Kosztolányi
Dezső: Édes Anna
(elemzési
vázlat)
1. Keletkezési körülmények és TÉMA
2. A regény térideje
3. Jelentésrétegek, értelmezési lehetőségek (jelképek, szimbólumok, „áthallások”,
analógiák)
4. Szerkezet
5. Jellemek
6. A tárgyak szerepe
7. Megfilmesítés
1. Keletkezési körülmények
Az utolsó a nagy regények
sorában (1922 Néró, a véres költő; 1924 Pacsirta; 1925 Aranysárkány; 1926 Édes
Anna)
1926 július elsejétől közli a Nyugat folytatásokban. Előtte egy egész
napos felolvasással ismertette meg Osváttal és Gellért Oszkárral.
Kosztolányi körül politikai szerepvállalása miatt fagyos volt a
légkör (egyrészt a Kommünben vállalt
szerepe miatt, másrészt az Új Nemzedék
„Pardon” rovatában a Kommünről írt ironikus megjegyzései miatt jobb
oldalról és balról egyaránt támadták). Úgy tűnt, hogy ez a regény
vallomásosságával segített a hideg légkör oldásán, és egyben alkalom volt mind
az írók, mind a politikusok helyzetének elemzésére is amellett, hogy a mű éles
kontúrokkal ad korrajzot is.
A TÉMÁT valószínűleg Kosztolányi felesége találta ki, amikor arról
álmodozott, hogy milyen jó lenne egy tökéletes cseléd, aki csak dolgozik, mint
egy gép, és nem beszél vissza. A Logodi utcában, Kosztolányiék szomszédságában
volt egy cseléd, aki mintája lehetett Annának. Egy valóságos esemény újsághíre
is hozzájárult a regény témájához. Egy cselédlány megygyilkolta gazdáit. A
harmadik összetevő valószínűleg Kosztolányi robotszerű élete. A megélhetésért minden nap 8-10 órát kellett dolgoznia, ami főképp az
íróasztal melletti munkát jelentett. Flaubert nyomán mondhatta Kosztolányi is:
„Édes Anna én magam vagyok”. (Egyébként konkrét utalás történik Kosztolányi
magánéletére a regényben a „Párbeszéd egy zöld kerítéses ház előtt” c.
fejezetben.)
A TÉMA azonban nem egyrétű.
· Az alaptéma: egy cselédlány
látszólag minden ok nélkül meggyilkolja munkaadóit.
· A Kommün utolsó napjai,
Horthy bevonulás, a román megszállás, a trianoni békeszerződés aláírása és a
Kommün bukása utáni két év korrajza, társadalomrajza (minden társadalmi réteget
érint).
· Az emberi méltóság, a sérült
ember, a munka és az ember megeláztatásának összefüggéseit elemző analitikus
regény. (Stb..)
Az
első és az utolsó fejezet mintegy korrajzi keretet ad. Kosztolányi azonban—bár
bőségesen ad információt a társadalmi-politikai helyzetről, a kor jellegzetes
csoportjairól és figuráiról—távolságot tart.
(A kommunistákat terrorostáknak nevezi, de nem teszi szimpatikussá a
másik oldalt sem. )
IRONIKUSAN
szemléli tehát Kosztolányi az adott kor közelmúltjának eseményeit. Amire
koncentrál, az magának Édes Annának és munkaadóinak a személyisége. A kérdés
az, hogy MIÉRT viselkednek úgy az emberek, ahogy „Itt” a regényben látható. Az
ember-lét eszerint alig megmagyarázhatóan eleve TRAGIKUS a katharzis lehetősége
nélkül.
2. A regény térideje
1919. július 31-én kezdődik a cslekmény, amikor „Kun Béla elrepül”, és 1921 őszén zárul. A
főszereplő késleltetve jelenik meg (1919. augusztus 14-én lép szolgálatba
Vizyéknél, a kettős gyilkosságot 1920 május 28-29-ére virradó éjszaka követi
el.
5.
Jellemek
A
legfontosabb dátumok nagy VÁLTOZÁSOKAT jelentenek az emberek életében, l. Vizy
Kornél miniszteri tanácsos és Ficsor elvtárs, a kommunista házbizalmi életében.
Ez
igen erősen befolyásolja Édes Anna sorsát.
(Ő rokona Ficsornak.)
Vizyné
sérült lélek, a cselédeiben éli ki felgyülemlett agresszióját, depresszióját és
képetelenségét az emberi kapcsolatteremtésre.
Édes
Anna vidéki parasztlány eredetileg. Ösztönlény, akinek jól működnek az ösztönei
(az illatok, szagok miatt az első pillanattól kezdve menekülne Vizyéktől, a
körülmények azonban nem engedik). Ugyanakkor elfogadja a cselédsorsot, és
sohasem lázad. A sok vérlázító igazságtalanság és megaláztatás sem készteti
lázadásra, a tudatalatti működése azonban meglepetéseket tartogat valószínűleg
Édes Annának magának is. A gyilkosság közvetlen kiváltó oka—úgy
tűnik—Patikárius Jancsi flörtje Moviszternével.
A
megmagyarázhatatlan kettős gyilkosság kapcsán minden fontosabb és kevésbé
fontos szereplőnek nyilatkoznia kell (a regény végén), így ennek tükrében
mégegyszer „ráláthatunk” a szereplőkre. Egyedül Moviszter doktor képvisel
valamiféle humánus emberit, a többiek könyörtelenek, sztereotipiákban
gondolkodnak, olyanok, mint az élő halottak. Saját életük is kilátástalan, és
azoké is, akiknek közöttük kell élniük. Ez Kosztolányi ki nem mondott
kritikája.
Az
ambiciózus védőügyvéd, Druma Szilárd inkább politikai karrierjét építi, mint a
védencét védi.
Általában
mindenki megpróbálja racionalizálni a racionalizálhatatlan tényeket, emberi
megnyilvánulásokat.
Moviszter
éleslátású megfigyelése: „Nem úgy bántak vele, mint egy emberrel, hanem mint
egy géppel. Cudarul bántak vele.” A
regény talán legfontosabb szereplője, középponti kulcsfigurája Moviszter
doktor. Ő képviseli az író véleményét. A politika nem találhat megoldást az
emberi bajokra. Egy megoldás van csak, az IRGALMASSÁG és a SZERETET
megnyilvánulása. (Fontos mondata Moviszter-Kosztolányinak: „Egyetlen ideált se
szabad megvalósítani. Akkor vége. Csak maradjon fönn, a felhők között. Úgy hat
és úgy él.”)
7.
Megfilmesítés
1958-ban Fábri Zoltán filmesítette meg. Anna szerepét Törőcsik Mari
játszotta.