Lírai művek elemzése írásban
(Milyen észrevételeim lehetnek?)
Lírai alkotásokban igen nagy szerepe lehet a képi világnak.
A képek lehetnek egyszerűen elképzelhető un. vizuális képek, vagyis
látványelemek, (ezek állóképek vagy "mozgó"-képek is lehetnek, tehát statikus
vagy dinamikus képek),de lehetnek jelképek vagy szimbólumok, illetve
un. szóképek: metaforák,
hasonlatok,
metonímiák,
allegóriák vagy egyebek, pl.
az érzékterületek egymásra vonatkoztatásával keletkező szinesztéziák.
A képek "felrakásának" logikája lehet olyan, amelyben erősítik, kiegészítik egymást, esetleg fokozás figyelhető meg, de lehet olyan is (főleg a romantikában), hogy ellentétpárokba rendezettek a képek, esetleg végig képi kontrasztokból áll a mű.
Modern művekben a kép gyakran csupán emblémamozzanat, önmagát esetleg
nem is jelenti, a denotációs jelentés helyett csupán a konnotációs jelentést
kell figyelembe venni.
A szimbolizmus és^vagy a szecesszió korszakában keletkezett versekben
a jelentés mindig túlmutat önmagán, vagy kultúratörténeti képzettársítást
kíván, vagy az olvasó alkotótárssá válását, esetleg az adott kor alapos
ismeretét.
Ha még mélyebbre kívánok ásni a műben, akkor a szövegelemzés néhány
módszerét hívhatom segítségül, megkeresem a kulcsfogalmakat, a legfontosabb
információkat, illetve felderítem a szöveg hálózatait. Ezután kezdek el
figyelni mindarra,ami a legnagyobb érzékenységet kívánja, a szöveg zeneiségének
"finomságait" veszem szemügyre.
A formát:
Az alakzatok megfigyelése is sokat segíthet a mű értelmezésében
Tehát: -- mely szavak, mondatok ismétlődnek
Ha mindezt végiggondoltam, és vázlatosan "kijegyzeteltem, akkor legalább
egyszer átfogóan végiggondolom: mit jelent számomra az adott mű, hogyan
hat rám, mennyire fogadom be
(vagy el) esetleg mennyire utasítom el (és miért).
Ezt az áttekintő, összefoglaló, szintetizáló gonadolatmenetet nem
érdemes a fenti lépések megtétele előtt "bejárni", mert csupán a tetszik-nem
tetszik szintjén maradunk, és valójában nem tudunk meg a műről és a
vele való kapcsolatunkról semmit; vakon megyünk el az egyes jelzések, művészi
hatások, információk mellett.
Végül
Rendezem, amit lejegyeztem (esetleg egyszerűen beszámozom az egyes
észrevételeimet, így állítom logikai sorrendbe őket), majd kikeresem a
költeményből azokat a részleteket, amelyekkel megvilágítom a mondandómat,
és megírom elemzésemnek (műértelmezésemnek, esetleg esszémnek) a
zárását vagy nyitását; de fordítva is csinálhatom: előbb a főrészt készítem
el, ahhoz írok később nyitást és zárást.
Novellaelemzés 1.
A jó novellaelemzésben nincs túl sok idézet a műből, és nem a
történet vagy a cselekmény elmesélése van túlsúlyban !
-- a novella befogadásakor a szövegértés egyes szintjeinek megefelelően érdemes haladni, de egyszer mindenképpen figyelmesen el kell olvasni a művet az elejétől a végéig; minden egyéb ezután következik
-- a novella epikai műfaj, így cselekvés közben mutatja be az embert; ennek nyomán látható, hogy az egyes un. epikai közlésformák hogyan segítik az olvasót a mű megértésében
( Epikai közlésformák:
cselekedtetés
külső és benső tulajdonságok ismertetése
más szereplővel való jellemeztetés
beszéltetés (vagy a gondolkodás, a benső beszéd közlése)
tárgyi és^vagy emberi környezet leírása )
-- a szereplők rendszerezése után kiderítjük, hogy mi motiválja
tetteiket, kijelentéseiket (ha a motiváció egyszerre a szereplőn kívüli
összefüggésekből és egyszerre a szereplő benső világából fakadó, akkor
beszélünk kettősmotivációról)
-- modern novellákban gyakori, hogy nehezen felderíthető a motiváció,
mert csak sejtetett, vagy csupán a lélektani összefüggések bonyolult rendszere
alapján kikövetkeztethető
(Kosztolányi novelláinak egy része ilyen !)
-- ha a novella szerkezetéről kell gondolkodnunk, akkor legegyszerűbb, ha először eldöntjük, boccacciói vagy nem boccacciói szerkezetű novelláról van szó, esetleg annak valamilyen variációjáról ( pl. a Mikszáth által kedvelt anekdotikus felépítésű novella tartalmaz általában expozíciót, bonyodalmat, tetőpontot és megoldást csattanóval,így ez egy változata a valamikor Boccaccio által kedvelt novellaszerkezetnek)
-- a modern novellákban sokszor háttérbe szorul a cselekmény, "felszívja"
a benső lelki történések közlésfolyamata, illetve fontosabbnak tűnnek a
benső történések, mint az eseménysor (gyakori, hogy a történet egy-két
mondatban összegezhető, esetleg maga a történet teljesen érdektelen lenne,
azonban a mély lelki folyamatok
ábrázolásához szükséges a közlése, pl. Csehov novelláinak egy részében
ezt tapasztaljuk)
-- az elbeszélői nézőpontban rejlő un. attitűd
(szellemi magatartás, nézőpont, a témával szembeni magatartás stb)
lehet: szemlélődő (külső, benső)
kritikus-bíráló
"épp most felfedező", rádöbbenő (lírai)
mítoszteremtő
stb.
-- a közölt szöveg jelentése lehet közvetlen vagy metaforikus, esetleg
allegorikus
(áttételes jelentésű szövegűek, melyekben általánosítás és mítoszteremtés
egyszerre zajlik pl. Franz Kafka novellái)
a logikai vagy egyéb összefüggések megláttatása
a gondolatív jelzése
ellentétezés és^vagy kontrasztozás
fokozás
a bonyodalom tagolása (anekdotikusság; próbatételek stb)
drámaiság vagy líraiság "hordozója" is lehet
-- a novellák legtöbbször valamely életszeletet és^vagy
sorsfordulót ábrázolnak, legtöbbször igen nagy sűrítéssel (a sűrítés
néha a végletekig fokozódik, pl. Örkény István egyperceseiben a
közölt információ minimuma megköveteli a befogadói fantázia maximumát)
a még fel nem ismert, majd felismert ellentmondások;
a sors elleni lázadás groteszksége: pl. elaljasodás;
a bűnösség és bűntelenség ellentmondásai;
ostobaság és okosság;
nagy cél, kisszerű eszközök;
az életmód embertelensége;
vágy és valóság ellentmondásai;
stb.
--- a drámaiság eszközei: párbeszédek, monológok,
elhallgatások, kontrasztok,
sejtető leírások, tárgyak misztikussága (pl. Móricznál)
fétisek,
szélsőséges léthelyzetek (pl. gyilkosság)
a szörnyűség természetessége,
stb.
-- a novella nagy megújítói között tartják számon az európai irodalomban
pl. Csehovot
(újításának lényege: fontosabb pl. a párbeszéd, a gondolkodás,
a jelenségek leírása, mint a cselekmény;
jelenetez, élethelyzeteket ábrázol;
nem jellemzi hőseit, gyakran még a külsejüket sem mutatja be;
a "hősök" nem hősök, megszabadulnak az un. írói beavatkozástól, vagyis Csehov nem a mindentudó szerepében szónokol, hősei észrevétlen átlagemberek, és ami a legmegdöbbentőbb egy cselekménye műnemben, nem történik velük semmi; így e novellák fordulópont nélküliek, életmódtragédiák
A magyar novella néhány "állomása"
-- a világirodalom ( az európai irodalom) áramlataihoz (romantika,
kritikai realizmus, naturalizmus stb)
általában késve csatlakozunk, illetve sajátosan magyar változatait
hozzuk létre annak sajátos szemléletmóddal
(Jókaitól kell elindulnunk, ott látható, hogy ennek a fő oka a befogadói
közönség sajátosan magyar volta, megkésettsége.)
vagy nagyon szépek vagy nagyon rútak
--- a gonosz általában elnyeri méltó büntetését
--- Jókai epikusművészetében azonban (ha a regényeket is figyelembe
vesszük, amelyek tulajdonképpen kibővített, több eseményszálat futtató
hosszú novellák) csírájában mindaz a problémafelvetés (társadalmi csoportok
kritikája) jelen van, amit később Mikszáth "cinikus mosollyal" bírál, illetve
amivel Móricz majd végképp leszámol:
a dzsentri-probléma
a hivatalnok-lét (korrupció, bürokrácia, összefonódások)
a pénz és a hatalom összefüggései
(a kapitalizmus ellentmondásai)
a feltörekvő nem nemesi rétegek küzdelmei és értékei(pl. a parasztságé)
a művész-lét és a történelem (magyarság, politikai szerepvállalás
stb)
-- Jókai anekdotizmusa, stílusának humora és eredetisége igen nagy
hatással van legfontosabb íróutódaira,
Mikszáthra és Móriczra
A magyar novella néhány "állomása"
--- Móricz mindkettejüktől különbözik abban, hogy a fikciókban engedi működni a vaskosan reálisat, néha a naturálisat úgy, hogy azok az emberi igazságérzet számára felháborítóak legyenek
--- mindebből következik a novella szerkezetének megújítása is (ennek
néhány fontos állomása Móricz Hét krajcárja, a Barbárok és a Szegény emberek)
------- a századforduulón igen nagy változás következik be a novella magyar változataiban mind a történések elbeszélését illetően, mind a témát, mind a novella szerkezetét figyelembevéve
(a témában előtérbe kerül a szociológiai nézőpont, a történet gyakran
lelki történések ábrázolására való, alig őrződik meg az anekdotizmus, fő
probléma a kisember és a művész, illetve a társadalom egésze, a magyar
viszonyok, gyakran a testi-szellemi vagy egyéb nyomor, esetleg a polgári
lét;
sokszor álomszerű a történet, néha eltűnik a cselekményszál (szálelvesztési
technika pl. Krúdynál), máskor
az utalások, sejtetések megkövetelik a befogadó alkotótárssá válását,
stb)
Néhány fontosabb novellaszerző: Petelei István,Gozsdu Elek;
Revicky Gyula, Ambrus Zoltán, Tömörkény István, Bródy Sándor, Gárdonyi
Géza, Thury Zoltán, Papp Dániel stb.
Néhány szó Kosztolányi- novellákról
-- A Kosztolányi-novellák kulcsa a húszas években a mélylélektan (mivel csakis a történetmondó "tudhat" az ábrázolt alak önmaga által meg nem fogalmazott, sőt talán fel sem ismert indítékairól,ezért előnyben részesíti Kosztolányi a személyes, tiszta történetmondást ebben az időben, lásd a Béla a buta c. novellát, vagy azokat, amelyek később a Tengerszem c. kötetbe kerülnek )
-- A tudat mélylélektani felfogásán kívül az elbeszélő prózának egy másik eszménye is foglalkoztatta Kosztolányit, és a húszas évek végére nyilvánvaló lett, hogy a kétféle felfogás ellentmond egymásnak. Egyre távolodik Kosztolányi attól a felfogástól, hogy a gondolat elsődleges a nyelvhez képest -
ez ugyanis a feltétele annak, hogy a mélylélektani ábrázolás lehetséges- úgy gondolja, hogy a nyelv nem a közlés eszköze, hanem a tudat létezési formája, ezért feladja a lélektani hitelesség követelményét és a jelentésteremtő szöveg eszményét állítja előtérbe.
Ebből születnek az Esti Kornél novellák. Az alapötlet még visszautal
Kosztolányi lélektani érdeklődésére, ugyanis a tudatos és a tudattalan
én szembeállításáról van szó.
Esti Kornél (alteregó, a megszólalásig hasonlít létrehozójához, de
erősen el is tér tőle, gyakran szembeállítódik a szerző eszményeivel, világképével)
E novellák szerkezete egyértelműen a "jól megformált történet" eszményének a megtagadásáról tanúskodik. (Gyakran az emlékező magatartás eredménye.)
A tudatosan vállalt töredékesség az élet "mintája" nyomán keletkezik.
A történetek TERE mindvégig a szereplő lelkiállapotának a kivetítődése.
(A szereplő hosszú és szűk térben halad előre.)
Kosztolányi-novellák
Két fontos metafora: a szűkülő út az életúté (a halálé), a tükör
a művészlété.
Halálmetaforák még: "Az utolsó fölolvasás" és a "közönséges villamosút".(E metaforákban a történet kettős idősíkja rejlik: egyszerre lehet egy óra története és egy életé.)
Esti Kornél értékrendjében igen fontos az emberi méltóság tisztelete,
a személyiség joga önmaga megvalósításához.
Néhány elemző mondat a Kulcs c. novelláról
"3. emelet 578."
-- A közlés tehát csak a helyzetek, gondolatok stb. jelzése.
Sokkal többet sugall azonban, mint amennyit mond.
Egész képeket, jeleneteket érzékelünk, pedig csak részleteket
közöl.
-- A novella szerkezetének első "tömbje" ott ér véget, amikor a kisfiú
felér a harmadik emeletre. Eddigre már megsejtettük, hogy a kisfiú a "főhős".
(Tíz éves, tehát még nem rontották el képzelőerejét, nyílt fürgeségét és szeleburdi tisztaságát, de már eléggé felnőtt ahhoz, hogy felfogja a valóságot arányaiban.)
-- A főnök szórakozottan, féligmeddig figyel oda rá majd.
-- Az emberi élet helyett továbbra is a hivatal "polipszerű" életével
kell szembesülnie a kisfiúnak, útvesztőkön kell keresztülvergődnie, amelyeknek
a folyosói kongók, boltozatai penészesek. A fölérés a harmadik emletre
az expozíció vége.
-- A legkisebb, nyomorék, hektikás íróasztalnál találja apját. (Tárgyak
!)
-- Ezután hegyomlásszerűen omlik össze az ideálkép, amit az apjáról
formált a kisfiú. (A kulcs keresése nyomán előkerülnek az apa szánalmas
kincsei a zsebéből. Ráadásul egy "pontos hivatali személy" nem lehetne
ilyen feledékeny, mindent összezagyváló. A "fürge, incifinci úr" előtt
földig bókol, és "kalap nélkül" rohan teljesíteni a parancsot. Az apa további
szörnyű változásokon megy át. A főnök ugyanis elbeszélget a kisfiúval,
és mivel annak még nem tört a gerince, érdekesnek találja. A visszatérő
apa az előző alapos szidás után rögtön meghazudtolja önmagát, magához öleli
a fiát, megcsókolja, és Pistukámnak hívja. Ilyet még soha nem tett.
-- A fiú egyszerre boldog és zavart, nyugtalan és riadt. Még nem
tudatosodik benne, hogy érzelmi katasztrófa történt.