A Toldi és a Toldi estéje - összehasonlítása
1.A mű születése
Toldi:- A Kisfaludy
Társaság pályázata 1846-ban olyan "verses költői beszélyre", melynek hőse
"valamely,a nép ajkain
élő történeti személy,pl.Mátyás király,Toldi
Miklós...
stb.Forma és szellem népies legyen."
- A Toldiak Nagyszalonta földesurai voltak.
- Forrásul kínálkozott Ilosvai Selymes Péter históriája.
- Arany már elnyerte a Társaság pályadíját Az
elveszett
alkotmánnyal,de megismerte Vörösmarty bírálatát is
.
Toldi estéje:
- Arany szívesen foglalkozik a folytatás gondolatával,
- de nem hőse kalandjai,hanem öregkora érdekli.
- Petőfi is ösztönzi erre 1847-es júniusi látogatásakor.
- Arany 1847.július 3-tól 1848. március 20-ig írja,de
a
forradalom és szabadságharc eseményei miatt nem
tudja
megjelentetni.1854-ben még igazít rajta,majd megjelen-
teti.
2.A
mű forrása
Toldi:-Ilosvai Selymes Péter:Az
hires-nevezetes Toldi Miklós-
nak jeles cselekedeteiről és bajnokságáról való
histó-
ria
Toldi estéje:- Ilosvai históriájának vége, Toldi
erényeinek
humoros ellentéte.Arany írja:"különösen a vén
Toldit
humorosan fogta fel mind a nép,mind utána Ilosvai és
Vörösmarty.Ezt
én nem annyira Toldiban,mint környeze-
tében állítám szem elé,s az értő fogja
tudni, miért."
3.A mű szerkezete és
cselekménye
Toldi:- Előhangból és 12 énekből áll.
-
Bevezetés(expozíció): Nyár derekán,a nagyfalui Toldi-
birtok határában
találkozik Miklós Laczfi nádor ha-
dával,s megmutatja nekik az utat
Budára.Haragos bú-
ban tér vissza a szülői házba, ahol éppen bátyja
ér-
kezése okoz sürgést-forgást. (I.ésII.ének)
- Bonyodalom(konfliktus):
Toldi György kimutatja a foga
fehérét, Miklós pedig- akaratlanul-gyilkosság
bűnébe
esik. (III.ének)
- A cselekmény kibontakozása:Miklós bujdosni
kényszerül,
találkozik Bencével,majd megküzd a farkasokkal és
1. oldal
éjnek idején odateszi tetemüket György nyoszolyájá-
nak
szélére.Elbúcsúzik özvegy édesanyjától, de ismét
menekülnie kell.Három nap
alatt Budára ér, s megtud-
ja egy zokogó özvegyasszonytól , hogy egy erős
cseh
bajnok győzi le sorjában a magyar daliákat, s már
senki nem mer
kiállni ellene.Toldi rókalelkű bátyja
közben beárulja és megvádolja öccsét a
királynál,de
nem éri el titkolt célját.Miklós megfékezi az elsza-
badult
bikát,de ismét megaláztatás éri.Szerencséjére
találkozik az őt kereső
Bencével,s az édesanyja által küldött száz aranyat megkapja:vehet fegyvert
,
páncélt,s kiállhat a párviadalra. ......(IV.-X.ének)
- A tetőpont:
Miklós legyőzi a cseh "bajnokot".(XI.ének)
- Megoldás: Az ifjú kegyelmet
nyer, sőt bátyja részét is
megkaphatná, de inkább a király lovagja
lesz:telje-
sül a vágya,de a maga erejéből. (XII.ének)
Toldi
estéje: - Hat énekből áll.
- Bevezetés: A vén,mellőzött,sértett Toldi
saját sírját
ássa nagyfalui kertjében késő őszidőben.Öreg
fegy-
verhordozója,a rég meghalt Bence fia csak nehezen
tudja szóra
bírni.Toldi "végrendelkezik", hisz lel-
ke már a másvilágba vágyik,mert úgy
érzi,hogy nincs
többé szüksége rá hazájának.
- Bonyodalom: Mire elkészül a
sír,megérkezik Pósafalvi
János,és meghozza a fényes budai harci játék
hírét.
A vén Toldi ifjú erővel ugrik ki a sírból..(I.ének)
- A cselekmény
kibontakozása: Toldi elindul Nagyfaluból
Budára,hogy megtegye kötelességét,de
fölteszi magá-
ban : nem kér kegyelmet a párviadal után.Időközben
a lovagi
torna igazi élethalálharccá válik a Gyula-
fi-ikrek küzdelmével.Toldi kámzsát
öltve barát ké-
pében érkezik a bajvívó térre Bence kíséretében,s a
király
is mintha kegyvesztett vitézét sejtené az ál-
ruha alatt.Megkezdődik a
harc,Toldi nagy fölénnyel,
de lovagiasan küzd,győzelme után azonban "elébb
járt
a vas,Toldi Miklós bárdja",mint a király kegyelme.Az
olasz bajnok
holtan marad a küzdőtéren,Toldi pedig
szó nélkül hazaindul öreg
társával.Megoldódik a vén
vitéz nyelve,s-félig magának,félig
fegyverhordozójá-
nak elmondja soká elhallgatott bánatát.Utoléri őket
2. oldal
azonban a király küldöttsége,s diadalmenetben kísé-
rik Toldit a
király elébe.Az ünneplésből mindkette-
jüknek kijut,az ősz bajnok azonban nem
akar rozsdás
páncéljában királya elé járulni, inkább budai házi-
kójába
tér,hogy illő módon kicsinosítsa magát :"Be-
lőlem is válik palota
embere..."-véli..(II.-IV.ének)
- A tetőpont:Az ismét daliássá változott Toldi
az ünnep-
lő tömeget elkerülve indul öreg barátjához,Lajoshoz,
de a
palotában a csúfolódó apródok felbosszantják.
Elönti a hirtelen harag,talán
csak elijesztené a gú-
nyolódó úrfiakat, menteujjába rejtett
buzogányával
mégis vagy hármat halálra sújt iszonyú erejével.Fel-
dúltan
ront a királyhoz-aki már alig győzte kivárni-
szemére vetve
megcsúfoltatását,majd "iszonyú dühösen
a szabadba gázol"."El kell fogni
Toldit! halál fejére!" (V.ének)
- Megoldás:Mialatt e dolgok történnek, Bence
csinosítja
Toldi régi fegyvereit a budai házban.Betoppan gazdá-
ja,utolsó
erejével buzogányát az asztalra csapja,de
már le is dönti lábáról a
vértolulás.Eljött Toldi u-
tolsó órája.Megérkeznek a királyi testőrzők,de
már
nem lehet az agg vitézt elfogni.Toldi még üzen a ki-
rálynak Allaghi
Simonnal,a testőrzők fejével: "Csak
ez egy órámat hagyja meg
szabadnak;^Készen áll a
börtön,megyek abba önként,^Hol nem földi bíró
lát
fejemre törvényt." Lajos király siet a haldoklóhoz,
hogy még
szólhasson vele : két öreg barát ül most
egymás kezét fogva.Toldi még
elmondja "végső rendel-
kezését", a király azonban már a halottnak
válaszol.
Toldi vaskoporsóját Nagyfaluba viszik,s végakarata
szerint
temetik jeltelen sírjába. (VI.ének)
4.A mű műfaja
Toldi: Elbeszélő
költemény,Németh G.Béla szerint "eposz formá-
jú idill".
Toldi
estéje: Elbeszélő költemény,Németh G.Béla szerint "eposz
formájú
elégia".
5.A mű verselése
Mindkettő ütemhangsúlyos négyütemű,páros rímű
12-es sorok-
ból áll,illetve 8 soros strófákból.
3. oldal
6.A mű szereplői (jellemábrázolás)
Toldi:
Arany jellemábrázolása itt egyértelműbb,Toldi egyetlen hibája az,hogy nem tud
eléggé uralkodni indulatán,egyébként
követhető ideál.Lajos bölcs uralkodóként
jelenik meg, noha
fiatal;Bence hűsége,kedvessége megindító;Toldi Lőrinc
özve-
gye békét akar gyermekei között;Toldi Györgyről hamar kide-
rül,hogy
nemcsak rókalelkű,hanem gonosz,aljas és gyáva is;a
cseh bajnok is megérdemli
a halált,hisz orvul támad Miklósra,aki természetéből fakadóan válik igazi
lovaggá.
Toldi estéje: A jellemek itt árnyaltabbak,mint az első
műben,
a középpontban a vén Toldi és az öreg Bence állnak egymás
ellentéteként és kiegészítőjeként.Benedek Marcell írja,hogy
Arany "nagy
művészettel osztotta kétfelé az öregségben oly
sokszor együtt járó tragikus
és komikus elemeket két együ-
vé tartozó, de különböző személyre." Arany
szívesebben szó-
laltatja meg hőseit ebben a műben,s így még
érzékenyebben
jellemzi őket.Elválaszthatatlanok ők,mint Don Quijote
és
Sancho.Lajos király is hirtelen haragú öregember, aki rég
megbánta
Toldi elküldését,s alig várja, hogy újra láthassa
vitéz alattvalóját.A
hatodik énekben feloldódnak az alá-és
fölérendeltségi viszonyok,s három
megfáradt ill. megtört
öregembert láthatunk a kis szobában.
7.Arany írói üzenete--a mű jelképessége
Toldi:
Toldi Miklósban a költő a nemzeti egység, összefogás
megtestesítőjét
formálta meg,a "pórsuhancot",aki nemesi
származású,de mellőzött "kisebbik
fiú",a népmesék világá-
ból is ismerős eszményi népi hős.Tiszta
szívű,bátor,erős,
egyetlen emberi gyengesége, hogy ha indulata
elragadja,ak-
kor emberfeletti ereje mindent elsöpör (ezzel mintha a
né-
pet szimbolizálná a fiú alakja).Így esik önhibáján kívül
gyilkosság
bűnébe,de kiállva a próbákat (legyőzi a farka-
sokat,a bikát,a cseh
bajnokot,sőt a saját indulatát is meg-
tanulja fékezni) megszerzi a
kegyelmet,sőt a dicsőséget.Vi-
lágos tehát az írói üzenet:a
nemesség és a nép édestestvé-
rek,minden előítéletet félretéve és
ármánykodást legyőzve
kell összefogniuk, hiszen a nemesség nem a származástól
függ,hanem az erkölcsi tisztaságból születik.Esélyt kell
végre adni a
"kisebbik fiúnak",a népnek,hogy bizonyíthassa
4. oldal
rátermettségét.A mű befejezése sugallja ezt a
harmóniát,
kiegyenlítődést,bár a szerelem helyett a hadi
mesterséget
választó Miklós szinte utolérhetetlen "glóriás" eszménykép-
pé
válik.A fiatal reformkori nemzedék nemes céljainak-a va-
lóságban soha be nem
teljesült-ideáljává,népmondai hősből
örök mítosszá emelkedik.
Toldi
estéje: Ez a mű a Toldival EGYÜTT képviseli az élet
tel-
jességét,a dicsőség mellett a mellőzöttséget,az emelkedett-
ség
mellett a groteszk komikumot,a kezdet mellett a véget,
az élet mellett a
halált.Az öreg Toldi alakja Aranynál még-
sem lesz megmosolyogtató,helyette
Bence kapja ezt a szerepet.Az öreg Toldi ebben a műben is a nemzeti jellem
jelképe,a magyarság "ősi" jellemvonásaival
(erő,becsületes-
ség,áldozatkészség,indulatosságra való hajlam).A
régi,ha-
mányos értékeket szimbolizálja,s képtelen beilleszkedni a
félig
olasz,félig magyar Lajos király modern,reneszánsz ud-
varába.Félti az idegen
hatásoktól a nemzeti értékeket,a
nemzeti karaktert,mert úgy gondolja, hogy
az meggyengítené
a magyarságot.Hiába bizonyítja most is igazát karja
erejé-
vel,indulata elragadja,s a vágyott nagy találkozás a ki-
rállyal,a
haladás és a maradás (régi értékek megőrzése)
kiegyenlítődése nem jöhet
létre,pedig ő is engedne elvei-
ből ("kicsinosítja" magát,úgy készül
királyával történő ta-
lálkozására),s Lajos is rég megbánta száműző
parancsát,a-
lig várja öreg vitézét.A Toldi idilli befejezése
helyett
itt bekövetkezik a tragédia:előbb a gyilkosság,majd a
"vér-
tolulás",az öreg Toldi haldoklása.Jelképes az is ,hogy a
nagy
találkozás,a kiegyenlítődés,a megbékélés "nem hivata-
losan" történhet csak
meg:Lajos nem királyként,hanem magán-
emberként siet öreg barátjához,aki
lelkére köti a magyarsá-
got utolsó szavaival,"végrendeletével".Lajos úgy
válaszol,
hogy közben fogja Miklós kezét,s hiszi :barátja hallja min-
den
szavát,a haladás melletti érvelését.Arany tehát azt
ü-
zeni:megvan a lehetősége a megbékélésnek,hiszen a kézfogást
még a tragédia sem akadályozhatta meg,szükség is van rá,mert a
változás elkerülhetetlen,azt az idő hozza magával.A magyar polgárosodásnak tehát
meg kell tartania a
hagyományos értékeket is:haladás és haza
elválaszthatatlan
egymástól.Az új,európai (liberális,"francia")
szabadságesz-
me ötvözhető a régi magyar(keresztény,patriarchális)
nemze-
5. oldal
ti hagyománnyal,sőt így gazdagodhat mindkettő,feltűnhet
egy
"magasb harmónia".Különös jelentőséget adott a Toldi
esté-
jének,hogy csak 1854-ben jelent meg,a
"barbár"magyarságot
"civilizáló" Bach-kormányzat idején,hiszen arra is
utalt,
hogy új világot egyoldalú erőszakkal nem,csakis megegyezés-
sel
lehet építeni.
8."Részletkérdések"
A Toldi Előhanggal
indul,és a napfényes nyárban játszódik,a
Toldi estéjének
évszaka a komor ősz és kora tél,s éppen ez
adja a keretet is e műnek.Az öreg
Toldi jeltelen sírját el-
borító új hó képe akár a régi sérelmek
eltemetését,csillogó
fehérsége a gyász ősi színét,de az újrakezdés tiszta
lehe-
tőségét is jelentheti.
A Toldit elolvasva az igazság
győzelme miatt érezhetünk lel-
ki megtisztulást,katarzist,a Toldi
estéjének befejezése ösz-
szetettebb érzéseket
ébreszthet:tiszteletet,emelkedettséget,
megrendültséget és
reménykedést.
Arany János e két művével az élet teljességét mutatta
meg,a
kettő együtt befejezett,kerek egész.A költő arányérzéke a-
zonban
követelte még a harmadik részt, a történet "epikai
szempontból még hiányzó"
láncszemét.Így született meg a Toldi
szerelme már Arany élete
alkonyán,s "fejezte be" a költő mégis
a Toldi-trilógiát.
9.Jegyzetek,kiegészítések
6. oldal
7. oldal