Vanitatum vanitas
1823 februártól áprilisig írja Kölcsey a verset (a Himnusz
1823 január 22-én keletkezett, tehát előbb)
A cím retorikai alakzat-játék, ún. figura etimologica.
(Híres figura etimologica a Halotti beszédünk részletében:
"halálnak halálával halsz". E költői-szónoki eszköz gyakori
fogás a prédikátoroknál, a közlésnek nem csupán
tartalmi vonatkozásait nyomatékosítja, érzelmi többletet
is rejt. Ezt
a költői eszközt általában a patetikus, afenséges kíséri mint esztétikai minőség.)
Az ószövetségi PRÉDIKÁTOR könyv szerzőjéül Salamon királyt
szokták megjelölni. Mivel a könyv valószínűleg i. e. a III.
század körül keletkezett, ezért korának filozóiai
megoldásait alkalmazza akkor, amikor az EMBERI LÉT NAGY
KÉRDÉSEIRE próbál válaszolni. Ezek a kérdések: Mi az
ember életének az értelme, és van-e egyáltalán célja ?
Hogyan kell elrendeznie az embernek az életét a világban, ha
elégedett és boldog akar lenni ?
Az adott korban a hellenista filozófia az uralkodó
gondolatrendszer, ezért a Prédikátor könyv hol pesszimista,
hol szkeptikus, hol cinikus, hol pedig hedonista hangokat üt
meg.
Idézet a Prédikátor könyve 1,2-ből: "Hiábavalóság, csak
hiábavalóság, ezt mondja a prédikátor, hiábavalóság, csupa
hiábavalóság. Minden hiábavalóság. ... minden csak
hiábavalóság és szélkergetés"
A Prédikátor könyv gondolatmenete nem építkezik
egyívű gondolati rend szerint, hanem csak szemügyre vesz
egy-egy, az ember számúra fontosnak tűnő fogalmat,
sztereotípiát, és azt elemzi, következtetéseket levonva.
A lényeg: az embert semmi sem teheti boldoggá.
-- hiába törekszik bölcsességre (halál)
-- hiába tesz szert gazdagságra
-- hiába hajszolja a tudást, hiszen a dolgok
értelme elérhetetlen
-- hiába az élvezetek és a gyönyörök
-- mindezt társadalmi igazságtalanságok betetőzik
(a gonoszok élnek jól, a jámborak pedig
szenvednek)
A prédikátor nem hisz az isteni igazságszolgáltatásban, sőt a
túlvilági életben sem. "Mert hiszen az emberek fiainak sorsa
és az állatok sorsa egy és ugyanaz a sors.
Amint ezek meghalnak, meghalnak azok is. Mindben egyforma az
éltető lehelet, és nincs az embernek többje, mint az állatnak.
Igen, minden hiábavalóság ! Minden ugyanarra a helyre jut.
Minden porból lett és visszatér a porba." (3, 19-20)
Ugyanakkor: " ne légy túlságosan igaz és ne mutatkozz
túlságosan bölcsnek ! Mire jó gyötörnöd magad ? .... Ne
légy szerfölött gonosz és ne légy esztelen ! Mire való volna
időnap előtt meghalni ? (Az "arany középút" nyújthat tehát
megnyugvást, ugyanakkor "Ragadd meg a napot !") Nos,
megállapítom: az a jó, amiben az embernek része lehet, ennyi:
egyék, igyék, és érezze jól magát minden fáradozása
közepette..."
Később: "Ami vol
t, az lesz újra és ami történt, az történikmegint: semmi sem új a nap alatt."
A Kölcsey-versnek nem ilyen széteső a logikája, sokkal
következetesebb, jól szerkesztett gondolatmenetben építkezik.
A fogalomkör a következő: LÉT -- TERMÉSZET -- TÖRTÉ
NELEM --KULTÚRA
Ezen belül: az első és az utolsó két (nyolcsoros szakasz,
oktáva) versszak összefoglaló illetve konklúzió jellegű tétel
mondatokból áll.
A többi közbülső hét:
-- a 2., a 7. és a 8. a LÉTtel,
-- a 3., 4., 5., 6., a történelmi erőkkel és a kiemelkedő
személyiségekkel foglalkozik
-- A szerkesztési elv a szélsőséges ellentétezés (párhuzamok)
és paradoxonok (önellentmondások) alkalmazása
-- a költői eszközök közül a retorikai alakzatok a
legfontosabbak, főleg az OXIMORON, a halmozások és
arefrénszerű gondolatritmus. (Az OXIMORON egymást kizáró
ellentét jelző és jelzett szó között, pl. bölcselkedő
oktalanság; rendbe fűzött tudatlanság, forró hideg)
-- A költemény kifejezései, fordulatai közül több visszatér a
magyar költészet különböz
ő helyein, pl."bolygó fény" Vajda János A virrasztók c. versében
"kezdet és vég" Babits Mihály A lírikus epilógja c.
költeményében
"a gyertya és a virág" Petőfi Egy gondolat bánt engemet c.
versében
"egy perccel éli túl" Arany János: Letészem a lantot c.
versében
"ne gondolj a világgal" Vörösmarty A vén cigány c.
költeményében
Az egész gondolatkör szinte (kissé átalakítva) Reviczky Gyula
Magamról c. versében (A zárás ott: "A világ csak --
hangulat")
Néhány szómagyarázat:
-- a hellenizmus korszaka (görög és latin
kultúratörténeti korszak) III. Alexandrosz (Nagy
Sándor) hódításaitól (i. e. 336-323) az utolsó
diadakhosz-állam, Egyiptom bukásáig (i.e. 30) tart. A
fogalmat egy német történész, Droisen vezette be 1836-ban.
-- a cinikusok ókori görög filozófiai iskola tagjai voltak i.
e. a IV. században. Képviselők: Antiszthenész, Diogenész,
Kratész.
A civilizációt és a kultúrát természetellenesnek tartották, a
boldogság eljutásához legfőbb erénynek a lemondást, és a
társadalmi javak elvetését tartották. (Egyébként a görög
kutya szóból származik az elnevezés)