Parainesis Kölcsey
Kálmánhoz
Keletkezése, témája,
műfaja
A Parainesis 1834 és
1836 között keletkezett, 1837-ben jelent meg először. Kölcsey halálára
gondolva, annak idejét nem ismerve jó előre meg akarta fogalmazni intelmeit
árván maradt unokaöccse számára - ezért írta meg "buzdítását". A
címként szereplő görög szó ugyanis ezt jelenti: intelmet, buzdítást, s egy
olyfajta művet jelöl, amilyen Szent István fiához intézett intelme is volt.
Mint mondani szokták, Kölcsey buzdítása nem volt hiábavaló: unokaöccse
végigharcolta a szabadságharcot, s jóllehet betegség következtében - Komárom
ostroma idején halt meg.
A mű nagy
általánosságban szólva az erény - Kölcsey nyelvújítási kifejezésével:
"rény" útjait kívánja megmutatni a majdan felserdülő ifjúnak, szinte
előre megjósolva azokat a konfliktusokat, dilemmákat, amelyekkel majd
szembesül. Fő kérdéseit így fogalmazhatjuk meg: Mi az élet célja? Milyen módon
valósíthatjuk meg? Milyen akadályokra számíthatunk? Milyen eredményt
remélhetünk?
Mi az élet célja? A
Parainesis szerint a tett, a cselekvés. Többször mondám: az élet fő célja -
tett; s tenni magában vagy másokkal együtt senkinek nem lehetetlen. Tehát tégy!
s tégy minden jót, ami tőled telik..." Mi legyen a cselekvés célja,
iránya? Az önzetlen munkálkodás másokért. De kikért? Kölcsey megemlíti a
legkisebb kört is (a családot), a legnagyobbat is (az emberiség), döntően
azonban a kettő közti "halmazt" emeli ki: a nemzetet. Szeresd az
emberiséget! - mondja, de rögtön utána pontosít: az ember "véges
állat", s ha nem akarunk elveszni a "világpolgárságban", az
általunk befolyásolható körre, vagyis nemzetünkre kell összpontosítanunk -
ezzel segítjük legjobban az azon túli embereket is. A családot is a nemzeti
ügynek rendeli alá: "Férj és atya: tiszteletre méltó két nevezet. Ki
gyermeket nevel, az a hon iránt szent kötelességet teljesít." (A mai
olvasó kissé idegenkedve követi e tanácsokat, hisz bizony kevés módunk van -
átlagembereknek - a haza ügyeit befolyásolni. Kölcsey sem adhatta volna e
tanácsot a korabeli pórnépnek - nemesként, közéleti emberként azonban úgy
érezhette, Kálmánnak is bőven lesz tere a nemzet egész körére befolyással
lenni.)
Milyen módon
valósíthatjuk meg? Mindenekelőtt - szögezi le Kölcsey - ki kell alakítanunk
alapelveinket, s ezekhez ragaszkodni, máskülönben a pillanatnyi indulatok
hánynak majd bennünket, kényükre-kedvükre. A másokért való cselekvés -
folytatja - önfeláldozással jár, s ez senkinek sem könnyű. Ezért azt tanácsolja
unokaöccsének: gyakorolja magát az önzetlenségben, ahányszor csak alkalma van
rá, mert ez a lelki tréning elengedhetetlen a nagy pillanatokban meghozandó
nagy önfeláldozásokhoz. Magas célokat kell magunk elé tűznünk, s folyton
magasabbra kényszeríteni magunkat, mert - mondja - aki nem emelkedik, az
süllyed.
Fontos a tanulás, az
ismeretszerzés is, azonban mit sem ér, ha nem társul az ítélőerő, s az önálló
gondolkodás képességével. Kívánatos erénynek mondja a bátorságot, s a
szerénységet, s külön felhívja a figyelmet - a megyegyűlésekre gondolva - a
szónoki képességek fejlesztésére. Milyen akadályokra számíthatunk?
Lehetőségeinket ismeri be Kölcsey - behatárolja a sors, a szerencse, és a
végzet. Ezeket nem befolyásolhatja senki sem. Számíthatunk ellenségeink
rosszindulatára is, hisz "ellenség s ellenkezés nélkül az egész természetben
semmi sincs". A legfőbb nehézségként azonban a tömegek felvilágosítását,
meggyőzését nevezi meg: igen keserves munka őket kimozdítani a megszokásból, az
előítéletek közül.
Milyen eredményeket
remélhetünk? Csak részleges, relatív eredményekre számíthatunk, vagy ha
hatásunk nagyobb is, ezt nem feltétlenül fogjuk megtapasztalni. Az apostolok
példáját idézi, akik anélkül haltak meg, hogy látták volna a jövőt: micsoda
hatalmas egyház nő fel önfeláldozó és látszólag sikertelen küzdelmeik nyomán.
Nem számíthatunk
olyanfajta boldogságra sem, amilyenről az emberek beszélni szoktak. "Ki
boldogságot vadász, árnyékot vadász" - mondja. Ha érzéketlen vagy: azért
nem leszel boldog, mert sem a jót, sem a rosszat nem érzed. Ha érzékeny vagy:
túl sokat fogsz szenvedni ahhoz, hogy boldog légy. A pillanatnyi gyönyör nem
boldogság - szögezi le; a tartós boldogság viszont csakhamar unalommá silányul.
Végső meghatározása az elérhető, s nemcsak fogalomként, ideaként emlegetett
boldogságról ez: "Teljesített kötelesség s nemes törekvések önérzése
küzdés s bánat közt is nyugalmat tenyészt; s ha e nyugalommal, boldogság cím
alatt. megelégszel: annak megnyerése... bizonyos".
A Parainesis szerkezete
Kölcsey intelmei a nagy
általánosság, az univerzum örök kérdései felől indul, hogy aztán a részletek,
konkrétumok taglalása után ugyanerre az általános szintre emelkedjék fel. Az
"Istenséget", az örök rendet, a létezők értelmesen elrendezett
láncolatát említi a mű elején, majd az emberiség egészét. Ugyanide tér vissza,
amikor így zárja írását: "Minden egyes ember, még a legnagyobb is, parányi
része az egésznek; s minden rész az egészért lévén alkotva: azért kell
munkálkodnia is."
A Parainesis szerkezete
Kölcsey intelmei a nagy
általánosság, az univerzum örök kérdései felől indul, hogy aztán a részletek,
konkrétumok taglalása után ugyanerre az általános szintre emelkedjék fel. Az
"Istenséget", az örök rendet, a létezők értelmesen elrendezett
láncolatát említi a mű elején, majd az emberiség egészét. Ugyanide tér vissza,
amikor így zárja írását: "Minden egyes ember, még a legnagyobb is, parányi
része az egésznek; s minden rész az egészért lévén alkotva: azért kell
munkálkodnia is."
Stílusa
A mű gondolatmenetét jól
követhetővé teszik az egyenletes terjedelműre tagolt bekezdések. Vagy valami
rövid, szentenciaszerű tételmondattal indítja ezeket, vagy kötőszavas
átvezetéssel az előző gondolatról. Gyakran használ metaforát, hasonlatot, még
nagyobb számban jelképez egy-egy magatartásmintát egy-egy antikvitáskori vagy
későbbi neves személyiséggel. Rendkívüli igénnyel csiszolt, a magyar értekező
próza legmagasabb csúcsait jelentő mondatait nemcsak lendületük teszi kellemes
olvasnivalóvá, hanem dinamikájuk is. Hol nyugodt, kinyilatkoztató,
kiegyensúlyozott körmondatokba rendezi mondandóját, hol feszült belső vitát
imitál, s ezzel a váltakozással az elcsüggedő figyelmet újra meg újra képes
felébreszteni.