József
Attila
(1905-1937)
|
 |
Az Ady
utáni magyar költészet főalakja, a magyar irodalomból világirodalomba
nőtt lángelme, a XX. század uralkodó eszméinek világviszonylatban is
nagy jelentőségű lírai kifejezője, a szocialista világköltészet egyik
példamutatója és vezéralakja. Jelentősége a nemzetközi irodalomban
semmivel sem kisebb, mint Bartóké a zenében. És élt mindössze
harminckét évet, sorsa nélkülözés, üldöztetés s meg nem értés volt.
Rettegett a belülről fenyegető őrülettől és a kívülről fenyegető
világőrülettől, a fasizmustól. Élete végső napjain is remekműveket írt,
s nem reménykedve többé semmi jóban, öngyilkossággal fejezte be az
életet.
A proletariátus legmélyéről indult, a
munkásosztály élményvilágát hozta gyermekkorából. Az eltűnt apa és a
korán halt mosónő árvája áttengődi az országot: proletárnyomor után a
paraszti nyomort. Alulról ismerte meg a várost is, a falut is, és úgy
emelkedett fel a szellem egyre magasabb rétegeibe, hogy számára nem
volt különbség, még kevésbé ellentét népi és urbánus között. A kor
károsan szított irodalmi fő ellentéte az ő költészetében teljes
egységben jelenik meg: "az utca és a föld fiá"-nak tudja magát.
Tehetsége azonban korán érik, és rokoni
támogatásokkal, szívós kitartással, küzdve a napi kenyérért, iskolába
jár, érettségiig verekszi magát, egyetemre iratkozik. Szinte
elképzelhetetlen, hogy ennyi kényszerű küzdelemmel hogyan tudott már
ifjúkorában olyan nagy műveltséget és olyan fejlett irodalmi kultúrát
szerezni. De annyi bizonyos, hogy tizenhét éves korában már birtokában
van a Nyugat verstechnikájának, minden versformát biztosan kezel.
József Attila ars poeticái:
A XX. századi
költői hitvallások sajátossága, hogy bennük a lírai én nem csupán a
versírás szakmai-elméleti problémáival vet számot, hanem életprogramot
is ad, önmagának a világban elfoglalt helyét is meghatározza. Az igazi
ars poetica mindig kettős szorításban készül, a vállalás és elutasítás
kettősségében.
József Attila költészetében az első jelentős költői hitvallás a ‘Nem én
kiáltok’ kötet címadó versében található. József Attila ekkori
útkeresése kettős irányú. Vonzódik az avantgárd
expresszionista–konstruktivista–aktivista irányzatához és emberképéhez,
ugyanakkor a ’20-as évek közepétől Bartók és Kodály munkássága nyomán
előtérbe kerülő újnépiességhez is. Ennek sajátossága a XIX. századihoz képest, hogy
jóval archaikusabb rétegekben vizsgálja és kutatja a folklórt, s ily
módon akarva-akaratlanul is a modern művészet sokféle törekvésével
rokonítható.
Nem
én kiáltok (1924.):
A vers a fiatal József Attila gondolati tájékozódásának sokféleségét,
sokirányúságát mutatja. Az expresszionizmus életérzése, a
fenyegetettség éppúgy megtalálható benne, mint az ezt feloldó, az én és
külvilág antitézisét elviselhetővé tevő perszonalizmus. A Martin Buber
nevével fémjelezhető filozófiai irányzat az elidegenedést jelképező
Én–Az viszony helyébe az Én–Te viszonyt állítja. Felfogásában tehát a
személyiség nem önmagába zárt individuum, hanem a világ és embertársai
felé nyitott valaki. Ennek a gondolatnak a legszebb művészi
megszólaltatása a magyar költészetben a vers szentenciózus két sora: “Hiába
fürösztöd önmagadban, / Csak másban moshatod meg arcodat”. József
Attila felfogásában az embert nem az általa vállalt feladat vagy szerep
nagysága minősíti, hanem az általa vállalt szerep maradéktalan
betöltése (“Légy egy fűszálon a pici él / S nagyobb leszel a világ
tengelyénél.”).
A költemény előrevetíti az érett József Attila szinte minden
jellegzetes művészi módszerét, versépítő technikáját és képalkotását: a
szentenciózus gondolatiság, a mikro- és makrokozmosz állandó együtt
láttatása. József Attila szerint a költő médium, közvetítő a világ és
az emberek között, fölerősítője a világ rejtett és artikulálhatatlan
hangjainak.
Tiszta
szívvel (1925.):
A költemény ars poetica abban az értelemben, amennyiben ide sorolhatjuk
a lírai én önmeghatározási kísérleteit, helyzetértékelését. Bár József
Attila a későbbiekben gyakorta hivatkozik a verset ihlető életrajzi
körülményekre, illetve a vers szerepére életének alakulásában,
valójában egy hagyományos dal-műfaj, a középkorig visszanyúló vágánsdal
egyik típusáról van szó. Ezt az archaikus formát jelzik az első
versszak gondolatritmusra épülő párhuzamai, az anaforikus szerkezet,
melyek egyúttal fölidézik Babits ‘Cigánydal’-ának motívumait is.
Sokféle hangnembeli és művelődéstörténeti–poétikai utalás található a
költeményben (népballada, az ördöggel való alku stb.). Ignotus egy
nemzedék hitvallásának nevezte a költeményt, mely az ifjúságnak a
világgal való totális szembenállását fejezi ki nagy művészi erővel.
|
Csokonai
óta ő a magyar versformák legváltozatosabb eredményű kísérletezője,
költészetének formavilága szélesebb skálájú, mint Kosztolányié
vagy Babitsé.
Tizenhét éves korában Szegeden Juhász
Gyula felfigyel rá. Nemsokára meg is jelenik első kötete (Szépség
koldusa). Ebben még Kosztolányi és Juhász Gyula tanítványának
mutatkozik, de úgy, hogy hallható már saját hangjának eredetisége is.
Később is magába fogadja a különböző hatásokat, és magához hasonítja.
Hamarosan megilleti Ady,
majd Kassák
költészete, később a modern nyugati költészet. Ezekből ötvözi össze a
maga hangját-stílusát, amellyel kora legfőbb mondanivalóit tudja
klasszikus végérvényességgel megfogalmazni.
A műfajiság
problémái József Attila költészetében:
A tiszta műfajiság felbomlásának kezdete egyszerre függ össze a
romantika korában az egység szétesésével, és mintegy utolsó
kísérletként az egység, az egész, a teljesség megragadásának igényével.
A tiszta műfajiság felbomlása azonban megfordíthatatlan folyamat volt,
s az avantgárd esztétikájában és költői gyakorlatában véglegesen
eltűntek a műfaji határok. József Attila egyik legfontosabb emberi és
költői törekvése a szabadság és a rend antitézisének feloldása egy
lehetséges harmónia jegyében. Ennek poétikai vonatkozása az a kísérlet,
melyet a hagyományos és tiszta műfajok visszaállításáért tett. Ez a
törekvés tükröződik reprezentatív versei egy csoportjának címadásában
is.
Elégia (1933.):
Műfajelméleti
szempontból József Attila a schilleri elégiaértelmezést követi:
eszményt és valóságot állít szembe egymással. Ez az ütköztetés jelenik
meg a vers képi világában, az ellentétpárokban, az egymás mellé rendelt
mondatok egymást kizáró gondolati tartalmában, az oximoronban (pl.:
kopár öröm). Gondolati szinten az ideál az elképzelt jövő, a
reál a jelen, a valóság, melyből – s ez adja a vers elégikus,
melankolikus, lemondó hangulatát – nem születhet meg a jövő. A lírai én
magatartása – mint oly sok nagy József Attila versben – a szemlélődés.
Viszonya a tárgyához éppen ebből fakadóan kettős. A
kívülállás, mely lehetővé teszi a tárgy pontos számbavételét,
leltárszerű összegzését, és az érzelmi azonosulás vágya egyszerre van
jelen. A vers másik íve az önmeghatározás szándékát és folyamatát tárja
elénk. Az identitás keresésének, illetve az identifikáció
folyamatának legfontosabb kérdését teszi fel, amikor önmaga eredetére
kérdez rá. Az önmeghatározás ismételten kettős kifutású. Az értelmi,
logikai sík tagadja az ürességgel és a hiánnyal való
azonosulást, az érzelmi vonulat túllépve az elme vizsgálódásán a
megtalált azonosságát hangsúlyozza. Ezzel függ össze az utolsó
szerkezeti egység
hangnem- és műfajváltása. A lemondó, fájdalmas hangulatot a
megtalált azonosság ódikus hangneme váltja fel.
Óda (1933.):
A műfaj két
legfontosabb alkotás-lélektani mozzanata, az eleváció és az illumináció
fellelhető a versben. A felütés sajátos és jellegzetes József
Attila-verskezdés, a meditációs helyzetet teremti meg. A helyzet
egyúttal képi szinten is jelzi a felülemelkedést, a dolgokra,
érzelmekre, világra való rálátás lehetőségét. Az első egység József
Attilától szokatlan módon egy otthonias, bensőséges, meghitt világot és
hangulatot tár elénk.
Egyúttal előrevetíti a vers egyik legfontosabb gondolatát az öntudatlan
emlékezés révén: ember és világ, ember és természet ellentéte
feloldható, az egység és harmónia megélhető. A második egység elemi
erejű felkiáltása után a hangsúlyos helyen elhelyezett oximoronok révén (a
távol közelében, édes mostoha) szintén a világban fellelhető ellentétek
kiegyenlíthetőségéről szól. A szerelmi érzés képes betölteni és
humanizálni a világot. A harmadik egység első versszaka a szerelmes
versek jellegzetes költői megoldásával hasonlatsorozattal próbálja
érzékeltetni és kimondani az artikulálhatatlan érzelmet. Az anaforikus
szerkezetben a hétköznapi, konvencionális hasonlatok váltakoznak a
meghökkentővel és eredetivel. A második versszak a szerelmi érzés természettudományos
törvényeken alapuló magyarázata. A harmadik versszakban az összes
érzékelési terület a kedves alakját idézi. Az állandóság és változás
nehezen megragadható törvénye érzékletessé válik a szerelmi érzésben. A
4. egység az emberi biológikum, az anatómia példáin keresztül szól az
emberi test csodájáról, a mikro- és makrokozmosz egységéről, az egyéni és
társadalmi–szociális létezés harmóniájáról. Az ábrázolás funkcionális
naturalizmusát oldják és átlényegítik a szakrális kifejezések, illetve
rájátszások. Az 5. egység nehezen értelmezhető módon szól a
létezés esetlegességéről
és a törvény bizonyosságáról. Hogy mit takar a két fogalom, az nem is
annyira a versből, mint talán az életmű egészéből magyarázható. A
zárójeles hozzátoldás a megvilágosodás képi ábrázolása révén egyszerre
utal vissza az átélt, megtapasztalt élmény elementáris
erejére, de arra is, hogy ennek nagysága egyszeri és
megismételhetetlen, s ennek hiánya ezentúl rávetül a lírai én életére.
A Mellékdal a maga népdalszerű egyszerűségével a megélhető szerelem
élményét villantja fel, ellentétben mindazzal, amit a meditációs
folyamat révén a lírai én megtapasztalt és átélt. Ebben az
értelmezésben műfaji szintézisről van szó: az óda emelkedettségét a dal
egynemű élményvilága elégiává minősíti át.
A Dunánál (1936.):
A költemény az 1936-os
könyvhétre megjelent Szép Szó kiadvány ‘Mai magyarok régi magyarokról’
esszékötet nyitóverse. Az “alkalmiságra” utal a címet felidézve az
utolsó előtti versszak felszólítása is. A vers hármas felépítése
kísérlet a klasszikus pindaroszi ódaszerkezet felújítására. A Duna
egyszerre konkrét és jelképes értelmű a versben. A folyó látványa
indítja el a meditációs helyzet felvázolása után a lírai én
gondolatmenetét. A folyó azonban a legősibb bölcseleti attribútum, már
Hérakleitosznál a pantha rei gondolatában az állandóság és változás egységének
kifejezője. A Duna azonban a vers kontextusát tekintve, illetve
a költemény alkalmi jellegéből
is következően a környező népek – eltérő történelmi sorsuktól
függetlenül – egységét és egymásrautaltságát is jelképezi. Nem utolsó
sorban azonban kifejezi a József Attila-i szemlélet és világértelmezés tágasságát is. Az első
szerkezeti egység a pindaroszi ódafelfogásnak megfelelően a tárgyhoz
való odafordulást jelképezi. A lírai én jellegzetes magatartásformája,
a szemlélődés és
meditáció nem a világhoz való passzivitás kifejezője, hanem éppen a
világ megértéséhez adekvát magatartás. A második egység a tárgyról vallott
felfogás kifejtése. Rendkívül sokrétű filozófiai–eszmetörténeti
gondolatot sűrít össze a harmadik versszakban József Attila. Éppúgy
föllelhetjük benne a bergsoni időfelfogást a szubjektív és objektív
időről, a tudat mozgófényképes jellegéről, mint ahogy Freud
tudatalattiról szóló tanítását, illetve Jungnak az archetípusról való
szemléletét is. A második részt szervező kép az egy, az egység, a
keleti filozófiák tanításához éppúgy kapcsolódik, mint Plótinosz
gondolataihoz, aki mindent az Egyre vezetett vissza. A
hellenisztikus gondolkodónál is a kezdeti ősegységből alakult ki a
kettős világ. A harmadik rész, mely a tárgyból levonható
magatartásformát és mintát tartalmazza, erőteljes kezdősorával a
történelmi–szociális egységet hangsúlyozza, 1936-ban, az erősödő
fajelmélet időszakában hittétel az embereket, emberiséget a fajon,
származáson túl összekötő lényegi–nembeli összetartozása mellett. A
lírai én egyúttal föllép a szelektív emlékezet és történelemfelfogás
ellen, lett légyen az osztályszempontból teleologikus,
avagy a nemzeteszme jegyében kisajátított. Az utolsó strófa a sor
elejére vetett és itt nyomatékosított E/1-ű személyes névmással az én
szerepét és feladatát hangsúlyozza. A bonyolult filozófiai és
bölcseleti fejtegetés után az első mondat egyszerű
kijelentése (“Én dolgozni akarok”) rendkívül nyomatékossá válik.
A munka József Attilánál az értelmes és célirányos emberi cselekvés
kifejezője. Megfogalmazza a múlt–jelen–jövő egymáshoz való viszonyát,
immár az első két rész felismerése jegyében: a múlt
bevallása és számbavétele lehet a kiindulópontja a jövőbe irányuló
jelenbeli cselekvésnek.
|
Tanulmányait azonban nem folytathatja. Költészetének még ösztönös,
de jól érezhető forradalmi hangja ellene fordítja a professzorait:
eltanácsolják az egyetemről. De nem akadályozhatják meg szakadatlan
továbbtanulását. Hamarosan felfigyel rá az irodalom, Juhász Gyula után
az új hangokra oly érzékeny és mindig segítőkész Kosztolányi, majd -
ellentétes érzelmekkel - Babits is, és a Nyugatnál harciasabb,
baloldali-polgári A Tollat szerkesztő Zsolt Béla, de felfigyelnek a
szociáldemokraták is, hiszen a Népszava irodalmi rovatát a költészethez
jól értő Révész Béla szerkeszti. Így azután hamarosan a Nyugat, A Toll
és a Népszava kezdi hozni a József Attila-verseket. És a kitűnően
induló fiatal költőnek most már alkalma nyílik külföldi útra is, ha
vállalja a nélkülözéseket, de hát ezt kisgyermekkora óta megszokta.
Nekiindul a világnak, fő állomások Bécs és Párizs. Eddig is tudott
németül és franciául (nyelvtanárnak indult), most tökéletesítheti
ismereteit, s ami még fontosabb, nyelvismerete révén kinyílik előtte az
új német és francia költészet. Bécsben megismeri az irodalmi
emigrációt, és az emigránsok között Kassák Lajost és Lukács Györgyöt.
Az ő körükben kezd a lázongó fiatalember tudatos marxista forradalmár
lenni. Marxot, Hegelt, Lenint olvas. Párizsban már kommunistának tudja
magát. Majd amikor nagy tapasztalatokkal hazatér, kapcsolatba kerül az
illegális munkásmozgalommal, idővel a kommunista párt tagja lesz.
Pártos költő, aki hiszi, hogy a munkásmozgalom képviseli most már az
emberiség ügyét: ezt akarja szolgálni.
Fiatalos hévvel támadja bal felől versben is, kritikában is Babits
politikai elhúzódását. Lényegében igaza van (ezt évekkel később a Jónás
könyvét író Babits maga is tudja), de a hang sértően kíméletlen és
méltánytalan (ezt viszont József Attila látja be néhány évvel később).
Ez a támadás elszigeteli a polgári költészettől, a Nyugat elzárkózik
előle. A pártban viszont sokan őt tartják idegen elemnek. Az akkori
pártszervezés szektás szellemének gyanús minden olyan nagy műveltségű
értelmiségi, aki túlnéz a napi politikai teendőkön. József Attilát
polgári entellektüelnek vélik, s az idegenkedést fokozza a költő
tudományosan felkészült rokonszenve a freudizmus iránt. Nem áll egyedül
József Attila a jelentékeny gondolkodó elmék között, akik Freud
tanításának fő eredményeit be akarják építeni a marxizmusba. Ez lehet
vita tárgya, de a szektás szellem szemében pártellenes bűn. S így,
miközben József Attila ismételten kerül bíróság elé verseinek
világnézete miatt, az egyik verseskönyvét el is kobozzák, miközben
nemcsak a hivatalos jobboldal, de az ellenzéki polgári baloldal is
egyre inkább a kommunista költőt ismeri fel benne - törölték a párt
tagjai közül.
Idegzete eddig sem volt jó. Művész volt, nagy művész: eleve érzékeny
idegrendszerű. A sok nélkülözés, a mélyre szívott érzelmi válságok,
szerelmi reménytelenségek, rendetlen életmód eddig is
koptatták-rongálták az érzékeny idegzetet, egyszer ifjúkorában már
kísérletezett is az öngyilkossággal. Amikor elkötelezte magát a párt
feladataihoz, a pártban találta meg az egyetlen biztonságos fogódzót az
életben. És most kivetetten, egyedül állt. Ekkor kezdett rohamosan
romlani az idegrendszere.
Körülötte pedig az egész világ készült megőrülni: a fasizmus, úgy
látszott, ellenállhatatlanul terjed Európában. József Attila előbb
ismerte fel a népfrontpolitika nélkülözhetetlen szükségességét, mielőtt
a kommunista párt meghirdette volna. Amikor ő igényelte, ezt a
dogmatikusok pártellenesnek minősítették. Nemsokára ez volt a
pártvonal, de akkor József Attila már kivetettként rettegett a
megőrüléstől.
Adódott olykor boldog szerelem is, amelyet megmérgezett a nyomor és
a betegség, keresett még boldogabb szerelmet, de viszonzásra nem talált.
József Attila kései költészete:
Az
irodalomtörténet az 1936–37-ben keletkezett költeményeket kései,
összegző vagy leltárverseknek nevezi. A két év termése József Attila
világszemléletének, poétikájának és poézisének kiteljesedését
jelenti.
Életrajzi–eszmei háttér:
1.) Egyre
erősödő betegsége, az elme kétségbeesett küzdelme a tisztánlátásért, a
személyiség megtartásáért és megőrzéséért.
2.) A
pszichoanalitikus kezelés – ha akaratlanul is – nem oldotta, inkább tudatosította
betegségét. (Csak 1943-ban írták le az Egyesült Államokban József
Attila feltételezhető kórisméjét, az ún. határeseti betegségét.)
3.) Reménytelen küzdelem a megtartó
közösségért, a társért, még akkor is, ha van magányt oldó eszmei
közösség (Szép Szó), és van társ, Flóra.
4.)
Fölerősödik a nemzet sorsáért való aggódás. A Szép Szó révén bekapcsolódik a kor
eszmei–politikai küzdelmeibe, a népi–urbánus vitába.
5.)
Félelemmel és féltéssel tölti el a fasizmus előretörése, a demokratikus eszmék
háttérbe szorulása.
6.) Szembe kell néznie a korábban
vallott bolseviki kommunista eszmék eltorzulásával,
embertelenségével, a baloldali eszmék és erők gyengeségével és
megosztottságával.
Ebben a
küzdelemben, ezzel a háttérrel a költészet, az alkotás válik utolsó
menedékké, öngyógyító mechanizmussá a tisztánlátásért és önmegőrzésért
vívott harcban. Ennek jele a versek számának növekedése. A megelőző
időszakokban évi 10–12 verset írt, ’36-ban 37-et, ’37-ben 45-öt.
Legfontosabb
témakörök:
1.) A
totalitárius rendszerek ellen írott versek
Világosítsd
föl (1936.):
A
fasiszta kommunizmus jelzős szerkezet utalás a két totalitárius
rendszerre, melynek közös jellemzője a szabadság kiiktatásával
megteremtett rend. A csahos kutya frázis a kommunista mozgalom kedvenc
nyelvi fordulata, mint ahogy a “ne legyen a gyerek hiába / s ne legyen
szabad, ami jó” kitétel a szovjet alkotmány abortusz ellenes tézisét
idézi, de válasz a népi mozgalom nemzetmentő programjára is, mely a
gyerekszám növekedésének fontosságát, kötelező jellegét hangsúlyozta.
Két
hexameter (1936.):
Mindkét
költemény közös gondolata, hogy a külső világ szabadságának hiánya nem
oldozza fel az embert az erkölcsi döntés felelőssége és szabadsága alól.
Thomas
Mann üdvözlése
(1937.):
A műfaj a keletkezés körülményeit tekintve alkalmi, köszöntő költemény.
Ez határozza meg a hangvételt, a kapcsolatteremtő funkció erős
jelenlétét. A műfajnak megfelelően utal Thomas Mann műveire, a
Varázshegyre, magyarországi kapcsolataira (Kosztolányi: Néró, a véres
költő című regénye német kiadása elé Thomas Mann írt előszót).
Fölvázolja Thomas Mann jelentőségét az egész versen végigvonuló
apa–gyerek allegóriával. József Attila Thomas Mann-képe megfelel az
európai értelmiségnek a német íróról kialakított felfogásának: ő az
európai humanizmus letéteményese, a tisztánlátó humanista művész. (1937
januárjában Thomas Mann Magyarországra érkezik, s a Zeneakadémián
tartott előadást, felolvasóestet. József Attila versét az ügyészség nem
engedte felolvasni.) Az alkalmi vers azonban ódává emelkedik, a két
alkotáslélektani kellék, az illumináció és eleváció versszervezővé
válik. Két paradoxon feloldására törekszik a lírai én. “Az igazat
mondd, ne csak a valódit” kitétel a tényeken való túllépésben, az
igazságig való eljutásban látja a művész szerepét. A fehér és európai
ellentétpár megkülönbözteti az antropológiai–faji és a
kulturális–erkölcsi dimenzióit az embernek, elvetve az előbbit,
hangsúlyozva azt, hogy európaiságunk lényege az évezredek során
felhalmozott erkölcsi, művészi, kulturális értékek védelme és
továbbadása.
Ős
patkány terjeszt kórt... (1937.):
Ősi és sokszor használt metaforát (Camus: A pestis), a pestist, a
járványt használja József Attila a totalitárius rendszerek
létrejöttének jellemzésére. Ennek legfőbb oka “a meg nem gondolt
gondolat”, a következményeivel nem számoló gondolkodás, hiszen az
emberiség történetében mindenféle gondolat megvalósulásra tört és tör.
2.) A
nemzet jelenével,
múltjával és jövőjével számot vető alkotások
Hazám (1937.):
A népi–urbánus vita idején József Attila publicistaként, baráti köre
révén az urbánusok táborához tartozott (Szép Szó). Költészetében
viszont fölé tudott emelkedni
a magyar értelmiséget megosztó polémián. A Hazám a népi írók
szociográfiai tevékenységét idéző teljességgel vet számot az ország, a
vidék helyzetével, a liberális demokrácia, a szabad választás
eszméjének sürgetése inkább az urbánus gondolkodókra vall. Az első szonett a
meditációs helyzet felvázolása. A 2–6. szonett tényfeltárás, a tárgy
kifejtése. A 7. szonett a mégis-motívummal a reformkori sorsódákat
idézi, egyén, közösség, emberiség szintjén oldja meg a problémát,
illetve a klasszikus retorika leghatásosabbnak vélt
fordulatával, fohásszal fejeződik be a költemény.
3.) A
létösszegző versek
Általános poétikai jellemzői, hogy a költemények nem egy
gondolkodási folyamat tükörképei, leképezői, hanem ennek a folyamatnak
végső eredményét, konklúzióját adják. Ebből fakad a versek erős
szentenciózussága, kinyilatkoztatásszerű volta. E végső letisztultság
folytán az egyes strófák és sorok között rendkívül erős a kauzalitás,
még akkor is, ha az összefüggéseket nyelvtani–logikai szinten jelző
kapcsolóelemek gyakorta el is maradnak. Háttérbe szorulnak az
önéletrajzi jellegű képek, s meghatározóvá válik az általános érvényt
hordozó természeti metaforika.
Verstípusok:
Uralkodóvá válik a múlt–jelen–jövő hármasságát ok-okozati összefüggésbe
állító még–már–most típusú időszembesítő vers, a személyiség válságát
általános érvénnyel megfogalmazó önmegszólító vers, illetve e két
verstípus sajátosságait ötvöző létösszegző verstípus.
Etika:
A személyiség
kegyetlen önmagábanézése, sorsával, szerepeivel való számvetése
szükségszerűen hozza magával a fájdalmasan tragikus felismerést a
kiteljesedés lehetetlenségéről, a boldogság eljátszásáról. A véglegesen
felnőtté vált lírai én önanalízise megköveteli azt, hogy
elutasítsa magától a gyermeki szándék-etikát, s helyette a felnőtt
következmény-etikáját vállalja. A kései versek fontos üzenete, tragikus
voltában is humánus volta abban tükröződik, hogy ugyan általános
érvénnyel szól az ember bukásáról, de csak mint lehetséges
bukásról, és nem az emberi sorsból szükségszerűen következő tragikumról
beszél.
Tudod,
hogy nincs bocsánat (1937.):
Az első két versszak a kétféle etika szembeállítása, elutasítva a
megbánás gyermeki gesztusát, s vállalva a következményeket. A bűn a
személyiség kiteljesítésének elmulasztása. Az 5., 6., 7., 8. versszak a
rossz szerepek felsorolása, melyből logikusan következik a
folytathatatlanság érzése. Az utolsó versszakban felvillantott
lehetőség kettősen értelmezhető. Egyrészt az elvek feladása, azaz az
önfeladás révén lenne folytatható csak az élet, illetve ha a szerelmet
hangsúlyozzuk, akkor az emberi kapcsolatok megtartóereje emelhetne ki a
tragikus léthelyzetből.
Karóval
jöttél... (1937.):
A lírai én
és a világ tragikus antitézise valójában a világgal, környezettel való
nem mindig indokolt konfrontációból fakad. A lírai én a végső
szembenézéskor ezt az ellentétet nem háríthatja át a világra mintegy
önmagát felmentve az életkudarc alól.
Talán
eltűnök hirtelen...(1937.):
A mindenfajta konkrét életrajzi mozzanattól mentes költemény a legősibb
metaforikát és toposzokat használva szembesíti egymással a 3 idősíkot.
Értékhiányos, eltékozolt és elpazarolt múltból – annak jelenbeli
felismerése után – nem fakadhat értéktelített, reményteli jövő.
|
És közben - legalábbis irodalmi körökben - híres költő lett. Most
már Babits
is újra elismerte; összebékültek, Kosztolányi
lelkesedett érte, a polgári baloldal a magáénak kívánta. Valamennyire
javult hát anyagi helyzete (Hatvani, a nagy mecénás, Ady
hajdani pártfogója is segítette), szerkesztője lett egy új, színvonalas
haladó polgári folyóiratnak, a Szép Szónak. De itt is eléggé magányos
volt, a munkatársak, ha jó barátok is voltak, politikailag tőle jobbra
álltak (legközelebb talán az anarchista Remenyik Zsigmond volt). Egyre
jobban nyomasztotta az idegbaj. Az orvosok és pszichológusok csak
ideig-óráig tudtak valamit javítani: az életet egyre
elviselhetetlenebbnek érezte. Pedig első gyűjteményes kötete, a
Medvetánc óta meg lehetett elégedve a fogadtatással, és évről évre
tökéletesebb remekműveket írt. Világnézeti lírája egyenrangú Petőfiével
és Adyéval, de túllépett rajtuk, ő a nagy szocialista megoldás vátesze,
Majakovszkij és Aragon
társa a világirodalomban. Szerelmi lírája pedig hasonlóképpen Petőfivel
és Adyval teszi egyenrangúvá, s a világirodalomban a legelsők társa Petrarcától
Baudelaire-en
keresztül Éluard-ig. Költészetében klasszicizmustól
szürrealizmusig,
ősmítosztól marxizmusig évezredek eredménye szövődik óriási egységgé.
Minden, ami költészetünkben addig volt, beleolvadt József Attilába;
minden, ami azóta van, vele kezdődik. A "szellem és szerelem", a
humanizmus, az európai magyarság klasszikusa volt. Csak idegekkel nem
bírta tovább. Vonat elé vetette magát. A Baumgarten-díj halála után
érkezett meg. Azután nemzeti klasszikus lett. Azután világirodalmi
klasszikus.
Vissza
copyright © László Zoltán 1999-2004
e-mail: hamuka@drotposta.hu