A romantika fontosabb alkotóti Európában
(Időrendben és nemzetek szerint csoportosítva)

Az angol romantika I. nemzedéke


1794: Blake megjelenteti A tapasztalás dalai c. ciklust, benne A légy és A tigris c. verset
Coleridge drámája: Robespierre bukása


a LÍRAI BALLADÁK
(innen számítjuk az angol romantika kialakulását)
Coleridge:Rege a vén tengerészről


Charles és Mary Lamb: Shakespeare-mesék
1811 megjelenik Jane Austen 1797-ben keletkezett regénye, az Értelem és érzelem
Shelley kiadja pamfletjét, emiatt kizárják az oxfordi egyetemről: Az ateizmus szükségességéről
 

1812 Byron nagy önéletrajzi elbeszélő lölteményének első két része megjelenik: Child Harold zarándokútja (az utolsó majd 1818-ban)
Shelley: Kiáltvány az ír néphez
Mab királynő (filozófiai költemény)
1813 Byron: A gyaúr c. elbeszélő költeménye


1. oldal

J. Austen: Büszkeség és balítélet
1814 a gyorssajtót a londoni The Times alkalmazza elsőnek
Byron elbeszélő költeménye: A kalóz
Walter Scott első történelmi regénye: a Waverley, avagy hatvan évvel ezelőtt
1816 Byron: Childe Harold zarándokútja II. éneke
Shelley: Alastor c. filozófiai költemény
W. Scott: Puritánok utódai
A fekete törtpe
1817: Byron: Manfred c. drámai költeménye
Keats: Poems (Versek) (első kötet)
Ricardo híres műve: a Politikai gazdaságtan és az adózás alapelveiről
1818 Byron: Child Harold zarándokútjának III-IV. éneke
Keats: Endymion c. elbeszélő költeménye
Mary Wollstonecraft (Shelley felesége) megírja Frankenstein c. horrorregényét
1819: Keats: Óda egy görög vázához
Shelley: Óda a nyugati szélhez; Óda egy pacsirtához; Dal Anglia férfiaihoz

Byron: Mazeppa (kozákvezérről szóló elbeszélő költemény, melyről majd Liszt Ferenc szinfonikus költeményt készít
W. Scott: A lammermoori menyasszony (Később Donizetti operát készít belőle 1835)

1820 William Blake: nagy viziós költeménye: Jerusalem
Shelley: A megszabadított Prométheusz
Keats: Szent Ágnes-est c. elbeszélő költeménye, és a szép pásztor, Endymion mítoszának modernizált változata
Seléné, a Holdvilág istennő szerelmes belé, és álmában látogatja meg (Endymion örökké él, és örökké alszik)
Ch. R. MATURIN híres rémregénye: a Melpoth, a vándor, központjában a "bolygó zsidó"
W. Scott legnépszerűbb regénye: Ivanhoe

1821 Shelley elégiát ír Keats halálára Adonais címmel
Byron drámai költeménye, a Káin
W. Scott: Kenilworth
COOPER: első prériregénye: A KÉM


2. oldal


Scott: regénye: Quentin Durward (ez a címszereplő neve)
1824 Shelley halála után nagy költeménye, Az élet diadala
Barátja, Byron elesik görög földön, Missolunginál, mikor DON JUANja utolsó énekei megjelennek
 


Th. de Quincey nevezetes esszéje: A gyilkosságról, mint a szépművészetek egyikéről


1834 Megalakul az első szakszervezeti szövetség; vezetője: R. OWen

1836 -tól 12 éven keresztül írja az angol költőnő, Emily Bronte GONDALI KÖLTEMÉNYEK c. verseit egy képzeletbeli királyság életéről
Charles Dickens BOZ álnéven indul pályáján: Boz vázlatai, majd hamarosan megjelenik regénye: A Pickwick klub
R. W. EMERSON: TERMÉSZET c. misztikus filozófiai esszéjével indul pályáján
 


Th. Charlyle tanulmánya: A chartizmus
COOPER: NYOMKERESŐ
 


3. oldal

1841 Charlyle történetfilozófiai értekezése: Hősökről, Hős-tiszteletről és a hősiességről a történelemben
COOPER: VADÖLŐ
E: A: POE: A MORGUE UTCAI KETTŐS GYILKOSSÁGOK (a detektívhistóriák őse)
EMERSON: ESSZÉK
1842 Kína lemond HONG KONGRÓL
Ch. Darwin kidolgozza származástanát, de csak 1859-ben teszi közzé
E.A.POE: A VÖRÖS HALÁL ÁLARCA (rémnovella)

1843: Dickens: Karácsonyi ének
John Stuert Mill: A deduktív és induktív logika rendszere

POE: A verselés elvei c. tanulmányában és 1850 A költészet elve c. tanulmányában a költészetet a szépség ritmikus megalkotásában látja, eszménye a végsőkig kicsiszolt forma
1845: E. A. POE: A HOLLÓ (THE RAVEN)

  1. 1846 angol gyermekversek gyűjteménye Edward Lear: Bohóságok könyve
  2. Dickens: A házitücsök (karácsonyi történet ez is)
  3. 1847: Az angliai gyárakban tízórás munkaidőt vezetnek be


Charlotte Bronte: Jane Eyre
Emily Bronte: Üvöltő szelek
Thackeray: Hiúság vására
1849 Dickens: David Copperfield első fejezetei, bef. 1850
1850: az angol viktoriánus költészet gyöngyszemei: E. Barrett-Browning szonettciklusa: Portugál szonettek
N: HAWTHORNE főműve: A SKARLÁT BETŰ
 

1776 Amerikában Jefferson szerkesztette Függetlenségi nyilatkozat elfogadása


4. oldal

A FRANCIA romantika

Előfutárok:
André Chénier 1762- 1794
Mm. de STAEL 1766-1817 Leghíresebb könyve a Németország felfedezése 1813
Chateaubriand 1768-1848 Sírontúli emlékiratok 1850
ATALA 1801
Lamartine 1790-1869 Leghíresebb verse: A tó

NAGYROMANTIKA
Victor Hugo 1802-1885 ő a legfőbb mestere a couleur locale-nak, a szép helyett a jellegzetes a lényeg
A párizsi Notre- Dame 1831
A nyomorultak 1862
A nevető ember 1869
Utolsó regénye az 1793 1873

De Vigni
Musset
George Sand
Gautier
Dumas-pere
Eugene Sue
Dumas-fil
Sainte-Beuve

STB......

Francia: 1775: Beaumarchais: A sevillai borbély (vígjáték)
(Rossini)
1785: De Sade márki: Szodoma százhúsz napja c. regénytöredéke
(a szabadosság iskolája)
1789: a francia forradalom kezdete, az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata
1798: Giacomo Casanova: Élettörténete
 


 

A NÉMET romantika
 

Meghatározásai közül talán legvonzóbb Fritz Strich-é. A klasszicizmus a tökéletesség, a romantika a végtelenség művészete (1882-1963 német szellemtörténész

(Szerinte a klasszicizmus jellemzője a harmónia, a zárt tökéletesség és a statikus nyugalom.

A romantika sajátja a kibékíthetetlen diszharmónia, a nyitottság, a képlékenység és a vágyak végtelensége felé űző szellemi nyzgtalanság. Szerinte az emberi lélek két alapvető természetét írja le a két fogalom, amely állandóan váltja egymást a művészetek történetében. Ez a fejlődés örök törvénye.)
 


6. oldal


Szerb Antal szerint a romantika lázadás a Felvilágosodás racionalizmusa ellen. A romantika kaput tár a tudatos és a tudattalan szférák között. Úgy interpretálja, mint végtelenbe törő fausti akaratot. Szerinte ekkor már a "kultúra " majdnem véget ért, a civilizáció pedig éppen elkezdődött. Ugyanakkor az egész romantika olyan, mint egy álarcosbál. A kanti filozófia az ALS OB, a MINTHA filozófiája, a romantia a "mintha" költészete. A romantikusok mindig úgy tesznek, mintha... Ezért lírai műfajuk legjellemzőbbje a helyzetdal, melyben a lírai alany úgy tesz, mintha molnárlegény, szegénylegény, bánatos lovag, stb... volna.
 

A német klasszicizmus és a romantika azonban sokkal közelebb áll egymáshoz, mint sokan gondolnák. Történelmi helyük ugyanaz. A Rousseautól örökölt KULTÚRPESSZIMIZMUSSAL ítélik el a kort, melyben élnek. Ahogy a klasszicizmus igazi hazája Franciaország, úgy a romantikáé NÉMETORSZÁG.
 

A Sturm und Drang azt mondja: "Úgy kell élnünk, hogy érzéseink a körmünk hegyéig eltöltsenek bennünket."
 

Herder személyiségében minden szál összefut: Hamann és Kant tanítványa, Párizsban ismeri meg Rousseau és Diderot eszméit, Strassburgban a fiatal Goethének átadja élményeit. Ez az átadás Herder legfontosabb tette -- mondja Szerb Antal.
Hamann szerint a költészet az emberi nem anyanyelve (" Poesie ist die Muttersprache des menschlichen Geschlechts")
Ilyen ősi gondolkodás emlékét örzi a Szentírás, Homérosz és főként Osszián.
 

A népköltészet is ilyen: képekben gondolkodik, logikán túli összefügésekben, tehát minden költészet a náépköltészetből fakad -- mondja Herder.
Herder szerint a zseni kivétel minden szabály alól.
A herderi elmélet három műfajt állított az előtérbe: a népdalt, a balladát és a tragédiát.
 


7. oldal


A német ballada nagymestere Gottfried August Bürger (1747-1794) -- Sturm und Drang) Ő írja meg a XIX. századi ballada ősét, a LENORE-t (kísérteties, éjféli hangulatok, stb)
 

A tragédiaírók Shakespeare-t igyekeznek követni: testvérgyilkosságok, csecsemőgyilkosság, beteges lelkek, végső leszámolások, Faust alakja kísért állandóan.
KLINGER (1752-1831) drámája,a STURM und Drang
 

Az öregedő Goethe tartózkodik az ifjú romantikus nemzedéktől. Ő azt mondja, klasszikus, ami egészséges, romantikus, ami beteg.
Romantikusnak mondható művei: Wilhelm Meister vándorévei 1921
Faust II. 1832
Marienbader Elegie (Marenbadi elégiák Ulrike von Lewetzownak)

Mint Dante és Shakespeare, Goethe is két korszak határán áll, lezárul vele az UDVARI ember korszaka, és kezdődik az önálló polgár.

A KORA - ROMANTIKA a JÉNAI ROMANTIKA
Ezek a romantikusok a zene és a filozófia felé tekintenek
A jenai romantikusok valamennyien FICHTE hallgatói (pl. HÖLDERLIN ésa HEGEL együtt jár iskolába
 

A Schlegel-fivérek közül a fiatalabb: Friedrich Schlegel (1772-1829) ő a romantikus elmélet igazi megteremtője. (Viszont csak töredékeket hagyott hátra, és kifejtette, hogy a töredék a romantika igazi műfaja.)

Wilhelm Schlegel (1767-1845) a romantika nagy irodalomtörténetírója. A progressive Universalpoesie elvét hirdetik.
 
 

Az 1800-as évektől heidelbergi iskola, később biedermeier kb.1814-től, Napóleon bukásától. A BIEDERMEIER a SZENT SZövetség korának művészete
Arnim 1781-1831
Brentano 1778-1842 A fiú csodakürtje (népköltészeti gyűjtemény)
Bettina Brentano 1785-1859 Goethe levelezése egy gyermekkel


8. oldal

Eichendorff 1788-1857 Aus dem Leben eines Taugenichts 1826
Kleist 1777- 1811 Kohlhaas Mihály
Chamisso 1781-1838 Peter Schlemihl

Hoffmann 1776-1822 Az arany virágcserép; Diótörő és egérkirály, Don Juan; A hasonmás, a DOPPELGANGER figurája innen származik

BIEDERMEIER
Grimm-testvérek Jakob 1785-1863
Wilhelm 1786- 1859
Népmesegyűjtemény 1812
Bécs színpadának jellegzetessége: Ferdinand RAIMUND 1790- 1836 (kispolgárokat és tündérkirályokat szerepeltet színpadán

Ausztria nemzeti költője GRILLPARZER 1791-1872 ő is ír Bánk bán drámát, de ott minden megaláztatást lenyel a főhős, urának feltétlen húségű alattvalója

E kor legünnepeltebb szerzője KOTZEBUE 1761-1819
a Pesti Német Színházat pl az ő darabjávalnyitják meg: István, a magyarok első királya
Itt látszik leginkább ELIT és NAGYKÖZÖNSÉG teljes szétválása
 

Német:


9. oldal

irodalomtipológiai tanulmánya: A naiv és a szentimentális költészetről
1795-96: Goethe: Wilhelm Meister tanulóévei
1797: Hölderlin a Diotima-versekben ünnepli tanítványának szép édesanyját
Tieck mesevilágot épít műveivel és gyűjteményeiben:
Csizmás kandúr;
A szőke Eckbert;
Népmesék


Friedrich Schlegel 116 töredéke (Fragmente)
1799: Novalis: A kereszténység vagy Európa c. tanulmánya


Menón panasza Diotimáért
(Szerelme, Susette Gontard, Platón Szümpozionjának nagyszerű, okos asszonyáról kapta a nevét, aki Szókratészt
oktatta szerelemre
1801-1804 Megjelenik Herder Adrastea c. folyóirata, melybe Batsányi is ír
1802: Hölderlin megírja Az élet fele c. költeményét (elméje hamarosan elborul)


Hegel megkezdi előadásait: Előadások a filozófia történetéről
 


(a schönbrunni béke)
W. Schlegel: bécsi előadássorozatának közzététele: A drámai művészetről és irodalomról
1810: Goethe megjelenteti színelméletét
 

Orosz romantika
 
 


11. oldal



Olasz és egyéb romantika
 

MAGYAR ROMANTIKA
 


Kisfaludy Sándor röpirata: Hazafiúi szózat a magyar nemessséghez
Kisfaludy Károly nagysikerű drámája: A tatárok Magyarországon
 
 


13. oldal

Csoportjáték (három fős csoportok számára)
az európai romantikából
 


a realizmussal
3. Melyik az a két stílusirányzat, amelyik közvetlen elődje?
Sturm und Drang és szentimentalizmus

4. Melyik évre tehető az angol romantika kezdete?
1798 W. és C. Lírai balladák c. kötete
5. Melyik évre tehető a francia romantika kezdete?
1801 Chateaubriand: ATALA c. regénye
VAGY! 1820 Alphonse de Lamartine (1790-1869)
1. nagy verseskötete: Költői elmélkedések
6. Melyik évre tehető a német romantika kezdete?
1798 Atheneum c. folyóirat

7. Melyik évekre tehető az orosz romantika kezdete?
1820-as évekre
8. Az orosz romantika legnagyobb képviselőjének neve, születési évszáma, szül. helye.
Alekszandr Szergejevics Puskin 1799. május 26
Moszkva
9. A francia romantika legnagyobb alakjának neve, születési dátuma, helye.
Victor Hugo, 1802- 1885 Besancon, Párizs
 


Áhítsatok mást, nincs főbb bölcseség!"
Tóth Árpád fordítása Keats: Óda egy görög vázához
12. A romantikus múltidézés legnagyobb hatású mestere egy történelmi regényeket író angol.
Ki a szerző? Kérjük legalább egy művének címét!
Walter Scott: Ivanhoe


14. oldal

Csoportjáték

A közös gyújtópont keresése
pl. Delacroix: Rebeka elrablása c. képe

W. Scotte: Ivanhoe

Közös: Ivanhoe Ezt a nevet kérjük.
Külön-külön megadva, hogy mit kérünk!

1.
Lakoma (Platón műve, melyben Szókratész viszi a szót)
Hölderlin (Menón panasza Diotimáért; Diotima Szókratész szerelme)
Xenophón (Szókratészi Emlékezések)
SZÓKRATÉSZ

2.
Arany János: Zrínyi és Tasso
Goethe: Tasso c. drámája
Liszt Ferenc: Tasso c. szimfonikus költemény
TASSO

3. Áldozatvivők (Aiszkhülosz drámája; Aiszkhülosz az első, aki megírta A leláncolt Prométheuszt)
Trencsényi-Waldapfel Imre (Mitológia)
Óda a nyugati szélhez (Shelley írta a Megszabadított prométheuszt)
PROMÉTHEUSZ

4. Byron (Don Juan)
Tirso da Molina (A sevillai csábító és kővendége)
Mozart (Don Giovanni)
Puskin (tragédiája: Don Juan)
DON JUAN
5. Gounod (Faust)
Magyar rapszódiák (Liszt is írt Faust-szimfóniát)
Eckermann (a beszélgtőfüzetek jegyzetelője, Goethe titkára; Goethe írta a Faustot)
Marlowe (Ő az első Faust-történet drámaírója)
Faust
 


15. oldal

Kérdések

A következő nevek mellé egy romantikus alkotó nevét és művének címét kérjük . Pl. Verdi: írt Don Carlos c. operát, Schiller írta meg az alapművet.
 


 

Évszámokat adunk meg ki ez?

1770-1850 Wordworth
1792-1822- Shelley
1802-1882 V. Hugo

Strófaszerkezeteket jellemzek. Ki a szerző, és mi a mű címe?

878787878877 ababcdcdeeff Himfy-strófa (Kisfaludy Sándor:
Himfy szerelmei)

abab - ccdd- eff- egg 98989898stb Anyegin-strófa

aabccbddb 667667667 Balassi-strófa
 
 


16. oldal

Ki írta a következő szövegeket?
Én írok levelet magának.
Kell több? Nem mond ez eleget? Puskin

S szólt a holló: Soha már! Poe

Mi dolgunk a világon? Küzdeni erőnk szerint a legnemesbekért
Vörösmarty: Gondolatok a...

hogy sem a düh, sem a gond, az öröm tart csak ki örökkés, hogy majd alkonyidőn jönnek aranynapok is
Hölderlin: Menón panasza Diotimáért

Ki holtig küzdve fáradoz, az megváltást remélhet
Goethe Faust

Hősvértől pirosult gyásztér, sóhajva köszöntlek Kisfaludy K: Mohács
 
 


17. oldal

A ROMANTIKA 1.


A XIX. század legjellemzőbb stílusirányzata, művelődéstörténeti korszaka és világszemlélete.
STÍLUSIRÁNYZATként
-- a ZENÉBEN
egzotikus, folklorisztikus, misztikus, kísérteties és^vagy gyermeki témájú mesealap járul az operához,
a szimfonikus költeményhez,
a dalhoz, dalciklushoz,
szólóhangszerre írott zeneműhöz, stb...
ugyanakkor felerősödik a szöveg nélküli zeneművek divatja
gyakori a nemzeti identitás kifejezésére irányuló szándék...
nagy egyéniségek, virtuózok uralják az előadóművészetet,
és a lehetőségek végső határáig fejlesztik az előadói technikákat

a zenei megnyilvánulások szélsőségesek, együtt "él" a zenei romantika más stílusirányzatokkal, pl. a biedermeierrel, vagy egy ideig a klasszicizmussal (Beethoven több zeneművének már van romantikus vonása)

a hangszerelés folyamatosan gazdagodik, a többszólamú művek egyre többször megszegik a klasszikus zene összhangzattani és egyéb (szerkesztési) szabályait

előtérbe kerülnek a nemzetek zenei karakterei táncokban, ritmusokban, dallamokban

kialakul az ún. programzene (előzetesen megtervezett programra ("mesére", képekre vagy más tételekre) írják a zenét
 

különleges romantikus műfajok (az opera virágkora mellett ) a fantázia, ballada, szimfonikus költemény, noktürn, románc, versenymű, dalciklus, stb...
 
 


18. oldal

Romantika (zene) 2.

FONTOSABB ROMANTIKUS ZENESZERZŐK (Németország)
Franz Schubert (1797-1828)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Robert Schumann (1810-1856)
Johannes Brahms (1833-1897)
Richard Wagner (1813-1882)
(Franciaország)
Hector Berlioz (1803-1869)
Frédérik Chopin (1810-1849)
(Magyarország)
Liszt Ferenc (1811-1886)
Erkel Ferenc
Mosonyi Mihály
Egressy Béni
(Csehország)
Bedrich Smetana (1824-1884)
Antonin Dvorák (1841-1904)
(Oroszország)
Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893)
Modeszt Muszorgszkij (1839-1881)
(Olaszország)
Vincenzo Bellini (1801-1827)
Niccolo Paganini (1782-1840)
Antonio Rossini (1792-1868)
Gaetano Donizetti (1797-1848)
Giuseppe Verdi (1813-1901)
Giacomo Puccini (1858-1924)
(a kései romantikáról itt nem szólunk -- Bruckner, Mahler, R. Strauss, R. Korszakov, Debussi, Kodály, stb...)
 

(MŰVEK CÍMNEIVEL KIEGÉSZÍTENI)
 
 


19. oldal

A SZOBRÁSZAT

a kor szobrászatában rendszerint szimbolikus alakok szerepelnek (harc a szabadságért, a nemzetért, stb)
betör a politikai szándék, a tartalommal szemben a külső forma lesz az érdekes
EMLÉKMŰ-kultusz jellemzi ezt a kort
a csoportos figurakompozíciókban minden alak fontos
 


20. oldal