Minden
művészeti ágra kiterjedő korstílus, stílusirányzat és világszemlélet.
(Az utolsó nagy korstílus az európai művészettörténetben.)
Idő: A történeti romantika a XVIII. század végétől a
klasszicizmus ellenhatásaként, részben a felvilágosodás eszmeköréből
merítve, részben azt tagadva jön létre, s tart kb. 1870-ig.
Korszakai (Horváth Károly tanulmánya alapján):
- A
kezdetektől 1820-ig:
Németország: Novalis és az Atheneum folyóirat köre.
Anglia: az első nemzedék; Wor
dsworth, Coleridge. - 1820–30:
Anglia: a második nemzedék; Byron, Shelley,
Keats, Walter
Scott (a történelmi regény atyja).
- 1830–50:
Egyes nyugat-európai országokban háttérbe szorul (pl.: Anglia); Közép-
és Kelet-Európában a fénykor, összekapcsolódva a reformmozgalmakkal és
szabadságharccal.
- 1850-től
Csak egyes életművekben él tovább (pl.: Victor Hugo, Jókai).

Viszonya a többi stílusirányzathoz:
Klasszicizmushoz való viszonya:
Heves elméleti és gyakran tettlegességig fajuló vita jellemzi. 1830.
Párizs: Victor Hugo: Hernani című darabjának bemutatója, az ún.
Hernani-csata (nézők összeverekedtek az előadás alatt). Magyarországon
is az esztétikai viták barátságokat, emberi kapcsolatokat mérgeztek meg.
A realizmushoz való viszonya:
Békés egymásmellettélés van a realizmussal (nincs elméleti vita).
1830: Goethe:
Faust II.; Victor
Hugo: A párizsi Notre Dame; Puskin:
Anyegin; Stendhal:
Vörös és fekete; Vörösmarty:
Csongor és Tünde; Széchenyi: Hitel
A romantika világképe:
- Középpontjában az individuum, a személyiség, az
általános emberi, az emberi kiteljesedés lehetősége áll. E
kiteljesedés elől minden akadályt el akar hárítani, de ezt
megvalósítani csak az abszolút szabadság jegyében lehet.
- Mindent az abszolúthoz mér, minden jelenség, ember
annyit ér, amennyit önmagából az abszolúthoz képest megvalósít.
- Egyszerre
állítja ember és világ ellentétének feloldhatóságát és éli át az első
és második világ megbomlott harmóniáját, én és világ ellentétét, a
törekvés, a gondolat és a megvalósulás tragikus ellentmondását. E
felismerésből fakad a romantikus világszemlélet egyik jellemzője, a
romantikus vagy tragikus irónia.
- Az
ellentéteket felismerve oda menekül, ahol a harmónia megvolt vagy
újrateremthető:
– A középkorkultusz jellemző rá; különösen a
lovagi ága (pl.: Victor Hugo: A párizsi Notre Dame).
– A keletkultusz (pl.: Puskin:
Cigányok).
– Saját mitológia
teremtése, vagy a már meglévő mítoszok újraértelmezése.
- Antropológiájára a dualizmus a jellemző. (Az újkori
filozófia történetében Descartes veti föl az ember kettősségét: ‘res
cogitans’ (=gondolkodó dolog) és a ‘res extensa’ (=kiterjedt dolog).
Descartes a kettőt egymástól függetlennek tartja.) A bölcseleti szintig
eljutó romantikus írók számára a kettősség, az ellentét feloldhatatlan,
az ember a teremtés pillanatában elhibázott lény, hiszen egymást kizáró
minőségekből
alkottatott:
“Ez őrült sár, ez istenarcú lény,
Nincsen remény.” (Vörösmarty:
Az emberek)
Az ellentét tehát
a.) filozófiai, ontológiai (=lételméleti) szinten is megjelenik.
b.) külső és belső tulajdonságok ellentéteként jelenik meg (Victor Hugo:
A párizsi Notre Dame – Quasimodo).
c.) a társadalmi megítélés és a belső értékek ellentéte (Victor Hugo:
Nyomorultak).
- A polgári lét unalmából a kalandokba menekülés (romantika =
a regény, regényes szóból).
- Ember és természet, ember és világ állandó együttlátása, egymás törekvéseit
felerősítve vagy ellenpontozva mindent kozmikus távlatból szemlél. (Babits
jegyzi meg Vörösmartyról, hogy minden sorából az egyetemesre nyílik
rálátás.)
A romantika esztétikai és poétikai nézetei:
- Középpontjában
a művészi szabads
ág kultusza áll. Elveti a klasszicizmus
imitációesztétikáját és helyette az eredetiséget, az invencióesztétikát
hirdeti. - A
vallomás jogának fenntartása, a személyiség bevitele a műbe, ebből
fakad az érzelmi telítettség és a fokozott líraiság.
- A szerves forma igénye – nem a meglévő
formákba kell beleerőltetni a gondolatot vagy érzelmeket, hanem a
gondolat és érzelem teremti meg a maga külső formáját. Ebből következik
a merev műnemi és műfaji határok elmosódása, új műfajok születése (pl:
drámai költemény vagy lírai dráma – Byron: Káin,
Manfred; Shelley: Megszabadított Prométheusz; verses regény – Byron: Don
Juan, Chalde Herold zarándokútja; Puskin:
Anyegin; poéma – Puskin: Cigányok, Bahcsiszeráji szökőkút, Ruszlán és
Ludmilla).
- A
romantikus művész számára a cél a tökéletes műalkotás, de mivel a
tökéletesség sem a világban nem lelhető fel, sem a műalkotásban nem
érhető el, tudatosan hagyja töredékesen műveit.
- A
romantikus irodalom nyelvproblémája: a klasszicizmus konvencionális
költői nyelvét, lexikáját és grammatikáját elveti, és a megújítás
érdekében a népnyelv felé fordul vagy saját költői nyelvet teremt.
- A
stílusképek problémája:
A statikus jellegű allegóriák helyébe a világkép dinamizmusát jobban
kifejező metaforák lépnek.
- A művész
szerepének átértékelése:
A költő nem a kulturális hagyományok folytatója és letéteményese, múlt
és jelen összekötője, hanem vates, próféta:
Lamartine: “A költő feladata, hogy utópiát alkosson, jövőbe
vetített emberibb világot.”
Shelley: “A költő egy
megfoghatatlan ihlet rabja, amit a jövő vetít a jelenbe.”
Petőfi: A
XIX. század költői
- A
romantikus életérzést a művészeti ágak közül legtökéletesebben a zene
(és a festészet) képes kifejezni és tükrözni a romantikus művész
teljesség iránti vágyát (Schelling, Schlegel, Schopenhauer írásai).
 |
 |
A kelet-európai romantika néhány sajátossága:
Míg a nyugat-európai romantika az emberre, mint általános emberire,
individuumra tekint, addig a kelet-európai romantika emellett még mint
történelmi, társadalmi, szociális lényre is. A romantika a polgárság életérzésének és
világképének kifejezője, mely polgárság uralomra jutva, megteremtette a
maga intézményrendszereit, azokat a csatornákat, melyeken keresztül az
egyes ember részesévé válhat a sorsát meghatározó politikai döntési
mechanizmusnak ill. befolyásolhatja azt. A
kelet-európai országokban a nemzeti függetlenség és a társadalmi
átalakulás hiányában ezek a csatornák nem jöttek létre ill. erősen
beszűkültek. Így a politika hordozója, a társadalmi kérdések
megvitatásának színtere, a nemzeti függetlenségért vívott harc
legfontosabb képviselője és gondolatának felmutatója a művészet, s ezen
belül is elsősorban az irodalom. A kelet-európai romantika tehát
sajátos tehertételt vállalt magára, politikussá vált, napi politikai
célok szószólójává, a művészettől “idegen” kérdések autentikus
megfogalmazójává. E szerep aztán tovább élt a romantika után is, s
ezért mondhatta Illyés
Gyula, hogy a kelet-európai költő egyúttal vízügyi szakember is
(=mindenhez kell értenie).
|