Az angol romantika I. nemzedéke
1794: Blake megjelenteti A tapasztalás dalai c. ciklust, benne
A légy és A tigris c. verset
Coleridge drámája: Robespierre bukása
a LÍRAI BALLADÁK
(innen számítjuk az angol romantika kialakulását)
Coleridge:Rege a vén tengerészről
Charles és Mary Lamb: Shakespeare-mesék
1811 megjelenik Jane Austen 1797-ben keletkezett regénye, az Értelem
és érzelem
Shelley kiadja pamfletjét, emiatt kizárják az oxfordi egyetemről:
Az ateizmus szükségességéről
1812 Byron nagy önéletrajzi elbeszélő lölteményének első két része
megjelenik: Child Harold zarándokútja (az utolsó majd 1818-ban)
Shelley: Kiáltvány az ír néphez
Mab királynő (filozófiai költemény)
1813 Byron: A gyaúr c. elbeszélő költeménye
J. Austen: Büszkeség és balítélet
1814 a gyorssajtót a londoni The Times alkalmazza elsőnek
Byron elbeszélő költeménye: A kalóz
Walter Scott első történelmi regénye: a Waverley, avagy hatvan évvel
ezelőtt
1816 Byron: Childe Harold zarándokútja II. éneke
Shelley: Alastor c. filozófiai költemény
W. Scott: Puritánok utódai
A fekete törtpe
1817: Byron: Manfred c. drámai költeménye
Keats: Poems (Versek) (első kötet)
Ricardo híres műve: a Politikai gazdaságtan és az adózás alapelveiről
1818 Byron: Child Harold zarándokútjának III-IV. éneke
Keats: Endymion c. elbeszélő költeménye
Mary Wollstonecraft (Shelley felesége) megírja Frankenstein c. horrorregényét
1819: Keats: Óda egy görög vázához
Shelley: Óda a nyugati szélhez; Óda egy pacsirtához; Dal Anglia
férfiaihoz
Byron: Mazeppa (kozákvezérről szóló elbeszélő költemény, melyről
majd Liszt Ferenc szinfonikus költeményt készít
W. Scott: A lammermoori menyasszony (Később Donizetti operát készít
belőle 1835)
1820 William Blake: nagy viziós költeménye: Jerusalem
Shelley: A megszabadított Prométheusz
Keats: Szent Ágnes-est c. elbeszélő költeménye, és a szép pásztor,
Endymion mítoszának modernizált változata
Seléné, a Holdvilág istennő szerelmes belé, és álmában látogatja
meg (Endymion örökké él, és örökké alszik)
Ch. R. MATURIN híres rémregénye: a Melpoth, a vándor, központjában
a "bolygó zsidó"
W. Scott legnépszerűbb regénye: Ivanhoe
1821 Shelley elégiát ír Keats halálára Adonais címmel
Byron drámai költeménye, a Káin
W. Scott: Kenilworth
COOPER: első prériregénye: A KÉM
Scott: regénye: Quentin Durward (ez a címszereplő neve)
1824 Shelley halála után nagy költeménye, Az élet diadala
Barátja, Byron elesik görög földön, Missolunginál, mikor DON JUANja
utolsó énekei megjelennek
Th. de Quincey nevezetes esszéje: A gyilkosságról, mint a szépművészetek
egyikéről
1834 Megalakul az első szakszervezeti szövetség; vezetője: R.
OWen
1836 -tól 12 éven keresztül írja az angol költőnő, Emily Bronte GONDALI
KÖLTEMÉNYEK c. verseit egy képzeletbeli királyság életéről
Charles Dickens BOZ álnéven indul pályáján: Boz vázlatai, majd hamarosan
megjelenik regénye: A Pickwick klub
R. W. EMERSON: TERMÉSZET c. misztikus filozófiai esszéjével indul
pályáján
Th. Charlyle tanulmánya: A chartizmus
COOPER: NYOMKERESŐ
1841 Charlyle történetfilozófiai értekezése: Hősökről, Hős-tiszteletről
és a hősiességről a történelemben
COOPER: VADÖLŐ
E: A: POE: A MORGUE UTCAI KETTŐS GYILKOSSÁGOK (a detektívhistóriák
őse)
EMERSON: ESSZÉK
1842 Kína lemond HONG KONGRÓL
Ch. Darwin kidolgozza származástanát, de csak 1859-ben teszi közzé
E.A.POE: A VÖRÖS HALÁL ÁLARCA (rémnovella)
1843: Dickens: Karácsonyi ének
John Stuert Mill: A deduktív és induktív logika rendszere
POE: A verselés elvei c. tanulmányában és 1850 A költészet elve c.
tanulmányában a költészetet a szépség ritmikus megalkotásában látja, eszménye
a végsőkig kicsiszolt forma
1845: E. A. POE: A HOLLÓ (THE RAVEN)
Charlotte Bronte: Jane Eyre
Emily Bronte: Üvöltő szelek
Thackeray: Hiúság vására
1849 Dickens: David Copperfield első fejezetei, bef. 1850
1850: az angol viktoriánus költészet gyöngyszemei: E. Barrett-Browning
szonettciklusa: Portugál szonettek
N: HAWTHORNE főműve: A SKARLÁT BETŰ
1776 Amerikában Jefferson szerkesztette Függetlenségi nyilatkozat elfogadása
A FRANCIA romantika
Előfutárok:
André Chénier 1762- 1794
Mm. de STAEL 1766-1817 Leghíresebb könyve a Németország felfedezése
1813
Chateaubriand 1768-1848 Sírontúli emlékiratok 1850
ATALA 1801
Lamartine 1790-1869 Leghíresebb verse: A tó
NAGYROMANTIKA
Victor Hugo 1802-1885 ő a legfőbb mestere a couleur locale-nak,
a szép helyett a jellegzetes a lényeg
A párizsi Notre- Dame 1831
A nyomorultak 1862
A nevető ember 1869
Utolsó regénye az 1793 1873
De Vigni
Musset
George Sand
Gautier
Dumas-pere
Eugene Sue
Dumas-fil
Sainte-Beuve
STB......
Francia: 1775: Beaumarchais: A sevillai borbély (vígjáték)
(Rossini)
1785: De Sade márki: Szodoma százhúsz napja c. regénytöredéke
(a szabadosság iskolája)
1789: a francia forradalom kezdete, az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata
1798: Giacomo Casanova: Élettörténete
A NÉMET romantika
Meghatározásai közül talán legvonzóbb Fritz Strich-é. A klasszicizmus a tökéletesség, a romantika a végtelenség művészete (1882-1963 német szellemtörténész
(Szerinte a klasszicizmus jellemzője a harmónia, a zárt tökéletesség és a statikus nyugalom.
A romantika sajátja a kibékíthetetlen diszharmónia, a nyitottság,
a képlékenység és a vágyak végtelensége felé űző szellemi nyzgtalanság.
Szerinte az emberi lélek két alapvető természetét írja le a két fogalom,
amely állandóan váltja egymást a művészetek történetében. Ez a fejlődés
örök törvénye.)
Szerb Antal szerint a romantika lázadás a Felvilágosodás racionalizmusa
ellen. A romantika kaput tár a tudatos és a tudattalan szférák között.
Úgy interpretálja, mint végtelenbe törő fausti akaratot. Szerinte ekkor
már a "kultúra " majdnem véget ért, a civilizáció pedig éppen elkezdődött.
Ugyanakkor az egész romantika olyan, mint egy álarcosbál. A kanti filozófia
az ALS OB, a MINTHA filozófiája, a romantia a "mintha" költészete. A romantikusok
mindig úgy tesznek, mintha... Ezért lírai műfajuk legjellemzőbbje a helyzetdal,
melyben a lírai alany úgy tesz, mintha molnárlegény, szegénylegény, bánatos
lovag, stb... volna.
A német klasszicizmus és a romantika azonban sokkal közelebb áll
egymáshoz, mint sokan gondolnák. Történelmi helyük ugyanaz. A Rousseautól
örökölt KULTÚRPESSZIMIZMUSSAL ítélik el a kort, melyben élnek. Ahogy a
klasszicizmus igazi hazája Franciaország, úgy a romantikáé NÉMETORSZÁG.
A Sturm und Drang azt mondja: "Úgy kell élnünk, hogy érzéseink a
körmünk hegyéig eltöltsenek bennünket."
Herder személyiségében minden szál összefut: Hamann és Kant tanítványa,
Párizsban ismeri meg Rousseau és Diderot eszméit, Strassburgban a fiatal
Goethének átadja élményeit. Ez az átadás Herder legfontosabb tette -- mondja
Szerb Antal.
Hamann szerint a költészet az emberi nem anyanyelve (" Poesie ist
die Muttersprache des menschlichen Geschlechts")
Ilyen ősi gondolkodás emlékét örzi a Szentírás, Homérosz és főként
Osszián.
A népköltészet is ilyen: képekben gondolkodik, logikán túli összefügésekben,
tehát minden költészet a náépköltészetből fakad -- mondja Herder.
Herder szerint a zseni kivétel minden szabály alól.
A herderi elmélet három műfajt állított az előtérbe: a népdalt,
a balladát és a tragédiát.
A német ballada nagymestere Gottfried August Bürger (1747-1794) --
Sturm und Drang) Ő írja meg a XIX. századi ballada ősét, a LENORE-t (kísérteties,
éjféli hangulatok, stb)
A tragédiaírók Shakespeare-t igyekeznek követni: testvérgyilkosságok,
csecsemőgyilkosság, beteges lelkek, végső leszámolások, Faust alakja kísért
állandóan.
KLINGER (1752-1831) drámája,a STURM und Drang
Az öregedő Goethe tartózkodik az ifjú romantikus nemzedéktől. Ő azt
mondja, klasszikus, ami egészséges, romantikus, ami beteg.
Romantikusnak mondható művei: Wilhelm Meister vándorévei 1921
Faust II. 1832
Marienbader Elegie (Marenbadi elégiák Ulrike von Lewetzownak)
Mint Dante és Shakespeare, Goethe is két korszak határán áll, lezárul vele az UDVARI ember korszaka, és kezdődik az önálló polgár.
A KORA - ROMANTIKA a JÉNAI ROMANTIKA
Ezek a romantikusok a zene és a filozófia felé tekintenek
A jenai romantikusok valamennyien FICHTE hallgatói (pl. HÖLDERLIN
ésa HEGEL együtt jár iskolába
A Schlegel-fivérek közül a fiatalabb: Friedrich Schlegel (1772-1829) ő a romantikus elmélet igazi megteremtője. (Viszont csak töredékeket hagyott hátra, és kifejtette, hogy a töredék a romantika igazi műfaja.)
Wilhelm Schlegel (1767-1845) a romantika nagy irodalomtörténetírója.
A progressive Universalpoesie elvét hirdetik.
Az 1800-as évektől heidelbergi iskola, később biedermeier kb.1814-től,
Napóleon bukásától. A BIEDERMEIER a SZENT SZövetség korának művészete
Arnim 1781-1831
Brentano 1778-1842 A fiú csodakürtje (népköltészeti gyűjtemény)
Bettina Brentano 1785-1859 Goethe levelezése egy gyermekkel
Eichendorff 1788-1857 Aus dem Leben eines Taugenichts 1826
Kleist 1777- 1811 Kohlhaas Mihály
Chamisso 1781-1838 Peter Schlemihl
Hoffmann 1776-1822 Az arany virágcserép; Diótörő és egérkirály, Don Juan; A hasonmás, a DOPPELGANGER figurája innen származik
BIEDERMEIER
Grimm-testvérek Jakob 1785-1863
Wilhelm 1786- 1859
Népmesegyűjtemény 1812
Bécs színpadának jellegzetessége: Ferdinand RAIMUND 1790- 1836 (kispolgárokat
és tündérkirályokat szerepeltet színpadán
Ausztria nemzeti költője GRILLPARZER 1791-1872 ő is ír Bánk bán drámát, de ott minden megaláztatást lenyel a főhős, urának feltétlen húségű alattvalója
E kor legünnepeltebb szerzője KOTZEBUE 1761-1819
a Pesti Német Színházat pl az ő darabjávalnyitják meg: István, a
magyarok első királya
Itt látszik leginkább ELIT és NAGYKÖZÖNSÉG teljes szétválása
Német:
irodalomtipológiai tanulmánya: A naiv és a szentimentális költészetről
1795-96: Goethe: Wilhelm Meister tanulóévei
1797: Hölderlin a Diotima-versekben ünnepli tanítványának szép édesanyját
Tieck mesevilágot épít műveivel és gyűjteményeiben:
Csizmás kandúr;
A szőke Eckbert;
Népmesék
Friedrich Schlegel 116 töredéke (Fragmente)
1799: Novalis: A kereszténység vagy Európa c. tanulmánya
Menón panasza Diotimáért
(Szerelme, Susette Gontard, Platón Szümpozionjának nagyszerű, okos
asszonyáról kapta a nevét, aki Szókratészt
oktatta szerelemre
1801-1804 Megjelenik Herder Adrastea c. folyóirata, melybe Batsányi
is ír
1802: Hölderlin megírja Az élet fele c. költeményét (elméje hamarosan
elborul)
Hegel megkezdi előadásait: Előadások a filozófia történetéről
(a schönbrunni béke)
W. Schlegel: bécsi előadássorozatának közzététele: A drámai művészetről
és irodalomról
1810: Goethe megjelenteti színelméletét
Orosz romantika
Olasz és egyéb romantika
MAGYAR ROMANTIKA
Kisfaludy Sándor röpirata: Hazafiúi szózat a magyar nemessséghez
Kisfaludy Károly nagysikerű drámája: A tatárok Magyarországon
Csoportjáték (három fős csoportok számára)
az európai romantikából
a realizmussal
3. Melyik az a két stílusirányzat, amelyik közvetlen elődje?
Sturm und Drang és szentimentalizmus
4. Melyik évre tehető az angol romantika kezdete?
1798 W. és C. Lírai balladák c. kötete
5. Melyik évre tehető a francia romantika kezdete?
1801 Chateaubriand: ATALA c. regénye
VAGY! 1820 Alphonse de Lamartine (1790-1869)
1. nagy verseskötete: Költői elmélkedések
6. Melyik évre tehető a német romantika kezdete?
1798 Atheneum c. folyóirat
7. Melyik évekre tehető az orosz romantika kezdete?
1820-as évekre
8. Az orosz romantika legnagyobb képviselőjének neve, születési
évszáma, szül. helye.
Alekszandr Szergejevics Puskin 1799. május 26
Moszkva
9. A francia romantika legnagyobb alakjának neve, születési dátuma,
helye.
Victor Hugo, 1802- 1885 Besancon, Párizs
Áhítsatok mást, nincs főbb bölcseség!"
Tóth Árpád fordítása Keats: Óda egy görög vázához
12. A romantikus múltidézés legnagyobb hatású mestere egy történelmi
regényeket író angol.
Ki a szerző? Kérjük legalább egy művének címét!
Walter Scott: Ivanhoe
Csoportjáték
A közös gyújtópont keresése
pl. Delacroix: Rebeka elrablása c. képe
Közös: Ivanhoe Ezt a nevet kérjük.
Külön-külön megadva, hogy mit kérünk!
1.
Lakoma (Platón műve, melyben Szókratész viszi a szót)
Hölderlin (Menón panasza Diotimáért; Diotima Szókratész szerelme)
Xenophón (Szókratészi Emlékezések)
SZÓKRATÉSZ
2.
Arany János: Zrínyi és Tasso
Goethe: Tasso c. drámája
Liszt Ferenc: Tasso c. szimfonikus költemény
TASSO
3. Áldozatvivők (Aiszkhülosz drámája; Aiszkhülosz az első, aki megírta
A leláncolt Prométheuszt)
Trencsényi-Waldapfel Imre (Mitológia)
Óda a nyugati szélhez (Shelley írta a Megszabadított prométheuszt)
PROMÉTHEUSZ
4. Byron (Don Juan)
Tirso da Molina (A sevillai csábító és kővendége)
Mozart (Don Giovanni)
Puskin (tragédiája: Don Juan)
DON JUAN
5. Gounod (Faust)
Magyar rapszódiák (Liszt is írt Faust-szimfóniát)
Eckermann (a beszélgtőfüzetek jegyzetelője, Goethe titkára; Goethe
írta a Faustot)
Marlowe (Ő az első Faust-történet drámaírója)
Faust
Kérdések
A következő nevek mellé egy romantikus alkotó nevét és művének címét
kérjük . Pl. Verdi: írt Don Carlos c. operát, Schiller írta meg az alapművet.
Évszámokat adunk meg ki ez?
1770-1850 Wordworth
1792-1822- Shelley
1802-1882 V. Hugo
Strófaszerkezeteket jellemzek. Ki a szerző, és mi a mű címe?
878787878877 ababcdcdeeff Himfy-strófa (Kisfaludy Sándor:
Himfy szerelmei)
abab - ccdd- eff- egg 98989898stb Anyegin-strófa
aabccbddb 667667667 Balassi-strófa
Ki írta a következő szövegeket?
Én írok levelet magának.
Kell több? Nem mond ez eleget? Puskin
S szólt a holló: Soha már! Poe
Mi dolgunk a világon? Küzdeni erőnk szerint a legnemesbekért
Vörösmarty: Gondolatok a...
hogy sem a düh, sem a gond, az öröm tart csak ki örökkés, hogy majd
alkonyidőn jönnek aranynapok is
Hölderlin: Menón panasza Diotimáért
Ki holtig küzdve fáradoz, az megváltást remélhet
Goethe Faust
Hősvértől pirosult gyásztér, sóhajva köszöntlek Kisfaludy K: Mohács
A ROMANTIKA 1.
A XIX. század legjellemzőbb stílusirányzata, művelődéstörténeti korszaka
és világszemlélete.
STÍLUSIRÁNYZATként
-- a ZENÉBEN
egzotikus, folklorisztikus, misztikus, kísérteties és^vagy gyermeki
témájú mesealap járul az operához,
a szimfonikus költeményhez,
a dalhoz, dalciklushoz,
szólóhangszerre írott zeneműhöz, stb...
ugyanakkor felerősödik a szöveg nélküli zeneművek divatja
gyakori a nemzeti identitás kifejezésére irányuló szándék...
nagy egyéniségek, virtuózok uralják az előadóművészetet,
és a lehetőségek végső határáig fejlesztik az előadói technikákat
a zenei megnyilvánulások szélsőségesek, együtt "él" a zenei romantika más stílusirányzatokkal, pl. a biedermeierrel, vagy egy ideig a klasszicizmussal (Beethoven több zeneművének már van romantikus vonása)
a hangszerelés folyamatosan gazdagodik, a többszólamú művek egyre többször megszegik a klasszikus zene összhangzattani és egyéb (szerkesztési) szabályait
előtérbe kerülnek a nemzetek zenei karakterei táncokban, ritmusokban, dallamokban
kialakul az ún. programzene (előzetesen megtervezett programra ("mesére",
képekre vagy más tételekre) írják a zenét
különleges romantikus műfajok (az opera virágkora mellett ) a fantázia,
ballada, szimfonikus költemény, noktürn, románc, versenymű, dalciklus,
stb...
Romantika (zene) 2.
FONTOSABB ROMANTIKUS ZENESZERZŐK (Németország)
Franz Schubert (1797-1828)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Robert Schumann (1810-1856)
Johannes Brahms (1833-1897)
Richard Wagner (1813-1882)
(Franciaország)
Hector Berlioz (1803-1869)
Frédérik Chopin (1810-1849)
(Magyarország)
Liszt Ferenc (1811-1886)
Erkel Ferenc
Mosonyi Mihály
Egressy Béni
(Csehország)
Bedrich Smetana (1824-1884)
Antonin Dvorák (1841-1904)
(Oroszország)
Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893)
Modeszt Muszorgszkij (1839-1881)
(Olaszország)
Vincenzo Bellini (1801-1827)
Niccolo Paganini (1782-1840)
Antonio Rossini (1792-1868)
Gaetano Donizetti (1797-1848)
Giuseppe Verdi (1813-1901)
Giacomo Puccini (1858-1924)
(a kései romantikáról itt nem szólunk -- Bruckner, Mahler, R. Strauss,
R. Korszakov, Debussi, Kodály, stb...)
(MŰVEK CÍMNEIVEL KIEGÉSZÍTENI)
A SZOBRÁSZAT
a kor szobrászatában rendszerint szimbolikus alakok szerepelnek (harc
a szabadságért, a nemzetért, stb)
betör a politikai szándék, a tartalommal szemben a külső forma lesz
az érdekes
EMLÉKMŰ-kultusz jellemzi ezt a kort
a csoportos figurakompozíciókban minden alak fontos