A versindítás és az alaphelyzet hasonló A város peremén c. költemény indításához. A hasonlatban feltűnő füst motívum gyakori a J.A.-költészetben (pl. Téli éjszaka)
A beszélő a lélek és a képzelet segítségével térképezi fel világát, hogy eljusson a kopár öntudat által megfogalmazott konklúzióig. Ez a konklúzió a "mégis" magatartását rögzíti, érzékeny vallomásként tárja fel az individuum és a sivár HAZA viszonyát :
"Igazán csak itt mosolyoghatsz, itt sírhatsz, óh lélek: ez a hazám."A beszélő eleinte egyes szám első személyben, majd önmegszólításként egyes szám második személyben szólal meg. (Idézettel bizonyítani.) (Rejtett dialógus ez a lélek és a tudat között is -- így hasonlatos a Radnóti-eclogák gondolatmenetéhez.) (Például !)
A vers egészében önmegszólítás váltakozik leírással. (Például!) Rapszodikus az érzelmek és a tárgyilagos megállapítások váltogatása -- a műfaj elégikus (rapszodikus ) óda.
A vers drámája egyszerre játszódik a külső és a benső "színtéren", a tárgyi világban és a lélekben. A megjelenített táj (a külváros, az elhagyott gyárudvarok, a szikárló tűzfalak, az üres telkek, a homokbuckák sivár és rongyos-mocskos világa egyszerre a külső környezet rajza és az idetartozók lelki képe is. (Példákat hozni rá !)
A tehetetlenség és a kínlódó vágyakozás, illetve az önmagára és hazájára egyszerre ismerő ember verse az Elégia.Egyszerre zajlik a szemlélődés és a szemléltetés, egyszerre teremtett és teremtődő a táj. egyszerre elemzés az, ami itt történik és váratlan fordulatokban bővelkedő lelki folyamatok rajza.
A lírai alany alaphelyzetei: innen származik,Az ólmos ég kifejezésben az ólmos a színtelent, szürkét (élettelen színű arc ?) és a nehezet (lehúzót, mint Ady gaz kifejezése) jelezheti.
Az ég, aminek a nyitottságot, a felsőbb világszintet, a transzcendens szépséget, a lehetőségeket, a határtalanságot kellene képviselnie (esetleg a derűt), ZÁRT, beszűkült.
annak előkészítése, hogy lehessen "befelé" és "kifelé" egyaránt szemlélődni, vizsgálódni és közben reflexiókat rögzíteni.