Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor

 

A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz (lírai műhöz, szépprózai alkotáshoz, illetve részletéhez, esszéhez, értekező prózához vagy annak részletéhez) kapcsolódik. Szépirodalmi művek kijelölése esetében a szerzők általában a vizsgakövetelményekben szereplő korszakok alkotói.

 

A feladatsor nyelvi és irodalmi ismeretek alkalmazását, fogalmak felismerését, azonosítását, esetenként definícióját tartalmazza, különböző történeti, műfaji, tematikus, motivikus összefüggések feltárására irányul, továbbá tartalmaz a vizsgálandó szöveg nyelvi, grammatikai, retorikai, stilisztikai, szövegtani, helyesírási jellemzőire irányuló kérdéseket.

 

A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya általában 40–60%.

 

A feladatsor maximális pontértéke 40 pont.

 

A feladatsor kérdései mindig az adott szövegből, továbbá a szerző életművéből, az érintett mű tágabb kontextusából indulnak ki, továbbá építenek a szövegben található utalásokra, toposzokra, motívumokra. A kérdések általában rövid szöveges választ kívánnak.

 

Kérdéstípus

Példa

Tények, összefüggések

Kinek a kéziratban olvasott művéről írta Arany János: „úgy compositiójában, mint conceptiojában jeles mű”?
(Arany János: Magányban)

Szerzők, művek ismerete

A szerző egyik ars poeticájának címében fölidézi egy 1855-ben elhunyt magyar romantikus költő hattyúdalának címszereplőjét. Mi az ars poetica címe? Nevezze meg az evokált romantikus lírikus két alkotását!

Poétikai jellemzők

A szerző, aki magyar–latin szakos diplomát szerzett, az antikvitás iránti vonzalmát bizonyítva Laodameia címmel tragédiát is írt. Ebben megvalósította az Arisztotelészre visszavezethető drámaelmélet követelményeit. Melyek ezek a követelmények? (Babits: Az este)

Mely műfaj jellemző jegyeit ismeri föl a műben? Nevezze meg a műfajt, és indokolja válaszát! (Berzsenyi: A közelítő tél)

Tematikus, motivikus jellemzők

Nevezzen meg három szerzőt művének címével együtt, amelyben a napszak- vagy évszakváltás alkalmat ad filozófiai gondolat fölvetésére, kifejtésére! (Szöveg: Babits: Az este)

A táj más alkotásokban is az életélmény, a léthangulat kifejezését szolgálja.

Nevezze meg a következő idézetek szerzőit! (Berzsenyi: A közelítő tél)

Mi a hajó-toposz jelentése Arany alkotásában?

Nyelvi sajátosságok

Határozza meg a villan és a villog igék jelentéseit, és ennek alapján sorolja be ezeket valamelyik igenembe!

A csillám szó elvonással keletkezett a csillámlik igéből. Nevezzen meg legalább további négy, gyakori szóalkotási módszert!

Milyen szófajúak a következő ellentétpárok: máshol – itt, idelenn – fenn? (Berzsenyi: A közelítő tél)

Szövegtani, stilisztikai, retorikai jellemzők

Berzsenyi eredetileg az Az Ősz címet adta alkotásának, de elfogadta Kazinczy Ferenc javaslatára A közelítő tél címet. Érveljen röviden a változtatás ellen vagy mellett!

Mi a szerepe a szövegben a felkiáltásoknak, a közbevetéseknek és a hiányos mondatoknak? (Arany: Magányban)

Az előreutalás, ráutalás és visszautalás nagy szerepet játszik a szövegkohézió megteremtésében. Keressen két-két példát a névmásokra, névmási határozószókra; a jelek, ragok, névutók viszonyjelölő szerepére; az ismétlésekre és a szinonimákra! (Arany: Magányban)

A különböző beszédmódok közül (belső monológ, egyenes beszéd, függő beszéd, szabad függő beszéd) melyikben íródott Arany János költeménye?  (Arany: Magányban)

 

 

Nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor

 

 

            Az esti sötét

            halk mezei lelkét

            a mohó kilométerek

            bús messzibe nyelték.

5          Kocsim ablakait most

            veri a fény,

            hét sorban a lámpák

            jönnek elém.

 

            Tépett takaró lett

10        már a sötétből;

            csak az ég, a nagy ég

            fut velem a rétről;

            kiejtik az utcán

            a csönd mezei

15        csokrát a kiránduló

            fáradt kezei.

 

           De harsan a lángok

            lármája, a lámpák

            csilláma szemembe

20        csengeti lángját.

            Máshol az éjszaka

            csendje halálos:

            itt villan a villany

            és villog a város.

 

25        Idelenn a város

            villanya villog,

            de fenn a nagy ég

            száz csillaga csillog:

            a villany a földi,

30        a csillag az égi,

            a villany az új,

            a csillag a régi.

           

 (Az Est 1923.05.10.; Sziget és tenger,1925)

 

Az Est a két világháború közti Magyarország ismert napilapja volt.

 

1. Soroljon fel legalább három nevezetesebb újságot, folyóiratot a tárgyalt korszakból! (3 pont)

2. A szöveg filozófiai kérdés feltevésével zárul.

    Nevezzen meg három szerzőt művének címével együtt, amelyben a napszak- vagy évszakváltás alkalmat ad filozófiai gondolat fölvetésére, kifejtésére! (3 pont)

3. A szerző, aki magyar-latin szakos diplomát szerzett, az antikvitás iránti vonzalmát bizonyítva Laodameia címmel tragédiát is írt. Ebben megvalósította az Arisztotelészre visszavezethető drámaelmélet követelményeit. Melyek ezek a követelmények? (3 pont)

4. A szöveg írója a latin nyelv tanulása közben megkedvelte az olasz nyelvet. Egy műfordításáért 1940-ben olasz irodalmi díjban is részesült.

a) Kinek, melyik művéért? (1 pont)

b) Idézzen legalább egy szállóigévé vált gondolatot ebből a műből! (2 pont)

6. A szerzőnek 1936-ban jelent meg Az európai irodalom története című esszéje.  Ki az a kortárs író, aki hozzá hasonlóan összefoglalta a világirodalom történetét? (1 pont)

7. 1921-ben Bécsben jelent meg Erato / Az erotikus költészet remekei című fordítás­gyűjteménye.

a) Ki az a római-latin költő, akinek több műve is szerepel e kötetben, és akit a szerző Levél Tomiból című művében meg is idézett? (1 pont)

b) Nevezze meg az ókori költő egy művét! (1 pont).

8. A szerző 1923-ban két költőtársával lefordította egy 19. századi francia költő korszaknyitónak számító kötetét.

a) Ki a francia költő, mi a kötet címe? (1 pont)

b) A kötet két másik magyar fordítóját is legjelesebb műfordítóink között tartjuk számon. (Ekkoriban egyiküknek Az öröm illan, másikuknak Föld, erdő, isten  címmel jelent meg kötete; önálló műfordítás-gyűjteményeik: Örök virágok, ill. Örök barátaink.) Kik ők? (1 pont)

c) Egy magyar költő 1906-ban megjelent kötetétől kezdve – mindig gondosan ciklusokba rendezte verseit, és megszerkesztette köteteit. Mi az 1906-os kötet címe? (1 pont)

9. Az életművére nagy hatást tett filozófusok közül kettőről a következőket írta a szerző:

a) A párizsi tanárt is meg kell nevezni, aki az időről való fogalmainkat átalakította. A lelki idő különös relativitása, az élmény és idő viszonya ………………….. óta lett az irodalom figyelmének tárgya.

b) …………………. műve a század végső nagy költeménye, mely a végső következéseket vonja le. A végső következését annak a rettenetes gondolatnak, amivel az egész század szelleme viaskodott, s amit ő a költemény elején mint nagy hírt mond ki, egy megzavaró, különös eseményt: hogy „az Isten meghalt”.

Pótolja a szövegben a hiányzó neveket! (2 pont)

10. 1933-ban jelent meg a szerzőnek Amor Sanctus / Szent szeretet könyve / Középkori himnuszok latinul és magyarul című fordításgyűjteménye.

a) Határozza meg a zsoltár és a himnusz műfaját; érzékeltesse a különbséget a két műfaj között! (4 pont)

11. Egyik utolsó művében a költő egy ószövetségi szereplő alakját ölti magára. Az elbeszélő költemény nyelvének archaikusságát azzal éri el, hogy fölidézi az első bibliafordítások kifejezéseit.

a) Nevezze meg az első teljes Újszövetség fordítóját, illetve adja meg az első teljes magyar nyelvű Biblia megjelenési dátumát! (2 pont)

12. A szerző egyik ars poeticájának címében fölidézi egy 1855-ben elhunyt magyar romantikus költő hattyúdalának címszereplőjét.

a) Mi az ars poetica címe? (1 pont)

b) Nevezze meg az evokált romantikus lírikus két alkotását! (1 pont)

13. A szövegben a versmondatokat a verssorok végén csak kilencszer köti össze (és töri meg) mondatközi írásjel. Milyen költői megoldással él a szerző az élőbeszéd élményének visszaadása érdekében? (2 pont)

14. Nevezzen meg legalább két költői képtípust a szövegből vett példákkal, melyek meghatározóak a mű érzékletességének, hangulatiságának, dinamizmusának megteremtésében! (2 pont)

15. Milyen szófajúak a következő ellentétpárok: máshol – itt, idelenn – fenn?
(2 pont)

16. Elemezze tőtanilag és morfológiailag a következő szóalakokat: csokrát, lármája, csengeti! (3 pont)

17. Határozza meg a villan és a villog igék jelentéseit, és ennek alapján sorolja be ezeket valamelyik igenembe! (1 pont)

19. A csillám szó elvonással keletkezett a csillámlik igéből. Nevezzen meg legalább további négy, gyakori szóalkotási módszert! (2 pont)

 

 

 

 

NYELVI-IRODALMI MŰVELTSÉGI FELADATSOR

 

A feladatok többsége az alábbi vershez kapcsolódik:

 

A KÖZELÍTŐ TÉL

 

Hervad már ligetünk, s díszei hullanak.

Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.

Nincs rózsás labyrinth, s balzsamos illatok

Közt nem lengedez a Zephyr.

 

Nincs már symphonia, s zöld lugasok között

Nem búg gerlice, és a füzes ernyein

A csermely violás völgye nem illatoz,

S tükrét durva csalét fedi.

 

A hegy boltozatin néma homály borong.

Bíbor thyrsusain nem mosolyog gerezd.

Itt nemrég az öröm víg dala harsogott:

S most minden szomorú s kiholt.

 

Oh, a szárnyas idő hirtelen elrepűl,

S minden míve tünő szárnya körül lebeg!

Minden csak jelenés; minden az ég alatt,

Mint a kis nefelejcs, enyész.

 

Lassanként koszorúm bimbaja elvirít,

Itt hágy szép tavaszom: még alig ízleli

Nektárját ajakam, még alig illetem

Egy-két zsenge virágait.

 

Itt hágy, s vissza se tér majd gyönyörű korom.

Nem hozhatja fel azt több kikelet soha!

Sem béhúnyt szememet fel nem igézheti

Lollim barna szemöldöke!

 

[1804-1808 között] Berzsenyi Dániel versei Merényi Oszkár tanulmányaival. Szépirodalmi Kiadó Bp., 1976. 210. o.

 

 

1. Mit jelentenek az alábbi szavak?

 

Labyrinth

…………………………………………………

 

1 pont

 

Symphonia

…………………………………………………

 

1 pont

 

Nektár

…………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

2. Berzsenyi eredetileg az Az Ősz címet adta alkotásának, de elfogadta Kazinczy Ferenc javaslatára A közelítő tél címet.
Érveljen röviden a változtatás ellen vagy mellett!

 

(Berzsenyi Dániel kézírása)

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

3. Állapítsa meg a  „fedi”,  „ízleli”,  „illetem”,  „hozhatja”,  „igézheti” igealakok közös jellemzőit!

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

4. Keressen a versben a jelentésbeli kapcsolóelemek közül az alábbiakra két-két példát:

 

rokon értelmű szavak és kifejezések:.…………………………………………

…………………………………………………………………………………

szóismétlés:……………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

5. A szöveg utolsó mondatából írja ki a hozzárendelő (predikatív), valamint a tárgyas szintagmát!

 

predikatív szintagma:.………………………………………………... …….. …

tárgyas szintagma:………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

6. Idézzen és nevezzen meg három különféle költői képet a versből!

 

Idézet

 

A költői kép megnevezése

 

 

 

…………………………………………

 

…………………………………

 

 

 

…………………………………………

1 pont

 

…………………………………………

 

…………………………………

 

 

 

…………………………………………

1 pont

 

…………………………………………

 

…………………………………

 

 

 

…………………………………………

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

7. A IV. versszakban a szerző az Ószövetségből a Prédikátor könyvét idézi fel. Ugyanerre a megidézett szövegrészre támaszkodik a Vanitatum vanitas című vers is. Ki ez utóbbi mű szerzője?

 

Szerző:.………………………………………………... …….. …

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

8. Berzsenyi Dániel több versében felidézi példaképét. Ki volt ő?

 

.………………………………………………... …….. …

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

9. Mi példaképének alapvető erkölcsi és esztétikai felfogása, melyek ismert életelvei?

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

3 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

10. Milyen szerepet játszottak a következő helyszínek, személyek Berzsenyi életében, életművének közvetítésében?

 

Sopron

…………………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Dukai Takács Judit

…………………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Nikla

…………………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Vitkovics Mihály

…………………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Kodály Zoltán

…………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

11. Mutassa be a sententia – pictura szerkesztési elv lényegét és sajátosságait!

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

12. Jellegzetes klasszicista alkotásnak tekinthető-e Berzsenyi e műve? Említsen három jellemző klasszicista jegyet.

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

3 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

13. Mely műfaj jellemző jegyeit ismeri föl a műben? Nevezze meg a műfajt, és indokolja válaszát!

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

14. Mi jellemzi a vers idő- és értékviszonyait? Álláspontját a szöveg két grammatikai jellemzőjével indokolja!

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés


 

15. Milyen ritmusban íródott a költemény, milyen jellegzetes strófaforma jellemző rá?

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

16. A táj más alkotásokban is az életélmény, a léthangulat kifejezését szolgálja.

Nevezze meg a következő idézetek szerzőit!

 

„Mit érzek? …míg szóllok, egy kis nyájas szellet

Rám gyengén mennyei illatot lehellett.

Suhogó szárnyával a fák árnyékinál

Egy fűszerszámozott teátromot csinál,”

 

Szerző:

….…………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

 

„Jeges ágak között zörgő
időt vajudik az erdő.
Csattogó fagy itt lel mohát
s ideköti csontos lovát

pihenni.”

 

Szerző:

….…………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

 

„Ó mennyi város, mennyi nép.
Ó mennyi messze szép vidék!
Rabsorsom milyen mostoha,
Hogy mind nem láthatom soha!”

 

Szerző:

….…………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

17.  Miért mondja Kölcsey Ferenc Berzsenyit búcsúztató gyászbeszédében:

 

„Berzsenyi olvasá az ítéletet, mely versei felett mondatott, … elveink szentsége sem oltalmazhat meg akár tévedéstől, akár félreértéstől.”

 

….………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

18. A 20. század második felének egy jelentős magyar költője Vergiliust tartotta mesterének; emlékét idézve több eclogát is írt. Ki ő?

 

.………………………………………………... …….. …

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés


 

19. Mi a közös gondolat a 20. századi szerzőktől idézett véleményekben?

 

„Világok határán áll Berzsenyi is.” (Németh László)

„Berzsenyi is romantikus pompázó – tehát nem klasszikus, hűvös lélek.” (Füst Milán)

„S nincs-e őbenne is „romantikus izzás”, s valami különös couleur locale [helyi színezet] is, minden külsőleges klasszicitása ellenére?” (Babits Mihály)

„Antik külsőségei alatt egy modern ember sebzett méltósága sajog.” (Horváth János)

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

A KÖZELÍTŐ TÉL

 

Hervad már ligetünk, s díszei hullanak.

Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.

Nincs rózsás labyrinth, s balzsamos illatok

Közt nem lengedez a Zephyr.

 

Nincs már symphonia, s zöld lugasok között

Nem búg gerlice, és a füzes ernyein

A csermely violás völgye nem illatoz,

S tükrét durva csalét fedi.

 

A hegy boltozatin néma homály borong.

Bíbor thyrsusain nem mosolyog gerezd.

Itt nemrég az öröm víg dala harsogott:

S most minden szomorú s kiholt.

 

Oh, a szárnyas idő hirtelen elrepűl,

S minden míve tünő szárnya körül lebeg!

Minden csak jelenés; minden az ég alatt,

Mint a kis nefelejcs, enyész.

 

Lassanként koszorúm bimbaja elvirít,

Itt hágy szép tavaszom: még alig ízleli

Nektárját ajakam, még alig illetem

Egy-két zsenge virágait.

 

Itt hágy, s vissza se tér majd gyönyörű korom.

Nem hozhatja fel azt több kikelet soha!

Sem béhúnyt szememet fel nem igézheti

Lollim barna szemöldöke!

 

[1804-1808 között] Berzsenyi Dániel versei Merényi Oszkár tanulmányaival. Szépirodalmi Kiadó Bp., 1976. 210. o.

 

 

1. Mit jelentenek az alábbi szavak?

 

Labyrinth

útvesztő

 

1 pont

 

Symphonia

összhang (itt madárdal); zenei műfaj

 

1 pont

 

Nektár

a görög istenek itala

 

1 pont

 

 

 

2. Berzsenyi eredetileg Az Ősz címet adta alkotásának, de elfogadta Kazinczy Ferenc javaslatára A közelítő tél címet. Érveljen röviden a változtatás ellen vagy mellett!

 

Világos álláspont, ezt alátámasztó meggyőző érv/ek 2 pont;
tartalmilag elfogadható gondolat érv nélkül: 1 pont;

Elkent, általános válasz 0 pont.

 

2 pont

 

 

 

3. Állapítsa meg a  „fedi”,  „ízleli”,  „illetem”,  „hozhatja”,  „igézheti” igealakok közös jellemzőit!

 

Kijelentő mód, jelen idő, tárgyas (határozott tárgyra utaló) ragozás.

3 jó válaszelem 1 pont, ennél kevesebb 0 pont.

 

1 pont

 

 

 

4. Keressen a versben a jelentésbeli kapcsolóelemek közül az alábbiakra két-két példát:

 

rokon értelmű szavak és kifejezések: pl.: hervad – hullanak; elvirít – enyész;

szép – gyönyörű; bimbaja – virágait; szomorú – kiholt stb.

2 jó példa: 1 pont

szóismétlés: nincs, nem, itt, minden, még, hágy stb.  2 jó példa: 1 pont

 

2 pont

 

 

 

5. A szöveg utolsó mondatából írja ki a hozzárendelő (predikatív), valamint a tárgyas szintagmát!

 

Predikatív szintagma: fel nem igézheti szemöldöke   1 pont

Tárgyas szintagma: szememet fel nem igézheti   1 pont

 

2 pont

 

 

 

6. Idézzen és nevezzen meg három különféle költői képet a versből!

 

Idézet

 

A költői kép megnevezése

 

 

 

 

 

 

 

 

 

homály borong; mosolyog gerezd; idő elrepül; míve ... lebeg; itt hágy ... tavaszom; itt hágy ... korom; hozhatja ... kikelet

 

 

 

megszemélyesítés

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

balzsamos illatok; durva csalét; a hegy boltozatin; szárnyas idő; tűnő szárnya; koszorúm; nektárját; zsenge virágait stb.

 

 

 

egytagú metafora

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

néma homály

 

szinesztézia

 

1 pont

 

 

További példák:

gerezd; koszorúm; nektárját; ajakam; virágait; korom; kikelet; barna szemöldöke – rész-egész szinekdoché

öröm víg dala; koszorúm, nektárját: ok-okozati metonímia

idő…míve; tavaszom; korom; kikelet: időbeli metonímia

minden….jelenés: kéttagú metafora

minden…., mint a kis nefelejcs: hasonlat

 

1 jó példa, megnevezéssel 1 pont

 

 

7. A IV. versszakban a szerző az Ószövetségből a Prédikátor könyvét idézi fel.  Ugyanerre a megidézett szövegrészre támaszkodik a Vanitatum vanitas című vers is. Ki ez utóbbi mű szerzője?

 

Kölcsey Ferenc

 

1 pont

 

 

 

8. Berzsenyi Dániel több versében felidézi példaképét. Ki volt ő?

 

Horatius  (Quintus Horatius Flaccus)

 

1 pont

 

 

 

9. Mi példaképének alapvető erkölcsi és esztétikai felfogása, melyek ismert életelvei?

 

„carpe diem”; „arany közép”; tanítás és gyönyörködtetés; erkölcsfilozófia (pl. cselekvő magatartás, ellensúly tartása, a személyes belső szabadság értéke a világ adottságainak tudomásul vétele mellett.

 

Lényeges adatok egyezése: 1-1 p.

 

3 pont

 

 

10. Milyen szerepet játszottak a következő helyszínek, személyek Berzsenyi életében, életművének közvetítésében?

 

 

 

Az itteni evangélikus líceumban végezte alap- és középfokú tanulmányait (1788–1795 között).

 

 

 

Sopron

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feleségének, Dukai Takács Zsuzsannának nővére. A dunántúli Helikon elismert költőnője. Levéltöredék barátnémhoz.

 

 

 

Dukai Takács Judit

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dunántúli helység, itt élt és gazdálkodott.

 

 

 

Nikla

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pesti íróbarátja (több episztolájának címzettje).

 

 

 

Vitkovics Mihály

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A magyarokhoz II. című ódájából 1936-ban készített kórusművet.

 

 

 

Kodály Zoltán

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

11. Mutassa be a sententia – pictura szerkesztési elv lényegét és sajátosságait!

 

A sententia (bölcs mondás, bölcsesség, aforizmatikus tanulság) váltakozik; szerves egységben van a picturával (kép, látvány, ábra, reprezentáció); a horatiusi elv érvényesülése a tanítás és a gyönyörködtetés kettős érvényesülését szolgálja.

 

Lényeges elemek egyezése 1-1 pont

 

2 pont

 

 

 

12. Jellegzetes klasszicista alkotásnak tekinthető-e Berzsenyi e műve? Említsen három jellemző klasszicista jegyet.

 

Nem. Fő indok: a tanító szándék hiánya.

Antik toposzok, motívumok, lexika, versforma.

 

3 jó válaszelem 3 pont, 2 elem 1 pont, ennél kevesebb 0 pont.

 

3 pont

 

 


13. Mely műfaj jellemző jegyeit ismeri föl a műben? Nevezze meg a műfajt, és indokolja válaszát!

 

A megnevezés és az elégiára utaló legalább egy meggyőző indok 1 pont.

 

1 pont

 

 

 

14. Mi jellemzi a vers idő- és értékviszonyait? Álláspontját a szöveg két grammatikai jellemzőjével indokolja!

 

Elfogadható: időszembesítő (értékszembesítő); bonyolultabb szerkezet, mindhárom grammatikai idő szerepet kap; a grammatikai idők egybefonódnak; vagy mind a három idősík szembesített jelenléte; időhatározók.

 

Megnevezés 2 indokkal 2 pont, 1 indokkal 1 pont. Indoklás nélkül 0 pont.

 

2 pont

 

 

 

15. Milyen ritmusban íródott a költemény, milyen jellegzetes strófaforma jellemző rá?

 

Antik időmértékes verselés; aszklepiádészi strófa.

 

2 jó válaszelem 2 pont, 1 válaszelem 1 pont.

 

2 pont

 

 

 

16. A táj más alkotásokban is az életélmény, a léthangulat kifejezését szolgálja. Nevezze meg a következő idézetek szerzőit!

 

„Mit érzek? …míg szóllok, egy kis nyájas szellet

Rám gyengén mennyei illatot lehellett.

Suhogó szárnyával a fák árnyékinál

Egy fűszerszámozott teátromot csinál,”

 

Szerző: Csokonai Vitéz Mihály

 

1 pont

 

 

 

„Jeges ágak között zörgő
időt vajudik az erdő.
Csattogó fagy itt lel mohát
s ideköti csontos lovát

pihenni.”

 

Szerző: József Attila

 

1 pont

 

 

 

„Ó mennyi város, mennyi nép.
Ó mennyi messze szép vidék!
Rabsorsom milyen mostoha,
Hogy mind nem láthatom soha!”

 

Szerző: Babits Mihály

 

1 pont

 

 

 

17.  Miért mondja Kölcsey Ferenc Berzsenyit búcsúztató gyászbeszédében:

 

„Berzsenyi olvasá az ítéletet, mely versei felett mondatott, … elveink szentsége sem oltalmazhat meg akár tévedéstől, akár félreértéstől.”

 

Kölcsey az ún. elvi kritika megteremtésekor Berzsenyit választotta egyik példának; kötetét elemezve bemutatatta a modern irodalomelméleti vélemény érvényesítésének eszköz- és módszertárát; Berzsenyit sértette a kritika: egyrészt elhallgatott, másrészt sok időt töltött a válaszra való készüléssel és a válasz megírásával; Berzsenyi temetésén Kölcsey Ferenc gyászbeszédét olvasták fel, amelyben kritikusként megkövette költőtársát.

 

Lényeges adatok egyezése 1 pont

 

1 pont

 

 

 

18. A 20. század második felének egy jelentős magyar költője Vergiliust tartotta mesterének; emlékét idézve több eclogát is írt. Ki ő?

 

Radnóti Miklós

 

1 pont

 

 

 

19. Mi a közös gondolat a 20. századi szerzőktől idézett véleményekben?

 

„Világok határán áll Berzsenyi is.” (Németh László)

„Berzsenyi is romantikus pompázó – tehát nem klasszikus, hűvös lélek.” (Füst Milán)

„S nincs-e őbenne is „romantikus izzás”, s valami különös couleur locale [helyi színezet] is, minden külsőleges klasszicitása ellenére?” (Babits Mihály)

„Antik külsőségei alatt egy modern ember sebzett méltósága sajog.” (Horváth János)

 

Utalások Berzsenyi költészetének a romantikát megelőlegező jellegzetességeire. Minden kifejtett jó válasz elfogadható.

 

A válasz minőségétől függően adható: 2, 1 vagy 0 pont.

 

2 pont

 

 

 

A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor összpontszáma

 

40 pont

 

 

***

NYELVI-IRODALMI MŰVELTSÉGI FELADATSOR

 

ARANY JÁNOS: MAGÁNYBAN

 

Az óra lüktet lassu percegéssel,

Kimérve a megmérhetlen időt;

Ébren a honfigond virasztva mécsel,

Homlokra összébb gyűjti a redőt.

Vajúdni meddig tart még e világnak?

Sors! óraműved oly irtóztató:

Hallom kerekid, amint egybevágnak:

De nincs azokhoz számlap, mutató.

 

Jön, jön... egy istenkéz sem tartja vissza...

Mint mélybe indult sziklagörgeteg:

Élet? halál? átok, vagy áldás lesz? - Ah,

Ki mondja meg! ki élő mondja meg!

Vár tétován a nép, remegve bölcse,

Vakon előtte kétség és homály.

Idő! szakadna bár méhed gyümölcse...

Ne még, ne még - az istenért! - megállj.

 

Oh mert tovább e kétség tűrhetetlen,

A kockarázás kínját érzenünk;

De nyújtanók a percet, míg vetetlen

A szörnyü csont, ha rajta mindenünk.

Egy lépés a gomolygó végtelenbe,

Holott örvényzik a lét, a halál:

És mi fogódzunk a hitvány jelenbe:

Tarts még egy kissé, gyönge szalmaszál!

 

Még egy kevéssé... De mely kishitűség!

El, el! ne lássam e dúlt arcokat!

Ész, egybeforrt vágy, tiszta honfihűség,

Bátorságot nekünk mindez nem ad?

Megvert reménnyel induljunk csatába?

Hitben feladjuk már a diadalt?...

Nem, nem! Szivünk egy vértanú imába'

Megedzve, kezdjük a győzelmi dalt!

 

Az nem lehet, hogy milliók fohásza

Örökké visszamálljon rólad, ég!

És annyi vér – a szabadság kovásza –

Posvány maradjon, hol elönteték.

Támadni kell, mindig nagyobb körökben,

Életnek ott, hol a mártir-tetem

Magát kiforrja csendes földi rögben:

Légy hű, s bízzál jövődbe, nemzetem.

Nem mindig ember, aki sorsot intéz;

Gyakran a bölcs is eszköz, puszta báb;

S midőn lefáradt az erőtelen kéz,

A végzet tengelye harsog tovább;

Csüggedve olykor hagyja lomha gépűl

Magát sodorni az ember fia:

De majd, ha eszmél s öntudatra épűl,

Feltűnik egy magasb hármónia.

 

És vissza nem foly az időnek árja,

Előre duzzad, feltarthatlanúl;

Csak szélein marad veszteg hinárja,

S partján a holt-viz hátra kanyarúl.

Bízvást!... mi benn vagyunk a fősodorban:

Veszhet közőlünk még talán nem egy:

De szállva, ím, elsők között a sorban,

Vásznunk dagad, hajónk előremegy!

 

(1861 április – Szépirodalmi Figyelő 1861.05.09.)

 

 

FELADATOK

 

1. Mit jelentenek az adott szóalakok?

 

mécsel,  kerekid,  gépűl

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

3 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

2. Mi a szerepe a szövegben a felkiáltásoknak, a közbevetéseknek és a hiányos mondatoknak?

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

3. Határozza meg a következő mondatban a tagmondatok közötti viszonyt!

 

„Az nem lehet, hogy milliók fohásza örökké visszamálljon rólad, ég!”

 

….…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

4. Az előreutalás, ráutalás és visszautalás nagy szerepet játszik a szövegkohézió megteremtésében. Milyen nyelvi eszközök hozzák létre ezt a kohéziót? Soroljon fel legalább kettőt, példával!

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

4 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

5. Milyen alakzatok, költői képek az alábbiak?

 

„Jön, jön”

 

…………………………

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„Az nem lehet, hogy milliók fohásza

Örökké visszamálljon rólad, ég!

És annyi vér – a szabadság kovásza –

Posvány maradjon, hol elönteték.”

 

…………………………

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„Idő! szakadna bár méhed gyümölcse...”

 

…………………………

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„jön…., mint mélybe indult sziklagörgeteg”

 

…………………………

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„vér – a szabadság kovásza”

 

…………………………

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

6. Az alábbi beszédmódok közül (belső monológ, egyenes beszéd, függő beszéd, szabad függő beszéd) melyikben íródott Arany János költeménye?

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

7. Kik az alábbi idézetek szerzői, és mi a mű címe?

 

„…Ha majd a jognak asztalánál

Mind egyaránt foglal helyet,

Ha majd a szellem napvilága

Ragyog minden ház ablakán…”

 

Szerző: ….………………………………

Cím: ….………………………………

 

 

„…Hajt az idő gyorsan, rendes útján eljár,

Ha felülünk, felvesz, ha maradunk, nem vár.

Változik a világ, gyengül, ami erős,

S erős lesz, mi gyenge volt azelőtt.”

 

Szerző: ….………………………………

Cím: ….………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 


8. Folytassa további öt sorral az alábbi memoriter-részletet!

 

“…oly szent akarat

Hiába sorvadozzanak

….………………………………

….………………………………

….………………………………

….………………………………

….………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

9. Mi a hajó-toposz konkrét jelentése Arany versében? Válaszoljon egy-két kulcsszóval!

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

10. Kitől származik a hajó képének ilyen allegorikus használata?

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

11. Mi a „Sors” konkrét jelentése Arany versében? Válaszoljon egy-két kulcsszóval!

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

12. Arany verse kapcsolatba hozható a hazafias költészet hagyományával. Melyik korszakra jellemző ez a hagyomány? Nevezzen meg egy-két jelentős verset!

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

13. Nevezzen meg legalább egy olyan lírai alkotást a magyar irodalomból, amelyben meghatározó a magány életérzése!

 

Szerző: .………………………………………………... …….

A mű címe: ……………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

14. Hogyan kapcsolódnak Arany életművéhez a következő nevek, fogalmak?

 

Ilosvai Selymes Péter:

……………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Bolond Istók:

……………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Koszorú:

……………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Hamlet:

……………………………………………

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

Kapcsos könyv:

……………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

15. Mi jellemzi a költemény verselését?

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

16. Mi a tiszta rím és az asszonánc? Hozzon a versből egy-egy példát!

 

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

….…………………………………………………………………………………

 

2 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

17. Kinek a kéziratban olvasott művéről írta Arany János: „úgy compositiójában, mint conceptiojában jeles mű”?

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

18. Egyik méltatója volt nemzeti történelmi tragédiánknak. Töredékben maradt értelmezésében három körbe rendezi a szereplőket.

Kinek melyik művéről van szó?

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

19. Akadémiai székfoglaló értekezésében az európai és a magyar barokk két alakját kapcsolja össze. Kiket?

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

20. Bár németről fordítja az elbeszélést magyarra, annyira tetszik neki, hogy a főszereplő nevét – Akakij Akakijevicsét – többször álnévként használja. Kinek melyik művéről van szó?

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

 

21. Írjon ki a szövegből egy szállóigévé vált gondolatot! Határozza meg, mi a szállóige!

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

….…………………………………………………………………………………

 

1 pont

 

 

Javítás, értékelés

 

Javítási-értékelési útmutató

 

NYELVI-IRODALMI MŰVELTSÉGI FELADATSOR

 

Arany János: Magányban

 

Az óra lüktet lassu percegéssel,

Kimérve a megmérhetlen időt;

Ébren a honfigond virasztva mécsel,

Homlokra összébb gyűjti a redőt.

Vajúdni meddig tart még e világnak?

Sors! óraműved oly irtóztató:

Hallom kerekid, amint egybevágnak:

De nincs azokhoz számlap, mutató.

 

Jön, jön... egy istenkéz sem tartja vissza...

Mint mélybe indult sziklagörgeteg:

Élet? halál? átok, vagy áldás lesz? - Ah,

Ki mondja meg! ki élő mondja meg!

Vár tétován a nép, remegve bölcse,

Vakon előtte kétség és homály.

Idő! szakadna bár méhed gyümölcse...

Ne még, ne még - az istenért! - megállj.

 

Oh mert tovább e kétség tűrhetetlen,

A kockarázás kínját érzenünk;

De nyújtanók a percet, míg vetetlen

A szörnyü csont, ha rajta mindenünk.

Egy lépés a gomolygó végtelenbe,

Holott örvényzik a lét, a halál:

És mi fogódzunk a hitvány jelenbe:

Tarts még egy kissé, gyönge szalmaszál!

 

Még egy kevéssé... De mely kishitűség!

El, el! ne lássam e dúlt arcokat!

Ész, egybeforrt vágy, tiszta honfihűség,

Bátorságot nekünk mindez nem ad?

Megvert reménnyel induljunk csatába?

Hitben feladjuk már a diadalt?...

Nem, nem! Szivünk egy vértanú imába'

Megedzve, kezdjük a győzelmi dalt!

 

Az nem lehet, hogy milliók fohásza

Örökké visszamálljon rólad, ég!

És annyi vér – a szabadság kovásza –

Posvány maradjon, hol elönteték.

Támadni kell, mindig nagyobb körökben,

Életnek ott, hol a mártir-tetem

Magát kiforrja csendes földi rögben:

Légy hű, s bízzál jövődbe, nemzetem.

Nem mindig ember, aki sorsot intéz;

Gyakran a bölcs is eszköz, puszta báb;

S midőn lefáradt az erőtelen kéz,

A végzet tengelye harsog tovább;

Csüggedve olykor hagyja lomha gépűl

Magát sodorni az ember fia:

De majd, ha eszmél s öntudatra épűl,

Feltűnik egy magasb hármónia.

 

És vissza nem foly az időnek árja,

Előre duzzad, feltarthatlanúl;

Csak szélein marad veszteg hinárja,

S partján a holt-viz hátra kanyarúl.

Bízvást!... mi benn vagyunk a fősodorban:

Veszhet közőlünk még talán nem egy:

De szállva, ím, elsők között a sorban,

Vásznunk dagad, hajónk előremegy!

 

(1861 április – Szépirodalmi Figyelő 1861.05.09.)

 


FELADATOK

 

1. Mit jelentenek az adott szóalakok?

 

mécsel, kerekid, gépűl

 

mécsel:

az alak a méccsel való világításra utal, ’világít’ vagy ’virraszt’

kerekid:

régies alak, ’kerekeid’ jelentésben szerepel a szövegben

gépűl:

-ul/-ül képző, ’gépként, gép módjára’ jelentésű lesz a szó

 

Helyes válaszonként egy pont. Elfogadható, ha csak a jelentés szerepel, magyarázat nélkül.

 

3 pont

 

 

 

2. Mi a szerepe a szövegben a felkiáltásoknak, a közbevetéseknek és a hiányos mondatoknak?

 

Az élőbeszédre utalnak, ugyanakkor a belső monológban a töprengést, a vélemény kialakulásának bizonytalanságát, a zaklatott lelkiállapotot adják vissza.

 

Más megoldás is elfogadható. A megfelelő válasz feltétele legalább két kulcsszó megjelölése.

 

1 pont

 

 

 

3. Határozza meg a következő mondatban a tagmondatok közötti viszonyt!

 

„Az nem lehet, hogy milliók fohásza örökké visszamálljon rólad, ég!”

 

alanyi alárendelő szerkezet

 

Ha a vizsgázó csak az alárendelő szerkezetet ismeri fel: 1 pont

 

2 pont

 

 

 

4. Az előreutalás, ráutalás és visszautalás nagy szerepet játszik a szövegkohézió megteremtésében. Milyen nyelvi eszközök hozzák létre ezt a kohéziót? Soroljon fel legalább kettőt, példával!

 

Névmások, névmási határozószók: pl. meddig, oly, azokhoz, ki, előtte, e, rajta, mi, mely, mindez, az, rólad, annyi, ott, midőn, olykor, magát.

 

Jelek, ragok, névutók: pl. gyűjti, óraműved, kerekid, egybevágnak.

 

Ismétlések: pl. jön, idő, kétség, halál.

 

Szinonimák: pl. óra – óramű; remény – hit.

 

Csak a megfelelő példával illusztrált eszköz fogadható el. Önmagában a példa nem ér pontot.

 

4 pont

 

 

 

5. Milyen alakzatok, költői képek az alábbiak?

 

„Jön, jön”

 

szóismétlés, (gemináció), alliteráció; halmozás

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„Az nem lehet, hogy milliók fohásza

Örökké visszamálljon rólad, ég!

És annyi vér – a szabadság kovásza –

Posvány maradjon, hol elönteték.”

 

párhuzam, evokáció

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„Idő! szakadna bár méhed gyümölcse...”

 

evokáció, megszólítás (aposztrofé)

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„jön…., mint mélybe indult sziklagörgeteg”

 

hasonlat

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

„vér – a szabadság kovásza”

 

(kéttagú, teljes vagy kifejtett) metafora

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

Elfogadható egyetlen kulcselem megjelölése is.

 

 

6. Az alábbi beszédmódok közül (belső monológ, egyenes beszéd, függő beszéd, szabad függő beszéd) melyikben íródott Arany János költeménye?

 

belső monológ

 

1 pont

 

 

 

7. Kik az alábbi idézetek szerzői és mi a mű címe?

 

„…Ha majd a jognak asztalánál

Mind egyaránt foglal helyet,

Ha majd a szellem napvilága

Ragyog minden ház ablakán…”

 

Szerző: PETŐFI SÁNDOR

Cím: A XIX. század költői

 

 

„…Hajt az idő gyorsan, rendes útján eljár,

Ha felülünk, felvesz, ha maradunk, nem vár.

Változik a világ, gyengül, ami erős,

S erős lesz, mi gyenge volt azelőtt.”

 

Szerző: ARANY JÁNOS

Cím: Toldi estéje

 

Teljes, hibátlan válasz: 1 pont

 

2 pont

 

 

 

8. Folytassa további öt sorral az alábbi memoriter-részletet!

 

“…oly szent akarat

Hiába sorvadozzanak

Egy átoksúly alatt.

 

Még jőni kell, még jőni fog

Egy jobb kor, melly után

Buzgó imádság epedez

Százezrek ajakán.”

 

2 pont

 

 

Helyesírási, tördelési hibáért nem jár levonás.

 

Egy szótévesztés vagy szórendcsere esetén: 1 pont

 

 

9. Mi a hajó-toposz konkrét jelentése Arany versében? Válaszoljon egy-két kulcsszóval!

 

Az állam, a (magyar) haza, a (magyar) társadalom.

 

1 pont

 

 

A helyes válasz a fentiek egyike, vagy szinonimájuk.

 

 

10. Kitől származik a hajó képének ilyen allegorikus használata?

 

Horatius

 

1 pont

 

 

 

11. Mi a „Sors” konkrét jelentése Arany versében? Válaszoljon egy-két kulcsszóval!

 

Idő, történelem, megváltoztathatatlanság.

 

1 pont

 

 

A helyes válasz a fentiek egyike, vagy szinonimájuk.

 

 

12. Arany verse kapcsolatba hozható a hazafias költészet hagyományával. Melyik korszakra jellemző ez a hagyomány? Nevezzen meg egy-két jelentős verset!

 

reformkor/romantika; Kölcsey: Zrínyi második éneke; Vörösmarty: Szózat

 

2 pont

 

 

A korszak  megnevezése: 1 pont; verspélda: 1 pont

 

 

13. Nevezzen meg legalább egy olyan lírai alkotást a magyar irodalomból, amelyben meghatározó a magány életérzése.

 

Számos mű elfogadható, pl. Csokonai: A Magánossághoz, Berzsenyi elégiái, Arany: Kertben.

 

1 pont

 

 

 

14. Hogyan kapcsolódnak Arany életművéhez a következő nevek, dátumok, fogalmak?

 

Ilosvai Selymes Péter:

 

széphistóriáját használta alapként a Toldi és a Toldi estéje című elbeszélő költeményeinek megírásához.

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

Bolond Istók:

 

(töredékben maradt) verses regényének címe (s egyben önéletrajzi ihletésű címszereplője).

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

Koszorú:

 

folyóiratának címe (1862–1865).

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

Hamlet:

 

a Shakespeare-dráma híres fordítása.

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

 

 

 

 

 

Kapcsos könyv:

 

Arany ebbe írta az Őszikék versciklus darabjait (az emlékkönyv Gyulai Pál ajándéka).

 

 

 

 

 

 

 

1 pont

 

 

Az egyes kulcsinformációk elégségesek, kifejtés nélkül is. A zárójeles információk nem feltételei a helyes válasznak.

 

 

15. Mi jellemzi a költemény verselését?

 

Rímes-időmértékes vagy nyugat-európai (10–11 szótagos jambikus sorok, egyfajta stanzába – ababcdcd – szervezetten).

 

A helyes válasz a rímre és az időmértékes verselésre/ jambikus lejtésre is utal.

 

1 pont

 

 

 

16. Mi a tiszta rím és asszonánc? Hozzon a versből egy-egy példát!

 

Tiszta rím: mind a magánhangzók, mind a mássalhangzók megegyeznek; pl. világnak – egybevágnak.

 

1 pont

 

 

Asszonánc: a magánhangzók megegyeznek, a mássalhangzók nem, hanem egymásnak vagy valamilyen párjai (zöngésség, képzés helye, képzés módja) vagy semmilyen kapcsolatban nem állnak egymással; pl. percegéssel – mécsel.

 

1 pont

 

 

Csak a megfelelő példával illusztrált definíció fogadható el. Önmagában a példa nem ér pontot.

 

 

17. Kinek a kéziratban olvasott művéről írta Arany János: „úgy compositiójában, mint conceptiojában jeles mű”?

 

Madách Imre: Az ember tragédiája.

 

1 pont

 

 

 

18. Egyik méltatója volt nemzeti történelmi tragédiánknak. Töredékben maradt értelmezésében három körbe rendezi a szereplőket. Kinek, melyik művéről van szó?

 

Katona József: Bánk bán.

 

1 pont

 

 

 

19. Akadémiai székfoglaló értekezésében az európai és a magyar barokk két alakját kapcsolja össze. Kiket?

 

Zrínyi Miklóst és Tassót.

 

1 pont

 

 

 

20. Bár németről fordítja az elbeszélést magyarra, annyira tetszik neki, hogy a főszereplő nevét – Akakij Akakijevicsét – többször álnévként használja. Kinek melyik művéről van szó?

 

Gogol: A köpönyeg

 

1 pont

 

 

 

21. Írjon ki a szövegből egy szállóigévé vált gondolatot. Határozza meg, mi a szállóige.

 

„vissza nem foly az időnek árja”

 

1 pont

 

 

Irodalmi műből vagy híres ember mondásából állandósult kifejezés, szókapcsolat, amely közhelyszerűen használatos egy-egy adott helyzetben.

 

1 pont

 

 

Az idézet folytatása nem hiba. A definíció két kulcseleme a szállóige nyelvi forrása és az állandósult jelleg.

 

***

 

 

Vissza!