly módon általánosítja az egyediesnek, szinte életrajziasnak
mutatkozó tájrajzot, hogy az újjászületés képzete teljesen kiiktatódik. Az idő
egyirányú folyamatnak mutatkozik, mind természeti; mind történelmi értelemben:
minden műre, élőre és élettelenre egyaránt vonatkozik az, hogy "csak jelenés;
minden az ég alatt, / Mint a kis nefelejcs, enyész". Az életnek nem a
körforgása, hanem egyedi és egyszeri, megismételhetetlen volta lesz a
leglényegesebb ismérve.
E felismerést
alkalmazza az 5-6. szakaszokban önmaga sorsképletére a költő, vagy talán
pontosabb lenne úgy fogalmazni, hogy e felismeréséhez hívta segítségül a
kopárrá váló késő őszi tájat, a közelítő telet. Hiszen a vers teljes értelmét e
záró szakaszokkal nyeri el. A van és a nincs az általánosító 4. szakasznak is
központi ellentéte volt : az elrepülés, az elenyészés, a lét szétfoszlása, a
természeti törvényeknek való alárendeltség fensége és melankóliája egyszerre
mitikus és racionális képben fogalmazódik meg: "Oh, a szárnyas idő
hirtelen elrepül, / S minden míve tünő szárnya körül lebeg!"
Az eltűnő körüli
lebegés a lírai énnek is léthelyzete. Nem is életének nyarában, de még
tavaszában jár, azt is "még alig ízleli", de mindez elmúlik, s a
teljességgel egyenértékű ifjúságot nem hozhatja semmiféle új kikelet vissza. E
miatt az emberi sorsra vonatkozó tény miatt nem kerülhet be a műbe a
ciklikusság szemlélete, s az emberi léthez hasonlóan a természet is
"egynyárivá" változik. A tájrajz festi, készíti elő a lélekét, de a
lélek rajza határozza meg a tájrajz hangsúlyait, minősítését. (Ún. „benső táj”
-W.I.)
A negatív festés,
a tagadások nagy száma is itt nyeri el igazi értelmét. A nem, a nincs, a sem, a
se, a soha, a kifosztódást kifejező igék, melléknevek, idő-, hely- és
állapothatározók mind a döbbenetszerű felismerés érzékeltetésére irányulnak:
még éppen csak örülni kezd az ember a maga életének, s máris közel a vég. A
természet rendjében jöhet még tavasz, bármily csodálatos kikelet, a tudat már
nem feledheti a felismerést. A nyitott szem láthat még szépséget, a
"béhúnyt szem" már semmi által fel nem igézhető, a legkedvesebb
szerelem sem rejtheti el a létről való leglényegesebb tudást.
A közelítő tél ennek
a tudásnak válik jelképévé, vibrálóan megőrizve lét és élet,
behunyt és
nyitott szem kettősségét.
A liget, az a
kert, amely a vers első felében megjelenik, lehet akár niklai kert is, de
ugyanúgy kötődhet hetyei vagy sömjéni, korábbi emlékekhez. Annál is inkább,
mert Berzsenyi ifjúságának tája az volt, oda kötődik az a "gyönyörű
kor", amely "Itt hágy, s vissza se tér majd". S a niklai
dombocskáknál inkább illik a Sághoz, a Somlóhoz „A hegy boltozatin néma homály
borong" sor is.
Beláthatjuk azonban,
hogy e kertnek nem a konkrét tájhoz kötöttsége a lényeges. Az igen régi gyökerű
s a felvilágosodás korában meglehetősen általános kertmotívum az ekkori
természetszemlélet egyik leggyakoribb kifejezője. Vörös Imre négy jellegzetes
megjelenési formáját különböztette meg. Lehet mulatókert, a szerelem kertje, a
sztoikus megnyugvás kertje és sorskert (élet- és halálkert). A közelítő télben
mind a négy motívumtípus megjelenik. A meghatározó a sorskerté, de éppen ennek
érzékletes rajzához van szükség a mulatókert motívumára a természetben is és az
emberi sorsban is.
A szerelem
kertjének varázsa lehetne a legnagyobb ellenerő, de a sorsot az sem akaszthatja
meg. Mindazonáltal a sors még nem befejezett. A természet ugyan - átmenetileg -
"szomorú s kiholt", de az emberi életben még "csak"
sejtelem, hogy "Lassanként koszorúm bimbaja elvirít". Azaz tovább
tart az élet - e sejtéssel-tudással terhelten.
Mindezt a
sztoikus megnyugvás teheti normálisan elviselhetővé : ez a sorskert így a
sztoicizmus kertje is, amely már nem adhatja meg az idill felhőtlen örömét sem
a mulatókertben, sem a szerelem kertjében. Az idill a most már elérhetetlen, az
egyszerű (mert haláltudat nélküli) szépség világa. Az egyszerűé és egyszerié,
de nem az együgyűé; ezért az elvesztése miatt a rezignált fájdalom, ezért az
elégia műfaja.
Az elvesztés
azonban a jövő idő ténye lesz, "majd" egyszer fog bekövetkezni, s
ezért lehet oly erőteljes az ifjúság idilljének, előbb meg a természetének a
rajza. A természetben a volt és a van között robban a feszítő ellentét; az
emberi sorsban a van és a leendő között. A tél a tájat szemlélve szinte
látvány, az emberi sorsban a képzelet előrevetítése. Az időnek ez a kettőssége,
mozdulatlansága és határolt dinamikája nemcsak beleilleszti, hanem el is
különíti az embert a természettől: sorsának korlátozottsága ellenére is - az
időélmény birtokbavételével - a végtelen lét polgárává is teszi. Nem a levelek
zörgése, hanem a "behunyt szem" az emberi lét metaforája.