Kölcsey Ferenc:  Himnusz

                   (feleletterv)

 

A mű 1823-ban,  a  reformkort  megelőző  időkben  keletkezett (1823. január 22., ez ma a kultúra napja Magyarországon).

Az ország  helyzete  katasztrofális. Mo.  a   Habsburg   birodalom

része, a császár abszolutisztikus módon uralkodik, az  országgyűlést

évtizedek óta nem hívták össze.

Kölcsey  úgy  látja, hogy  isten  (illetve   valamely   felsőbb

hatalom) segítségére van szükség ahhoz, hogy az ország a végső

pusztulást elkerülje.

A XIX.sz. első felében Európában a romantikus stílus az

uralkodó műv.ir. A romantika kedveli a szélsőségeket, a szembe-

állítást, a szenvedélyes, túlzó előadást, a látványos eszközöket.

Ebben a műben szinte egymásra torlódnak a  színesebbnél

színesebb költői képek, jelzős szerkezetek, a mozgalmasságot

sugalló igék.

A himnusz mint  műfaj, nagyon  alkalmas  arra, hogy  a  költő  a

magyarság    dicsőséges    és    viszontagságos    történelmét

felelevenítse, és rámutasson arra, hogy bűneink azok, amelyek  a

végső pusztulást hozzák a hazára.

                 "Hajh, de bűneink miatt..."

A    hangulata   pesszimista, borúlátó. Ezt   alátámasztja   a

trochaikus lejtés:

                 "Isten, áldd meg a magyart"

 

A vers szerkesztése keretes. Az  első  vsz. -ban  áldást  kér, az

utolsóban szánalomért könyörög prédikátor-szerepben a lírai alany.

A köztes  vsz.-ok  világosan  mutatják, mi  az  oka  annak, hogy

idejutott Mo.

Ez a nép istentől a legjobbakat kapta. Kölcsey  ezt  rom. költői

képek sorozatával mutatja be:

                  "Őseinket felhozád...

                ...merre zúgnak habjai...

                ...Értünk Kunság mezein...

                ...Tokaj szőlővesszein..."

Az ország hős fejedelmei, királyai mindent megtettek hazájukért

és népükért(Árpád, IV.Béla, Mátyás)

                   "Árpád hős magzatjai...

                 ...nyögte Mátyás bús hadát..."

Az   1.3   vsz.után  költői felkiáltással: "Hajh,  de    bűneink

miatt..." --áttér azokra a  történésekre, amelyek  isten 

haragját idézték fel:

                    "Most rabló mongol nyilát zúgattad...

                  ...Majd töröktől rabigát..."

 

A veszedelmek megjelenítésére  ismét  érzékletes  rom.  költői

képek következnek:

                    "Elsujtád villámidat dörgő fellegedben..."

 

A 2.tartalmi egység  pontosan  rávilágít

arra, hogy mi az oka Mo. romlásának:

     -bűnök  "Hajh, de bűneink miatt..."

     -vesztes csaták képe  "vert hadunk csonthalmain..."

     -egyéni érdekek miatt dúló belső harcok(pl. Szapolyai)

                               "Hányszor támadt tenfiad..."

     -Mátyás óta nincs nyugalom, megbékélés az országban

                               "Bújt az üldözött..."

     -Mo. már  nem  hazája  fiainak. "Szertenézett, s  nem lelé

                                     honját..."

 

 

Egy teljes vsz.-ot  használ  fel  K. arra, hogy  ellentétpárokkal

mutassa be Mo. tragikus helyzetét:

 a múlt dicsősége            a jelen nyomasztó képe

 

"Vár állott                  most kőhalom

 Kedv, s öröm                 halálhörgés siralom..."

 

E vsz. zárása arra figyelmeztet, hogy a múlt  dicsőségéből, a

hős elődök munkájából a jelen emberei nem élhetnek meg.

Ha nem tesznek semmit hazájukért, a haza  árva gyermekként,  

rabságban fog elpusztulni:

             "S ah, szabadság nem virul..."

A záró vsz. az 1.vsz variációja, de  oly  módon, hogy  a  teljes

lemondás, a tehetetlenség szól belőle:

             "Áldd meg"   helyett     "Szánd meg"

Csak  isten  kegyelme  segíthet  a hazán,  mert   saját   fiai

képtelenek változtatni sorsukon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Feleletterv a Szózat elemzéséhez

A mű 1836-ban keletkezett, a reformkor derekán. Az  ország  tele

van reményekkel, boldog várakozással. Úgy néz ki, hogy  Mo. minden

rendű és rangú embere tenni akar valamit a hazájáért.

Az un. reform országgyűlésen  megtárgyalják  a  nyelvkérdést, a

jobbágyok örökváltságát, a közteherviselést.

Főuraink egy csoportja már hazatelepedett,  palotákat, 

közintézményeket, magyar nyelvű színházat  építenek. Az  egész 

országban  a   változás   szele érződik. Ugyanakkor sokan pesszimisták,

nem hiszik, hogy érdemleges politikai és gazdasági változások következhessenek be Magyarországon. Talán ezért szól a mű elején és végén a "légy híve rendületlenül" két variációban is.

A műfaj, amit Vörösmarty választ megfelel ennek a hangulatnak. 

Szózat, vagyis szónoklat. A meggyőzés, az együttgondolkodás

eszköze.

A romantikus stílus a maga eszköztárával, szenvedélyességével

nagyon jól szolgálja a szónoklat  célját: meggyőzni  a 

hallgatóságot  arról, hogy  van lehetőség a megújulásra, a

változtatásra, a  balszerencsék  sora és a viszálykodások

ellenére is.

A jambikus lejtés is fokozza a  meggyőzés  erejét, és a pozitív

hangulat érzetét.

            "Hazádnak rendületlenül légy híve, oh magyar"

 

A vers szerkesztése keretes, de amíg a Himnusznál  a  keret  az

elkerülhetetlen balsors érzetét erősíti, addig  a  Szózatnál  a

változás lehetséges és szükséges voltát nyomatékosítja.

A    rom.    szónoklat    retorikai    fogásai     szabályosan

végigkövethetők:

-Megszólítással indul: "Hazádnak rendületlenül légy híve,

                       oh magyar"

-Intés következik. "A  nagyvilágon  e  kívül  nincsen  számodra

                         hely"

Észrevehető, hogy a romantikus stílusra annyira jellemző szélsőségek

jelen vannak: bölcső--sír; áldjon--verjen; élned--halnod

         az igék felszólító módúak, és 1.sz. 2.sz.-ban

        végig a közönséghez, a hallgatósághoz szólnak.

-emlékeztetés a dicső múlt hős alakjaira:

 "Ez a föld, melyen annyiszor apáid vére folyt;

Ez, melyhez minden szent nevet egy ezredév csatolt."

  Mint a Himuszban, itt is Árpád és Hunyadi neve fordul elő.

  A költői képek és jelzős szerkezetek megerősítik, hogy a múlt

  tettei és alakjai hatalmassá tették az országot.

           "Itt küzdtenek honért a hős Árpádnak hadai,

            Itt törtek össze rabigát Hunyadnak karjai..."

   Megjelennek a bukott szabadságharcok alakjai.

   A Szabadság nagybetűvel,  élőlényként szerepel.

   "Szabadság! itten hordozák...;S elhulltanak legjobbjaink..."

 -biztatás.  "Az nem lehet..."

 -reménykedés "Még jőni kell..."

Ismét   érzékletes   ,végzetes   képek    jönnek    romantikus

stílusban életről és halálról, szent  akaratról  és  átok  súly

alatt görnyedő nemzetről.

 -a gyász képei következnek

Ha nem válik valóra a jobb kor, jöjjön a dicsőséges halál!

Lehet, hogy elpusztul  a  magyar  nemzet, de  emléke  megmarad

  Európa népeiben, akik gyászolni fogják:

       "S a sírt, hol nemzet sűlyed el, népek veszik körűl…"

 -töprengéssel ér véget a vers, a keret megerősíti az 1.2 vsz.

  gondolatait.

   "Légy híve rendületlenül  Hazádnak ,oh magyar..."

A haza ,Mo. az egyetlen  hely, ahol  élnünk  megadatott, s  ahol

élnünk, halnunk kell.