Apja kárpitos, királyi inas.
Színészi és színműírói pályája 1643-ban kezdődik.
(Vidéki vándorszínész; 1658-ban ér be Párizsba.)
1661-től társulata a Palais Royalban játszik.
1659 A nevetséges kényeskedők (Les précieuses ridicules)
1661 A férjek iskolája (L école des maris)
szeretőjének, Madelaine Béjard (Madlen Bézsár) -nak a lányát
veszi el. Armande (Armand) szintén színésznő. (Molière-t
meggyanúsítják, hogy a saját lányát vette el.)
1664 Tartuffe (Első előadása óriási botrányt kavar,
betiltják, majd 1669 körül kerül ismét teljes terjedelmében
kiadásra.)
1666 L avare -- A fösvény
Le bourgeois gentilhomme -- Az úrhatnám polgár
1670 Les fammes savantes --- A tudós nők
1672 Le malai d imaginaire (Lö male dimazsiner) -- A
képzelt beteg
1673 Ez év februárjában (17-én) a színpadon rosszul lesz,
de az előadást nem akarja lemondani, nehogy a színpadi
munkások kereset nélkül maradjanak. Végigjátssza, hazamegy, és
meghal. Titokban temetik el, mert színészeket nem volt szabad
szentelt földben elhantolni.
(Moliére életéről lásd Bulgakov
regényét! M. Bulgakov: Molière úr élete)
Molière: Tartuffe
(Műelemzés-vázlat Bécsy Tamás nyomán)
A komédia Molière -nél a középkori farce-okból, a rögtönzéses commedia dell artéból és a vásári komédiákból meríti erejét.
Míg a kor tragédiáit a szükségszerűség mozgatja, Moliére
vígjátékait a JELLEM.
Olyan komédiák ezek, amelyek mélyén TRAGIKUM rejlik.
E tragikum oka maga az ember és életmódja.
(La Bruyére mondja: "Ha a képmutatót bántjuk, az a veszély
fenyeget, hogy a maszk mögött az arcot is megsértjük.")
A jellemkomikum lényege, hogy olyan külső és/vagy benső tulajdonságokat láttat a szerző a szereplő cselekedtetésével és beszéltetésével,
amely tulajdonságok egyrészt eltérnek az általános emberi normától, másrészt túlhangsúlyozzák az adott kor hibás beidegződéseit.
A helyzetkomikum nevettető és a néző/olvasó szellemi (vagy más) fölényét sugalló hatása
a drámaíró által létrehozott szokatlan (vagy nagyon is ismert !) szituációkból ered. (Pl. lánynak öltözött fiúnak egy másik fiú udvarol, mert azt hiszi róla, hogy lány a szereplőnek tehát információhiánya van a nézőhöz/olvasóhoz képest.)
A jellemkomikumban és helyzetkomikumban egyaránt rejlik
tipizálás, illetve szatíra és humor. (A szatíra a komikus vétség
kritikai célzatú leleplezése.)
Néhány elméletíró véleménye a komikus hatásról:
Arisztotelész szerint--- a komikus szituáció szereplői közül a
jókat érő sérelmek korlátozottak legyenek, a rosszakat
megillető büntetés pedig arányban álljon az általuk elkövetett
vétkekkel, s általában ne legyen végzetes hatású.
-- a másik lehetőség a kontraszt a normális és abnormális
lehetőségek között…
---
(A folytatás, a többi vélemény innen még hiányzik!)
Moliére: Tartuffe (folytatás)
Néhány nyitó tételmondat a dráma elemzéséhez
A XVII. századi francia klasszicizmus különös korszaka az európai irodalomtörténetnek. A legmaradandóbb az ezredvég emberének is sokat mondó alkotások közül kiemelkedő jelentőségűek Moliére művei. Az emberi gyengeségeket, a jellemtorzulásokat, a képmutató viselkedésformákat, a társadalmi csapdába került személyiség vergődéseit mutatják be a XIV. Lajos korabeli komédiák. A műfaj, a figurák, a helyzet- és a jellemkomikum mintái az ókorban ( Arisztophanész, Plautus műveiben), a középkorban ( a commedia dell arte rögtönzéseiben, a farce-okban), a reneszánszban (pl. Shakespeare vígjátékaiban) és a barokkban (pl. Lope de Vega alkotásaiban) egyaránt megtalálhatóak. Mindezen hatások együttesen érvényesülnek a Tartuffe című tragikomédiában. Az öt felvonásos dráma expozíciójában megismerhetünk egy félig feudális, félig polgári értékeket valló családot. Mindenkit aszerint, hogy milyen a viszonya a főszereplőhöz, Tartuffe-höz. A "beszélő nevű" figura (Tartuffe=képmutató, álszent) csak a harmadik felvonásban jelenik meg a színen, de a néző addigra kialakíthatta róla (valószínűleg elítélő) véleményét. (A “tartuffe” szó azt is jelenti, hogy szélhámos, jellemtelen alak, csaló...)
Orgon (a családfő) és Pernelle asszony, (az ő anyja) vakon hisz a “szent emberben”, mindig az ő útmutatásai szerint cselekszik.
…
(Itt következhet a kidolgozás, a FŐ
RÉSZ!)
(((((((Egyéb összefüggések:
EGY JÓ TANKÖNYV VÁZLATA!!
Corneille, Racine, Molière
Pierre Corneille (1606–1684)
“a becsületes ember szerelme akaratától függ”
azaz: a kötelesség erõsebb szenvedélynél
Elsõ nagy sikere: a Cid (1636)
Fõhõse: Rodrigo (= “Cid” = “Úr”)
Rodrigo szerelme Xiména
Xiména az apját párbajban megölõ Rodrigóra halált kér a királytól
Hõstettek, párbaj, majd szerencsés végki-fejlet
A kortársak értékítélete: “Szép, mint a Cid”
A darab ellenfele a nagyhatalmú Richelieu bíboros
A polémia neve: “a Cid csatája”
“Az utcákon egyebet sem lehetett hallani, mint a rikkancsok kiáltozását, akik a Cid-párti és a Cid-ellenes pamfleteket árulták.”
Corneille darabjainak magva: a kötelesség és a szenvedély párviadala,
melyben az elõbbi gyõz
Jean Racine (1639–1699)
Hõseiben a szenvedély az erõsebb
A Port Royal kollégium neveltje, mint Pascal, õ is janzenista (janzenizmus: a predesztinációt valló puritán katolikus irányzat)
Példaképe: Euripidész
A drámái középpontjában gyakran a szenvedélytõl megszállott asszony áll
A Berenice (1670) cselekménye sovány, lélek-ábrázolása árnyalt
Itt a kötelesség erõsebb a szenvedélynél –Titus lemond Berenice-rõl
A Phaedra (1677) címszereplõje szenvedélyes asszony (Minos és Pasiphae lánya) aki képes az együttérzés és irtózat fel-keltésére
Gyötrõ szerelmet és bûntudatot érez; gyûlöletet színlel; csak akkor vall, mikor – hite szerint – “a bûnös szenvedély egyszerre bûntelen lett"
A szereplõk:
|
|
|
|||||
|
Oinone (a dajka)
A tragikum forrása: a végzet, isteni elrendelés (a bûnös és az ártatlan egyaránt szenved, egyaránt boldogtalan)
A cselekménybonyolítás egyszerû, át-tekinthetõ
Szókincse nem bõ, de választékos
Versforma: rímes alexandrinus))))))
A komédia: értékhiány leleplezõdése
Mûvészetének forrásai:
“Nagy csapás a bûnökre, ha nevetségessé tesszük õket a világ szemében"
Célja (mint a klasszicistáké általában)
Molière: Tartuffe
Mûfaja: komédia (értékhiány, értéktévesztés leleplezése)
Tipikus klasszicista alkotás:
egyetlen helyszín (Orgon lakása)
egyetlen nap (nem egyértelmû; – a botrány híre bejárta a várost – egy nap alatt ez képtelenség)
“egy eset”, ill. egy konfliktus
(az ostorozott bûn: a képmutatás)
A szerkesztés sajátossága: a
fõszereplõ csak a harmadik felvonásban lép színre
I. felvonás
a darab indítása – az expozíció – mozgalmas családi jelenet (a két fõszereplõ: a címszereplõ és a házigazda, Orgon kivéte-lével mindenki ott van)
Pernelle asszony mindenkit “kioszt” és “elhelyez”; szinte csak õ jut szóhoz
Menye: Elmira, (fia: Orgon),
unokái: Damis és Marianne (szerelme Valér)
A vita tárgya: Tartuffe megítélése
A szókimondó: Dorine, a talpraesett komorna (általában a közönség kedvence)
Testvérnek nevezi, s nem drágább a családja, Sem anyja, hitvese, sem saját fia, lánya.
Már senki másra, csak rá bízza titkait,
Az pedig okosan megszabja tetteit.”
“Minek bánkódik? Egy kis ésszel többet ér.
Ne féljen, segítek. De itt jön már Valér.”
4. jelenet: Valér és Marianne
nem tudnak
õszintén szólni egymáshoz
(((( KÖZBEVETÉS!!! Spiró György (1946–): Az imposztor (1982)
Sajátos Tartuffe-értelmezés;
Boguslawski szerint:
a) Orgon a családjában magányos,
ezért hat rá Tartuffe rendkívüli módon
“kecskére bízza a káposztát”
Valójában b) Damis nem mostoha-anyjába, hanem Valér húgába szerelmes
Elmira azért nem tesz panaszt Orgonnak, mert tudja, férje úgysem neki hinne
Érdekesség:
a vilnai elõadáson Elmira a legszebb színésznõ, iránta a Tartuffe-öt játszó színész valóban lelkesedhet
Tartuffe mentésének oka az egykori Vilnában – a cári uralom alatt min-denki alakoskodni kényszerül
A Deus ex machina a vilnai elõadásból
azért marad ki: ne dicsõüljön meg a cár ))))
“Lõrinc, rakd vissza az ostort s a szõrcsuhámat.”
A második jelenetben Tartuffe szerelmet vall a ház asszonyának, Elmirának
Orgon nem hisz a Tartuffe szavait kihallgató Damisnak; sõt: dühében
kitagadja a fiát, s a képmutatót teszi meg örökösévé.
“Ez a botrány, igen, a várost körbejárta”
Észérvekkel próbál Tartuffe-re hatni – hasztalanul
Elmira csapdát állít Tartuffe-nek
(Orgon az asztal alatt – helyzetkomikum)
Tartuffe Orgonról:
“Már régen vezetem orránál fogva õt, (...)
s elértem nála, hogy nem hisz saját szemének.”
Orgon kiutasítja házából Tartuffe-öt; õ viszont Orgont, a gazdát.
Kiderül: Orgon egy kompromittáló iratokat tartalmazó ládikát is Tartuffe-re bízott
Pernelle asszony és fia párbeszéde – az asszony nem akar hinni Orgonnak, továbbra is bízik Tartuffe-ben (helyzetkomikum)
Lojális úr a törvény nevében végrehajtási végzéssel jön.
Újabb hír: Tartuffe feljelentette Orgont az uralkodónál – mielõtt menekülhetne, egy rendõrrel együtt megjelenik Tartuffe
Deus ex machina: a tragédia elmarad, a rendõr hadnagy a régen keresett csalót, Tartuffe-öt tartóztatja le.
A Tartuffe esztétikai kérdései
Komédia vagy tragédia?
A tragédia jellemzõje a tragikus befejezés, a félelem, a részvét, a halálos veszély jelenléte; szereplõi – a klassszicistáknál – fõrangúak (Arisztotelésznél ez nem szabály, szerinte egy rabszolga is lehet tragikus hõs.)
A klasszicista komédia fõszereplõi polgárok; a végkifejlet általában szerencsés.
A Tartuffe – eszerint – komédia (bár a “játék” tétje egyre nagyobb, s a váratlanul szerencsés végkifejlet eléggé valószerûtlen)
A klasszicista tragédiák és komédiák szerep-lõinek tulajdonságai eltúlzottak; – Tartuffe képmutatása és Orgon hiszékenysége is túlnõ a hétköznapin, e tulajdonságok veszélyessége is túlnõ a komikus mértéken.
A Tartuffe komikus hatáselemei
Orgon – bár zsarnokoskodásra hajlamos karakter – egy képmutató bábjává lesz.
A Tartuffe szavai és tettei közti eltérést Dorine leleplezi le (fedetlen keblek, babrálás, Elmira kerülgetése)
Cléante – Orgon vitája
Cléante – Tartuffe vitája