Csokonai
Vitéz Mihály
(1773—1805)
|
 |
A debreceni világ messze volt a pest-budai világtól.
A kálvinista cívisek a török időkben olyan sajátos függetlenséget
valósítottak meg a maguk számára a magyar király, az erdélyi fejedelem
és a szultán között, hogy némi kis túlzással városi köztársaságnak is
tekinthetjük úgy másfél évszázadon át Debrecent. Ebből az önállóságból
még sok minden megmaradt a XVIII. századra is: itt előrehaladottabb
volt a polgárosodás, mint az ország nagy részében; Bécstől is távol
éltek; itt — ritka kivételként — volt magyar nyelvű polgárság, amikor
elérkezett a felvilágosodás híre és szelleme. Debrecen ellentmondásosan
válaszolt rá. A cívisek kemény vallásossága, a gazdag polgár félelme
minden változástól, a kálvinizmus szűkkeblű puritanizmusa. amely még a
színházat is ártalmas hiúságnak tartja — ezek visszahúzó erők voltak.
Viszont a polgári érdek a tudományok fejlődésére üdvös iskolakultuszt
fejlesztett: a művelt elmék fogékonysága a haladó eszmékre, a diákok
újat akarása s magának a városi polgárnak természetes antifeudalizmusa
jó talaj volt az új kulturális igényekre. A méltán nagy hírű debreceni
Kollégiumban a szinte mesés hírű Hatvani professzor már a hatvanas
években a kor színvonalán álló fizikát tanít, nem sokkal később Budai
Ézsaiás professzor már a felvilágosodás szellemében — meglepő
tájékozottsággal — oktat történelmet, s ír kitűnő tankönyveket a
világtörténelemből is, a magyar történelemből is. Linné akkori
legmodernebb természetrajzára tudósok egész nemzedéke esküszik.
Diószegi Sámuel, Földi János, Fazekas Mihály egymást is tanítva teremti
meg a magyar nyelvű állattant és növénytant. E természettudósok közül
Földi is, Fazekas is egyben költő. Földi egyszerre orvos, a verstan
tudósa, otthona az új debreceni költészet középpontja; Fazekas idővel a
Ludas Matyi költője lesz. Ebben a körben nő fel a felvilágosodásból
táplálkozó, majd a Martinovics-kor után új utak felé tájékozódó magyar
irodalom legnagyobb lírikus költője: Csokonai Vitéz Mihály.
Egész élete harmincegy esztendő: 1773. november
17-tol 1805. január 28-áig. E rövid idő alatt olyan gazdag, sokszínű és
maradandó életművet hagyott hátra, hogy Vörösmartyig,
Aranyig
és Petőfiig
sincs párja.
A Kollégium diákjaként kezd verselni, és már
kamaszkorában tudomásul vett költő. Szomjazza a tudást, és
szomjúságához példás kitartása és rendkívüli memóriája van. Mire
elvégzi az iskolát, latinul, görögül, németül, franciául és olaszul
tud, jártas kora irodalmában, filozófiájában, és tájékozott a
természettudományokban. Egyszerre ragadja el a felvilágosodás haladó
szelleme, a rokokó költészet kecsessége, az ókori latin és a XVII.
századbeli francia klasszikusok pátosza. Ilyen műveltséggel és irodalmi
megalapozottsággal fogadja magába a népköltészet hatását. És közben
diákosan vidám örök tréfálkozó, életet szerető, nyughatatlan, mindent
próbáló. Hamarosan kifejezője lesz az új, a polgárosodás felé néző
haladó szellemnek. Már az otthon is errefelé irányította: apai nagyapja
református prédikátor, apja felcser, vagyis sebészorvos, aki korai
haláláig maga is tollforgató tudósféle, orvostudományi és történelmi
szakkönyvek kéziratait hagyta hátra. A költő anyja cíviscsalád leánya.
Művelt polgárok voltak a feudális Magyarország legpolgáribb városában.
Költészetének rétegei, a
stílus- és ízlésirányok hatása:
a.) A deákos klasszicizmus ill. az iskolai
versgyakorlat hatása:
Egész életét és költészetét meghatározták a Debreceni Református
Kollégiumban töltött évek. Itt bontakozott ki kivételes költői
tehetsége, itt szerzi meg korát meghaladó műveltségét; több nyelven
beszél, ír.
(Poeta natus – született költő, az eredeti tehetség; poeta doctus –
tanult költő, tudós költő, a hagyományokat követő költő.)
Formakészségéért, verseinek zeneiségéért társai Cimbalomnak nevezték.
1795-ben a halasi és kecskeméti legációról (=adománygyűjtés a
kollégium javára) nem tér vissza, hanem fölutazik Martinovicsék
kivégzésére. S ezt követően kizárják a kollégiumból. A hagyományos
értelmezés szerint a konzervatív kollégium és a haladó, a
felvilágosodás eszméit valló Csokonai között kenyértörésre
került sor. Az újabb kutatások szerint Csokonai nem tudott elszámolni a
legáción szerzett pénzzel. Szabó Magda véleménye szerint az 1795 után
szigorodó politikai légkörben kényszeritették a kollégiumot, hogy
megváljon rebellis (=lázongó) és legkedvesebb fiától. Szauder József Az
estve és Az
álom című tanulmányában mutatta ki a kollégiumi versgyakorlat hatását
Csokonai költészetében. Két verstípust műveltek:
– a sententia költészetet, mely egy többnyire antik eredetű bölcsesség
verssé formálása volt.
– a pictura költészetet, mely természeti jelenség vagy
emberi karakter verssé formálása volt.
Az életmű nagy része már a kollégiumban elkészült, később ezeknek a
finomítása, átdolgozása történik meg.
Az estve (1794.):
Az iskolai változat címe: Az estvének leírása. Ezt követte az 1789-es Az estve, majd a végső
változat. A változás iránya, hogy a tiszta piktúra szentenciával
töltődik, s a tájleíró versből bölcseleti ódává emelkedik.
Szerkezete:
1–2. egység: piktúra; klasszicista vonásokkal az iskolai
versgyakorlatból örökölve a stíluseszközök tobzódásával festi meg
az első világ harmonikus képét, a nyugalom, a rend, a célszerűség
világát. (A nyitókép allegóriának is felfogható megszemélyesítése,
további megszemélyesítések, költői jelzők, metaforák, alliterációk
nem csupán a költői eszközök gazdagságát, hanem az
ábrázolt természet szépségét is érzékeltetik.)
A 3. egység megszólítása és felszólítása a piktúrából a szentenciába
vezet át, előrevetítve a második világ, az emberi társadalom, a
civilizáció diszharmóniáját.
A 4. egység megszólítással és költői kérdéssel
kezdődik. Csokonai Rousseau
tanait követi, gyakran rímbe szedi a francia filozófus tanításait. Utal
Az emberek közötti egyenlőtlenség eredetéről és alapjairól című
értekezésre. Felidézi az Emil című műből azt a gondolatot, hogy: “mert
gonosz erkölccsel senki sem született”. Az általános érvényű
megállapításokat néhol a magyar valóságra is vonatkoztatja.
Az 5. rész egyértelmű állásfoglalás a természet harmonikus világa
mellett.
A 6. rész a vers zárlata; emelkedett hangnemével műfajváltást is jelez,
ódai magasságba emeli a leíró jellegű költeményt. Az utolsó sorban az
‘ember’ szó használata ismét Rousseau-ra utal, tehát nem biológiai,
antropológiai, hanem filozófiai értelemben használja a kifejezést
(lásd: Emil, vagy a nevelésről bevezetője).
Stilisztikai szinten a vers élesen kettéválik a piktúrára és a
szentenciára, eszmei szinten azonban szorosan összetartoznak,
ellenpontozzák egymást. A verselés felező tizenkettes; Bessenyei tette
a felvilágosodás korában a gondolati-leíró versek, költemények
versformájává.
Konstancinápoly (1794.):
Alapja: Egy város leírása.
A piktúra rész keleties mozgalmasságot áraszt a fölvillantott
életképekkel, s ehhez szerencsés költői eszköz a múzsa társulhívása. A
szentencia rész a “Denevér babona...” felkiáltással kezdődik. Csokonai
ötvözi a voltaire-i antiklerikalizmust és racionalizmust Rousseau
érzelmeket felszabadító törekvésével. Az emberiség harmóniájának és
testvériségének alapja, hogy megszabaduljanak a megosztó és a józan
észnek, tapasztalatnak ellentmondó vallási dogmáktól.
Csokonai ugyan a mohamedán vallásra utal, ám beleszövi a katolikusok
pénteki böjtjét is. A vers zárlata a költőre jellemző jövőbeutalással
fejeződik be, ismételten ódává emelve a költeményt.
b.) Diákköltészet:
Minden nagyhagyományú alma mater (=iskola) féltve őrzött kincse és
továbbítandó értéke a diákköltészet. Jellemzője a tanárok ill. a
tanulandó tárgyak, a közvetített értékek kigúnyolása. Ennek jellemző
módja az emelkedett formához rendelt kisszerű tartalom (pl.: Óda az
árnyékszékhez).
c.) Népiesség:
A német (Herder) közvetítéssel eljutó népiesség egyik első képviselője
a magyar irodalomban. Az ő nevéhez fűződik az első magyar népies
helyzetdal: Estve jött a parancsolat (1791.), átdolgozva: Szegény
Zsuzsi a táborozáskor (1802.). Az ő nevéhez fűződik az első magyar
tündérmese lejegyzése: A méla Tempefői című színműben. Viszonya azonban
ambivalens a népiességhez. Szuszmir, a kályhafűtő Fegyverneki két
lányának mondja el a mesét, de csak Éva, a kisebbik és
műveletlen hallgatja végig, Rozália, a felvilágosult hölgy rájukcsapja
az ajtót. Ha stilisztikai szempontból nem is, gondolatiságát tekintve
idesorolható a népnevelés és népoktatás fontosságát hangsúlyozó
Jövendölés az első oskoláról a Somogyban című programadó
költeménye.
Lefordítja a Homérosznak
tulajdonított Békaegérharc című komikus eposzt, melyben a
diákköltészeti hangvétel és a népiesség keveredik.
d.) Rokokó:
A hatás legteljesebben két ciklusban, a Lilla-dalok és az Anakreoni-dalok címűekben jelentkezik.
A hatás legfontosabb jellemzője Csokonai formakultúrájának rendkívüli
gazdagodása. A látszólag könnyed forma egyszerre érzékelteti a
személyes boldogság megtalálásának reményét és a pillanatnyi idillek
mulandóságát.
e.) Szentimentalizmus:
Stíluseszközeiben nehezebben, világképében határozottan megragadható. A
világból, a társadalomból
kitaszított vagy onnan önként távozó ember fájdalma szólal meg. A
felfogásnak megfelelően a díszlet gyakran a természeti környezet, ahol
a természet egyes jelenségeivel felerősíti vagy ellenpontozza a lírai
én fájdalmát.
A Magánossághoz (1798.):
Életrajzi háttér: a Lilla-szerelem vége, kicsapatás, állásnélküliség.
Csokonai a hiányból, a szükségből teremt erényt, hiszen a magánosság
nála nem, illetve nem elsősorban fájdalmas lélekállapotot jelent, hanem
kivételezett élethelyzetet, mely elől elzáratnak a társadalom különböző
rétegeihez tartozó alakjai. A magánosság teremtő állapot, mely alkalmas
egy új költészeteszmény megfogalmazására: a klasszicizmus
imitációesztétikájának helyébe a romantika teremtő-költő gondolata lép
(7. vsz. 5–8. sor).
A műfaj a formai
jellemzőket tekintve óda ill. himnusz, a hangvétel azonban módosítja
ezt, és elégikus színezetet ad a versnek. A zárlat a végső magánosság
óhaját tartalmazza, mely egyúttal megszünteti a világból való
számkivetettséget; a megoldást azonban a jövőbe utalja.
A tihanyi Ekhóhoz (1803.):
Műfaj: A vers retorikai
felépítése a megszemélyesített, allegorikus tihanyi Ekhóval az ódát
ill. a himnuszt
idézi. A hangnem azonban erőteljesebben határozza meg a műfajt, így elégiának
mondhatjuk.
A vers első változata a Füredi parton címmel volt, s a végső
változatban is, a 2. strófában utal erre a költő. A versforma a
reneszánsz költészetben népszerűvé vált, Balassi
által is művelt ekhós vers; annak azonban némileg átdolgozott
változata, hiszen a Csokonai-versben az ekhó az egész sort
megismétli. A szentimentalizmus rousseau-i ágával érintkező téziseket
(a polgári világból való számkivetettség, magány, társtalanság) az
életrajz, a személyes élmények hitelesítik, anélkül azonban, hogy Lilla
nevének említésén kívül bármilyen konkrét biografikus
mozzanatra utalna a költő; sőt a 4–5. versszak, mely a társtalanságot
panaszolja sirámszerű hangvételével a XVI–XVII. századi protestáns
prédikátor költők hangját idézi. (Babits:
Ősz és tavasz között című versében Csokonait is idézi hasonló
élethelyzetben.) A 7. versszak konkrét utalást tartalmaz Rousseau-ra,
az ismétlés pedig a rousseau-i bölcselet két fontos fogalmát foglalja
magába. Az elégikus hangvétel bölcseleti tartalmat takar, természet és
civilizáció, ember és polgár megbomlott egységére mutat rá, s
egyúttal ember és polgár egységére vágyik (lásd: Rousseau:
Emil bevezetője). A zárlat a harmónia vágyának jövőbeutalását
tartalmazza.
A Reményhez (1803.):
Szintetizáló jellegű költemény, összegzője a különböző
stílusirányzatoknak, hatásoknak. Harmóniát teremt a különböző műfaji
lehetőségek között, az egyéni élményt általános szintre emeli.
Műfaj: A rövid sorok, a fölfokozott zeneiség, a 2–3. versszakban a
növény-ornamentika (=díszítés) használata a dal felé mutat. A vers
retorikus felépítettsége, a megszemélyesített fogalom és érzés,
az odafordulás, a keretes szerkezet az ódát idézi. A vers
értékszerkezete, eszmény és valóság szembeállítása, a hangvétel az
elégiát idézi. Az összefoglaló jelleg a stílusirányzatok szintjén is
mutatkozik: a retorikus, zárt szerkezet, a harmonikus kompozíció a klasszicizmus
jellemzője. A
megfogalmazott élményanyag, az általános szintre emelt világkép, a
számkivetettség, megcsalattatás érzése a szentimentalizmusra jellemző.
A 2–3. versszak természeti metaforikája egyszerre idézi a rokokó
könnyedségét és a népiesség természetességét. A szimultán
verselés (trocheikus ill. ütemhangsúlyos) szintén a rokokó ill.
népiesség összefonódását jelzi.
Tüdőgyúladásomról (1804.):
Kiindulópont egy klinikai érvényű és pontosságú önmegfigyelés (Janus
Pannonius: Amikor a táborban megbetegedett). Ez elindít egy filozófiai
bölcselkedő folyamatot. Nem fejlődik ki a gondolat, hanem helyette a
betegségen úrrálevő emberi tudás és segítőkészség ódájává emelkedik a
vers.
|
A fiatal költő rendkívüli tehetségére hamar
felfigyelt Földi János, verstanra oktatta, és hamarosan Csokonai lett
Földi körének nemcsak legjelentékenyebb alakja, de legjobb verselője és
legjobb elméleti versszakértője is. Azóta elmondhatjuk, hogy az egész
magyar költészet egyik legjobb verselője. Bravúrosan kezeli a
versformákat, és dallamosabbá tette a magyar nyelvet, mint bárki
mindaddig. A formákkal is szüntelenül kísérletezett, újabb nyelvzenei
lehetőségeket keresett és talált. Egészen József
Attiláig nincs költőnk, aki oly sok versformával élt volna, mint
Csokonai.
Földi után az irodalom új jelenségeire oly érzékeny
Kazinczy fedezi fel. Kazinczy pártfogásával belekapcsolódik a
felvilágosodás országos jelentőségű költészetébe. Versei eddig csak
kéziratban terjedtek, de most már néhány megjelenik Kármán
folyóiratában, az Urániában. Eszmevilága is a felvilágosodás haladó
szándékait fejezi ki. De már megszólal kecses-dallamos szerelmi
költészete. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a világirodalom legnagyobb
szerelmi költői közé tartozik, rangja semmivel sem kisebb, mint Catullusé, Petrarcáé
vagy Baudelaire-é.
Első szerelmének és ihletőjének regénye még méltó megírásra vár.
Mesterének, Földinek ifjú feleségébe, Juliskába szerelmes, és nem is
reménytelenül. A ragyogó és hűtlen asszony keservessé tette Földi János
magánéletét. És különös tragédia az, amikor mester és nála sokkalta
nagyobb tanítvány válik szerelmi vetélytárssá.
A Juliskához írt versek később a Lillához írt dalok
kötetében jelentek meg, s az olvasó hajlandó úgy tekinteni, mintha
valamennyi a híres későbbi szerelemhez szólna.
Csokonai előbb a Kollégium tanítványa volt, majd
ugyanott lesz tanár. Kitűnő, korát meghaladó pedagógus volt. Új
módszerei, főleg a személyes foglalkozás a diákokkal, ellenszenvet is
vált ki idősebb tanártársaiból, de a Martinovics-mozgalomig mégis
zavartalanul taníthat, írhatja verseit, készülhet nagyobb műveire. Erre
az időre esnek első színjátékai is, köztük a kitűnő szatirikus
vígjáték, a Tempefői. 1794-tol egyre gyanúsabb a Kollégium tanárai
előtt. És amikor kirobban a Martinovics-ügy, és Csokonai irodalmi
barátját, pártfogóját, Kazinczyt is elfogják, majd elítélik — a
Kollégiumban fegyelmit indítanak Csokonai ellen. A vád ugyan kizárólag
a szabálytalan oktatási mód, de ez közismert volt már azelőtt is.
Nyilván ez volt a kifogás. Csokonai elveszti állását. Nekiindul az
országnak, hogy megélhessen és írhasson. Sok helyet bejár: volt Pesten
is, elzarándokol Virág Benedekhez, meghallgatja tanácsait, majd
Komáromba megy, amely, akárcsak Debrecen, a ritka polgárvárosok közé
tartozik. Ott remél életlehetőséget. Ehelyett találkozik a nagy
szerelemmel. Megismeri Vajda Juliannát, egy módos kereskedő leányát,
akit verseiben Lilla néven halhatatlanná tett. A szerelem kezdetben
reményteljes, csak azt kívánják, hogy szerezzen magának rendes
foglalkozást. Ezért az első adandó alkalommal újra tanári állást
vállal: Somogycsurgóra kerül helyettes tanárnak. De míg ő távol van,
Lillát férjhez adják egy gazdag polgárhoz. Ez a csalódás ad érzelmet és
alkalmat a gyönyörű szerelmi elégiákhoz. Ekkor keletkezik A Reményhez
meg A tihanyi ekhóhoz.
Magányosan megy vissza Csurgóra tanítani. Életereje,
életszeretete győzedelmeskedik. Csurgón írja későbbi vígjátékait,
köztük legjobb színpadi művét, az Özvegy Karnyónét, ezt a mindmáig
hatásos bohózatot. Ott írja vidám eposzát, a Dorottyát, amelyben
szatíra, burleszkkomikum, népies hangvétel, csevegő elbeszélőkészség
mesteri módon egyesül. A felvilágosodás politikai reményeinek vége, a
szerelem boldogságreményének vége, az is kiderül, hogy a költőnek túl
gyönge a tüdeje, de Csokonai nem hagyja magát: a bánatok közt
ugyanolyan kemény lélekkel tart igényt az örömre és az egész emberiség
boldogságára, mint ugyanebben az időben az olykor Magyarországon élő
Beethoven.
Csokonai mindent meg tud írni, amit akar, de semmi
sem sikerül neki, amit tervez. Idővel Csurgóra is megérkezik az a
tanár, akit helyettesített, ő mehet tovább. Így jut vissza Debrecenbe,
özvegy édesanyja házába. Töméntelen kézirata van, meglevő és készítendő
műveiből húszkötetes gyűjteményt tervez, de hátralevő éveiben mindössze
kettő jelenik meg: A tavasz című verseskötet és a Dorottya. A
Lilla-dalok is nyomdába kerül, de ennek megjelenését már nem érte meg.
Egy grófi temetésre őt hívták meg, hogy verses ünnepi búcsúztatót
mondjon, erre az alkalomra írja utolsó művét, A lélek
halhatatlanságáról szóló elmélkedő költeményt, amelyben szembesíti a
különböző világnézeteket. Hajadonfővel olvassa fel a nagy művet a hideg
téli időben a koporsó mellett. Meghűl, tüdőgyulladást kap, amelyet
legyöngült szervezete már nem tud leküzdeni.
Halálakor még kevesen tudták, hogy a legnagyobbak
közül való. A börtönből már kilépett Kazinczy sejtette, de például
Kölcsey idegenkedett Csokonai népiességétől. A kortársak Kisfaludy
Sándor felszínes költészetéért lelkesedtek. Később a diadalmas romantika
elhomályosította emlékezetét, csak Petőfiék
kezdték elismerni. De száz évnek kellett elmúlnia a halálától, amíg Ady
és a Nyugat költői felfedezték benne a nagy elődöt, a nagy
halhatatlant. Azóta neve és életműve már költészetünk első sorában
fényeskedik.
Vissza
copyright © László Zoltán 1999-2004
e-mail: hamuka@drotposta.hu