A szentimentalizmus

Mûvelôdéstörténeti korszak, részben a felvilágosodás korának egyik stílusirányzata, részben a felvilágosodás racionalizmusát ellensúlyozó attitûd, gondolkodási mód, kifejezési modor.

Társadalmi bázisa a polgárság, annak cselekvô aktivitása, mely a megmerevedett feudális társadalmi struktúrában és intézményrendszerben nem tud utat törni magának. A társadalmi-politikai-egyéni cselekvésvágy kifejezôdése tehát a cselekvés reális lehetôsége nélkül.


A korszak megnevezésében egybeolvad az érzelmesség (angol sentimentalism) és az érzékenység (francia sensibilité) fogalma. Így az irodalmi köztudatban a szemtimentalizmus az érzelmes modorosságok tárházává vált.


Minden országban másképp mûködik azonban, és más-más a kifejezési módja is.
Angliában pl. az arisztokratikus-feudális hagyományok ellen indít támadást a szolíd polgári morál nevében;

Franciaországban az érzelmi felszabadulás mûvészi ábrázolásaként létezik elsôsorban, mely átitatódik demokratikus törekvésekkek, és forradalomba torkoll. (Új Héloise)

Németországban és Magyarországon (nálunk késôbb) nyomasztó társadalmi és morális gondokat jelenít meg és tár fel. (Werther)


A szentimentális irányzatnak nincs ars poeticája, szûkebb a témavilága, mint más irányzatoké vagy stíluskorszakoké, mégis (vagy épp ezért) fokozott intenzitással jelenik meg általa az emberi világ addig eltitkolt, rejtett szférája, az érzelmek mélyvilága.






1. oldal

A szentimentalizmus 2.


Az önkifejezés szinte gátlástalan tobzódása jellemzi,a hangulati elemeknek, a legbensôbb érzelmeknek már-már önkínzásszámba menôen részletes ecsetelése. Nem jelenti ez azt, hogy a szentimentalizmus értékes akotásokat szülô korszakában a szerzôk szembefordultak volna a felvilágosodás racionalizmusával vagy empirizmusával, sôt, e mûveket éppen a felvilágosodás eszméi ihletik.


Közkeletû felfogás szerint a szentimentalizmus --- a romantika elôkészítéseképpen --- a klasszicizmust bomlasztja-lazítja, s annak helyébe lép új erkölcsi és ízlésbeli normáival. (Ez csak részben igaz !)

A szentimentalizmus ideológiai-filozófiai hátterében paradox módon Descartes "Cogito ergo sum"-ja és Locke szenzualizmusa áll, így tételezôdik hangsúlyozottan az individuum.

A leggyakoribb szentimentális téma a társadalmi elôítéletek, osztályhatárok miatt elválasztott, boldogságuktól megfosztott emberek tragédiája. Ezért lázadó jellegû ez az érzelmesség, amely nem biztos, hogy stiláris vonásaiban is az.

(Pl. stilárisan belesimulhat a klasszicizmusba is, a rokokóba is, a késôbarokk gálánsságába is, stb.)

A szentimentáls alkotások rendszerint csak írójuk, alkotójuk életmûvének egyes darabjai, töredékei. A német szentimentalizmus a Sturm und Drangnak nevezett korszakkal, mozgalommal indul. Szerepét minden nemzeti irodalomban korán átveszi a romantika és/vagy a népiesség.


MÛFAJOK: vallomás-regények; ÉN-regények; napló-regények
szentimentális levélregények;
idillek;
az ún. sír-költészet az angol irodalomban
rom-költészet;
nosztalgia-hamisítványok
szentimentális-klasszicista dráma




2. oldal

A szentimentalizmus 3.

NÉHÁNY SZERZÔ ÉS MÛ:
Elôfutár:
James Thomson: Évszakok 1726-30. (Haydn oratóriuma használja fel majd a szöveget!) -- versciklus.

és Fénelon: Télemaque 1714 (Államregény)
Levél az Akadémiához (költészettani munka)

Samuel Richardson: PAMELA 1740 84. o. A szentimentalizmus c. könyvben

Edward Young: Éjszakák (Éjszakáim) 1787. (Nagy hatással van Csokonaira) 94. o.

Laurence Sterne: Érzelmes utazás 1768. (ironikus árnyalatú mû)

Diderot: Második értekezés "A törvénytelen fiú"-ról (képzômûvészeti tárgyú írás) 1757
Tárlatok Greuze: A megbüntetett fiú 1765

A drámai költészetrôl 1758

Rousseau: Az új Héloise 1761 a szentimentális levélregény elôfutára

André Chénier: A lelemény 1785 a mûvészi érzékenységet mutató ars poetica-szerû vers 170. o.

Salamon Gessner: Idillek 1756
a svájci német költô pésztoridilljeirôl vált híressé, fordítja Kazinczy és Csokonai is.

Johann Georg Hamann: Szókratészi emlékiratok 1759
rendszertelenül kifejtett filozófiai mû, a kor
legtöbbet vitatott fogalmainak viszonyáról a
gondolatról és a képzeletrôl

Johann Gottfried Herder: Levél Gerstenberghez Shakespeare-rôl 1771. (a képzeletrôl és a szenvedélyrôl)


3. oldal