Egy JÓ tankönyv része ez a vázlat, onnan másoltam ki. (Melyik tankönyv lehet?)

Puskin (1799–1837)

“életmûve híd három korszak között; pályáját könnyû és trágár rokokó versekkel kezdi, majd megteremti az orosz romantikát, és Anyeginjével útnak indítja az orosz realizmust” (Szerb A.)

Puskin életpályája:

Őse: Ibrahim Hannibál

Dajkája: Arina Rogyionova

Iskolája: Carszkoje Szelo

Baráti társasága: Zöld lámpa

Lázító verse: A szabadsághoz (1817)

“Számûzetésének” állomásai: Kaukázus, Krím, Kisinyov, Odessza

Felesége: Natalja Goncsarova

Párbajellenfele: d’Anthes

Lermontov: A költõ halála (óda)

Fõ mûve az

Anyégin (1823–1830; 1833) “az orosz élet enciklopédiája” (Belinszkij)

Verses regény – líra és epika együtt

Két főhőse

Kettejük viszonya: régi barátok (vitáztak, álmodoztak); életfelfogásuk részben hasonló (bölcs kiábrándultság); szánják – és csodálják – az illúziókban élõ rajongókat; – nem azonosak azonban (mint Byron Childe Harold): Anyegin unatkozó, “felesleges”, nincs érzéke a költészethez; Puskin tevékeny, alkotó, akkor boldog, ha alkot

Szerkezeti sajátosságok:

Jellemzõ esztétikai minõség az irónia

Legnagyobb értéke az atmoszféra realizmus

Jellegzetes romantikus részletek pl. Tatjana álma, Tatjana levele

Tatjana: introvertált, érzékeny, költõi lélek, merengõ, õszinte, nyílt, tiszta, hûséges, életében csak egyszer szerelmes; gesztusa – mellyel levelében feltárja érzéseit és kezdeményez – váratlan és bátor tett; miután szembesül ábrándos emberképe hamisságával, megtanul a társadalomban élni

Lenszkij és a mellékszereplõk

Lenszkij: tiszta szívû, naivan ártatlan, romantikus álmodozó, fellengzõs, emberismerete felszínes, nem képes kellõ valóságismeretet szerezni; félreismeri szerelmét, a felszínes Olgát; Puskin ironikusan szemléli Lenszkij naivitását

Lenszkij szerelme, Olga: felszínes, szimpla, egyetlen célja a férjszerzés

Az orosz elmaradottság bírálata

Közvetve: Anyegin sorsán – úttalanságán, céltalanságán – keresztül

Közvetlenül: a pétervári társaság rajza, a korabeli ifjúság idegenmajmolása, a közízlés felszínessége, a vidék tespedtsége, a modernnek az elutasítása

A szerzõ jelenléte: mint elbeszélõ (munkája állásáról, irodalmi nézeteirõl is tájékoztatja az olvasót),

s mint szereplõ (Anyégin barátja, s nála van Tatjana levele is),

néhány kitérõ: életrajzi vonatkozás

Versforma: Anyegin-strófa: AbAb CCdd EffE gg

Operát Csajkovszkij írt belõle

Puskin további mûvei

 

Zeneszerzõ

Ruszlán és Ludmilla (1820)

Glinka

A kaukázusi fogoly (1921)

A “fogoly” a cserkeszek között véli megtalálni lelke harmóniáját

C. A. Kjui

A cigányok (1824)

Aljeko

Rahmanyinov:

Aljeko

Bahcsiszeráji szökõkút (1821–23)

Aszafjev (balett)

Borisz Godunov (1825)

Történelmi színmû

Muszorgszkij és Prokofjev

Belkin elbeszélései (1831) köztük

A postamester (többször filmre vitték)

 

A pikk dáma (1833)

Csajkovszkij

A kapitány lánya (1836)

Pugacsov