Anton Pavlovics Csehov 1860-1904
Pályáját Antosa Csehonte
néven -- élclapok munkatársaként,
humoreszkek írásával kezdte. Taganrogban született, a moszkvai egyetemen
ösztöndíjjal tanult. Az orvostanhallgató vonzódott az újságíráshoz és az
irodalomhoz. Egész népes családját ő tartotta el. (Az apja, a csődbe ment ,
ábrándozó szatócs alig tudott megmenekülni az adósok börtönétől.) Öt testvére
volt. Életét a tüdőbetegség is megkeserítette.
Először a novella műfajában
alkotott nagyot. A látszólag érdektelen mindennapiságból fejtette ki az emberi
létezés általános és lebírhatatlan diszharmóniáját. Hősei annyira a saját
bajaikkal, vélt vagy valóságos tragédiáikkal vannak elfoglalva, hogy a másik
ember gondjaira nem figyelnek.
Csehov a XIX. században is
XX. századi fejjel gondolkodott. Fontosabb drámái csupán az életmű utolsó egy
évtizedét ölelik fel.
E
művek közös jellemzője, hogy valamennyi szereplő az állandó szellemi izgatottság
állapotában van, és ez valahogy kivetítődik a cselekvésükre és a
megszólalásaikra is. Mindez titokzatos módon szimbólumokká szerveződik.
Jelenetezése ma filmszerűnek tűnik.
Általában egy család
körül "lézengő" emberek
életmódjának tarthatatlanságáról szólnak a művei. Nincs megoldás tehát, a
cselekvések átvánszorognak valamilyen más lehetetlen élethelyzetbe, ami
ugyanolyan megoldhatatlan, mint a bemutatott előző volt.
Talán a Sirály az egyetlen
olyan darab, amelyik a sorsfordítás halvány reményét felmutatja. Szereplőinek az
a tévképzete, hogy az elutazás, vagy a másnapba, esetleg későbbi időbe tolódó
cselekvés megváltást hozhat.
A
Sirály az író kijelentése szerint : "sok beszéd az irodalomról, kevés
cselekmény, öt pud szerelem". A darab orosz címe: Csajka.
Magyarországi története is
bukással kezdődött: 1912-ben a Várszínházban (a Kamarajáték Társulat mutatta
be). (A fordítások: Háy Gyula 1950;
és Makai Imre 1973.)
Csehov 1904-ben, a külföldi
gyógykezelés közben bekövetkezett halálakor nagy drámaírónak számított.
Holttestét a nyolc évvel fiatalabb pályatárs, Gorkij hozatta haza.
A
Sirály köztudatba kerülése elválaszthatatlan a Moszkvai Művész Színház
létrejöttétől és első nagy sikerétől. (A dramaturg Sztanyiszlavszkij
(Konsztantyin Szergejevics Alexejev) .) 1898-ban áll készen a Művész Színház. A
korszak kezdetét a színház függönyére festett fehér madár (a sirály képe)
jelképezi. (Ma is ott van a kép.)
A
Sirálynak nem ez volt az első bemutatója. Két évvel azelőtt, 1896. okt. 17-én egy pétervári színházban megbukott
a mű. Csehovnak akkor már bemutatták egy másik drámáját nem túl nagy sikerrel
(Ivanov), de világhírű novellista volt. Nyemirovics-Dancsenkónak, a Művész
Színház másik vezetőjének a darabja ugyanakkor nagy sikert ért el , és megkapta
érte az év legjobb drámájának járó kitüntetést. Dancsenko visszaküldte a
kitüntetést azzal, hogy az Csehovot illeti, mert a Sirály a legjobb dráma. Maga
Csehov annyira nem bízott a sikerben, hogy
az új bemutatón meg sem jelent. Ezután írta három fontos darabját
mindhármat a Művész Színház részére: a Három nővért, a Ványa bácsit és a
Cseresznyéskertet. Drámai hősnőinek első sikeres alakítóját Csehov feleségül
vette. (Olga Knyipper)
A
Sirály új bemutatóját pontosan a bukás után két évvel tűzték ki (1898. okt.
17-ére).
A
Sirály I. felvonásának tartalma és
rövid elemzése:
Trepljov,a fiatal író modern
szellemű színdarabot készül bemutatni nagybátyja, Szorin birtokán, a tó melletti
holdfényes színpadon.
Két
információt elemez itt Csehov. Az egyik, hogy mit jelent az a korabeli
hétköznapi emberek szempontjából, hogy "modern" (általában azt jelenti, hogy
áttekinthetetlen, zavaros, lázadó és kezelhetetlen -- semmire sem való a
mindennapi élettapasztalat szempontjából); a másik, hogyx milyen típusú
(magatartású, neveltetésű, felkészültségű embereki foglalkoznak általában a
"modern szellemű" darabok bemutatásával és létrehozásával. It senki sem
szimpatikus, és senkitől sem várhatunk csodát, amire pedig olya nagyonj szüksége
lenne a korabeli embereknek. A feladat adott: egyedül kell megoldani a felmerülő
problémákat, mert közösség országos
(társadalmi szinten) nem létezik.
A
mű tehát vallomás és ars poetica is, ugyanakkor eltávolított, ironikusan kezelt
téma is (milyen a művész, milyen a művészet, milyen a dráma és az előadás,
milyenek a színészek, amikor nincsenek a színpadon, és mit kell feladni ahhoz,
hogy valaki igazi művésszé váljon).
A
távoli, titokzatos központok és az összefonódások, a családi kapcsolatok
elviselhetetlen hétköznapisága, ugyanakkor a deviancia kilátástalansága összegzi
mindazt a problémát, amit az értelmiség Csehov korában nem csupán
Oroszországban, hanem Európában általában megél.
A
Trepljov által létrehozott előadás (Szorin birtokán), melyet szerelme, Nyina
Zarecsnaja főszereplésével játszatna el, a begyöpösödött életszemléletnek és
művészetfelfogásnak üzenne hadat. (Arkagyina, a híres színésznő is látja az
előadást -- ő Trepljov anyja
(generációs probléma is tehát!!), aki nyaranta itt, a testvérénél
pihen (Szorin). Trepljov hódolója a
neves író: Trigorin. Ő is itt van. (Figyeljünk fel rá! Egyszerre lázadás ez a
szerzői, a dramaturgiai, a színpadtechnikai és az életmódbeli begyöpösödés
ellen. Nyilván nem sikerülhet, mert sok embert bánt meg
egyszerre.)
Ráadásul a szerző nem készül
fel a fogadtatásra, zseniálisnak hiszi magát, ezért megsértődik, mikor a
közönség ahelyett, hogy dermedt, ünnepi csendben hallgatná az előadást, pusmogva
beszéli meg egymás közt a benyomásait. Berekeszti az előadást tehát Trepljov,
ezáltal nem ad esélyt magának ahhoz, hogy megtudja, milyen lett volna a
fogadtatás, ha végigjátsszák a darabot. (Önbizalomhiány? A hit és/vagy a
hitelesség, esetleg az elszántság vagy a tudatosság
hiánya?)
Dorn doktor azt tanácsolja a
szerzőnek, hogy csak folytassa, és azt ábrázolja, ami fontos és örök. Nyina
hazamegy, ez is seb Trepljov lelkén. Általános a feszült
hangulat.
A
II. felvonásban nincs fontos esemény, minden fontossá nő tehát. Trepljov érzelmi
cspdában van, emberi játszmát játszik, pózol, és lelő egy sirályt. A szerepbe
sodródva kijelenti: Nemsokára ugyanígy megölöm magamat is. Trigorin hozzászól a
dologhoz. Nyina teljesen elkábul Trigorin eszmefuttatásaitól. (Mert izzik, amit
mond, és élettel-halállal teli, unaloműző.) Arkagyina már sejti, hogy
Nyina a vetélytársa lesz, de egyelőre nem futamodik meg.
A
III. felvonásban Trepljovnak majdnem sikerül főbelőnie magát. Az anyja és ő rettenetesen összevesznek.
Arkagyina már menekül, viszi magával Trigorint is, de az még lopva megbeszél egy
moszkvai találkát Nyinával. Ő a
színészi pályát választja ugyanis.
A
IV. felvonásban két év távlatából látjuk az eseményeket. Szorin beteg, Trepljov
igazi író lett, magánya és boldogtalansága azonban fokozódott. TRigorin is
megjön, aki a Nyina-kalnd óta újra Arkagyinával van. Megérkezik Nyina is.
Trigorintól fogant gyermeke meghal, színésznőként csalódások és kudarcok érik.
Mégis színésznő szeretne inkább lenni, mint más. Én is sirály vagyok, mondja.
Így válik metaforáváő a sirály.
Trepljov végül öngyilkos
lesz, nem lát kiutat.
Az
értelmiség korabeli alternatíváit tárta fel tehát Csehov a
darabjával.
A cím
metaforája a szárnyalásnak, a szabadságnak és a pusztulásnak a szimbólumává
válik.
Az öt
felvonás követi a klasszicista drámát -- az időugrás a shakespeare-i
megoldásokat, a szerepek eltávolítása a későbbi brechti technikákat előlegezi
meg, az átélhetőség pedig a romantika "végjátéka". A realizmus nem a
valóságosság partikuláris szintjén mutatkozik meg, hanem a tendenciák és az
eszmék egymásra hatásának cselekvés-analízisében. Más gondolati síkon zajlik
tehát a cselekvés, és másutt az emberi
(társadalmi, pszichikai) katasztrófa folyamata.