Egy JÓ tankönyv része ez a vázlat, onnan másoltam ki. (Melyik tankönyv lehet?)
Puskin
(1799–1837)“életmûve híd három korszak között; pályáját könnyû és trágár rokokó versekkel kezdi, majd megteremti az orosz romantikát, és Anyeginjével útnak indítja az orosz realizmust” (Szerb A.)
Puskin életpályája:
Őse
: Ibrahim HannibálDajkája: Arina Rogyionova
Iskolája: Carszkoje Szelo
Baráti társasága: Zöld lámpa
Lázító verse: A szabadsághoz (1817)
“Számûzetésének” állomásai: Kaukázus, Krím, Kisinyov, Odessza
Felesége: Natalja Goncsarova
Párbajellenfele: d’Anthes
Lermontov: A költõ halála (óda)
Fõ mûve az
Anyégin (1823–1830; 1833) “az orosz élet enciklopédiája” (Belinszkij)
Verses regény – líra és epika együtt
Két főhőse
Kettejük viszonya: régi barátok (vitáztak, álmodoztak); életfelfogásuk részben hasonló (bölcs kiábrándultság); szánják – és csodálják – az illúziókban élõ rajongókat; – nem azonosak azonban (mint Byron – Childe Harold): Anyegin unatkozó, “felesleges”, nincs érzéke a költészethez; Puskin tevékeny, alkotó, akkor boldog, ha alkot
Szerkezeti sajátosságok:
Jellemzõ esztétikai minõség az irónia
Legnagyobb értéke az atmoszféra realizmus
Jellegzetes romantikus részletek pl. Tatjana álma, Tatjana levele
Tatjana: introvertált, érzékeny, költõi lélek, merengõ, õszinte, nyílt, tiszta, hûséges, életében csak egyszer szerelmes; gesztusa – mellyel levelében feltárja érzéseit és kezdeményez – váratlan és bátor tett; miután szembesül ábrándos emberképe hamisságával, megtanul a társadalomban élni
Lenszkij és a mellékszereplõk
Lenszkij: tiszta szívû, naivan ártatlan, romantikus álmodozó, fellengzõs, emberismerete felszínes, nem képes kellõ valóságismeretet szerezni; félreismeri szerelmét, a felszínes Olgát; Puskin ironikusan szemléli Lenszkij naivitását
Lenszkij szerelme, Olga: felszínes, szimpla, egyetlen célja a férjszerzés
Az orosz elmaradottság bírálata
Közvetve: Anyegin sorsán – úttalanságán, céltalanságán – keresztül
Közvetlenül: a pétervári társaság rajza, a korabeli ifjúság idegenmajmolása, a közízlés felszínessége, a vidék tespedtsége, a modernnek az elutasítása
A szerzõ jelenléte: mint elbeszélõ (munkája állásáról, irodalmi nézeteirõl is tájékoztatja az olvasót),
s mint szereplõ (Anyégin barátja, s nála van Tatjana levele is),
néhány kitérõ: életrajzi vonatkozás
Versforma: Anyegin-strófa: AbAb CCdd EffE gg
Operát Csajkovszkij írt belõle
Puskin további mûvei
|
Zeneszerzõ |
Ruszlán és Ludmilla (1820) |
Glinka |
A kaukázusi fogoly (1921)A “fogoly” a cserkeszek között véli megtalálni lelke harmóniáját |
C. A. Kjui |
A cigányok (1824)Aljeko |
Rahmanyinov: Aljeko |
Bahcsiszeráji szökõkút (1821–23) |
Aszafjev (balett) |
Borisz Godunov (1825)Történelmi színmû |
Muszorgszkij és Prokofjev |
Belkin elbeszélései (1831) köztükA postamester (többször filmre vitték) |
|
A pikk dáma (1833) |
Csajkovszkij |
A kapitány lánya (1836)Pugacsov |
|