József Attila: A Dunánál 1.
A Dunánál is megrendelésre készült, mint a Hazám.
Tulajdonképpen programvers. A Szép Szó önálló kötetekben
megjelent különszámaihoz írta őket a költő bevezető versnek. A
folyóirat 4-5. száma Mai magyarok régi magyarokról címmel
történeti tanulmányokat tartalmazó antológia volt. Ezt az
antológiát vezette be A Dunánál (1936)
A műfaj óda. Három részből épül fel.
Az I. rész megrajzolja a tűnődő-gondolkodó embert, a lírai
"én"-t, emberi-tárgyi-társadalmi környezetével együtt. A
kiindulópont a Duna rakodópartjának egyik alsó köve. A
tekintet először a Duna vizére vetül, ahol egy dinnyehéj úszik
el. (A dinnye világszimbólum, a dinnyehéj annak egy része,
valamely kalevalai ősmítosz rémlik fel ezeknek a képeknek a
nyomán a világ keletkezéséről, mindenségben való
sodródásáról... Ugyanakkor jellemző a szemét-motívum is,
amely a modern világ egyik legjellemzőbb eleme.)
A II. rész vallomás és történelmi távlatú létösszegzés. A
személyes (partikuláris) és a közösségi (nembeli) lét
összekapcsolása.
A III. rész az előző gondolatok konklúzióit tartalmazza. A
kérdésre (mi dolgunk a világon) kettős választ kapunk. Az
egyik a kisebb-nagyobb közösségekre vonatkozik, a másik a
ÉN-re.
Az I. rész és a III. rész legfontosabb motívuma a
metaforahalmazokat tételező DUNA. (Idő archetípusa, a
gondolkodás folyamatának, az emlékeknek, a "létáramlásnak", a
természet "vérkeringésének", a múlt képzeteinek, a jelen
elmúlásának és a lehetséges jövőnek a tartományait rejti.
Ugyanakkor kapcsolódik a személyes sorshoz is "mintha
szívemből folyt volna tova..."; "s mint édesanyám ringatott,
mesélt, s mosta a város minden szennyesét.
A vers kezdeti képe KÜLSŐ, mely azonban "benső"
képzeteket indukál. A messziről induló folyó (múlt, emlékek),
a hullámok és az emberi megnyilatkozás (fecseg a felszín,
József Attila: A Dunánál 2.
hallgat a mély), a történelem ; az eső (ez táplálja a folyót
is !) a múlt konkrét metaforája, ugyanakkor felidézi (a
színtelen szó miatt) a platóni barlang-hasonlatot, és (az
egykedvű szó miatt) a heideggeri életszemléletet.
Az ellentétekben mozgó, mégis összetartozó képek,
képzetek, tárgyak mutatják a dialektikus rendszert.
Születés, élet, halál képei ezek. Egyszerre idézik fel a
természetet és az embert, a jelenséget és a tudat reagálását a
jelenségre, egyszerre merül fel a személyes sors és a közösségi
(nembeli, történelmi).
Ezt a forma is segíti (11 10 11 10 10 10 a sorok
szótagszáma, a szakasz rímképlete a b a b c c ).
A II. rész ugyanígy a dialektika és az ember-lét
paradoxonait építi képekké és logikai rendszerré (illetve
kideríti, hogy mi ennek a rendszernek a lényege, hogyan
"működik").
Mivel ez sententia-rész, minden sorpár egy-egy teljes
tétel, kijelentés. Ez a ritmusa a gondolatoknak. A logikai
ívet az igei állítmányok segítségével követhetjük nyomon:
vagyok, nézem, meglátok, szemlélget, látom, nem láttak,
kapáltak, öltek, öleltek, tették, látják, nem látok, vallani
kell, tudunk, írunk, fogják, érzem, emlékezem.
Itt is minden mondat ellentéteket tár fel és egyesít.
Az ember és az emberiség, a költői emlékezet és az adott jelen
összefüggései tárulnak fel. Mindennek összegzése és a JÖV{RE
vonatkoztatása a harmadik rész.
A III. részben a hangnem ünnepélyes, emelkedett,
retorikus (új "Himnusz" és "Szózat" egyszerre).
A strófák meghosszabbodnak (8 keresztrímű sorból állnak), a
mondatok is nagyobb ívbe rendeződnek, több a enjambement.
A MÚLT-JELEN-JÖV{ itt vonatkoztatódik végső konklúzióban
egymásra. Az alapmetafora itt válik teljessé ("A Dunának,
mely múlt, jelen s jövendő, egymást ölelik lágy hullámai").
József Attila: A Dunánál 3.
Tanulságai is vannak az előző két rész gondolatainak:
"Én dolgozni akarok, elegendő harc, hogy a múltat be kell
vallani"; "rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk
és nem is kevés" -- Konkrét cselekvési program ez.
A III. rész felépítésében a tűnődő lírai "én"
először a saját közvetlen múltját veszi birtokba;
másodszor saját egyéni létét valamely panteisztikus
vízióban kiterjeszti az őssejtig, mely az egész
világot felöleli (lehet ez buddhizmus is);
harmadszor a Duna-völgyi népek sorsáról van szó;
negyedszer a múltról, mint történelemről, melybe minden
beletartozik, nem lehet válogatni a történtek közül (mit
vallunk be és mit nem)
Végül: a múlt zavaros küzdelmeit csak a jövőbeli EMLÉKEZÉS
oldhatja békévé. Addig azonban rendezni kell közös dolgainkat
(nekünk magyaroknak is, a Duna menti népeknek is, az
emberiségnek is, és az egyéneknek külön-külön is.
A költemény sokrétűsége és soksínűsége együttesen
egységes világképet sugall. Mintha lenne REND a világban, csak
mi emberek nem találjuk azt a cselekvést, gondolatot, amellyel
e NAGY TERMÉSZETI RENDBE beilleszkedhetnénk. A költő sejtheti
ezt a RENDET, hiszen rajta átáramlik. ("Mintha szívemből
folyt volna tova...")